Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul II
APOLOGIȘTII
D. APOLOGII PĂSTRATE
6. HERMIAS
Codicele Patmius din 202, descoperit în secolul al X-lea, conține, între alte multe
manuscrise mai târzii, și un mic tratat datând din a doua jumătate a sec. II, intitulat
Batjocura filosofului Hermias față de filosofia păgână în 10 capitule, în care, într-un mod
sarcastic, arată cum filosofii păgâni se contrazic între ei în ceea ce privește învățătura
despre crearea lumii, suflet, natură și spirit, făcând să treacă pe dinaintea cititorilor soluțiile
diferiților filosofi cu privire la aceste mari probleme. Începutul și sfârșitul acestei scrieri arată
intenția creștină a lui Hermias, inspirat de Sf. Pavel în l.Cor. l, 20: Înțelepciunea lumii
acesteia este nebunie la Dumnezeu. Hermias citează concepțiile filosofilor greci în jurul a
trei probleme: l) despre suflet, 2) despre zei, 3) despre lume. Scrierea este superficială și
fără valoare; ea rămâne mai mult un pamflet în care sistemele filosofice nu sunt studiate
serios, ci numai înșirate. Arătându-le contradicțiile, voia să-i atragă pe păgâni la creștinism,
prin a le demonstra că sufletul este nemuritor și, ca atare, el nu trece și nici nu se preface
după moarte în fiare sălbatice de pe uscat sau din apă. E o adevărată biciuire și ironizare a
metempsihozei, teorie la modă în sec. al II-lea.
I. Despre Hermias nu amintește nici un scriitor vechi, de aceea criticii moderni nu sunt
de acord asupra locului și a timpului, când și unde a scris, punându-l unii în sec. al II-lea, iar
alții, între care și Harnack, în sec. V-VI. Cea mai mare parte a criticilor susțin că a scris în
sec. al II-lea, pentru că nu cunoaște neoplatonismul, care s-a ivit la începutul secolului al II-lea cu
Amonius Saccas și pare că Irisio (Batjocura) depinde de Cuvântarea către Greci a
lui Tațian, fiind o dezvoltare a cap. 25, în care Tațian pune în evidență contradicția
filosofilor. Pare că este scrisă între 165 și 221 d. Cr.