Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA A III-A
EPOCA A TREIA
DE LA CONCILIUL DIN CALCEDON (451)
PÂNĂ LA AL II-LEA CONCILIU DIN NICEEA (787)
Capitolul I
C. SCRIITORII GRECI DIN ACEASTĂ
PERIOADĂ
1. VASILE DE SELEUCIA (+ 459), episcop în Isauria, a fost la Constantinopol la
începutul controverselor monofizite, condamnându-l la început pe Eutichie, dar, la Efes, în
449, a cedat, însă a revenit la ortodoxie și a murit împăcat cu Biserica, în 451.
2. SF. SOFRONIE, PATRIARHUL IERUSALIMULUI. Este primul care a
denunțat
monotelismul. Născut la Damasc, în 550, a învățat aici retorica, devenind de tânăr călugăr în
Palestina, apoi, împreună cu Moschus, făcu călătorii în Egipt, Sinai, Palestina, Siria de Nord
și, în anul 604, se opri la Alexandria, unde se bucură de prietenia patriarhului Sf. Ioan
Milostivul. De aici, împreună cu Moschus, veniră la Roma, unde Moschus muri în 619. Sf.
Sofronie se reîntoarse în Palestina, unde rămase până la ridicarea lui în scaunul patriarhal
al Ierusalimului, în 634. Împreună cu Moschus a scris Pre Spiritual, o carte cu prezentarea
vieții în mănăstirile vizitate și o culegere de anecdote ce instruiesc în mod specific pe cititori,
reliefând trăsăturile eroice și viața călugărilor în Palestina, până la invazia Perșilor care
dăduseră lovitură mortală monahismului oriental. Sf. Sofronie a lăsat 23 de ode
anacreontice pentru sărbători, la omilii, majoritatea rostite la sărbătorile Domnului Cristos,
ale Preacuratei sau ale Sfinților; două scrieri prin care ia poziție contra monotelismului:
Scrisoarea de întronizare din 634 și Culegerea de texte patristice (cca. 600) care însoțiră
această scrisoare trimisă Papei Honoriu. Din păcate, nu ni s-a păstrat această culegere. În
colaborare cu Ioan Moschus ne-a lăsat nu numai lucrarea amintită Pre Spiritual, ci și viața
Sfintei Maria Egipteanca (610), celebra penitentă; viața marilor martiri egipteni Cyr și
Ioan,
foarte venerați în acel timp la Alexandria și o culegere de 70 de minuni săvârșite prin
întrepunerea acestora (A. Cayré op. cit. p. 300). Ca simplu călugăr, în Egipt, în zadar
încercă, împreună cu prietenul sau Maxim, să-l readucă la ortodoxie pe patriarhul Cyr al
Alexandriei, monotelit, și tot în zadar făcură și călătoria la Constantinopol pentru a-l converti
pe patriarhul Sergiu (610-638), capul monotelismului, căci nu reușiră. Reîntors la Ierusalim
în anul 634, fu ales patriarh și, în scrisoarea de intronizare trimisă Papei și patriarhilor din
Orient, denunță erezia monotelistă. Dar Papa Honoriu, prevenit deja contra lui Sofronie de
către patriarhul Sergiu, nu-i primi informațiile și îi ceru să renunțe la poziția lui față de
Sergiu. Cu toate că orașul a fost asediat de arabi pe la anul 635, Sf. Sofronie contribui la
apărarea lui, negociind și obținând de la Omar libertatea civilă și religioasă a creștinilor în
schimbul unui tribut anual. Papei Honoriu i-a scris din nou, punându-l la curent cu pericolul
ereziei lui Sergiu. Muri în 638, supărat de ocupația arabă.
3. SF. GERMAN, PATRIARHUL CONSTANTINOPOLULUI
Este primul episcop care a denunțat cu autoritate politica iconoclastă. Născut la
Constantinopol în 635, fiul lui Iustinian, un ofițer la curtea împăratului Heraclius și a lui
Constant l, ucis la suirea pe tron a lui Constantin IV Pogonat (688). Rămas orfan de tată,
German intră în cler și participa la Conciliul al VI-lea ecumenic, al III-lea la
Constantinopol (680-681), unde a fost condamnat monotelismul printr-un decret ce relua
textul de la Calcedon (451), asupra celor două naturi ale Mântuitorului, adăugând că trebuie
să recunoaștem în Cristos două operațiuni naturale, fără diviziune, fără schimbare, fără
confuzie, două voințe fizice. Acest decret a fost aprobat la a XVII-a sesiune și subscris la a
XVIII-a, căci conciliul a durat 10 luni. Delegații Papei Agaton prezidară conciliul. Nici un
conciliu oriental regional nu a manifestat atâta respect pentru autoritatea doctrinală a
Scaunului din Roma. Însă conciliul l-a condamnat și pe Papa Honoriu care, adoptând
tactica tăcerii în scrisorile trimise lui Sergiu, părea că împărtășește opiniile ereticului. De
fapt. Papa Honoriu n-a sancționat expres învățătura eretică a lui Sergiu, fapt pentru care
Papa Leon (682-683) a aprobat definitiv hotărârile Conciliului VI Ecumenic de la
Constantinopol (681), dezaprobând atitudinea Papei Honoriu ca o pată asupra Bisericii
imaculate.
În anul 712, Sf. German ca episcop de Cyzic, asistă la Sinodul în care împăratul Filip
(711-712) îl reuni la Constantinopol pentru a reînvia erezia monotelistă condamnată în 681.
Împreună cu Sf. Andrei de Creta, de teama gravelor urmări, cedară, însă împăratul muri
curând și ei reveniră imediat la ortodoxie. Sf. German a fost ales patriarh al
Constantinopolului în anul 715, scaun pe care l-a ocupat 14 ani cu demnitate. Cu toate
încercările de a-l opri pe Leon Isaurul de la politica lui iconoclastă, arătându-i că Biserica are
o puternică și tradițională învățătura și practică în cultul icoanelor, adresându-i și trei scrisori
dogmatice care ni s-au păstrat, nu reuși și, astfel, intră în conflict cu împăratul, căci unii
episcopi îl aprobară pe împărat; acesta, în 729, l-a depus. Sf. German muri în 733, iar
conciliul iconoclast din Hieria (753) l-a excomunicat, ca și pe Sf. Ioan Damaschinul și Sf.
George de Cipru, fiind însă reabilitat și de Conciliul al VII-lea Ecumenic, Niceea II în 787.
În 9 discursuri păstrate, face elogiul Mariei, vergură curată, mediatoarea oamenilor
pentru obținerea bunurilor supranaturale de la Tatăl cel Ceresc, teză care stă la baza
dezvoltării dogmei Imaculata Concepțiune. Ne-a lăsat diverse poezii liturgice
și patru
opuscule, în care apără doctrina de la Calcedon, acestea adresate armenilor și o explicare a
Sf. Liturghii orientale. Este cel care a elaborat, printre primii, doctrina cultului icoanelor;
precizează natura cultului, atât al icoanei, cât și al prototipului ei. Nu materia icoanei, ci
icoana ca imagine a prototipului ce-l reprezintă este obiectul acestui cult de cinstire, nu de
adorare.