Vineri, 26 aprilie 2011  
S Vasile, ep, m (+ 322)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 SFINTI
Start :: Sfinti :: Patrologia

CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea

PERIOADA I

SECOLUL I

Capitolul II

APOLOGIȘTII

D. APOLOGII PĂSTRATE

6. HERMIAS

Codicele Patmius din 202, descoperit în secolul al X-lea, conține, între alte multe manuscrise mai târzii, și un mic tratat datând din a doua jumătate a sec. II, intitulat Batjocura filosofului Hermias față de filosofia păgână în 10 capitule, în care, într-un mod sarcastic, arată cum filosofii păgâni se contrazic între ei în ceea ce privește învățătura despre crearea lumii, suflet, natură și spirit, făcând să treacă pe dinaintea cititorilor soluțiile diferiților filosofi cu privire la aceste mari probleme. Începutul și sfârșitul acestei scrieri arată intenția creștină a lui Hermias, inspirat de Sf. Pavel în l.Cor. l, 20: Înțelepciunea lumii acesteia este nebunie la Dumnezeu. Hermias citează concepțiile filosofilor greci în jurul a trei probleme: l) despre suflet, 2) despre zei, 3) despre lume. Scrierea este superficială și fără valoare; ea rămâne mai mult un pamflet în care sistemele filosofice nu sunt studiate serios, ci numai înșirate. Arătându-le contradicțiile, voia să-i atragă pe păgâni la creștinism, prin a le demonstra că sufletul este nemuritor și, ca atare, el nu trece și nici nu se preface după moarte în fiare sălbatice de pe uscat sau din apă. E o adevărată biciuire și ironizare a metempsihozei, teorie la modă în sec. al II-lea.

I. Despre Hermias nu amintește nici un scriitor vechi, de aceea criticii moderni nu sunt de acord asupra locului și a timpului, când și unde a scris, punându-l unii în sec. al II-lea, iar alții, între care și Harnack, în sec. V-VI. Cea mai mare parte a criticilor susțin că a scris în sec. al II-lea, pentru că nu cunoaște neoplatonismul, care s-a ivit la începutul secolului al II-lea cu Amonius Saccas și pare că Irisio (Batjocura) depinde de Cuvântarea către Greci a lui Tațian, fiind o dezvoltare a cap. 25, în care Tațian pune în evidență contradicția filosofilor. Pare că este scrisă între 165 și 221 d. Cr.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact