Sâmbata, 27 aprilie 2011  
S Simeon, rudenia Domnului, ep, m (+ 107)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

12 iulie 1990
Dragi credincioși,

Până acum am vorbit despre cele trei mari argumente sau dovezi ale existenței lui Dumnezeu: cauzalitatea, finalitatea și argumentul istoric. Poate cineva își pune întrebarea: "Dumnezeu s-a arătat oamenilor?". La aceasta vă răspund: Deși nimeni nu L-a văzut și nici nu-L poate vedea, așa cum apa mării nu încape într-un pahar, totuși Dumnezeu a vorbit oamenilor. De acum vom vorbi despre izvoarele credinței. Să vedem de unde își scoate credința noastră cunoștințele. Le scoate din două rădăcini mari: Sfânta Scriptură și Tradiția.

Sfânta Scriptură sau Biblia cuprinde 72 de cărți. Vechiul Testament cuprinde 46 de cărți, împărțite după conținut astfel: Pentateucul sau Cărțile lui Moise, Profeții - cărțile istorice și Cărțile Înțelepciunii. Noul Testament cuprinde: cele 4 Evanghelii; cartea istorică - Faptele Apostolilor; 14 epistole adresate unor comunități de către Sfântul Apostol Pavel sau ucenicii acestuia; 7 epistole catolice (universale, adresate tuturor comunităților) atribuite una Apostolului Iacob, 2 Apostolului Petru, 3 Apostolului Ioan, 1 Apostolului Iuda și cartea profetică - Apocalipsa Sfântului Ioan.

Cărțile scrise după moartea apostolilor, de ucenicii acestora și apoi de urmașii lor, formează Tradiția. Dintre acești scriitori amintim: Sfântul Irineu, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Ioan Gură de Aur și alții, care au scris ce au învățat de la urmașii apostolilor și, după inspirația primită de la Dumnezeu, dogmele credinței.

Primele 5 cărți ale Vechiului Testament sunt atribuite ca fiind scrise de Moise. Dar nu toate sunt scrise de Moise, pentru că în ultima carte, Deuteronomul, scrie cum a murit Moise. Ori, el nu putea să scrie, a fost altcineva care a scris.

Pentateucul conține Legea, în ebraică Torah. La început a fost o singură carte; apoi, din cauza lungimii sulului, a fost împărțită în 5 părți egale; sunt primele cinci cărți ale Bibliei:

- Facerea - cum a făcut Dumnezeu cerul, pământul și pe om.

- Ieșirea - descrie eliberarea evreilor din robia egipteană.

- Leviticul - cuprinde legile preoțești și obligațiile poporului.

- Numeri - cuprinde numărătoarea israeliților pe triburi.

- Deuteronomul - cuprinde pribegia prin pustiu, tablele legii.

Învățații care le-au studiat, au descoperit 4 izvoare:

- Iahvist - Dumnezeu este numit Iahve sau Iehova în limba ebraică.

- Elohist - Dumnezeu este numit Elohim. Acest cuvânt are sens de plural, dumnezei - cum ar fi mai mulți. Unii spun că ar fi o indicație a Sfintei Treimi. Isus pe cruce a spus: "Eloi, Eloi, lama sabahtani!" (Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit!). Isus folosește cuvântul Eloi, nu Iahve. Așa se cântă heruvimi, serafimi; când se folosește "imi", înseamnă în limba ebraică mai mulți, pluralul.

- Sacerdotal - codul sacerdotal cuprinde o serie de legi pentru preoți și pentru popor.

- Deuteronist - unde sunt scrise legile în completare, sărbători, jertfe etc.

Cartea Facerii începe cu cuvintele: "La început Dumnezeu a făcut cerul și pământul". Aici se găsesc așa numitele "dublete", o repetiție a celor spuse. La început Dumnezeu a făcut cerul și pământul. Și pământul era netocmit și gol...Spiritul lui Dumnezeu se purta deasupra apelor.

Și a zis Dumnezeu: "Să fie lumină". Și a fost lumină, ziua întâi. Dumnezeu a creat totul prin cuvânt.

În ziua a doua a despărțit apele de jos de apele de sus. În ziua a treia a despărțit uscatul de ape și a făcut verdeața de pe pământ. În ziua a patra, Dumnezeu a făcut soarele, luna și stelele. În ziua a cincia a făcut viețuitoarele din apă și păsările zburătoare. În ziua a șasea Dumnezeu a făcut animalele de pe pământ, apoi l-a făcut pe om și l-a pus stăpân peste cele create.

Primul capitol din Cartea Facerii este după codul Iahvist.

Cu cap. II, verset 7, începe descrierea după codul Elohist. "Și Elohim a luat în mâini țărână din pământ, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie". Deci, Dumnezeu a făcut omul cu suflet nemuritor.

Vă dau un exemplu: un copil a fost bătut și plângea fiindcă îl durea; un om a primit o scrisoare în care era anunțat că i-a murit mama și a început să plângă. Prima este o durere fizică pe care o poate simți și un cățel, a doua este o durere sufletească pe care numai omul o poate percepe, animalele niciodată.

Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul și asemănarea Sa. Știm că Dumnezeu este spirit, deci numai după spirit ne asemănăm cu Dumnezeu. În trup ne asemănăm mai curând cu o maimuță. În trei lucruri ne asemănăm cu Dumnezeu:

- Omul are suflet spiritual așa cum este Dumnezeu. Apostolul Petru, în prima epistolă, scrie: "Mari și minunate lucruri ne-a făcut nouă Dumnezeu, ca să fim părtași dumnezeieștii firi", adică să fim spirit ca și Dumnezeu.

- Omul are rațiune, are minte, poate înțelege lucrurile așa cum le înțelege Dumnezeu, doar în măsură mai mică.

- Sufletul omului este nemuritor, va exista ca Dumnezeu în veci, fie în fericire cu Dumnezeu, fie nefericit cu diavolul.

Citim, în primul capitol din Facere, că Dumnezeu a făcut totul în șase zile. Dar noi nu știm precis cât de lungi au fost acele șase zile, înainte de a fi apărut soarele și chiar după aceea.

Interpretările pe care le dă știința sunt multe, dar noi ne oprim aici. Important este să știm că Dumnezeu ne-a creat cu suflet nemuritor și trebuie să lucrăm permanent pentru a putea ajunge la fericirea veșnică și să fim liniștiți când ne vom apropia de ultimele clipe ale vieții. Să nu fie talantul nostru ca al celui care l-a îngropat, ci să putem arăta cum i-am mărit valoarea și să auzim pe Marele Stăpân, spunându-ne: "Peste puține ai fost pus, peste multe te voi pune, intră în bucuria Domnului tău". Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact