Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul II
APOLOGIȘTII
D. APOLOGII PĂSTRATE
4. ATENAGORA
A fost un filosof creștin din Atena, care a scris o apologie către Marcu Aureliu și
Commodus despre învierea morților. Alte notițe biografice sigure despre el nu sunt. Pare
că a murit după 180.
Legatio pro christianis (Suplică pentru creștini, 37 capitole) este adresată lui Marcu
Aureliu și Commodus pentru ca să înceteze de a fi molestați creștinii de către denunțători. În
ea combate cele trei acuze principale împotriva creștinilor. Creștinii nu sunt atei, pentru că
adora un singur Dumnezeu: Tatăl, Fiul și Spiritul Sfânt. Cine să se mire - exclama el -
auzind cum sunt numiți atei aceia care recunosc pe Dumnezeu Tatăl, Fiul și Spiritul Sfânt și
demonstrează puterea acelora în uniune, și deosebirea de relație, în ordine (c. 10). El este
printre primii care demonstrează rațional unitatea lui Dumnezeu în Sfânta Treime,
distingându-se numai nominal persoanele divine, care sunt perfect egale între ele. Este
drept că creștinii nu aduc jertfe materiale și nu cinstesc zeii păgânilor, însă Dumnezeu nu
are lipsă de aceste jertfe, ci de jertfe spirituale. Zeii păgânilor nu sunt adevărați, ci oamenii i-au
ridicat la astfel de cinstire. Creștinii nu sunt imorali, pentru că ei cred în pedepsele
infernului și condamna până și gândul păcatului, fiind curați în viața lor (31, 34). Păgânii sunt
cei care fac păcate. Nu sunt nici antropofagi (35-36), fiindcă ei urăsc omicidul și cred în
învierea morților. În încheiere, face apel la împărați să fie mai drepți și îndurători cu creștinii.
Această suplică a fost scrisă între 176-180, într-o perioadă de pace, probabil înainte de 179,
în Grecia. Despre învierea morților (25 capitole) se împarte în două părți: În partea I (1-10),
arată posibilitatea învierii, spunând că nu este nimic să întreacă puterile lui Dumnezeu sau
care să fie în contrazicere cu atributele Sale. În partea a II-a (11-25) arată realitatea,
conveniența și necesitatea învierii trupurilor, atât din partea cauzei, cât și a subiectului, a
dreptății și scopului lui Dumnezeu, care l-a creat pe om pentru Sine ca să-L poată
contempla, ceea ce n-ar putea face dacă corpul n-ar învia. Omul este compus din trup și
suflet, însă are un singur scop pentru amândouă, deci trebuie să aibă perpetuitate sau
veșnicie pentru amândouă, ceea ce ar fi imposibil fără înviere. Învierea este necesară pentru
ca și trupul să fie pedepsit sau răsplătit pentru faptele sale. În sfârșit, scopul omului este
fericirea sufletului împreună cu trupul, care nu poate fi decât dincolo, în viata de veci.
Această opera a fost scrisă după Legatio pro christianis, adică după anii 176-180. Acolo,
Atenagora are o mărturisire clasică despre Sfânta Treime, citată mai sus. Apoi aduce pentru
prima dată în favoarea Monoteismului un argument din rațiune, arătând că este absurd
Politeismul. El afirmă că creștinii trebuie să se mulțumească cu o singură căsătorie, pentru
că cea de a două este decorum adulterium (adulter împodobit). Atenagora este un
adevărat filosof, ordonat în stil, cu o judecată riguroasă, un adevărat dialectician, în timp ce
Tațian este un polemist, iar Sf. Iustin un apostol.