Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI
Capitolul V
BISERICA ORTODOXĂ BIZANTINĂ ÎN SECOLELE XI-XIV
După Marea Schismă din 1054, creștinismul bizantin s-a orientat de fapt în întregime
spre viața mistică, spre liturghie, spre asceza monastică și spre o spiritualitate care căuta
mai puțin încorporarea valorilor creștine în această lume, decât transformarea însăși a lumii.
În timp ce Teologia Occidentului, cu scolastica, încerca să se orienteze din ce în ce mai mult
spre spiritul științific, ortodoxia bizantină se afirma peste tot în domeniul Teologiei mistice,
cu Simion Noul Teolog (sec X-XI), Arsenie (sec. XIII), care urmăreau, ca
ultim scop al
efectului spiritual, îndumnezeirea, după cerințele călugărilor din Athos ce practicau
isihasmul, doctrină ce căuta, prin practicarea virtuților ascetice, vederea Luminii
necreate.
Acest ultim curent suscita multe controverse, dar triumfă prin Grigore Palamas și se
răspândi m toată creștinătatea orientală. Biserica ortodoxă bizantină a îndeplinit o opera
misionară uriașă, convertind și civilizând întreaga Europă Orientală, din Caucaz la Carpați și
la Cercul Polar: Georgia, Bulgaria (prin discipolii sfinților Ciril și Metodiu), Serbia, Rusia în
sec. IX, și Principatul Kievului (Mourre, Dictionnaire encyclopedique d'histoire,
Paris, 1990.
p. 1551).
Căderea Constantinopolului în 1453 slăbi foarte mult puterea patriarhului, care căzu sub
tutela turcilor. Din 1589, Rusia se proclama autocefală, a treia Romă, iar mai târziu
patriarhul Constantinopolului (Cyril Lucaris) făcu mărturisire de credință calvină.
1. ISIHASMUL este doctrină mistică ortodoxă, potrivit căreia se poate trăi în
liniște și
pace cu trupul și sufletul, într-o stare contemplativă, având la bază practicarea de către
revelați doctrinei isihaste. În acest scop, în Muntele Athos, grupuri de monahi exagerau
exaltarea mistică, pretinzând că, concentrându-se asupra lor înșiși (de exemplu, privindu-și
buricul) și repetând rugăciunea jaculatorie: Doamne Isuse, ai milă de mine până vor
ajunge la extaz în inima lor; în acel moment a pătruns în ei gloria divină și, astfel, au ajuns la
scară (stare) de liniște perfectă, văzând extaziați Lumina necreată (Dizionario
Enciclopedico Italiano, vol. VIII, p. 70 și vol IV p. 48, Roma, 1958).
2. Doctrinarul isihasmului este considerat Grigore Palamas, născut în 1296 la
Constantinopol, apoi călugăr la Vatepedhiou în Muntele Athos (1318), unde a trăit viața
monahală după doctrină isihaștilor. Ajunge preot în 1326, trece la Lavra din Tesalonic în
1347, unde făcu să triumfe isihasmul împotriva călugărului Varlaam, în conciliile din
Constantinopol, ținute în anii 1341, respectiv 1351.
Varlaam îi numea pe călugării isihaștri buricarii, acuzându-i că privesc buricul până la
extaz. Acești călugări reprezintă exagerarea misticismului bolnăvicios ce se constata la
începutul creștinismului elenist. Bizantinismul făcu din acest fenomen extatic subiectul
ultimei lui lupte teologice grecești. Patru Sinoade, între 1341-1351, au discutat ortodoxia și
realitatea acestei contemplări a Luminii necreate. Isihaștii au fost, până la urmă, justificați,
iar adversarii lor excomunicați (Grand Larousse encyclopedique, VIII, Paris,
1963, p. 96).
Grigore Palamas a fost ales mitropolit al Tesalonicului, ocupându-și scaunul după ce
orașul a fost ocupat de Ioan Cantacuzino (1350) pe care îl susținu împotriva lui Ioan al V-lea
Paleologul, convertit în 1369 împreună cu patriarhul Constantinopolului la unirea în credință
cu Roma. Grigore Palamas a fost un mare adversar al antiisihaștilor greci și latini, lăsându-ne
numeroase scrieri din care amintim: Mărturisirea credinței contra lui Varlaam și Nicefor
Gregoras (La Grande Encyclopedie, Tome XXV, Paris, 1942, p. 828).
Dușman al latinilor și
adversar al unirii cu Roma, Grigore Palamas este cinstit ca sfânt în Bisericile ortodoxe
greacă și rusa. Catedrala din Tesalonic îi poartă numele. Viața lui a scris-o Philotheos,
patriarhul Constantinopolului, contemporan cu el. Recent, Congregația pentru Bisericile
Orientale a Vaticanului a aprobat tipărirea unui Antologhion, în două volume, Roma,
1974,
în care, la pag. 1607-1616, este prezentată viața Sfântului Grigore Palamas, care este
sărbătorit de Biserica Greco-Catolică Ucraineană în a doua duminică a Postului Mare. Deci
exista, din partea Sfântului Scaun Apostolic al Romei, o reconsiderare a vieții Sfântului
Grigore Palamas în sens pozitiv. (L'Osservatore Romano, nr. 22 (2369) din 30
mai 1995).