Joi, 02 mai 2011  
Aducerea la Const a moastelor S Atanasiu cel Mare ...  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

Pastorala de Paști 1993

IOAN

Din mila lui Dumnezeu și bunăvoința Sfântului Scaun Apostolic, Episcop de Lugoj

Dragi credincioși,

Sărbătoarea Sfintelor Paști, este celebrată în întreaga Biserică, de la Învierea Domnului până astăzi. Această comemorare este de tradiție apostolică și s-a numit Ziua Domnului. Ziua Învierii este prima zi a săptămânii, amintirea primei zile a facerii lumii, ziua pe care a făcut-o Domnul și care nu mai cunoaște seara.

Ziua Domnului, ziua Învierii, este ziua creștinilor. Păgânii numeau ziua de duminică "ziua soarelui". Și noi spunem că acum s-a înălțat "Lumina lumii", acum s-a arătat "Soarele dreptății", a cărui raze aduc mântuirea (Sfântul Ieronim). În această zi a Învierii, ne aducem aminte și de învierea noastră cu trupul, de la sfârșitul lumii. Învierea lui Isus este garanția învierii noastre.

Încă în Vechiul Testament, dreptul Iov se bucura de învierea viitoare (19, 35), iar Marta spune lui Isus: "Știu că va învia la învierea cea de apoi" (In. 11, 24). În ziua celei de a doua veniri a Mântuitorului, Isus va învia toți morții, va uni sufletele cu trupurile și va judeca pe cei vii de atunci, ca și pe cei morți. Cei vii vor muri și vor învia într-o clipă (1Tes. 4,16). Isus va învia și pe cei în statul păcatului de moarte (morții). Învierea oamenilor va fi instantanee și universală. Cei buni și cei răi vor învia în același timp. Isus a spus că va învia morții: "Va veni ceasul când toți cei ce sunt în morminte vor auzi glasul lui Dumnezeu și vor ieși, cei ce au făcut bine spre învierea vieții, iar cei ce au făcut rele spre învierea osândei. Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu, are viața veșnică și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi" (In. 6, 55).

Isus compară adesea moartea cu somnul, fiica lui Iair (Mt. 9, 24), Lazăr (In. 11, 11). Isus a dovedit prin minuni că El poate învia morții. A înviat pe fiica lui Iair în casă, pe tânărul din Nain în fața porților cetății și pe Lazăr din mormânt a patra zi. Isus a înviat El însuși și a înviat-o pe Mama Sa. Deci, putea spune cu adevărat: "Eu sunt Învierea și Viața" (In. 11, 25). Multe fapte din natură reprezintă învierea morților: ivirea dimineții, deșteptarea naturii primăvara, schimbarea larvelor în fluturi, ieșirea puiului din ou (simbolul ouălor de Paști).

Dumnezeu va învia trupurile fără defecte, pentru a descoperi nemărginirea dreptății Sale și pentru a preamări pe Mântuitorul. Dacă numai sufletul ar fi răsplătit, recompensa nu ar fi completă, căci cum zice Tertulian: "Multe din faptele bune, postul, curăția, martiriul, nu pot fi îndeplinite fără mijlocirea trupului; deci, este drept ca și trupul să ia parte la fericirea sufletului".

Trupurile celor înviați vor fi identice cu cele din această viață, trupurile celor sfinți vor fi glorificate, iar ale celor răi vor fi înjosite în rușine. Trupurile celor înviați vor fi fără mutilări în viața veșnică: dacă cineva a fost orb, ciung sau paralizat, va învia fără aceste defecte, chiar dacă ele au fost din naștere. Acest trup pieritor va fi îmbrăcat în perfecțiunea voită de Dumnezeu. Toți oamenii vor învia în propriul lor trup. Când au fost omorâți cei 7 frați Macabei, unul a spus tiranului care l-a condamnat să i se taie mâinile și picioarele: "Eu le am de la Dumnezeu și sper că mi le va da înapoi" (Mac. 7, 11).

Isac Newton, matematician, fizician și astronom englez, care a descoperit legea atracției universale, întrebat cum se poate ca Dumnezeu să învieze trupurile morților, căci celulele lor au fost descompuse, asimilate de plante și de animale, el a luat un pumn de pilitură de fier, a amestecat-o cu nisip, așa că nu se mai vedea nici o părticică de fier, apoi a întrebat: "Puteți alege praful de fier din grămada de nisip?". Toți au răspuns că nu se poate. Dânsul a luat un magnet, l-a învârtit în grămada de nisip și îndată firele de pilitură s-au adunat pe magnet, apoi a continuat: "Dacă Dumnezeu a dat putere unei bucăți moarte de fier să aleagă metalul din nisip, cum n-ar putea Înțelepciunea nemărginită să adune celulele trupului de oriunde s-ar afla?".

Sfânta Perpetua era în temnița din Cartagina, arestată pentru credință. Păgânii au venit s-o vadă, iar ea le-a spus: "Priviți-ne bine și întipăriți-vă în minte trăsăturile noastre, ca să ne recunoașteți în ziua judecății de apoi!". Aceste cuvinte i-a făcut pe mulți să se gândească la judecata lui Dumnezeu și să se convertească. Deci, noi vom avea același trup, nu unul nou, ca fiecare să primească răsplata pentru faptele bune și rele (2 Cor. 5,10). Așa după cum nu un alt suflet poate primi răsplata faptelor lui, tot așa nu poate nici alt trup (Tertulian). Lui Dumnezeu nu-i este greu să refacă la loc un trup destrămat, pentru că el a făcut lumea din nimic.

Deși în șapte ani celulele trupului nostru sunt schimbate, noi rămânem aceiași; așa și trupurile înviate își vor păstra identitatea, deși celulele materiale vor fi schimbate. Din motivul că noi sperăm în înviere, de aceea înmormântăm cu cinste morții și venerăm moaștele sfinților.

După cum Isus a schimbat apa în vin scump la Cana Galileii, așa va înnobila natura slabă a omului (Sfântul Ambroziu). Dacă Dumnezeu a dat unor mici viețuitoare de noapte (licurici) darul de a străluci, cum nu-l va da trupului omenesc? (Ciril din Ierusalim). Strălucirea cerească a trupului nostru o va întrece pe cea a soarelui, precum astăzi strălucirea soarelui întrece pe cea a trupului nostru (Sfântul Augustin). Trupul înviat, adesea este numit spiritual, pentru că el va fi cu totul supus spiritului și liber de orice poftă sau concupiscență omenească (Lc. 20, 35).

Frumusețea trupului înviat va depinde de frumusețea sufletului. Schilodul cel mai infirm, dacă a trăit o viață evlavioasă, va învia cu un trup minunat, pe când păcătosul cel mai frumos, va învia cu un trup hidos. Trupul păcătoșilor va suferi ca și cum ar fi legat de mâini și de picioare și aruncat în întunericul cel mai din afară, unde va fi plânsul și scrâșnirea dinților (Lc. 22, 13). Trupurile celor înviați vor avea integritate. Martirii vor primi membrele tăiate sau mutilate, rănile lor se vor vedea ca ale Mântuitorului, vor întrece strălucirea aurului și a pietrelor scumpe. Înviații nu vor fi bătrâni sau bolnavi sau cu vreun defect trupesc. Și osândiții la iad vor avea integritatea trupească, însă nu pentru a fi răsplătiți, ci pentru a fi pedepsiți.

După ce Isus s-a sculat din mormânt, nu s-a arătat apostolilor în toată strălucirea sa, pentru că apostolii nu ar fi putut suporta. Așa cum nici evreii nu puteau privi fața lui Moise, pentru că a vorbit cu Dumnezeu, nici cei trei apostoli nu au putut privi strălucirea lui Cristos la Schimbarea la față.

Sfânta Împărtășanie este garanția învierii și a nemuririi. Învierea, din morți este speranța creștinilor. Învierea, ne mângâie de pierderea rudeniilor și a prietenilor noștri. Această înviere fericită da primilor creștini curaj și îndrăzneală în fața persecutorilor. Cel ce are credință vie în înviere, nu se va lăsa dus de jale și întristare când ai săi vor muri.

Noi nu ne întristăm la apusul soarelui, știind că a doua zi va răsări din nou. Nu trebuie să ne întristăm nici de despărțirea morții, ca păgânii care nu au nădejde, căci ne rugăm în Credeu: "Mărturisesc învierea morților și viața de veci". Amin!

Cristos a înviat!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact