Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA A II-A
DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI II PÂNĂ LA CONCILIUL DE LA NICEEA - 325
Capitolul IV
B. SCRIITORII LATINI
1. TERTULIAN
Originile Bisericii din Africa Latină sunt cunoscute. Este posibil, dar nu-i încă dovedit, că
ea a primit credința de la Roma. În secolul al II-lea era multă populație creștină acolo, iar în
secolul al III-lea Africa Latină dă Bisericii latine un mare număr de scriitori.
QUINTUS SEPTIMIUS FLORENS TERTULIAN s-a născut în Cartagina către 160. Tatăl
său era ofițer roman, și-a câștigat o vastă cultură: istorie, arheologie, medicină, filosofia
aristotelică, precum ne-o dovedesc scrisorile sale. și-a ales cariera de oratorie și avocatură,
așa încât Eusebiu îl numește foarte expert în legile romane, iar scrierile lui dovedesc în el
un orator și un avocat foarte abil. S-a convertit la creștinism către 195, îndemnat în special
de tăria martirilor. Către 200, deși însurat, se preoțește, dedicându-se trup și suflet apărării
creștinismului contra păgânilor, iudeilor și ereticilor. În această luptă folosește adesea, pe
lângă dialectica sa, o asprime și un sarcasm amar. Spirit înclinat spre rigorism, către 206
este atras de rigorismul montanismului, începând astfel să încline spre această sectă, la
care trecu în anul 213. Când montanismul fu condamnat de Roma, imediat începu să lupte
împotriva catolicilor, reprobând moderația lor. Însă și din montanism nu a păstrat decât
rigorismul lor moral și misticismul lor cu privire la descoperirile pe care Sf. Spirit le-ar fi făcut
lui Montan, considerat de el ca trimis de Isus și ajutat de profetesele Maximilla și Priscilla.
Se pare că a trecut la montanism din cauza invidiei și răutății unor frați clerici, însă acolo s-a
ferit de greșelile montaniștilor, acceptând doar rigorismul lor. Deși om extrem de inteligent,
Tertulian a văzut în Montan pe Sf. Spirit, Paracletul ce profețea noi învățături, care nu
anulau Evanghelia, ci numai o completau. Din momentul când a părăsit Biserica, se observa
și o micșorare a activității sale literare. Ultima să scriere este De pudicitia, scrisă între 217-222,
după care i se pierde urma. Sf. Ieronim spune: Fertur, vixise usque ad decrepitam
aetatem (a trăit până la adânci bătrânețe), așa încât se crede că a trăit până în jurui anului
240. Tertulian este, înainte de toate, om de acțiune. Inteligent, cu o voință de fier,
temperament aprins și luptător, luptă toată viata pentru ceea ce i s-a părut a fi adevărul.
Încăpățânat, intransigent și individualist până la exces, voia cu orice preț să învingă. De
aceea, exagerează multe, falsifică texte și fapte, adună fără nici o selecționare argumentele
împotriva adversarilor. Excesiv în toate, nu cunoaște nici moderație, nici răbdare, nici finețe.
Orice concesie i se pare trădare. Astfel, condamna Biserica și conducătorii ei pentru că
admiteau căsătoriile a două oară și tratează cu moderație pe cei ce au făcut păcatul
adulteriului și al fornicației (desfrânării). Cu toate acestea, Tertulian, ca scriitor, deține un loc
de frunte. Deși uneori stilul său este neglijent, afectat și prea concis, este totuși original, viu
și colorat. El se folosește de un vocabular bogat, fiind primul scriitor latin care introduce o
mulțime de termeni noi, așa încât, pe drept cuvânt, poate fi considerat creatorul limbii
teologice latine. În plus, dotat cu o inteligență rară, cu o imaginație bogată, cunoscând foarte
bine literatura profana și creștină, Tertulian știe să pună în relief argumentele principale
pentru a-și ajunge scopul fixat. Tertulian ne-a lăsat peste 30 de opere, unele scrise în
perioada catolică, altele în cea eretică. Acestea se pot grupa în scrieri apologetice,
antieretice și practice.
a) Apologetice sunt în număr de cinci: Ad nationes,
Apologeticum, De testimonio
animae, Adversus Judaeos, AdScapulam. Cea mai însemnată este
Apologeticum (50
cap.), adresată capilor provinciilor (guvernatorilor antistites praesides primii) datorită cărora
se dezlănțuiau persecuțiile împotriva creștinilor. În această opera, contesta din punct de
vedere juridic legitimitatea legilor împotriva creștinilor și dovedește, din ele, nedreptatea ce
se face creștinilor când sunt persecutați. După ce arată că procedura împotriva creștinilor
este iregulară și absurdă, creștinii fiind siliți să-și nege calitatea și numele de creștin pentru
a fi declarați nevinovați, Tertulian spune că această procedura de a-i sili la negarea calității
lor de creștini pentru a-i declara astfel nevinovați si a-i lăsa liberi, este contrară dreptului
natural și dreptului comun. Apoi arată și acuzele aduse contra creștinilor: infanticidul,
omuciderea, incestul, toate fiind imaginare, iar multe din ele sunt delicte comise cu fapta și
cu gândul de înșiși păgânii, și atribuite creștinilor. Adunările creștinilor sunt permise,
învățătura lor este adevărată, iar purtarea lor publică și privată este ireproșabilă. Arată
zădărnicia persecuției cu celebra frază: semen est sanguis christianorum. Creștinii se
înmulțesc mereu. Prezintă tabloul puterii creștine ...hesterni sumus, et vestra omnia
implevimus urbes, insulas, castella, municipia, conciliabula, castra ipsa, tribus, decurias,
palatium, senatum, forum; sola vobis reliquimus templa. A fost scrisă la 197 și tradusă
imediat în grecește.
Ad nationes, în două cărți, scrisă puțin înainte de Apologeticum, denunță crimele
păgânilor și critică doctrinele lor expuse de Vairon în Antiquitatum rerum divinarum. Pare a
fi o virulentă aplicare a cuvintelor Evangheliei la adresa păgânilor: să vadă mai întâi bârna
din ochii lor și apoi paiul din ochii altora. De testimonio animae dezvoltă argumentul că
sufletul este naturaliter creștin, exprimând spontan monoteismul, ura față de diavol,
credința în nemurire și simpatia pentru creștini. Scrisă în 197, Ad Scapulam (15 cap.) este
o scrisoare adresată guvernatorului Africii (Cartaginei), Scapula, persecutorul creștinilor,
amenințându-l cu pedepsele dumnezeiești, atât pe pământ, cât și în viata veșnică, cu care
au fost pedepsiți și ceilalți persecutori, dacă nu încetează persecutarea creștinilor. Scrisă
prin 212, Adversus Judaeos (14 cap.) este un dialog între un creștin și un evreu căruia îi
dovedește, cu profețiile, adevărul creștinismului care a înlăturat legea Talionului, a
pedepsei, cu Legea Nouă a păcii. Ultimele șase capitole au fost scrise însă ceva mai târziu
(200-206).
b) Scrieri antieretice. În fruntea acestora stă De prescriptione haereticorum (45
cap.)
în care autorul, reluând argumentul Sf. Ireneu, combate toate ereziile prin autoritatea
Bisericii și a Tradiției. Opera constă în trei părți: în partea I-a (1-14) autorul pune în garda pe
creștini împotriva ereziilor și ereticilor, care sunt o încercare pentru Biserică și un pericol
pentru credincioși, de care trebuie să fugi, evitând orice curiozitate, alipindu-te de Simbolul
credinței. În partea a II-a (15-37) opune ereticilor, care se serveau de Sf. Scriptură pentru a-și
dovedi greșelile, argumentul prescripției, care nu înseamnă o posesiune îndelungată, ci o
exceptio juris, care taie orice argument al adversarului, înainte de a-l fi formulat cu Sf.
Scriptură, carte care este proprietatea exclusivă a Bisericii adevărate, catolice. Pentru ca
ereticii să se poată servi de ea, trebuie ca aceasta să le aparțină. Însă această aparținere nu
este a lor, ci a celor ce au adevărata credință. Această credință se găsește în Bisericile
Apostolice. Sectele gnostice însă nu își au originea de la Apostoli, ci de la apostat
(Prescriptio veritatis). În special, se găsește această prescripție în Biserică Romei
consacrată de martiriul Sf. Petru și Pavel. Sf. Scriptură aparține Bisericii care a primit-o de la
Isus Cristos prin Apostoli. Ereticii au luat-o în mod arbitrar și, de aceea, înainte de a discuta,
ei trebuie să justifice cum posedă Sf. Scriptură (37-40). Aceasta este praescriptio
proprietatis. În partea a III-a arată apoi alte semne ale ereziei: imoralitatea, nedisciplinarea,
neînțelegerea, mândria, ușurința de a primi apostații și de a hirotoni preoții. Partea
însemnată pe care o au femeile în secte este un semn al ereziei. În încheiere (cap. 45),
promite că va combate separat principalele erezii.
Această scriere, una dintre cele mai bune ale lui Tertulian, a fost scrisă în jurul anului
200. Ea este anterioară anului 207, pentru că nu cunoaște montanismul, iar, pe de altă
parte, lipsește din ea orice aluzie la vreo persecuție, deci înainte de 202-203. În Adversus
Marciones (cinci cărți) dovedește împotriva acestuia unitatea lui Dumnezeu și, în același
timp, că este drept. În a II-a carte demonstrează identitatea acestui Dumnezeu cu Creatorul
lumii; în a III-a vorbește despre Cristos, iar în a IV-a și a V-a combate antitheses ale lui
Marcion, arătând că Evanghelia lui Luca și cele zece Epistole scrise de Sf. Pavel nu sunt
singurele izvoare ale credinței Noului Testament, cum crede Marcion, ci, împreună cu ale lui
Matei, Marcu, Ioan, care au fost chiar apostoli și pe care el nu are drept de a le falsifica. De
asemenea, și Epistolele Sf. Pavel către Timotei, Tit și Evrei sunt toate canonice și conțin
învățătura Legii Noi. Primele două versiuni ale cărții au fost făcute către anul 200. În starea
ce o avem, însă, prima carte a fost scrisă către 207, pentru că se simte în ea înclinarea
autorului spre montanism, iar ultimele patru cărți între 207-211, pentru că deja transpira în
ele montanismul.
În Adversus Hennogenern (45 cap.) combate teoria acestui învățăcel al lui Marcion în
Cartagina despre crearea lumii din materie eternă.
Tratatul Adversus Valentinianos, cel mai slab dintre cele polemice, a fost scris între
208-211.
Scorpiace, adică leac împotriva mușcăturii scorpionilor (gnosticii), întrucât negau din
josnicie meritul martiriului, a fost scris între 211-213. În această scriere apără valoarea
martiriului.
Altă scriere de felul acesta este Adversus Praxeam, patripasianism, care atrăsese la
Roma atenția Papei Victor contra montaniștilor. Această lucrare ne dezvăluie patima cu care
scrie Tertulian contra Papei, el fiind deja montanist convins. Totuși, în ea insista asupra
unității substanței și a distincției persoanelor în Sfânta Treime, deosebite între ele după
grade, forme și aspecte, de unde numele lor de Tatăl, Fiul și Spiritul Sfânt. Nimic mai clar nu
a fost scris înaintea lui, autorul folosindu-se de expresii clasice cu privire la Sf. Treime și la
misterul Întrupării. Personalitatea Sf. Spirit este viguros scoasă în relief, grație
montanismului său. Sf. Spirit este același Dumnezeu cu Tatăl și Fiul din substanța Tatălui,
adevăr puternic subliniat. Susține purcederea Sf. Spirit după formula grecească a Patre per
Filium.
În De baptisimo (20 cap.) combate veninul eretic al lui Quintilla, care nega
necesitatea Botezului, tratând ceremoniile, ministeriul, subiectul, efectele, valoarea botezului
ereticilor, pe care îl susține valid.
De Paenitentia tratează penitența ante-baptismală și post-baptismală necesare pentru
mântuire și împăcare cu Biserica.
În tratatele De carne Christi'' și De resuirectione carnis combate docetismul care
nega realitatea Trupului lui Cristos născut din fecioară, nega parțial virginitatea Sf. Maria și
susține învierea morților cu argumente raționale și scripturistice. Amândouă sunt scrise între
216-222. De animae (56 cap.), - Despre suflet - este primul tratat de psihologie creștină.
Examinează trei probleme: natura, originea și viata sufletului, precum și ce devine sufletul
după moarte. Sunt de notat capitolele 25-27 în care admite că sufletele sunt corporale și că
ele provin, ca și corpul, dintr-o sămânță (traducianismul). Aceasta o susține pentru a explica
transmiterea păcatului strămoșesc. După moarte, spune el, sufletele, în afară de cele ale
martirilor, se pogoară în Infern, pentru a aștepta învierea trupurilor pentru răsplata finală.
c) Scrieri practice. În perioada lui catolică, a scris Ad martyras
(6 cap.) prin 197, fiind
cea mai veche scriere a sa pe care o avem. În ea îi îndeamnă pe confesori să persevereze
până la capăt. Urmează unele tratate adresate catehumenilor.
De spectaculis (30 cap.) scrisă între 197-200, în care arată că nu îi este permis
creștinului să meargă la circ, la stadion, teatru și amfiteatru, pentru că Sf. Scriptură oprește
acest lucru și aceste locuri sunt imorale și inseparabile de idolatrie. De oratione (29 cap.),
scrisă pe la 200, explica Tatăl Nostru și determina condițiile rugăciunii și efectele ei.
De pacientias (16 cap.), scrisă pe la 203, îndeamnă la răbdare și blândețe: trebuie să
suferim toate, imitând pe Cristos. În De Poenitentia, amintită deja, vorbește și de
mărturisirea secretă. Nu exclude cele trei păcate capitale.
În faza eretică a scris De pudicitia (31 cap.), în care neagă ce-a scris mai înainte în
De poenitentia.
Femeilor catehumene le adresează, în acest timp (203), două tratate: De cultu
feminarum, în care le îndeamnă să fie simple în îmbrăcăminte și în podoabe, iar în Ad
uxorem în două cărți, o îndeamnă pe soția sa să rămână văduvă după moartea lui și, în
orice caz, să nu se recăsătorească cu un păgân, căsătoriile mixte fiind pline de primejdii.
Între anii 207-211 apar semnele montanismului în scrierile sale. Astfel, în Exhortatio
castitatis (13 cap.) reprobă a două căsătorie, fiind species stupri (o specie de imoralitate).
În Virginibus velandi cere ca fetele, imediat ce ies din copilărie, să poarte văl pe stradă și
la biserica. În De corona (15 cap.), anul 211, laudă un soldat creștin care a refuzat
purtarea coroanei de laur și cadoul de argint din partea împăratului, preferând închisoarea și
moartea, oprind pe creștini să fie soldați, deoarece aceasta meserie este incompatibilă cu
creștinismul. De idolatria (24 cap.) oprește creștinilor o mulțime de meserii (soldat,
funcționar, profesor etc.), pentru a evita orice contact cu păgânismul. În De fuga in
persecutione (14 cap.), anul 212, neagă permisiunea de a fugi de persecuție, considerând-o ca o
apostazie, mai ales pentru clerici. În De monogamia (an 217) apără unum
matrimonium și unus Deus contra catolicilor. De jejunio apără multimea și rigoarea
posturilor montaniste împotriva catolicilor, iar în De pudicitia (22 cap.) protestează
împotriva Edictului Papei Calixt (217-222), care admite la pocăință pe adulterini și
desfrânati, negând dreptul Bisericii de a ierta prin Spovadă cele trei păcate capitale:
apostazia, adulterui și omucidiul. Ba interpretează în sens rigoristic unele capitule din Sf.
Scriptură (parabolele milei de la Sf. Luca, XV: oaia pierdută, drahma pierdută, fiul rătăcit). El
nu se mai sprijină pe Sf. Tradiție, negând autoritatea bisericească, rezervând puterea
dezlegării păcatelor numai spiritualilor montaniști. Papa Calixt reduse și îmblânzi, ușură
unele pedepse canonice tradiționale, unele durând chiar viața întreagă, lucru dezaprobat de
rigoristul Sf. Hippolyt și montanistul Tertulian, aici conservatori rigoriști ai Traditiei.
A mai scri: De fidelitatem, Adversus Apelleia, De censu animae, De extasi ș. a.
Doctrina. Scrierile lui Tertulian sunt de cea mai mare importanță istorică prin
cunoașterea vieții creștine din timpul său, în comparație cu mediul păgân. El își dă seama
că credinta și știința ei, adică teologia, sunt de o altă natură decât știința profană, obiectele
ei fiind fixate de Revelație (Regula fidei).
Această Regula fidei este imuabilă și, de aceea, el nu vrea să o explice, ci mai mult să
o facă aplicabilă numai la acele părți în jurul cărora discuta cu păgânii sau ereticii. Această
tendință se manifestă dar în terminologia lui plastică. Așa, de exemplu, el nu-și poate
închipui o ființă completă decât în corp și spirit; ființa este un corp sui generis,
așa încât
uneori vorbește de Dumnezeu și despre suflet ca și când ar nega spiritualitatea lor, ceea ce
nu cadrează cu concepția sa.
Cu privire la Sfânta Treime se apropie de concepția niceeană. El vorbește de o Treime
a substanței, care este comună celor trei persoane. Treimea o explică prin procesiuni
(purcederi), iar unitatea prin substanță: Și Tatăl Dumnezeu și Fiul Dumnezeu și Sfântul
Spirit Dumnezeu. Are formulele clasice Trinitas unius divinitatis, Pater et Filius et Spiritus
Sanctus (De pudicitia, 21 ). Deosebește și ei în Logos cele două faze Endiatetos și
Proforikos, însă nu admite altă inferioritate la Fiul decât aceea a originii sau a purcederii.
În Cristologie afirmă desăvârșirea naturii omenești a lui Isus Cristos, în
care se găsesc
pasiunile: Indignatium și Concupiscentiem. Divinitatea lui Cristos este apărată energic
împotriva dualismului marcionit: Credus Deum crucifixum (Marcu II, 27). Nasci se Deus
patior in utero matris. El exprimă, de asemenea, existența a două naturi în Cristos (două
substanțe, cum zice el), într-o singură persoană. Dacă și apostolul (Romani l, 3) ne învață
despre ambele substanțe (naturi) ale lui Cristos, vedem o îndoită stare neamestecată, ca
unită într-o singură persoană: Dumnezeu și Omul Isus (Praxeas, 27). Aceste două naturi
lucrează deosebit, fiecare având lucrările sale.
Cu privire la răscumpărare, Tertulian pune ca bază păcatul lui Adam, care se transmite
la urmași, fiind suflete născute din părinți, ca și trupurile. Insistă asupra faptului că nu au
putut fi răscumpărați decât de Domnul trimis de Tatăl să moară pentru păcătoși. Și se repeta
comparația dintre Eva și Maria (De carne Christi, 17). El întrebuințează
terminologia cvasi
juridică pentru a explica justificarea.
Vorbește despre meritul faptelor bune, despre răsplata sau prețul ce le corespunde
faptelor, despre ofensă și debitul faptelor rele și despre necesitatea de a le îndrepta.
Cu privire la Taine, enumeră cele trei Sacramente de inițiere creștină: Botezul, Mirul și
Euharistia.
Cu privire la Botez, este de notat, în particular, Botezul copiilor (De
baptisimo, 18), și
faptul că ei neagă validitatea botezului administrat de un eretic (De pudicitia, 19).
Numește
Euharistia Trupul și Sângele Domnului (De bapt. 7-8). Pocăința o considera
necesară
după Botez și se opune căsătoriei a doua. Căsătoria o cere să fie făcută înaintea Bisericii
(Ad uxorem. II, 7 și De pudicitia, 4). Afirmația lui, devenit montanist, că
fiecare creștin ar fi
preot, distruge taina Preoției; ca eretic, avea și alte principii contrare Sf. Tradiții.
În Eshatologie urmează învățătura tradițională. Sufletele, în afară de cele ale martirilor
care ajung direct în cer, se pogoară în cele de jos, unde găsesc supplicia și refrigeria,
pentru vinele cele mai mici (aluzie la Purgator). Apără cu energie învierea morților, împotriva
gnosticilor, fiind milenarist.