Vineri, 26 aprilie 2011  
S Vasile, ep, m (+ 322)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

Duminică, 9 ianuarie 1994
Dragi credincioși,

În această primă duminică după Botezul Domnului, vă voi vorbi ceva despre credință. După obiceiul Bisericii, în fiecare duminică preoții spun o predică. Predica are două scopuri:

- Primul scop este de a mișca sufletele, pentru că, de obicei, ceea ce spunem noi, dumneavoastră știți, mai mult sau mai puțin, dar poate că unele lucruri le-ați uitat sau unora nu le place să li se amintească.

- Al doilea scop este instruirea credincioșilor, să dea mai multă importanță unor lucruri și să cunoască mai bine problemele de credință.

De multe ori se întâmplă să vină sectari la casele oamenilor și-i invită la adunările lor. Acolo sunt întâmpinați cu prietenie, îi invită în față, iar omul se găsește oarecum angajat, nu mai are puterea să refuze; necunoscând adevărul, este prins.

Odată a venit la mine un credincios care avea patima pescuitului. Pe malul râului mergeau sectari, le deschideau Biblia și citeau: "Pocăiți-vă că s-a apropiat împărăția cerurilor". Dumnezeu nu cere păcătoșilor să părăsească Biserica, ci să se întoarcă la El printr-o spovedanie bună, să se elibereze de păcat. Dacă persoana respectivă nu cunoaște interpretarea exactă a Bibliei, se lasă foarte ușor prins. Cuvântul pocăință este folosit după placul fiecăruia, dar nu este așa.

Pocăința este căința sinceră de păcatele săvârșite, care trebuie spovedite, căci Isus a spus: "Ceea ce veți dezlega pe pământ, va fi dezlegat și în ceruri". Dar, ca să dezlegi, trebuie să cunoști păcatele, căci nu se poate dezlega în necunoștință de cauză; pe de altă, parte Isus a dat această poruncă apostolilor, iar aceștia au transmis-o episcopilor și preoților în continuitatea apostolică, pe care nici o sectă nu o are, căci nu au preoția.

În timpul Revoluției Franceze s-a dezlănțuit un ateism puternic, nu le mai trebuia Dumnezeu și au făcut să se închine "zeiței Rațiunea". Ce rațiune au crezut ei că este bună? Au luat o actriță de la teatru Odeon din Paris și i s-au închinat, aceasta era Rațiunea. Un filozof francez a făcut o religie nouă, pe care a numit-o Deofilantropismul, adică Dumnezeu ne iubește, noi nu avem nici o obligație față de El, însă nu a avut succes. Filozoful s-a plâns lui Taleyrand, ministru de externe al lui Napoleon. Acesta i-a spus filozofului: "Dacă vrei ca religia ta să aibă adepți, lasă-te răstignit, a treia zi să învii din morți, atunci vor crede în tine mulți". Deși credința era foarte ușoară, nimeni nu a acceptat-o.

Noi avem credința că este adevărat tot ceea ce ne spune cineva, care știm că nu minte. De exemplu, dacă zice: "Vin de la Timișoara", sau "Am fost la București", eu îl cred până nu l-am prins cu minciuna; dacă m-a mințit, trebuie să reflectez la ceea ce spune. Eu îl cred pe Dumnezeu în toate lucrurile ce le spune, fiindcă el nu înșeală și nu minte.

Credința se cuprinde în Sfânta Scriptură și în Sfânta Tradiție. Sfânta Tradiție nu este acceptată de sectari, dar în Tradiție găsim confirmarea faptelor din Sfânta Scriptură, scrise de urmașii Sfinților Apostoli, precum și de Părinții Bisericii până pe la anul 600. Sfânta Scriptură nu se poate lua după placul fiecăruia, căci Sfântul Petru spune anume: "Nu se interpretează Sfânta Scriptură după placul fiecăruia". Noi, când avem un lucru îndoielnic, ne adresăm specialiștilor pe care-i întrebăm.

Îmi amintesc de unul dintre cosmonauții sovietici, Titov; întorcându-se din cosmos, a fost întrebat de cineva: "Ai văzut pe Dumnezeu?". El a răspuns: "Nu am văzut pe Dumnezeu, căci nu există". Când vorbești cu cineva despre Dumnezeu, te întreabă: "Dar l-ai văzut?". Dacă am crede numai lucrurilor pe care le-am văzut, ar fi foarte puțin. Vă propun să luați un dicționar și să urmăriți cuvintele; ați constata că foarte puține lucruri ați văzut. Să luăm un exemplu. Nu știu dacă cineva dintre dumneavoastră a fost în Japonia. Capitala țării este Tokio. Știm acest lucru, dar n-am vizitat-o niciodată. Tot așa, știm că New-York este cel mai mare oraș din lume; deși nu l-am văzut, noi credem. Cele mai multe cunoștințe noi nu le-am văzut, ci am crezut celor care ne-au spus că există.

Astronautul american Frank Borman a fost întrebat după ce a făcut înconjurul lunii: "L-ai văzut pe Dumnezeu?". El a răspuns foarte înțelept: "Pe Dumnezeu nu l-am văzut, dar am văzut clar urmele existenței Sale". Urmele lui Dumnezeu se văd clar în toată natura, în cosmos, căci peste tot noi constatăm o rațiune și un scop.

Sfântul Pavel în Epistola către Evrei spune: "Tot cel ce vine la Dumnezeu este dator să creadă că el există și este dătător de plată, adică răsplătește binele și pedepsește răul". Prin urmare, omul se va feri de a face răul și va practica binele. În aceste condiții, în orice religie ar fi, el se poate mântui. Dacă cineva a trecut la o altă religie și crede că acolo este adevărul, fiind sincer cu Dumnezeu și cu sine, el va fi judecat după conștiința lui.

Dumnezeu ne-a dat probe și despre credință în zilele noastre. Preacurata Fecioară Maria s-a arătat de mai multe ori în ultimii ani și a plâns cu lacrimi de sânge în 25 de țări, fapt constat de sute de milioane de oameni. Maica Sfântă a lăcrimat pentru situația în care se află lumea de azi. Dumnezeu ne trimite mesaje de durere prin Sfânta Fecioară, care ne roagă să facem jertfe, rugăciuni, să ascultăm Sfânta Liturghie, să ne împărtășim cât mai des. Sufletul nostru trebuie să fie ca un cuptor aprins, unde nu este voie să se stingă focul nici dacă nu se lucrează. Așa că inima noastră trebuie să fie mereu aprinsă de dragoste față de Dumnezeu și să credem ce ne-a învățat Sfânta Biserică. Credința noastră trebuie să fie tare, să nu se clatine la o discuție cu alte confesiuni. Să combatem cu tărie orice argument împotriva Bisericii noastre. Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact