Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA A III-A
EPOCA A TREIA
DE LA CONCILIUL DIN CALCEDON (451)
PÂNĂ LA AL II-LEA CONCILIU DIN NICEEA (787)
Capitolul VI
PRIMII SCOLASTICI LATINI
5. SF. GRIGORE CEL MARE (540-604)
S-a născut la Roma dintr-o familie nobilă și bogată, prin 540. După ce și-a terminat
studiile, a îmbrățișat cariera administrativă, ajungând pe la 573 să fie numit de Iustin II,
împăratul Bizanțului, prefect al Romei, fiind astfel însărcinat cu întreaga administrație civilă a
orașului. Pe la 575, în urma morții tatălui său, a renunțat la această demnitate și a îmbrățișat
viața călugărească. Își împarte întreaga avere săracilor și întemeie șapte mănăstiri (șase în
Sicilia), din care una în casa părintească în Roma, unde adună călugări benedictini alungați
din Mănăstirea Monte Cassino de năvălirile longobarzilor, îmbrățișând el însuși regula lor
(astăzi este acolo biserica Sf. Grigore Al Celio). Fiind hirotonit diacon de Benedict I, iar de
Papa Pelagiu II preot, în 578, a fost trimis la Constantinopol în calitate de apocrizariu (nunțiu
apostolic) la curtea împărătească, unde a rămas până în 585 (șapte ani), când se reîntoarce
la Roma și își reluă viața retrasă în mănăstirea sa, fiind ales abate. După moartea Papei
Pelagiu II (590), cu toată împotrivirea sa, a fost ales de vocea unanimă a poporului,
senatului și clerului ca urmaș pe tronul Papal, fiind încoronat în 3 septembrie 590.
Episcopatul său a durat 14 ani și a fost unul dintre cele mai strălucite, deși situația în
care se afla Biserica, în acest timp, era dintre cele mai deplorabile. Sf. Grigore obținu,
aproape printr-o minune, în 591, încetarea ciumei ce bântuia Italia, ajută pe cei loviți de
nenorocire, punând capăt foametei, reforma clerul, monahismul, completa scaunele
episcopale vacante, restaura bisericile și mănăstirile, ridică moralul poporului deprimat de
atâtea boli și nenorociri, îndepărtă primejdia longobarzilor al căror rege, Agilulfe, voia să
distrugă Roma; reuși să-i convertească soția, Teodolinda, și să boteze pe fiul lor, Adaloalde,
dându-le coroana de fier; înlătură ultimele rămășițe ale superstițiilor păgâne și ale
donatiștilor, precum și controversa cu privire la Cele Trei Capitole. În mod special, s-a
îngrijit de încreștinarea popoarelor germanice cu misionari benedictini, a evanghelizat
Anglia, trimițând acolo pe Sf. Augustin cu 400 călugări benedictini. A continuat apoi opera
de încreștinare a francilor, începută cu mult timp în urmă de episcopii gallo-romani, reușind
în mare parte să încreștineze restul francilor și burgunzilor. A reușit, prin Sf. Leandru de
Sevilla, arhiepiscop, să-i încreștineze pe vizigoții din Spania, câștigând, prin Sf.
Leandru,
pe Hermenegil, fiul regelui Leovigild și astfel să pătrundă în marea masă a arienilor,
dușmanii catolicismului. Regele Leovigild, arian, dușman al catolicismului, și-a ucis în 585
propriul său fiu, care apărase catolicismul. Murind în 586, a încetat și persecutarea Bisericii.
Recared, al doilea fiu al regelui Leovigild, i-a convertit pe vizigoți la catolicism cu sprijinul
substanțial al Sf. Leandru, iar prin hotărârile Conciliului III de la Toledo, 589, s-a inaugurat
noua politică religioasă de reîncreștinare catolică a Spaniei, în sec. al VII-lea, în urma unui
șir de 18 concilii ținute la Toledo până în anul 701. Deci, într-un veac, a pătruns puternic
legislația bisericească în viața vizigoților și dogmele catolice în viața lor practică.
Nenorocirea a fost că, în 711, au năvălit arabii în Spania, aducând noi persecuții.
În Orient, Papa Grigore cei Mare a continuat lupta cu monofizismul și nestorianismul și
s-a opus cu dârzenie ambițiilor nelegitime ale Patriarhului din Constantinopol, Ioan
Postelnicul (Joanes Jejunator), care pretindea titlul de patriarh ecumenic. Papa era convins
de autoritatea să asupra întregii Biserici Catolice, inclusiv cea din Constantinopol, și din
întreg Imperiul Bizantin și, de aceea, a respins titlul de patriarh ecumenic și el însuși și-a
luat, pentru prima dată, numele de Servus Servorum Dei (Sluga slugilor lui Dumnezeu). Cu
toate aceste preocupări, Sf. Grigore n-a neglijat nici instrucția clerului, nici a poporului său,
așa încât, la moartea să în 12 martie 604, s-a spus, pe drept cuvânt, că a fost păstorul
desăvârșit, a cărui fizionomie a delimitat-o în Liber Regulae pastoralis.
Sf. Grigore de Tours spune că Papa Grigore a fost cei mai învățat om al vremii sale.
Însă, și mai presus de toate, a fost un om de caracter, în care predomina acea Rectitudo
(concordanța între ideal și trăirea lui), prin care vedea imediat ce este just și bine, său, cu
alte cuvinte, care îi este datoria în situația de conducător suprem al Bisericii. Această datorie
o vedea în fidelitatea față de lege, de regulile și canoanele Bisericii pe care o pretindea și de
la alții. În afară de acestea, știa și arta de a guverna, fiind, în același timp, foarte util în
raporturile sale cu principii, respectuos și cuviincios. A fost conștient de autoritatea sa
universală, însă a avut o mare dragoste față de dreptate, i-a apărat uneori chiar și pe evrei
și pe eretici, cu toate că ar fi părut că, din cauza sănătății lui nu prea strălucite și din cauza
înclinării lui spre o viață retrasă, nu ar fi fost un om de acțiune exemplară, cum de altfel a
dovedit că a fost. El a pregătit puterea temporală a Papilor, iar din patrimoniul Sf.
Petru,
format din averi considerabile donate Bisericii de credincioșii bogați. Papa Grigore cel Mare
a ajutat săracii Romei și din împrejurimile ei, care l-au recunoscut căpetenie a Romei,
încât
împărați bizantini nu mai exercitau în fapt nici o autoritate, cu toate că Papa, în mod formal,
nu s-a sustras autorității imperiale Bizantine. Donația lui Pipin cel Scurt în 796, deci cu 150
de ani mai târziu, va încorona opera începută de Papa Grigore cel Mare.
Ca scriitor, nu prezintă prea mare valoare. Sf. Grigore este indiferent, ba chiar îi
disprețuiește pe scriitorii clasici și are, în general, un stil simplu și grav, corespunzător
caracterului său. Lexicul și sintaxa sunt acelea ale decadenței. Dacă însă se considera
fondul lucrărilor, atunci ele sunt de cea mai mare importanță. Caracterul principal al scrierilor
sale este practicitatea.
Scrieri. Sf. Grigore a fost orator, moralist, liturgist; a scris și unele epistole.
1) Pe teren oratoric, Sf. Grigore are 22 de omilii asupra lui Ezechil,
primele cărți
asupra cap. 1-IV, iar celelalte asupra cap. 40, ținute în timpul asediului longobarzilor (593),
și 40 de omilii asupra Evangheliilor, dintre care primele 20 au fost citite poporului de către
altcineva, în timpul unei boli de care sfântul suferea, iar celelalte ținute de ei (590-591).
Aproape toate au intrat în cărțile Sfinte, ocupând astăzi un loc însemnat în Breviarul Roman.
În diferitele ediții ale acestora i s-a adăugat De mortalitate, predica de pocăință ținută în
590 cu ocazia ciumei.
2) Opera sa morală cuprinde: un comentar asupra lui Iov în 35 de cărți (Expositio
in
beatum Iov sive Moralium libri XXXV), cunoscut sub numele de Morale, început la
Constantinopol și terminat la Roma, în 590. Sf. Grigore vrea să dea cărții lui Iov o explicație
istorică, tipică sau alegorică, nu reală. În ultima, însă, fiind mai dezvoltată, a dat numele
întregii cărți, care poate fi considerată un adevărat tratat de morală creștină. De fapt,
scrierea a fost folosită în Evul Mediu ca un sistem de morală aplicată tuturor împrejurărilor
vietii, mai ales vieții preoțești.
Alături de această opera trebuie pusă celebra Liber regulae pastoralis (cartea
pastorală) scrisă la 591, adresată și dedicată Episcopului Ioan de Ravenna, care îi
reproșase că a voit să se sustragă de la sarcina de episcop al Romei, motivându-i înalta
demnitate la care au vrut să-l ridice și marea responsabilitate ce implică această supremă
treaptă episcopală în scaunul Romei. Opera are 4 părți în care Sf. Grigore își justifică
atitudinea:
a. Care sunt calitățile cerute pentru a primi sarcina de păstor (Ad Culmen regiminis
qualiter veniat);
b. Cum trebuie să fie viața păstorului (Qualiter vivat), ce virtuți să aibă și ce fapte trebuie
să facă;
c. Cum trebuie să învețe, să instruiască diferitele categorii de creștini (Vene vivons
qualiter doceat)
d. Îndeamnă pe păstor să se examineze adesea, pentru ca să se convingă de
neajunsurile sale (Qualiter se cognoscat).
Această scriere a avut cel mai mare succes. Încă fiind în viață a fost tradusă, la porunca
împăraților și regilor, în limba lor, iar mai multe concilii au impus-o ca un cod al vieți
preoțești.
Liber pastoralis a fost scrisă numai pentru preoți și superiorii mănăstirilor. Pentru
toți
creștinii, a scris Dialogurile (Libri IV Dialogorum), 4 cărți, în 593, în care, în cartea I-a și a
III-a povestește minunile săvârșite de Sfinții Italieni, în a II-a minunile Sf. Benedict și viața
lui, iar în a IV-a povestește multe apariții ale morților, ca un semn al nemuririi sufletului.
Dialogurile sunt scrise cu multă bunăcredință, autorul redând aproape verbal povestirea
auzită de la alte persoane, pe care îi numește. Toate acestea, o fac de mare preț pentru
Hagiografia italiană și s-a bucurat de cea mai mare răspândire în Evul Mediu, când spiritele
erau atât de înclinate spre supranatural, fiind tradusă imediat în grecește, în saxonă și în
arabă. I s-a imputat prea multă credulitate în această carte, fapt pe care el nu l-a comentat și
nici faptele povestite, ci le-a narat pentru edificarea sufletească a credincioșilor.
3) Pe teren liturgic i se atribuie un
Sacramentariu, adică un Liturghier conținând
Liturghiile din întreg anul bisericesc, însă actualul Sacramentariu gregorian nu este cel
original. Apoi i se atribuie și un antifonar. Ambele scrieri, ale căror nuclee pot fi gregoriene,
au fost refăcute către sfârșitul secolului al VIII-lea. Tot el a reformulat cântul liturgic,
numit și azi gregorian. 4. De la Sf. Grigore ne-au mai rămas 848 de
epistole, aranjate
după anii pontificatului său în 14 cărți, sau registre adresate împăraților, regilor, patriarhilor,
episcopilor, călugărilor, laicilor de orice rang, adunate de Adrian I (772-795) și adresate lui
Carol cel Mare. Ele însă nu reprezintă decât o parte din vasta sa corespondență și ne
dezvăluie mai clar puterea și finețea spiritului său nobil, simplu, intuitiv și eficient, care a fost
foarte important pentru formarea limbii latine bisericești.
Scrierile Sf. Grigore sunt originale, mai ales în ce privește tendința lor practică.
Important lor constă în faptul că a știut adapta, într-o formă ușoară și moderată, învățăturile
Sf. Augustin. Conceptele lui, cele mai accentuate, sunt: autoritatea Sf. Scripturi și a Bisericii,
în afara căreia nu exista mântuire; Purgatoriul și rugăciunile pentru cei morți; dreptul Bisericii
de a dezlega păcatele oamenilor, deci de Penitență ca sacrament. A considerat Purgatorul
ca o etapă tranzitorie a celor pedepsiți pentru păcatele ușoare în drumul lor spre rai. Cu
privire la grație, spune că este un dar al lui Dumnezeu; însă, pentru a ne mântui, trebuie să
conlucrăm cu ea. Pentru a explica misterul predestinației, insista mai mult asupra
preștiinței
divine. Pentru călugări a prevăzut viața contemplativă care atrage la prima treaptă a
perfecțiunii, iar treaptă superioară este cea mistică, deci când omul a ajuns la un mare grad
de perfecțiune și este unit în viața lui mai mult cu Dumnezeu.