Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul II
APOLOGIȘTII
D. APOLOGII PĂSTRATE
7. MARCUS MINUCIUS FELIX
Autorul operei Octavius, păstrată în Codex Parisinus, apărut în 1661, codice datând
din sec. al IX-lea, a fost considerată de Renan Perla literaturii apologetice, iar autorul ei,
Marcus Minucius Felix, un strălucit avocat la Roma, apărător al creștinismului. Atât Lactanțiu
cât și Sf. Ieronim i-o atribuie lui Marcus Minucius Felix, de origine din Africa, sosit avocat la
Roma. Arta cu care-i compusă lucrarea ne arată talentul său deosebit și cultura lui literară.
Octavius Januarius, al cărui nume îl poartă opera, era un creștin, de asemenea convertit de
la păgânism, cu Minucius sau poate înaintea lui.
Într-o zi, Octavius, vizitându-l pe Minucius Felix în Roma, l-a întâlnit pe păgânul
Caecilius Natalis, originar tot din Africa, probabil din Circa (Constantine, Algeria), stabilit și ei
la Roma.
Într-o dimineață dulce de toamnă, au plecat toți trei să se plimbe în orașul Ostis, pe
malul mării.
Ajunși aici și trecând pe lângă statuia zeului Serapis, Caecilius îl salută trimițându-i o
sărutare cu mâna dreaptă apăsată pe buze. Octavius observa că acest gest este un semn
de orbire, de ignorantă vulgară.
Caecilius a reacționat supărat, cerând să discute, ca între colegi. Minucius, care în
dialog este numit Marcus, acceptă propunerea, luându-și rolul de arbitru între cei doi.
Cartea cuprinde 40 de capitole, având două părți principale: a) Apărarea păgânismului
de către Caecilius (cap. 5-13); b) Răspunsul victorios al lui Octavius (cap. 14-38) și c)
Convertirea lui Caecilius (cap. 39-41). Împrejurările desfășurării acestui dialog de o zi se
relatează în cap. 1-4. Caecilius pledează pentru păgânism, începând printr-o declarație de
agnosticism: Omul nu poate cunoaște adevărul în mod sigur, teză a curentului numit
Academia a doua și, din acest motiv, este necesară religia romană,
veche cât lumea, care
a dat măreție Romei, stăpânind lumea. Creștinii, însă, afirmă Caecilius, sunt ultima drojdie,
o adunătură de ignoranți și femeiuști credule, formând o societate secretă, disprețuind
templele ca pe niște morminte, scuipând zeii, desconsideră onorurile și purpura, ei,
zdrențăroșii; disprețuiesc chinurile prezente, dar se tem de unele nesigure viitoare; nu se
tem de moarte, dar se tem să nu moară după moarte. Se cunosc între ei prin anumite
semne, se iubesc unul pe altul, numindu-se frați și surori între ei. Comit incestul în temeiul
numelui sacru. Venerează un cap de asin, povestesc despre un om ucis pe lemnele unei
cruci. Ucid cu lovituri ascunse un copil acoperit cu făină, spre a nu fi recunoscut și apoi îi
sug sângele cu sete și-și împart membrele lui. La astfel de jertfe, cred în sfârșitul lumii și în
învierea morților, de aceea nu admit incinerarea. Duc o viată severă, abținându-se de la
plăcerile oneste, spectacole, ceremonii, banchete publice; refuză zeii. Nu își încunună capul
cu flori, nu se parfumează, decât morții. Dar romanii îi stăpânesc pe creștini și fără
Dumnezeul lor.
Octavius ia cuvântul bine gândit, calm și, pas cu pas, respinge acuzele batjocoritoare
ale lui Caecilius Natalis cu privire la creștinism, arătând că, spre deosebire de animale,
aplecate numai la pământ, privind numai la furaj, omul cu poziție verticală și cu privirea la
cer, înzestrat cu cuvânt și rațiune cunoaște și-L imită pe Dumnezeu. Dovedește, din armonia
lumii, existența lui Dumnezeu și providența Sa. Stabilește unitatea lui Dumnezeu și
caracterul irațional al politeismului, pe care nu l-au acceptat nici filosofii antichității. Este
adevărat că romanii au cucerit teritorii, imperii, prin teroare și jaf, crime, împrumutând părți
din religiile învinșilor. A adora lucruri prădate înseamnă a consfinți un sacrilegiu, nu
divinități. Trecând în revistă zeii, clasele preoțești, augurii romani, cu metehnele și păcatele
lor, îndeosebi adulterul și minciuna, arată că toate acuzele aduse creștinilor sunt nedrepte,
invenții ale tribunalelor romane care, fără a face cercetări, chinuie acuzații să nu spună
adevărul, ci minciuna și astfel să fie lăsați liberi. Dar păgânii practică cultul capetelor de
animale (boi, berbeci, șerpi, crocodili), expun copiii procreați de ei fiarelor, păsărilor, aduc
jertfe de oameni zeilor greci și romani, comit incestul și adora zeii incestuoși (perșii,
egiptenii, atenienii), în timp ce creștinii își păstrează curățenia trupească și sufletească.
Creștinii se recunosc între ei nu prin semne, ci prin nevinovăție și curăție, modestie,
considerându-se frați ca fii ai aceluiași Părinte, părtași ai aceleiași credinte, moștenitori ai
speranței. Nu au temple creștinii, căci toată această lume creată este neîncăpătoare pentru
Dumnezeu, pe care-l adora cu mintea și cu inima. Dumnezeu nu poate fi văzut, ci îi
cunoaștem din creațiile Lui, după cum vântul nu se vede, nici la soare nu ne putem uita, dar
ele exista... Lumea se va sfârși. Nu exista o migrație a sufletelor după moarte, trecând în
alte corpuri sau chiar în trupuri de animale și de fiare, cum susțineau Pitagora și Platon.
Adevărată minciuna Sărăcia și cinstea creștinească este o glorie a creștinilor.
În final, Caecilius se convertește și cei trei se despart bucuroși. Octavius este cea mai
veche opera literară creștină scrisă în limba latină, anterioară lui Apologeticum al lui
Tertulian, care a folosit-o. A fost scrisă după 175, data morții lui Fronton din Cirta. Minucius
Felix a oferit sufletelor cultivate ale lumii romane o apologie a creștinismului care dă
satisfacție gusturilor lor rafinate în arta literară, urmând a-și completa formarea lor
doctrinară.