Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul III
C. SCRIITORII ANTIMONTANIȘTI
Montanismul, ca și gnosticismul, a găsit în rândurile clerului adversari înfocați, care l-au
combătut cu vorba și cu scrisul, Scrierile acestora însă nu ni s-au păstrat, afară de câteva
fragmente despre care am amintit și în paginile anterioare.
a) MILTIADE a arătat într-o carte că nu se cade ca profetul să vorbească în extaz și
că montaniștii au scris o carte împotriva lui.
b) CLAUDIU APOLINARIE a scris o epistolă pastorală asupra montanismului, iscălită și
de alți episcopi.
c) MELITON DE SARDES a scris De recta vivantis ratione et de profetis (despre felul
drept de a trăi și despre profeți) și despre profeție.
d) SERAPION DIN ANTIOCHIA (190) a scris mai multe epistole împotriva montaniștilor,
folosindu-se de argumentul Tradiției.
e) APOLONIUS ANTIMONTANISTUL, probabil episcop de Efes, a scris, pe la sfârșitul
veacului al II-lea, o carte contra profețiilor false, a vieții și moravurilor primilor montaniști.
f) UN ANONIM ANTIMONTANIST de prin 192, pe timpul Papei Zefirin, scrie contra lui
Proclu, în care nu recunoaște epistolă către Evrei și atribuie Apocalipsul lui Cerint. Este
importantă această scriere, fiindcă afirmă existența mormintelor Sf. Petru și Pavel la Roma.
g) Dintre Papi ar fi luptat împotriva ereziei montaniste, SOTERIUS (166-174),
ELEUTERIU (174-189), VICTOR (189-199).
D. CHESTIUNEA SĂRBĂTORIRII PAȘTILOR
Data sărbătoririi Paștilor a produs multe tulburări în Biserică, chiar și în diversele
Biserici, unele dintre ele fondate de Apostoli, fiindcă, deși majoritatea țineau Paștile în prima
Duminecă după Nisan (jumătatea lui martie), tradiție practicată de Biserică Romei,
Ierusalimului, Cezareei din Palestina, Egiptului, totuși, Bisericile din Asia Mica, Efes, Smirna
și alte câteva, țineau Paștile odată cu evreii, la 14 Nisan, în orice zi a săptămânii cădeau. Se
știe că Sf. Policarp l-a vizitat pe Papa Anicet la Roma în 155, el fiind quatordeciman (adică
sărbătoreau Paștile la 14 Nisan) și au vrut să se pună de acord, dar nu au reușit și s-au
despărțit în pace. Dar Papa Victor (189-199) a vrut, în 190, să rezolve uniformizarea
prăznuirii Paștilor, după tradiția Romei (prima Duminecă după 14 Nisan), în care scop a
cerut Bisericii întregi, prin scrisori trimise, să se tină sinoade în care să se hotărască ținerea
Paștilor după tradiția Romei. S-au ținut astfel de sinoade în Palestina, la Ierusalim,
Cezareea, Roma, Pont, sub Palmas, în Galia, sub Sf. Ireneu, în Asroiene (probabil la
Edessa), la Corint, sub episcopul Bacchyllos; majoritatea au acceptat tradiția Romei. Astfel,
s-a păstrat Epistola sinodală a lui Teofil, episcopul Cezareei Palestine care, împreună cu
Marcus al Ierusalimului, sub domnia împăratului Alexandru Sever, au scris contra
quatordecimanilor. (l. G. Coman, op. cit. p. 376). Numai episcopul Polycrate al Efesului
refuză să părăsească tradiția quatordecimană a Bisericii sale de origine apostolică, scriindu-i
Papei Victor și în numele altor episcopi quatordecimani că în Asia Mica sunt îngropați
Apostolii: Filip - și cele trei fiice ale sale -, la Hierapolis; Sf. Ioan la Efes; alți episcopi martiri
la Smirna, Laodiceea, Sardes. Papa Victor, exercitându-și primatul de jurisdicție, i-a
excomunicat pe acești episcopi quatordecimani. Considerând această măsură excesivă, Sf.
Ireneu a intervenit în favoarea acestora pe lângă Papa Victor care, până la urmă, și-a retras
excomunicarea dată, însă Sf. Ireneu nu a contrazis cu nimic dreptul de primat jurisdicțional
al Papei, pentru a pune ordine în rândul episcopilor subordonați din întreaga lume. Este
sigur că Biserică din Asia, în urmă acestei măsuri papale, a adoptat tradiția romană, pe care
a urmat-o cel puțin de la începutul veacului al IV-lea (F. Cayré, op. cit. p. 147).
E. CANONUL LUI MURATORI
Poartă acest nume cel mai vechi canon păstrat despre Noul Testament. Un canon este
un catalog oficial al operelor pe care Biserică le recunoaște ca inspirate. Astfel de cataloage
pentru Noul Testament n-au fost constituite decât puțin câte puțin, încă de la începutul
Bisericii și când Biserică a avut siguranța că au origine apostolică sau aprobarea Apostolilor.
Sunt dovezi despre existența unui astfel de catalog în scrierile Sfinților Părinți din acel timp.
L. A. Muratori (mort în 1750), bibliotecar al Ambrosienei, a descoperit și a publicat în
1740, după un manuscris din secolele VI-VII, textul întreg al unui canon al Bisericii Romane
de la finele secolului al II-lea, de mare valoare documentară. În el sunt menționate cărțile
Noului Testament, dar câteva din ele sunt respinse de criticii competenți ca necanonice.