Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA A II-A
DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI II PÂNĂ LA CONCILIUL DE LA NICEEA - 325
Capitolul IV
B. SCRIITORII LATINI
3. NOVAȚIAN
S-a născut în Roma sau undeva în Italia la începutul secolului al III-lea și a fost botezat
clinic în decursul unei boli grave, fără să primească Sf. Mir, ceea ce l-a făcut iregular, însă
Papa Fabian l-a sfințit preot pentru calitățile lui intelectuale. În 250, la moartea acestui Papă,
ocupă un loc de frunte în clerul roman, scriind în numele acestui cler epistolele 30,36,
adresate Sf. Ciprian cu privire la lapsi, fiind rigorist în aceasta privință și negând validitatea
Botezului ereticilor. Fiind lovit în ambiție că nu a fost ales Papa, ci a fost ales Corneliu, făcu
schismă, după ce s-a consacrat și a întemeiat o biserică separată, a catharilor (rigoriștii,
curații), biserică ce s-a păstrat în Răsărit până în secolul al V-lea. Istoricul Socrate (H. E. IV,
28) spune că Novațian a murit în timpul persecuției lui Valerian (257-258).
Sf. Ieronim (De viris illustribus. II) spune că a scris mai multe opere,
între care De
Trinitate în trei capitole, fiind prima scriere de acest fel redactată în Roma în limba latină. În
ea, fiind încă catolic, apără, cu Sf. Scriptură, adevărata omenire și dumnezeire a lui Cristos
și deosebirea Sa de Tatăl, contra gnosticilor și sabelianilor, apoi vorbește despre Sf. Spirit și
insista asupra faptului că Tatăl și Fiul sunt același Dumnezeu. Opera a fost scrisă în limba
latină la Roma într-un stil foarte clar, care reflectă clasicismul celor mai clasici juriști romani.
În afară de aceasta lucrare, a mai scris De cibis judaicis Epistola (despre mâncările
evreilor) în care explică alegoric deosebirea între mâncările curate și necurate ale evreilor.
În De spectaculis, oprește frecventarea spectacolelor păgâne, iar în De bono pudicitiae
laudă castitatea conjugală și cea feciorească. Catharii lui Novațian negau posibilitatea
iertării păcatelor comise după botez, în deosebi a celor trei păcate capitale: apostazia,
adulterul și omuciderea. Era sever cu lapsii, în timp ce Novat, șeful grupei schismatice a
laxiștilor africani, excomunicat de Sf. Ciprian, se alătură schismei lui Novațian, după ce
sosi din Africa la Roma și, astfel, curentul rigorist al catharilor dăinui în sânul Bisericii atât
în Occident cât și în Orient până în sec. V-lea, fiind combătut puternic de Sf. Pacien,
episcopul Barcelonei, Sf. Augustin ș. a.
4. ARNOBIU CEL VECHI
S-a născut în Africa, fiind retor la Sicca Veneria pe timpul lui Dioclețian, avându-l ca
învățăcel pe Lactanțiu. Păgân convins, practicant, a fost dușman al creștinilor. În urma unei
vedenii, cum spune el, s-a convertit la creștinism către 295 și, pentru ca să dea dovadă de
sinceritatea convertirii sale episcopului din Sicca (Numidia), scrise primele două cărți din
lucrarea lui de 17 capitole Adversus Nationes, în care tânărul neofit a combătut ironic
păgânismul, apărând creștinismul împotriva acelora ce afirmau că creștinii ar fi cauza atâtor
rele ce se abat asupra imperiului. Din această scriere rezultă că el nu avea o concepție clară
despre creștinism, necunoscând bine Sf. Scriptură. Convertit sincer, lucrarea lui are și părți
frumoase sub aspect teologic, cum este probarea divinității lui Cristos din minuni, a religiei
Sale din eficacitatea ei morală. A murit în 327.
5. LACTANȚIU
Lucius Caecilius Firmianus, supranumit Lactantius, Ciceron creștinul pentru calitățile
literare ale scrierilor lui, s-a născut în jurul Cirtei din Numidia, spre anul 260 și a fost
învățăcelul lui Arnobiu în Cirta. Diocletian, prețuind talentul său, îl cheamă în Nicomedia în
290 pentru a preda retorica. Pe drum, a scris poemul Hodoeporicum, care s-a pierdut. Dar
cursurile sale în latină atrăgeau prea puțini tineri din Nicomedia, capitală imperială atunci,
locuită de greci, fapt pentru care se dedică mult scrisului. Convertirea lui aici la creștinism,
prin 300, nu-l lipsi de titlul de retor, însă, după abdicarea lui Dioclețian în 303, fu constrâns
să părăsească orașul, rămânând foarte sărac, adeseori lipsindu-i strictul necesar. După
publicarea edictului de toleranță al lui Galeriu în 311, se reîntoarce în Nicomedia. Își petrecu
ultimii ani ai vieți la curtea împăratului Constantin cel Mare, care l-a chemat ca instructor al
fiului său Crispus. A murit la puțin timp după moartea lui Crispus (326) la Treves, în Franța
(azi Trier, Germania). Natură calma și împăciuitoare, creștin sincer, Lactanțiu a fost un retor
care și-a dat silința să imite pe marii oratori ai antichității. S-a îngrijit mai mult de fond decât
de forma. Forma îi este aleasă, însă, ca filosof, este mediocru; la fel, ca teolog. Este destul
să amintim că are expresii subordinațiene și exagerează mult milenarismul. Scrieri
importante are: De opificio Dei (302-305, în 20 capitole) în care probează existența lui
Dumnezeu din minunata alcătuire a corpului omenesc, respingând afirmațiile epicurienilor
că omul ar fi o creatură nedemnă de Dumnezeu. Dacă-i lipsesc unele calități, rațiunea
omului le suplinește, organele lui fizice sunt perfect adaptate scopului lor, iar sufletul său
spiritual îl are autor pe Dumnezeu. Divinae Institutiones, scriere principală în cinci cărți
terminale după 310, este o apologie m care arată că este mai folositor să aperi creștinismul
nu combătând calomniile și sistemele filosofice adverse, ci expunând însuși adevărul lui.
Opera se împarte în două părți: în primele 3 cărți critică politeismul, care-i absurd, și
combate sistemele filosofice care-l susțin, pentru că sunt incapabile să dezlege enigmele
lumii. În partea a două, formată din celelalte cărți, Lactanțiu expune doctrina creștină
(dogmele despre credinta în Dumnezeu, Cristos, minuni, întrupare, ereziile, Biserică, morală
creștină, scopurile ultime), în care se vădește milenarist. În 315 el a rezumat această opera
în ediția Epitome, de 67 capitole, existentă și azi.
De mortibus persecutorum, scrisă prin 320, este o istorie a persecuțiilor (sub Nero,
Domițian, Decius, Valerian, Aurelian) arătând pedepsele date de Dumnezeu acestor cruzi
persecutori până la Maximian Daia (313): Severus și-a deschis venele, Maximian s-a
spânzurat, Galerius a fost mâncat, de viu, de viermi, Dioclețian moare părăsit și în mizerie,
Maximian Daia se otrăvește. El a fost martorul ocular al acestor evenimente, scrie Sf.
Ieronim.
De ira Dei (mânia lui Dumnezeu), 24 de capitule, este o completare a precedentei
scrieri, în care dovedește că Dumnezeu se ocupă de evenimentele omenești și răzbună
ofensele ce I se fac, așa încât se poate spune că se mânie. I se mai atribuie De ave
Phoenice (Despre pasărea Phoenix) care conține legenda acestei păsări în care se află
ascunsă învățătura învierii morților. Alte scrieri ale sale s-au pierdut: Ad Asclipiadem (2
cărți); Ad Probum Epistolarum (4 cărți); Ad Sevenim epistolarum, libri II. Sf. Ieronim spune
că acestea conțineau greșeli cu privire la Sf. Spirit. Doctrina sa nu conține nimic nou.