Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA a II-a
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
De la Conciliul din Niceea, 325, la Conciliul de la Calcedon, 451
CAPITOLUL VII
ȘCOALA ANTIOCHENĂ
5. ALȚI SCRIITORI ANTIOCHENI MAI MICI
În aceasta epocă de aur trăiesc și activează și alți scriitori.
POLICRONIU, fratele lui Teodor Mopsuestenul, episcop de Apameia din Siria (410-430),
care însă n-a împărtășit greșelile fratelui său. De la el ne-au rămas numai unele
fragmente din comentariile asupra lui Daniil, Ezechil, Iob și Ieremia.
SF. IZIDOR PELUSIOTUL (360-435), de origine din Alexandria, retor și filosof, apoi
învătăcel de al Sf. Ioan Gură de Aur, s-a așezat într-o mănăstire aproape de Pelusia, pe
care a condus-o timp de 40 de ani. Este fără îndoială unul dintre cei mai mari scriitori de
epistole din Biserica greacă. Ni se păstrează de la el un Epistolar de 2012 epistole scurte,
împărțite în 5 cărți. Cele mai multe au un caracter exegetic, autorul urmând principiile școlii
antiochene. Celelalte sunt dogmatice, morale și profane, interesante pentru a cunoaște
diferite persoane din acel timp.
NESTORIE, născut în Germanicia către 380, a studiat în Antiochia și apoi a intrat în
mănăstirea Eupretios din apropiere. Hirotonit preot, s-a distins prin elocința sa, a atras
asupră-și atenția împăratului Teodosie II care, după moartea patriarhului Siwisniu, l-a ales
de urmaș al său pe scaunul Constantinopolului, în 428. Aici însă începu să învețe unele
erezii și a fost atacat de Sf. Ciril Alexandrinul, apoi condamnat de Papa Celestin I ca eretic
(430), iar în Conciliul din Efes, 431, a fost depus și exilât în Egipt (435), unde muri în 451.
Scrierile sale au fost arse, încât nu ni s-au păstrat decât patru omilii, câteva epistole,
precum și Contra - anatematismele sale, toate păstrate într-o traducere latină a lui
Marius
Mercator. Alte două scrieri ale sale - Teopaschit-ul și Tragedia - nu le cunoaștem decât
cu numele și dintr-un fragment păstrat. În schimb, s-a tradus, în ultimul timp, din limba
siriacă un tratat cu titlul Cartea lui Heraclid, scris cu puțin înainte de moartea sa (după
449), în care Nestorie susține că cele două naturi perfecte din Cristos sunt două persoane,
între care nu exista o unire personală intima, ci numai una morală, pe care el o numește
Prosopon-ul uniri și neagă că Maria ar fi Theotokos = Născătoare de Dumnezeu.
6. PERIOADA DE DECADENȚĂ A ȘCOLII ANTIOCHENE
Școala antiochenă a decăzut foarte repede după condamnarea lui Nestorie. Aderenții lui
au trebuit să-și caute salvarea altundeva, din cauza edictelor imperiale și au trecut în
Mesopotamia, mai întâi în Edessa, apoi la Nissibis, abandonând limba greacă și folosind-o
pe cea siriană, precum și operele lui Diodor, Teodor Mopsuestenul și alte texte vechi. Dintre
scriitorii din această epocă amintim:
MARCU EREMITUL, starețul unei mănăstiri din Ancira Galației (către 410), din scrierile
căruia cunoaștem un tratat contra nestorienilor.
SF. NIL, călugăr în Muntele Sinai, mort la 435, a scris patru tratate despre virtuțile
ascetice și cinci despre viața călugărească, o colecție de sentințe și 1061 de epistole.
SF. PROCLU, patriarh al Constantinopolului din 434-446, dușman al lui Nestorie, în
prezenta căruia a tinut o cuvântare despre Născătoarea de Dumnezeu. Se mai păstrează de
la el 25 de predici și 7 epistole.