Vineri, 26 aprilie 2011  
S Vasile, ep, m (+ 322)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 POSTURI
Start :: Posturi si sarbatori :: Sarbatori

Coborârea Spiritului Sfânt (Rusaliile sau Cincizecimea)

Despre sărbătoarea Rusaliilor
Liturgica generală,
pr. prof. dr. Ene Braniște

Duminica Cincizecimii (Dominica Pentecostes, Piatidesiatnița) sau a Pogorârii Sfântului Duh, numită în popor și Duminica mare, este sărbătoarea anuală a pogorârii Sfântului Duh peste Sfinții Apostoli, eveniment pe care ni-l istorisesc Faptele Apostolilor (2,1-4) și cu care se încheie descoperirea față de lume și de creație a lui Dumnezeu, Cel în treime. Ea cade totdeauna la 10 zile după înălțare sau la 50 de zile după Paști, când a avut loc evenimentul sărbătorit și când evreii își serbau și ei praznicul Cincizecimii. Este totodată sărbătoarea întemeierii Bisericii creștine, căci în aceeași zi, în urma cuvântării însuflețite a Sfântului Apostol Petru, s-au convertit la creștinism circa 3.000 de suflete, care au alcătuit cea dinții comunitate creștină din Ierusalim (Fapte II, 41), nucleul Bisericii de mai târziu.

Nu încape îndoială că Rusaliile sunt cea mai veche sărbătoare creștină împreună cu cea a Paștilor, fiind prăznuită încă din vremea Sfinților Apostoli, ca o încreștinare a sărbătorii iudaice corespunzătoare. Despre ea amintesc și Sf. Apostol Pavel (1 Cor. 16,8) și Sf. Luca (Fapte 20,16). E numărată și în Constituțiile Apostolice printre sărbătorile în care sclavii se cuvine să fie eliberați de muncile obișnuite. Despre ea mai amintesc: Sf. Irineu (+ 202), Tertulian, Origen, Canonul 43 al Sinodului din Elvira (c. 300), Canonul 20 al Sinodului I ecumenic (care oprește îngenuncherea în ziua Rusaliilor), Sf. Epifanie ș.a. Marii predicatori din secolele IV și V ne-au lăsat o mulțime de panegirice în cinstea acestei sărbători, iar în a doua jumătate a secolului IV pelerina apuseană Egeria ne descrie modul cum era sărbătorită pe atunci la Ierusalim. Până către sfârșitul secolului IV și începutul secolului V Cincizecimea era o dublă sărbătoare: a înălțării Domnului și a Pogorârii Sfântului Duh, așa cum o descrie, de altfel, încă din prima jumătate a secolului IV, Eusebiu al Cezareei. Dar, precum am arătat la sărbătoarea înălțării, aceasta a fost fixată, de pe la 400 înainte, în ziua a 40-a după Paști, cum este până astăzi, Cincizecimea rămânând numai ca sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh.

Nu numai ca vechime, ci și ca importanță, sărbătoarea Rusaliilor vine îndată după Paști. În timpul privegherii din ajun, se făcea odinioară botezul catehumenilor. Ca și la Paști, erau oprite îngenuncherea și postirea în toate zilele Cincizecimii; erau interzise jocurile din circuri și palestre, spectacolele păgâne de teatru etc. Se împodobeau casele, în semn de bucurie, cu flori și ramuri verzi, îndeosebi de nuc sau de tei, așa cum se face până azi, obicei moștenit de la evrei, la care Cincizecimea era și sărbătoarea premițiilor din flori și fructe. În biserici se aduc și azi frunze verzi de tei sau de nuc, care se binecuvântează și se împart credincioșilor, simbolizând limbile de foc ale puterii Sfântului Duh, Care S-a pogorât peste Sfinții Apostoli.

De sărbătoarea Rusaliilor aparțin o sumedenie de datini, credințe și rituri religioase populare, legate de pomenirea generală a morților din sâmbăta precedentă (Sâmbăta morților sau Moșii de vară).

 

Liturgica teoretică,
pr. prof. dr. Ene Braniște

Una dintre cele mai vechi și însemnate sărbători creștine este și Duminica Pogorârii Sfântului Duh, sau ziua «Cincizecimii», întrucât serbarea are loc la 50 de zile după învierea Domnului (Duminica a opta după Paști). Sărbătoarea se mai numește și «Ziua Sfântului Duh» sau sărbătoarea Sfintei Treimi, iar la noi e numită și Duminica Rusaliilor, de la cuvântul rosa (trandafir), pentru că ea cade în timpul înfloririi trandafirilor, când romanii tocmai serbau Rosalia. Originea acestei sărbători este descrisă în Fapte 2,1-5 și la Sf. Evanghelist Ioan 16,12-13.

Înainte de a Se înălța la cer, Mântuitorul le-a spus Sfinților Apostoli: «Multe am să vă grăiesc vouă, dar acum nu puteți să le purtați; iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va învăța pe voi tot adevărul» (Ioan 16,12-13). Făgăduința aceasta s-a împlinit, precum se spune în Fapte: «Iar sosind ziua Cincizecimii, erau toți Apostolii cu un cuget la un loc (adică într-o casă din Ierusalim). Și fără veste s-a făcut vuiet din cer, ca de suflare de vânt ce vine repede, și a umplut casa unde ședeau Apostolii. Și li s-au arătat, împărțite, limbi ca de foc, și au șezut pe fiecare din ei. Și s-au umplut toți Apostolii de Duhul Sfânt, și au început a grăi în alte limbi, precum le da lor Duhul a grăi» (Fapte II, 1-4).

Sărbătoarea aceasta datează din timpul Sfinților Apostoli, însă mărturii mai multe despre serbarea ei avem începând cu sec. al II-lea. Astfel, Sf. Irineu (+ 202) zice că "în ziua Pentecostei nu se îngenunche la rugăciune». Tertulian, în legătură cu această sărbătoare, spune: «Ziua potrivită pentru botez este a Paștilor și apoi a Pentecostei». Constituțiile Apostolice recomandă această sărbătoare, spunând credincioșilor: «Cincizecimea s-o serbați din cauza Pogorârii Sfântului Duh asupra celor ce au crezut în Hristos». Sf. Ioan Gură de Aur o numește «Duminica mântuirii». În noaptea acestui praznic se făcea botezul catehumenilor. Legiuirile împărătești opreau petrecerile. În această zi, îndată după Sfânta Liturghie, se oficiază slujba Vecerniei zilei următoare, la care se citesc șapte rugăciuni, și se împart în biserici de către preoți foi de nuc sau de tei, cu care se împodobesc bisericile și casele creștinilor. Obiceiul acesta este moștenit de la iudei; ramurile acestea însemnează reînnoirea credincioșilor prin puterea Sfântului Duh și închipuie limbile de foc sub forma cărora Sfântul Duh S-a pogorât asupra Sfinților Apostoli.

Pentru creștini această sărbătoare are mare însemnătate, întrucât în ea cinstim pe a treia Persoană a Sfintei Treimi, pe Sfântul Duh, Care în chip de limbi de foc S-a pogorât asupra Sfinților Apostoli; dar mărim și pe Dumnezeu-Tatăl, din Care Duhul Sfânt purcede din veci, și pe Dumnezeu-Fiul, prin Care Duhul Sfânt se trimite Bisericii.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact