Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA A III-A
EPOCA A TREIA
DE LA CONCILIUL DIN CALCEDON (451)
PÂNĂ LA AL II-LEA CONCILIU DIN NICEEA (787)
Capitolul VI
PRIMII SCOLASTICI LATINI
6. SF. MARTIN DE BRAGA (510-580)
Născut în Panonia către 510, a îmbrățișat monahismul în Palestina, de unde, împreună
cu unii spanioli, s-a îndreptat spre Spania, către 550, pentru a lucra la încreștinarea
popoarelor păgâne din regiunea Galileei și Lusitaniei (Spania) unde pătrunseseră goții, care
erau stăpâni pe aproape întreaga peninsulă Iberică, având centru la Toledo. În zona
Lusitaniei și Portugaliei de astăzi erau suevii, al căror regat a fost distrus în 585 de
regele
vizigot Leovigild, vizigoții devenind astfel stăpâni peste toată peninsulă. Sosind aici, Sf.
Martin a întemeiat mănăstirea Dumio, de lângă Braga, din Portugalia, pe care a condus-o
câtva timp și a ajuns episcop de Braga în 572, după ce fusese sufletul Conciliului I din Braga
(563), unde au fost condamnai priscilienii. Mulțumită zelului său, în 560, regele suevilor,
Mir, îmbrătișă catolicismul care se răspândi foarte mult în sânul acestei populații. Sf.
Martin a murit în 580, lăsând un nume glorios, încât poetul Fortunatus îi compara cu
Apostolii.
Sf. Martin este considerat de Sf. Grigore de Tours ca unul dintre cei mai învățați oameni
ai vremii sale. A scris mai multe lucrări, care pot fi împărțite în doua categorii: prima
categorie cuprinde o colecție canonică ce poartă numele Cellestio Martini, și conține 84
de canoane orientale și occidentale, epistola De trina meisione (Despre scufundarea
întreită), în care taxează de sabelianism obiceiul spaniol de a scufunda în apă pe cel ce se
botează numai o data; De Pasca (Despre Paști), în care arată cum se socotește data
Paștilor. Din categoria a doua fac parte mai multe lucrări cu caracter etic, inspirate chiar și în
titlu din scrierile lui Seneca.
Formula vitae honestae, cea mai interesantă dintre
scrierile sale, în care, la cererea
regelui Mir, arată care sunt principalele reguli ale moralei naturale; De ira
(Despre manie),
Exhortatio humilitatis (îndemn la umilință), Pro repellenda
janctantia (Contra îngâmfării).
De superbia (Despre mândrie) și omilia De correctione rusticorum (în care
combate
rămășitele de păgânism ce se mai găseau în țară în acea vreme). În afară de acestea, mai
are două colecții de sentențe ascetice Aegiptorum Patrum Sententiae și Verba senionim
(Cuvintele bătrânilor), apoi câteva poezii, între care inscripția sa funebră. Aceste câteva
versuri mărturisesc că, în țările barbare, Martin de Braga păstrează încă sentimentul
culturii
antice. Ultimul supraviețuitor al unei civilizații care dispare, el se prezintă în același timp, ca
vestitor al timpurilor noi și se dovedește cât de mult l-a interesat convertirea suevilor. Sf.
Martin este apostolul suevilor, după cum Sf. Leandru, arhiepiscop de Sevilla, este
apostolul vizigoților în Spania.