Vineri, 26 aprilie 2011  
S Vasile, ep, m (+ 322)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

8 august 1990
Dragi credincioși,

În seara aceasta vă voi vorbi despre sacrilegiu. Poate ați mai auzit cuvântul acesta. În vorbirea comună, mai ales în ziare, este folosit pentru o faptă foarte rea. Ce este sacrilegiul? Este tratarea cu nevrednicie a lucrurilor sfinte, a persoanelor sfinte, a locurilor sfinte. De aceea, sacrilegiul se împarte în:

- sacrilegiu personal - se referă la persoanele sfinte;

- sacrilegiu real - se referă la lucrurile sfinte;

- sacrilegiu local - se referă locurile sfinte.

Sacrilegiu personal este acela care este făcut împotriva persoanelor consacrate lui Dumnezeu. Se poate face prin violență, cum a făcut Agli Agha care a împușcat pe Papa, dacă cineva violentează un preot, un călugăr sau o călugăriță. Cine a fost primit în cler și a primit tonsura clericală sau a fost înveșmântat, a intrat în noviciat, este considerat persoană consacrată lui Dumnezeu. Vă spun cum se poate face violență asupra unei persoane consacrate. Erau călugărițe arestate care au fost duse la canal. Trebuiau să intre în apa înghețată, să dea cu târnăcopul în apa de un metru, să scoată câteva pietricele în șorț și să le ducă la o grămadă. Nu se făcea canalul prin aceasta. Erau puse să facă aceasta ca să moară. Aceasta este o violentare.

Când am fost în închisoare, cei care ne-au băgat în închisori au făcut sacrilegiu. Nu pentru că noi suntem oameni, ci au făcut-o împotriva lui Dumnezeu. Erau mulți care au fost chinuiți în diverse torturi.

Atunci securitatea avea întrecere socialistă: câți vor aresta. Cei care au anchetat mai mult și băteau mai mult, erau ridicați în funcție. Era o tortură numită cu tapetul sau cu covorul. Legau deținutul la ochi, îi legau mâinile la spate, apoi îl legau de picioare. Îl așezau pe un tapet, apoi deodată smulgeau tapetul de sub el și cădea. Își zdrobea arcadele de la ochi, dinții din gură, oasele, totul. O dată, de două ori, de trei ori, ca să declare ce voiau ei: că era trădător de patrie, spion etc. Asta era metoda. Alții erau bătuți cu saci de nisip în așa fel că nu se vedea nici o urmă. Erau lovite organele interne, plămânii, stomacul, toate cădeau. Când erau pe moarte îi duceau la spital, iar doctorul trebuia să spună că au murit de hepatită, ocluzie intestinală, moarte naturală. Acesta este sacrilegiu prin violență.

Se păcătuiește împotriva persoanelor sfințite prin uzurparea drepturilor. Aceasta înseamnă că cineva ne privează de anumite lucruri. De exemplu, vine poliția sau alte autorități și ne scot afară din biserică, ne interzic să mai intrăm în biserică. Aceasta este o uzurpare. Nu ne face nimic, nu ne bate, nu ne închide, numai atât: nu ne dă drepturile. Prima este prin violență: bătaie, împușcare sau alte violențe. A doua, prin faptul că ni se i-au drepturile care după lege.

Al treilea mod prin care se poate păcătui împotriva persoanelor sfințite este prin necurăție, prin desfrâu. Dacă o persoană consacrată, preot, călugăriță, face păcate de necurăție, comite sacrilegiu. Tot sacrilegiu comite și cel care a făcut păcatul de necurăție cu persoana consacrată lui Dumnezeu.

Sacrilegiul local. Un loc sfânt este biserica și cimitirul. Dacă cineva comite un omor în biserică, este sacrilegiu. Tot așa, o vărsare de sânge; dacă cineva rănește pe unul și curge mult sânge, este sacrilegiu. Dacă cineva se sinucide sau este ucis în biserică, biserica trebuie sfințită din nou. Tot așa, dacă se fac aceste lucruri în cimitir. Dacă cineva moare de o boală de inimă în biserică, nu este considerat sacrilegiu, pentru că nu a fost violentat. Cât ține spațiul bisericii? Biserica este socotită de la cruce, până la dușumea; clopotnița, corul și sacristia fac parte din biserică.

Îmi amintesc că îmi povestea un învățător, fost locotenent în ultimul război mondial, că era pe front în Uniunea Sovietică. Înaintând pe drum, a văzut un piedestal înalt de piatră, o construcție ruinată, probabil o fostă biserică. Pe trepte stătea un bătrân, pe care locotenentul l-a întrebat: "Ce a fost aici?" (căci locotenentul a intrat înăuntru, în altar, și a văzut că era o măsuță înconjurată de scaune, iar pe geamuri erau zdrențe din odăjdiile preoților). Bătrânul i-a spus că acolo a fost sală de dans. Locotenentul a zis: "Cum ați îndrăznit să dansați în biserică?". Bătrânul a răspuns: "Dacă dumneata ai fi fost aici, și dumneata ai fi dansat". "Cum poți spune că eu aș fi dansat în biserică?". Bătrânul i-a spus că atunci când au venit comuniștii era acolo un om disprețuit de toți, hoț de cai. Pe acesta comuniștii l-au pus primar. A venit cu miliția și a invitat pe toți oamenii să meargă la primărie, dar toți au râs și nu s-au dus. În noaptea următoare au fost deportați preotul, notarul, învățătorul și câțiva membri mai importanți. După aceea i-a chemat din nou. S-au dus doar câțiva. În noaptea care a urmat au fost deportați alții; erau luați din casele lor și duși au fost pentru totdeauna. A treia oară i-a invitat din nou. Acum s-au dus toți. Noul primar le-a făcut propunerea să meargă în biserică. S-au dus la biserică. Le-a ținut o cuvântare, apoi a poruncit să scoată băncile afară și i-a pus să danseze. Bătrânul spuse că și fata și băiatul lui au dansat, nimeni nu a putut scăpa. Acesta este sacrilegiu local: din biserică au făcut sală de dans, dar alții au făcut grajduri pentru cai.

Sacrilegiu real - poate cel mai greu, este împotriva lucrurilor sfinte. Dacă cineva scuipă o cruce, o icoană, calcă în picioare Sfânta Împărtășanie se duce și se cuminecă cu nevrednicie - fără să-și fi mărturisit păcatele, sau a ascuns un păcat de moarte și se împărtășește, comite sacrilegiu real; își bate joc de lucrurile sfinte.

Îmi spunea un medic din Constanța că el a fost ofițer în armată și a ajuns prizonier în Rusia. Spunea că lor le-a făcut un fel de închisoare pentru prizonieri, un lagăr într-o biserică. Era o biserică foarte înaltă, iar înăuntru erau zece paturi puse unul deasupra altuia, încât abia te puteai urca până sus. Toate icoanele și picturile au fost zdrobite cu dalta. Numai una a rămas pe cupolă, căci acolo nu s-au putut urca. Era o pictură cu Isus Cristos, Pantocrator. Comandantul lagărului a promis rație dublă de mâncare pentru cine va avea curajul să se urce acolo sus să distrugă pictura. Doi prizonieri germani au hotărât să urce și să distrugă pictura. Așa s-au instalat schele, iar ei, cu ciocane și dălți, au urcat sus. Când primul a lovit cu dalta, nu se știe din ce cauză a căzut la pământ și a murit pe loc. Al doilea a strigat: "Eu nu, eu nu ..."; a coborât rușinat de pe schele. Se poate să fi simțit un regret în clipa când a ridicat dalta. Oricum, toți au văzut în această moarte o pedeapsă a lui Dumnezeu. Să ne ferim de sacrilegii pentru a ne bucura de prietenia lui Isus Cristos, Mântuitorul nostru. Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact