Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul II
APOLOGIȘTII
A. PRIVIRE GENERALĂ
Apologiștii au apărat creștinismul de cei doi dușmani externi ai săi: din veacul al II-lea,
iudaismul și păgânismul, fiindcă acest creștinism s-a născut în mediul evreiesc și s-a
răspândit între păgâni.
1) Evreii care L-au prigonit pe Cristos i-au prigonit și pe Învățăceii Săi.
Astfel, au făcut în
anul 37 când îl omorâră pe Ștefan și dezlănțuiră o mare prigoană în Biserica din Ierusalim. I-au
prigonit în anul 42 sub Irod Agrippa, care îl omori pe Sf. Iacob cel Mare, întemnițându-l
pe Sf. Petru. Tot așa făcură în anul 62 când, în lipsa procuratorului roman, omorâră pe Sf.
Iacob cel Mic. Dușmănia lor crescu după 66-75, văzând că creștinii nu iau parte la răscoala
lor împotriva romanilor. În sec. Il, Bar-Kokeba (132-135) îi persecuta foarte mult. Evreii din
Diaspora, de asemenea i-au persecutat... așa încât Tertulian spunea că sinagogile evreiești
sunt fontes persecutionum pentru creștini, iar în alt loc (Ad Nationes, l, 14) spune
că evreii
erau seminarium infamiae nostrae. Calomniile pe care le răspândeau la adresa creștinilor
le știm de la Origen; care spune că evreii spuneau despre creștini că omoară un copil, pe
care-l mănâncă și fac lucruri murdare pe întuneric (Contra Celsus, VI, 27).
Acuzele pe care evreii le aduceau creștinilor în primele două veacuri le cunoaștem și
din Dialogul cu Trifon al Sf. Iustin Filosoful.
Evreii spuneau despre creștini că: a) nu observa Legea, adică nu se taie împrejur, nu țin
sărbătorile și sâmbăta; b) au o învățătură greșită, adică neagă pe Dumnezeul patriarhilor
Avraam, Isac și Iacob; c) își pun nădejdea într-un om răstignit, crezându-l Mesia, în timp ce
nu poate fi, pentru că neonorat și nemărit Mesia încă n-a venit sau nu s-a arătat, fiindcă n-a venit
Ilie să-l ungă.
2) Păgânii, la început, nu făceau deosebire între creștini și evrei; pentru ei,
creștinii nu
erau decât o sectă evreiască. Deci și ei trebuiră să suporte disprețul poporului roman, care
nu numai că râdea de anumite practici evreiești, ca circumcizia, sâmbăta etc., dar îi acuza
pe evrei: a) că cinstesc chipul unui măgar căruia îi jertfesc un berbece sau un bou; b) că
sunt atei, fiindcă nu adora zeii; c) că urăsc neamul omenesc și că nutresc față de toți ceilalți
hostile odium (o ură ostilă) spune Tacitus.
După ce s-a făcut deosebirea și separarea între creștini și evrei, creștinii au avut
împotriva lor atât poporul, cât și pătura cultă și statul.
Păgânii îi acuzau pe creștini că sunt atei, antropofagi și incestuoși. Delictul antropofagiei
se numea cina tiestes sau mistere de ale lui Saturn sau infanticidium. Incestul se mai
numea uniri oedipee. Aceste acuze erau răspândite în întreg imperiul roman, fiindcă le
amintesc toți scriitorii creștini. În afară de acestea, erau și alte acuze mici Onolatria
(adorarea capului de măgar), acuza adorării genitalium sacerdotis etc. Sf. Iustin atribuie
adeseori evreilor responsabilitatea acestor acuze, de asemenea și Origen.
Pătura cultă romană nu se rușina să aprobe să se urmeze prejudecățile poporului fată
de creștini.
Astfel, pentru Pliniu (+ 113) creștinismul este superstitio parva immodica (superstiție
peste măsură de rea). Pentru Tacitus exitiabilia superstitio. Pentru Suetonius superstitio
nova ac malefica (Vita Neronis, XVI, 2).
Filosoful cinic, Crescent (160), adversarul Sf. Iustin, acuză creștinii de ateism și de
cruzime. Fronton din Cirta (170), dascălul lui Marcus Aurelius, îi acuză de antropofagie și de
incest. Lucian din Samosata (t 180), în satira sa De morte Peregrini (acest peregrin era
reprezentat printr-un preot și un filosof cinic) din anul 167, râde de creștini pentru disprețul
lor în fața morții. Caelsiu (+ 180) a scris împotriva creștinilor ALETES LOGOS (Discursul
adevărat) în patru părți, pe care îl cunoaștem din Contra Celsus a lui Origen, în care, în
partea I-a, un evreu combate credinta creștinilor în Mesia; în a II-a, un păgân critică
mesianismul iudeilor, în a III-a un păgân argumentează împotriva întrupării lui Isus, care,
fiind om simplu, învățat, a meritat să fie trădat și răstignit; în a IV-a parte apără religia
statului roman ca fiind principalul factor al măririi imperiului și face apel la creștini să se
reîntoarcă la religia strămoșilor lor, proclamând păgânismul cult național și tradițional și fiind
dușman neiertător al tendințelor universale ale Bisericii creștine. Din scrierile acestor
principali gânditori romani din veacurile I și II ne putem face o idee despre părerea păturii
culte romane despre creștini.
Statul, la început, nu a făcut deosebire între creștini și evrei, deci a permis religia lor, ca
și a evreilor. După ce însă și-a dat seama că se deosebesc și că creștinismul are drept scop
distrugerea păgânismului, a început împotriva lor acea luptă sângeroasă care a ținut până la
Edictul din Milano, anul 313. Primul împărat care i-a persecutat, luând ca motiv arderea
Romei din 19 iulie 64 d. Cr., a fost Nero care a introdus în legislația romană așa-zisul
Institutum Neronianum, prin care creștinismul era declarat religio illicita, compendiat în
formula: Non licet esse vos. Din toată legislația Neroniană numai această lege a rămas.
Domițian, urmând exemplul lui Nero, în 95, a condamnat la moarte mulți creștini pentru
crima de ateism și pentru că nu voiau să-i plătească drahma (impozitul împăratului). Traian,
la începutul secolului al II-lea, întrebat de Pliniu cel Tânăr, guvernatorul Bitiniei și Pontului,
cum trebuie să se poarte față de creștini, destul de numeroși în acea parte a imperiului
roman, răspunde să nu se țină seama de delatori, ci numai dacă creștinii își manifesta
public credința să fie uciși. Acest rescript era mai ușor, fiindcă nu admitea anunțurile
anonime împotriva creștinilor și nu impunea magistraților de a-i căuta din oficiu. Totuși, dacă
erau denunțați și nu-și renegau credința, erau pedepsiți, de obicei cu moartea. Rescriptul lui
Traian a rămas ca normă în imperiu până la Septimiu Severus (202). I s-au mai adăugat alte
rescripte:
a) rescriptul lui Adrian în 124/126, ca răspuns unei întrebări a Proconsulului Asiei,
Sereniu Granian și adresat urmașului acestuia, Minutius Fundanus. Provincialii trebuiau să
aducă denunțurile împotriva creștinilor înaintea tribunalului și să nu dea ascultare
zgomotului poporului: ne forte christiani homines turbantur et dellatorebus calumniandi
occasio pro gravitate criminis.
b) Rescriptele lui Antonius Pius din perioada 147-161, orașelor din Larissa, Tesalonic,
Atena și adunării din Aheia, ca să nu se permită revolte împotriva creștinilor.
c) Rescriptul lui Marc Aureliu din 177 Proconsulului Galiei, cu privire la martirii din Lyon
și Vienne, că cei ce mărturisesc că sunt creștini, să fie omorâți, iar cei care neagă, să fie
eliberați. Aceste trei cauze: poporul, clasa cultă și statul au dat naștere numărului mare de
martiri creștini până la anul 313, între care am amintit pe Sf. Policarp, Sf. Ignațiu, Sf. Iustin,
martirii din Lyon și Vienne ș. a.