Miercuri, 08 mai 2011  
S Ioan Teologul, ap si evanghelist (+ sec II). S A...  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

21 iulie 1990
Dragi credincioși,

Urmând învățătura noastră despre credință, vă amintesc cuvintele Mântuitorului: "Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând faptele voastre cele bune să-L preamărească pe Tatăl vostru din ceruri" (Mt. 5,14).

Apostolii, mergând după Isus, și-au pus întrebarea: Care va fi cel mai mare între ei? Va fi poate Petru, căruia i-a promis Isus cheile împărăției, va fi Iacob, pentru că era cel mai bătrân, sau Andrei, pentru că a fost cel dintâi chemat, sau Ioan, pentru că era cel mai iubit de Isus Cristos? Pentru că au discutat aceste lucruri, Isus i-a întrebat despre ce-au vorbit, iar ei au tăcut.

Atunci Isus a luat un copil, l-a pus în mijlocul lor și a zis: "Dacă nu vă veți întoarce și nu veți fi ca pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt. 18, 2-3). Cuvântul acesta, "dacă nu vă veți întoarce", adică dacă nu vă veți schimba, converti, "să fiți ca pruncii", trebuie înțeles astfel: un copil mic ascultă ce spun părinții, el este curat la suflet, se mulțumește cu ce primește de la cei mari. Așa și noi, trebuie să avem încredere că Dumnezeu ne dă tot ce avem nevoie, să nu știm de răutate, mânie.

Dacă cineva vrea să meargă la București, dar o ia la Timișoara, se duce un timp și, fie cineva îi spune că este drumul greșit, fie după localități își dă seama că a greșit, trebuie să se întoarcă înapoi și să meargă pe drumul cel bun. Dacă nu vă veți întoarce pe drumul cel bun, nu veți fi ca pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor.

Copilul pe care Isus l-a luat în brațe, l-a pus în mijlocul apostolilor și l-a dat de exemplu a fost Sfântul Ignațiu din Antiohia, unul dintre Părinții Apostolici, urmaș al Sfinților Apostoli. El a ajuns episcop în Antiohia. Odată, împăratul Traian, mergând în Antiohia, în anul 105, a văzut că toate templele zeităților păgâne erau goale. A întrebat de ce sunt goale. Păgânii i-au spus este un episcop creștin, Ignațiu, care predică și toată lumea merge la el. Împăratul a dat poruncă să-l aducă pe Ignațiu înaintea lui. Pentru Ignațiu a fost o ocazie de a vorbi împăratului Traian despre deșertăciunea și nebunia de a se închina la idoli, la niște statui de lemn sau piatră, și nu la Dumnezeul cel adevărat. Împăratul s-a mâniat și a dat ordin: "ad leonem", adică să fie mâncat de lei.

Unii dintre creștini aveau mare influență pe lângă împărat și autoritățile păgâne și au căutat prin intervenții ca Ignațiu să nu fie martirizat. Dar, Ignațiu a răspuns: "Eu îl mărturisesc pe Dumnezeu și doresc ca trupul meu să fie o pastă între dinții leilor; dacă mă vor mânca leii cu totul, în inima mea va rămâne înscris mai departe numele lui Dumnezeu". Fiindcă i-a rugat, creștinii n-au mai intervenit. A fost trimis la Roma. Era bătrân de 80-90 de ani. A îngenuncheat în circ. Au dat drumul leilor care au venit la el și l-au sfârtecat în bucăți. N-au lăsat decât oasele și inima întreagă, ca împlinire a promisiunii că inima lui va rămâne întreagă, pentru că în ea este înscris numele lui Dumnezeu.

Întâlnim mereu oameni care zic: "Apoi tot un Dumnezeu avem". Aceasta se numește indiferență, adică îmi este indiferent în ce biserică mă voi duce, că tot Dumnezeu este. Dar, este un singur Dumnezeu și o singură credință. Apostolul Pavel spune: "Un Domn, o credință, un botez". Nu sunt mai multe, chiar dacă oamenii au făcut mai multe, dar noi nu trebuie să-i urâm pentru ce-au făcut. Unii sunt de bună credință și prin aceasta ei se mântuiesc.

Clovis, regele francilor, strămoșii francezilor de astăzi, era păgân, iar soția sa, Clotilda, era creștină. Clovis era pregătit să meargă la luptă împotriva alemanilor. Înainte de plecare, Clotilda a spus regelui: "Nu zeii tăi păgâni te vor ajuta să învingi, ci caută să te închini Dumnezeului celui adevărat, Dumnezeul creștinilor". Clovis a plecat la luptă. Aceasta s-a dat la Tolbiac, dar regele a văzut că armatele dușmane sunt mai puternice. Regele a recurs la Dumnezeul creștinilor, zicând: "Doamne Dumnezeule, zeii mei păgâni m-au părăsit, dacă tu mă vei ajuta să câștig războiul, mă voi creștina cu întreg poporul meu". Dumnezeu i-a ascultat rugăciunea și s-a întors biruitor din luptă. Regele Clovis s-a ținut de cuvânt, a fost botezat și a încreștinat poporul francez.

Sfânta Matilda, regina Angliei, în anul 1111 a avut o viziune. Isus i-a arătat o candelă mare sprijinită de trei lanțuri. Dedesubt erau multe alte candele mici, reprezentând sufletele oamenilor, în care se vărsa ulei din candela cea mare. Unele dintre candelele mici aveau numai două lanțuri, erau înclinate și uleiul curgea, iar altele erau cu toate trei lanțurile rupte și căzute în adânc, în iad. Cele trei lanțuri care țin sufletul nostru orientat spre Dumnezeu sunt: credința, speranța și iubirea. Dacă cineva le are pe toate trei, este în harul lui Dumnezeu, adică are credință în Dumnezeu, speranță și iubire. Dacă are numai două lanțuri, iubirea îi lipsește, adică are păcat pe suflet, dar are încă speranța în Dumnezeu. Dar, dacă și credința îi este tăiată, este căzut cu totul în prăpastie, este pierdut.

Vă îndemn să țineți credința tare, fiindcă Domnul Isus spune: "Cine Mă va mărturisi înaintea oamenilor, îl voi mărturisi și Eu înaintea Tatălui Meu care este în ceruri, iar cine se va rușina de Mine înaintea oamenilor și Eu mă voi rușina de el înaintea Tatălui Meu care este în ceruri" (Mt. 10, 32-33). Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact