Sâmbata, 04 mai 2011  
S Pelaghia, m (+ sec IV)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 IMAGINI
Start :: Imagini :: Biserici si manastiri

Catedrala "Coborârea Spiritului Sfânt", Lugoj

Introducere

Numit din clemența suverană a actualului Pontif Roman, Pius al XI-lea, în 1922 episcop al Lugojului, de atunci de la început m-a frământat ideea împodobirii catedralei cu o pictură care să proclame mărirea lui Dumnezeu și să anime evlavia credincioșilor, înălțându-le sufletele la ceruri. Ideea aceasta am putut-o înfăptui abia în 1929, încredințând zugrăvirea bisericii pictorului academic Virgil Simonescu, un eminent artist, fiu al Banatului, absolvent al Școlii de Belle Arte din Munchen, Bavaria. Domnia sa s-a achitat de încredințarea ce i s-a dat, lucrând șase ani cu hărnicie de albină și săvârșind o adevărată operă de artă.

Cum era firesc, înainte de toate s-au făcut lucrările pregătitoare în corpul catedralei. S-a acoperit catedrala cu tinichea zincată, din materialul cel mai bun. S-a luat tencuiala veche jur împrejurul bisericii pe dinafară, lăsând pereții netencuiți ani de-a rândul, ca să se poată elimina din ziduri umezeala. S-a scos întreg materialul vechi din trupul bisericii, în lungimea năii acesteia, de amândouă versantele, spre Nord și spre Sud, pe o înălțime de 30 de centimetri și adâncime de 1-1,5 metri, subzidind pereții cu material nou, în care s-au așezat lamele izolatoare, pentru ca umezeala să nu mai poată străbate din sol. S-a dat jos tencuiala din întreg cuprinsul bisericii, de pe pereți, bolte și cupolă și absidă, înlocuind-o cu tencuială nouă și pregătind-o ca substrat sau fond potrivit picturii monumentale executate în caseină.

Toate aceste lucrări preliminare au reclamat, firește, multe și multe luni, controlând lucrările executate de un arhitect priceput însuși pictorul artist, ca nu cumva să depășească vreun punct al stipulațiilor din contract.

În sfârșit, după ce toate lucrările preliminare au fost puse la punct, a urmat executarea picturii, lucrare ce a durat cinci ani de zile. În tot acest răstimp biserica era ocupată de schelărie, spre regretul multora, căci Casa Domnului avea aspectul unui atelier sau al unui șantier de muncă. Murmurele nu întârziară a se face auzite și ajunseră, în diferite rânduri, și la urechile mele. Ce să le faci oamenilor? Pe toți nu-i poți mulțumi nici chiar atunci când tu suporți partea leului din cheltuieli. I-am lăsat să murmure înainte, în vederea realizării gândului măreț, știind că "Finis coronat opus" și că la sfârșit vor fi mulțumiți cu toții.

Așteptările mele n-au fost înșelate deloc. Pe măsură ce maestrul pictor, cu ajutoarele sale, avansa cu lucrarea-i artistică, aveam o viziune tot mai clară a operei splendide ce se contura pe dinaintea ochilor mei și mă compensa pentru nerăbdarea, uneori violentă, a enoriașilor mei de a vedea degajată biserica de schelăria necesară executării picturii.

Sosi și ziua când, în sfârșit, schelăria putu fi înlăturată, și fiii mei sufletești putură contempla și ei în deplină libertate pictura unică sacră din interiorul bisericii. Iar când fură aduse din atelierul maestrului-pictor și icoanele de pe iconostas, de pe amvon și tronurile arhierești, atunci își reaflară cu toții echilibrul sufletesc și nu mai conteneau laudele la adresa pictorului, care a executat o adevărată operă de artă. Operă de artă ce se evidențiază, în toată splendoarea ei, mai ales atunci când biserica catedrală este iluminată "a giorno", prin reflectoarele și lampadarele și sofitele așezate în douille-ii și globurile electrice din interiorul bisericii, aprinse seara.

În cele următoare voi încerca să dau publicului nostru românesc o idee palidă despre această pictură, foarte mult apreciată și de Măria Sa Regele Carol al II-lea, și de membrii Guvernului român, care au asistat, cu prilejul inaugurării acesteia, inaugurare pusă în ziua congresului Asociațiunii Generale a Românilor Uniți - AGRU - în ziua de 7 octombrie 1934. Cinste, desigur, rară.

 

Biserica

Ca orice biserică bizantină, și biserica noastră care are forma unei bazilici, e împărțită în exonartex, nartex, naie, presbiteriu și altar cu absida sa, despărțit de presbiteriu prin tablatura iconostasului. Pereții, boltele, arcaturile acestora, precum și absida, timpanurile și cupola ce domină biserica la mijloc, toate suprafețele acestora sunt acoperite cu picturi care de care mai frumoase, în zone suprapuse, așezate în medalioane, în panouri, în câmpuri largi și împodobite de arta savantă a pictorului cu chenare admirabile ce-ți încântă ochiul.

Omițând exonartexul, un coridor oblong rezervat numai leatului bisericii și unor citate din Scriptură, voi nota pentru cititorii noștri că în nartex, partea rezervată femeilor, se află următoarele picturi:

Pe pereții inferiori ai acestuia: în partea de apus, în dreapta și în stânga, sunt tablourile Sfinților Constantin și Elena, plini de măreție, în haine luxoase imperiale, cu coroană pe cap, și Sfinții fără de argint Cosma și Damian, cu cununi de lauri în mâini, în atitudine plină de demnitate hieratică. Pe peretele de miazănoapte al nartexului este tabloul închinării magilor, care aduc aur, smirnă și tămâie Pruncului Isus, așezat pe genunchii Mamei Sale, avându-l alături pe Sfântul Iosif; iar pe peretele de miazăzi, vis-a-vis de tabloul închinării magilor, este Fuga în Egipt a Familiei Sfinte, tablou de o expresivitate uimitoare, unde se vede grija Sfântului Iosif de a scăpa de uneltirile lui Irod, îndemnat de zor să-și grăbească pașii, de îngerul Domnului, care plutește fâlfâind ocrotitor deasupra Sfintei Familii, parcă l-ar teme încă de furia lui Irod pe Pruncul divin, deși se zăresc în fondul tabloului piramidele Egiptului.

Pe același perete de miazăzi, spre apus, este și tabloul Sfintei Tereza de Pruncul Isus, patroana unirii bisericilor, patroana misiunilor, flancată de doi îngeri, splendizi ca frumusețe și tinerețe neapusă, cu globul pământului sub picioarele sale și roze revărsate înaintea sa.

Cele două bolți concentrice dar juxtapuse din nartexul femeilor poartă pe arcuitura lor plană scene din viața Maicii Domnului și a Sfântului Ioan Botezătorul, cel mai mare dintre sfinți.

Din viața Maicii Domnului sunt reproduse, în panouri mari, patru scene: Imaculata Concepțiune, Nașterea Maicii Domnului, Bunavestire și Adormirea Maicii Domnului, cu textele sacre respective amintitoare ale scenei - iar în centrul boltiturii imaginea aceleiași Mame a lui Dumnezeu în chip de Basilissa (Împărăteasă, n. red.), cu coroană și haine bogate imperiale, împodobite cu aur, nestemate și pietre scumpe, șezând pe un tron luxos, avându-l pe Pruncul Său divin în brațe, care cu precoce seriozitate și privire adâncă binecuvântează lumea. Acest din urmă tablou în medalion reproduce numai bustul Reginei Cerului, de o noblețe covârșitoare.

Scenele care ne reprezintă fie Imaculata Concepțiune, cunoscută în Minologhionul nostru sub numele de "Conceperea Sfintei Ana când a conceput pe Prea Sfânta Fecioară", fie Bunavestire, sunt fermecătoare prin sfiala și modestia de care dau dovadă Sfânta Ana și Prea Curata Fecioară Maria în fața îngerului ce le descoperă tainele Domnului. Nu mai puțin te răpește aerul familiar ce se degajează din tabloul Nașterii Maicii Domnului și jalea și duioșia Apostolilor adunați în jurul Maicii Domnului, care-și dăduse sufletul în mâinile Creatorului, suflet pe care-l primește în brațele Sale Mântuitorul, zugrăvit în fondul tabloului, într-o frumoasă aureolă de mandorlă.

Dacă adăugăm că panourile acestea, cu scene referitoare la viața Maicii Domnului, sunt încadrate de două fâșii largi pe întreaga întindere a boltiturii, de volute de ramuri și flori, alternate cu medalioane în care se află zugrăvite Sfinte Mucenice și Mărturisitoare ca Ana, Pelagia, Cecilia, Iustina, Caliope, Tatiana, Barbara, Maura, etc., etc., care îi fac cortegiu de onoare Maicii lui Isus, alături de cei doi îngeri, care stau de două părți ale ecusonului central, atunci nu lipsește nimic, pentru ca acestei Mame, mai cinstită decât Heruvimii și mai mărită, fără de asemănare, decât Serafimii, să i se dea într-adevăr cultul hiperduliei, ce i se cuvine după toate drepturile și privilegiile ce i s-au conferit din partea cerului.

Pe boltitura de alături, ceva mai inferioară, care se mărginește cu locul corului catedralei, domină, la mijloc, figura în bust a Sfântului Ioan Botezătorul, care, cu mâna pe piept protestează, că vine după dânsul cineva mai mare ca dânsul, căruia nu este vrednic nici să-I dezlege curelele încălțămintei - figură plină de noblețe și sfințenie. Iar din viața lui sunt reproduse, în patru panouri mari: Tăierea capului, scena în care-l arată pe Mântuitor mulțimilor cu fraza: Iată Mielul lui Dumnezeu Cel ce ridică păcatele lumii, Predicarea lui la apele Iordanului, îndemnând mulțimile la pocăință și, în sfârșit, Vestirea zămislirii și nașterii sale din partea îngerului, tatălui său Zaharia. Toate tablourile sunt de un realism zguduitor.

* * *

În naia bisericii, culminația artei picturale o găsiți în cupola care domină întreaga biserică prin masa-i impunătoare. Pe un fond de aur domină la mijloc, ca în toate bisericile bizantine, Pantocratorul. Cu deosebirea că aici nu are un aspect fioros, care să-ți inspire teroare, ci se prezintă ca un Dumnezeu blând și îndurător, cu linii de dulce melancolie, care spune tuturor: Pace vouă, Eu sunt lumina lumii; exact ca în pictura în mozaic a Pantocratorului descoperită acum, de curând, în nartexul Sfintei Sofia din Constantinopol. Ochii mari și senini ai Pantocratorului, care binecuvântează blând, cuprind lumea întreagă, îmbrățișează, parcă, infinitul.

Din figura Pantocratorului emană fulgere, raze orbitoare de lumină, și ea e încadrată în cinci cercuri concentrice - cvintuplă aureolă -, de cunună de lauri, de ghirlande de lotus stilizat, de colan de mărgăritare și perle și nestemate și Heruvimi și Serafimi și mlădițe de vie cu ciorchine de struguri, așezate fiind cruci, deasupra capetelor îngerilor, ca tot atâtea embleme nobiliare.

Lucrarea aceasta migăloasă și savantă a pictorului nostru, care imită atât de fidel fastul oriental, a stors admirația tuturor.

În afara cercului de aureolă ce anturează figura Pantocratorului, la marginea de jos a cupolei, în mărime naturală, se înșiruie: cortegiul de onoare, corurile îngerești, Stăpâniile, Puterile, Tăriile, având în mijlocul lor, față în față, pe Maica Domnului în poziție de rugătoare, si pe cel mai mare între Sfinți, pe Ioan Botezătorul, flancați amândoi de câte un înger. Este Deisis-ul din picturile bizantine, despre care pomenește arta bizantină.

Figurile acestea toate, corurile îngerești, împreună cu Maica Domnului și Ioan Botezătorul și cu Pantocratorul din centru sunt, desigur, tot ceea ce are mai frumos pictura catedralei noastre. Noblețea figurilor, tinerețea nemuritoare ce se degajă din trăsăturile fețelor îngerești, armonia liniilor, atitudinea mlădioasă a figurilor, zâmbetul lor senin și calm, ca a unora care sunt stabilizați în fericire, puritatea și sfințenia care se degajă din figura lor, bogăția decorului hainelor, finețea stolelor și a togelor, și a dalmaticelor, și a albelor, savanta reliefare a cutelor hainelor, îți încântă privirile și cu cât te uiți mai mult cu atât te simți mai răpit, mai înălțat sufletește. Este tot ce s-a produs mai bun și mai frumos în țara noastră, și, cred că nu mă înșel, în pictura bizantină peste tot; mai ales dacă luăm în calcul și savanta alegere a culorilor, îmbinarea lor, nuanțarea lor, dacă luăm în calcul - zic - coloritul viu, așa cum se cuvine să fie culorile în împărăția cerurilor, pe care ne-o reprezintă cupola cu desăvârșită artă.

La picioarele horei acesteia a corurilor îngerești este covorul de verdeață a grădinii raiului, presărat din loc în loc cu flori vii ce-ți farmecă ochii. Cu adevărat îți aduce aminte acest covor verde de cărțile noastre sfinte unde se pomenește de locul luminos, de locul cu verdeață, unde nu este durere, nici întristare, nici supărare, ci viață fără de sfârșit.

Lumea aceasta feerică a raiului ceresc, vrăjit pe cupolă, este separată de restul corpului bisericii printr-o mândră torsadă, îmbrăcată și ea în aur, împodobită cu patru cruci, delimitând net cerul de biserica noastră de pe pământ, zugrăvită în naia bisericii pe pereții săi.

* * *

Sub cupolă, în patru pandantive, sunt zugrăviți cei patru evangheliști: legătura între cer și pământ prin evangheliile din care râuresc apele vieții de veci, ale cărei șuvoaie se și văd la poalele tablourilor. Ce frumoase sunt figurile acestor patru columne ale împărăției lui Dumnezeu, cu simbolurile lor respective! Între toți evangheliștii zugrăviți de pictorul nostru inspirat, merită evidențiat Sfântul Ioan, zugrăvit ca moșneag venerabil, cu plete și barbă albă, lungă, care uitându-se cu privirea-i de vultur, spre înălțimile cerului, prinde din zbor inspirația începutului magnific al evangheliei sale: "Întru început era Cuvântul" - cel mai adânc tâlc din câte s-au scris vreodată despre Cuvântul Domnului.

Nu cunosc o figură mai expresivă decât a acestui moșneag transfigurat la față, trăind numai în sferele de sus, anticipând, parcă, viziunile cerului.

Ci, la oricare dintre evangheliști ne-am uita, fie la Sfântul Evanghelist Luca, dus pe gânduri, apucat pe făgașurile meditației înainte de a scrie în cartea evangheliei pe care o ține ridicată, fie la Sfântul Evanghelist Marcu, care cu un sul în mâna stângă scrie cu o religioasă atenție una din paginile evangheliei sale, fie la Sfântul Evanghelist Matei, care uitându-se la noi cu un aer dulce și grav se pregătește să întoarcă pagina evangheliei, pe care e scrisă cartea neamului lui Isus, voind să ne arate titlul nobiliar al originii lui Hristos, concluzia este aceeași: chipurile acestor patru evangheliști așezați pe tronuri bogate, în firide luxos decorate cu tapete și ornamentică fastuoasă orientală, sunt și vor rămâne una din podoabele specifice ale bisericii noastre catedrale. Mai ales dacă vom socoti și fondul, retroscena acestor pandantive, umplută cu specimene alese de arhitectură orientală, cu siluete de mănăstiri și biserici și palate în stil răsăritean, care contribuie atât de mult la frumusețea tablourilor.

* * *

O zonă inferioară pe pereții năii bisericii o ocupă cei patru profeți mari: Ieremia, Ezechiel, Isaia și Daniil. Ei sunt zugrăviți pe timpanul celor două arcade ale ferestrelor din naia bisericii, pe latura de Nord și Sud a catedralei. În mijlocul arcadelor sunt cele două ferestre, cu vitraliul de Boemia. Spațiul neumplut de ferestre, în fâșie aproape circulară, este umplut de figura acestor patru mari prooroci, cu simbolurile uneia din proorociile lor mai de frunte, purtând în fruntea hemiciclului câte o cruce învăluită de lumină, de o parte și de alta a căreia se zăresc mâinile lui Dumnezeu cel nevăzut, ale lui Adonai, binecuvântând și împrăștiind razele milei Sale asupra poporului lui Israel.

Cât de bine este reprodusă figura lui Ieremia, pe care scrierile lui ni-l arată ca foarte dulce din fire, timid chiar și rezervat, cu o vie impresionabilitate, de o delicatețe rară, al cărui rol totuși consta în a lansa amenințare peste amenințare și a arăta catastrofa finală a poporului, din ce în ce mai apropiată. Cât de bine, zic, ne este reprodusă figura acestui cel mai mare poet al dezolării și al durerii, cu sentimente atât de gingașe și patetice, parcă artistul ar fi meditat îndelung scrierile și viața acestui prooroc! E zugrăvit cu trăsături blânde, dar răvășite de durere, cu mâna ridicată, anunțând fraza fatidică: "Așa voi sfărâma poporul și cetatea aceasta, cum zdrobește olarul vasul cel de lut, care nu se va mai vindeca".

Cât de bine este zugrăvit iarăși proorocul Ezechiel, numit din partea Sfântului Ieronim: "Oceanul Scripturilor, labirintul tainelor lui Dumnezeu", care dovedește și dânsul tandrețe, sublime afecțiuni, și devine de atâtea ori vehement, dramatic, plin de elan și grandoare! Aceste sentimente le trădează proorocul nostru în atitudinea în care-l fixează artistul. Rămâi și tu emoționat de emoția adâncă zugrăvită pe chipul proorocului.

Ce frumos este zugrăvit de penelul artistului proorocul Isaia, cel mai mare dintre profeți, profetul admirabil, profetul divin, cu totul divin, cel mai elocvent dintre profeți, cum îl proclamă Sfinții Părinți! Acest evanghelist al Vechiului Testament este zugrăvit plin de extaz sfânt, anunțând plin de admirație evanghelia îmbucurătoare: "Căci Prunc s-a născut și ni s-a dat nouă". Merită să fie văzut, într-adevăr!

Iar Daniil, unul dintre cele mai mari caractere apărute în veacurile din urmă ale Vechii Alianțe, unul dintre cei mai mari dintre profeți, cum spune despre dânsul Iosif Flaviu, este zugrăvit iarăși cu tot patetismul elanului său tâlcuind cu ochi vizionari și braț întins, amenințător, fatidicul: "Mane, Tekel, Fares". Aceste patru figuri de prooroci sunt tot ceea ce artistul nostru a produs mai frumos și mai profund. E de relevat și costumul sau haina lor, atât de specific orientală, semitică, parcă artistul nostru ar fi trăit în mijlocul lumii ebraice de odinioară. Priviți și aici fondul admirabil al acestor picturi, fond ocupat iarăși de arhitecturi, de edificii sacre orientale, executate cu mâna savantă, până în cele mai mici detalii.

* * *

Zona inferioară a pereților de miazănoapte și miazăzi a năii bisericii e ocupată de patru panouri mari, cele mai mari din biserică, reprezentând patru scene din Patimile Mântuitorului.

Începe cu rugăciunea din Ghetsimani a Mântuitorului, pe care-L mângâie îngerul. Cei trei Apostoli, care însoțiseră pe Mântuitorul, dorm la colțul din dreapta al panoului, dorm duși, iar în partea din stânga vin zbirii în frunte cu Iuda, cu făclii aprinse.

În al doilea panou este trădarea lui Iuda prin sărutarea Mântuitorului, și alături Sfântul Petru care taie urechea lui Malhus în fața zbirilor și soldaților romani. Toate sunt de un dramatism intens.

În al treilea panou este scena dinaintea lui Pilat. Hristos în haină albă, cu cununa de spini pe cap, în centru; alături - Mama Lui și femeile cu fețele îndurerate, și cu centurionul roman lângă ele, în atitudine marțială. De-a stânga, pe tron, Pilat, spălându-și mâinile, și lângă el și în planul din spate al pretoriului, turma turbulentă a scribilor, fariseilor și a poporului care vociferează și gesticulează, care își exprimă, fiecare în felul său, cu multă naturalețe și viu, ura și pizma și răutatea sufletească față de Galileeanul, care le tulbură visele și egoismele.

Iar în panoul al patrulea este Răstignirea pe Cruce a Celui urgisit de poporul lui Israil, având de-a dreapta și de-a stânga pe cei doi tâlhari, răstigniți și dânșii. Unii dintre iudei își bat joc de dânsul, alții pleacă bătându-și piepturile, îngroziți de crima săvârșită. Iuda într-un colț se pregătește în disperarea lui, care i se citește pe față, să se spânzure. Soldații în celălalt colț al tabloului joacă zaruri, împărțindu-și haina loru-și, iar în mijlocul tabloului, la poalele Crucii, Mama lui Isus și Maria Magdalena și Ioan și sutasul Longin. Fiecare cu sentimentele lui și cu durerea lui, durere zugrăvită mai ales pe fața Maicii Domnului, o durere, însă, resemnată. Tabloul acesta sintetic, care sincronizează diversele întâmplări eșalonate în timp, este de un dramatism zguduitor, pentru că îți răscolește simultan gama sentimentelor. Cine se uită la figura Mântuitorului, la trupul Lui, răvășit de durere, brăzdat de durere - se văd aievea brazdele durerii în coastele pe care le poți număra, în pântecele Lui tras, supt de durere, în extremitățile membrelor înțepenite și învinețite, și în fața-i uscată de durerea adâncă precum marea, și în gura-I deschisă, care exteriorizează durerea, izbucnind, parcă, accentul durerii ca un val nestânjenit - nu o mai poate uita niciodată. Artistul s-a întrecut pe sine însuși, fixând în linii și culori martirajul acesta unic în istoria omenească.

* * *

În presbiteriu e de remarcat tabloul grațios, de o gingășie rară, al Maicii Domnului cu Copilul Isus în brațe, de la amvonul de predicat, cinci icoane a cinci mari oratori bisericești de pe pereții externi ai amvonului, și Sfântul Grigore Nazianzenul de pe speteaza tronului arhieresc. Ci, trecem înainte, ca să ne oprim asupra sugestivului tablou al stranei canonicale de partea de miazăzi a presbiteriului. Acest tablou, ce ocupă el însuși întregul panou de deasupra stalului canonical, constituie unul din punctele de atracție ale frescelor bisericii.

El reprezintă scena predării din partea lui Isus Hristos a cheilor împărăției cerurilor verhovnicului Apostolilor, corifeului Petru. Atitudinea umilă a Sfântului Petru, care primește cheile cu mâinile împreunate și cu trupul gârbovit, parcă, sub povara imensei sarcini ce i se încredințează, dar resemnat în voia lui Isus Hristos, care îl subjugă cu autoritatea-I divină, și sentimentele de admirație și fiorul exaltării mistice ale grupului de Apostoli postați mai înapoi, spre dreapta, nu poate lăsa rece pe nimenea. Însă partea mai interesantă a tabloului este retroscena. Acolo se găsește masa impunătoare a bisericii Sfântul Petru din Roma, cu cupola uriașă a lui Michelangelo, conturată atât de fidel de marele nostru pictor, așezată toată pe temelia mausoleului lui Adrian, castelul Sant'Angelo de astăzi, împotriva cărei biserici năvălesc furioase apele mării, dar se frâng de zidurile-i nebiruite. Din cupola uriașă izbucnesc flăcări de lumină, care se revarsă potop în zările lumii.

Sugestiv tablou! Este apoteoza Romei, apoteoza creștinismului, prin Roma, prin Sfântul Petru și urmașii săi, vicarii lui Hristos, care împlântându-și prin religia catolică temeliile adânci în lumea păgână de odinioară, simbolizată prin mausoleul lui Adrian, a înfruntat și înfruntă și va înfrunta până la sfârșitul veacurilor asalturile furioase ale tuturor dușmanilor, ale păgânilor de odinioară, și ale neo-păgânilor de astăzi și din viitor.

Concepția aceasta grandioasă îi face onoare pictorului și felul original cum și-a tradus în faptă concepția denotă genialitate. Nu cunosc în pictura orientală bizantină ceva asemănător acestui tablou.

Vis-a-vis de acest tablou admirabil, la spatele celeilalte străni canonicale, în partea de miazănoapte a presbiteriului, în conca de după spatele stalurilor canonicale, e de remarcat figura Mielului nevinovat, cu o cruce la spate, așezat în mijlocul unei grădini înflorite, din care izvorăsc de jur împrejur ape vii curgătoare. În mod sugestiv suntem invitați deci, ca prin luarea crucii, să ne îndrumăm spre Hristos, care prin suferință ne duce la biruință, la pășunea vieții de veci, la izvoarele de apă vie, curgătoare în viața de veci.

* * *

Tot în presbiteriu remarcăm, pe boltitura bisericii, ca un pandant al picturilor celor două boltituri concentrice din nartexul femeilor, cele patru panouri cu scene din viața Mântuitorului nostru Isus Hristos.

Începând din partea de miazănoapte se înșiruie înaintea privirilor noastre Predica de pe munte, cu figura extrem de blândă a Mântuitorului, care predică cele opt fericiri mulțimilor însetate să-l asculte; Isus pe mare, întinzând mâna lui Petru care se cufundă și pe care-l mustră cu figură blând-ironică: "Puțin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?". Învierea lui Lazăr cu figura fantomatică a acestuia, îmbrăcată în giulgiuri albe, pe care Mântuitorul cu o privire extrem de dulce și cu gest autoritar îl smulge din ghearele morții, sub privirile uimite și speriate ale Apostolilor și ale poporului. Și în sfârșit, scena prezenței lui Isus în biserică la vârsta de doisprezece ani, când acest copil cuminte, extrem de cuminte, înțelepciune divină fiind, îi uimește pe înțelepții Sionului, care rămân în extaz auzind tâlcuirea Scripturilor ieșită de pe buzele acestui Copil-Minune. Părinții divinului Copil sunt în dreapta în retroscenă.

Toate patru panourile acestea cu fondul și perspectiva lor minunată, îți lasă o impresie neștearsă. La mijlocul boltiturii tronează Sfânta Treime într-un medalion flancat de doi îngeri. De remarcat în mod special Dumnezeu-Tatăl, cu figura-I de Jupiter, cu ochii mari și largi și neclintiți, parcă, în veșnicia lor.

Panourile acestea cu scenele din viața Mântuitorului, frumos încadrate, au și ele un dublu chenar de Heruvimi și Serafimi și de Sfinți Părinți și Doctori și Episcopi și Mucenici: Sfântul Grigore Dialogul, Dionisie Areopagitul, Sfântul Martir Dumitru, Sfântul Martir Nistor, Sfântul Papa Leon I, Sfântul Policarp, Sfântul Laurențiu, etc., etc., formând un admirabil cortegiu de onoare în jurul lui Isus, din viața și faptele căruia s-au inspirat cu toții.

Cât nu învață sufletul creștin care se uită cu ochi atenți la filmul acesta al tablourilor ce se proiectează pe ecranul bolții!

* * *

În presbiteriu mai avem de remarcat iconostasul, care desparte presbiteriul de Sfânta Sfintelor.

De când cu erezia iconoclaștilor, iconostasul alcătuiește, în pictura bizantină în interiorul bisericii, o parte mult însemnată. Erezia iconoclaștilor a fost un impuls ca această parte a interiorului bisericii să ia o amploare din ce în ce mai mare în scurgerea veacurilor până în zilele noastre. Astăzi, biserica bizantină nici nu se poate închipui fără iconostas.

Iconostasul nostru din Lugoj în stil baroc este remarcabil și ca execuție tehnică, întrucât a ieșit din vestitele ateliere artistice ale Vienei și a costat câteva sute de mii în vremuri de pace. De când însă pictorul nostru a înlocuit vechile picturi de pânză lipite pe table de lemn, cu noile picturi, în număr de 29, de atunci mărirea iconostasului s-a potențat în măsură nebănuită. În vârful iconostasului tronează Crucea cu Maica lui Isus și Ioan de o parte și de alta, la poalele ei. Într-o zonă inferioară, în câte trei medalioane, sunt de-a stânga privitorului figurile lui Avraam, Ilie și Iosif, iar de-a dreapta a lui Iacob, Moise și Eliseu, încadrând la mijloc pe Isus Hristos șezând ca Arhiereu pe tron, ale cărui trăsături trădează o bunătate nemărginită. Figurile venerabile ale celor șase patriarhi și prooroci sunt de o rară expresivitate. Relev în mod special figura lui Iosif Egipteanul, vice-faraonul Egiptului, în hainele sale de cel mai înalt funcționar după rege. Ce frumos e când arta ține cont de istorie, de realitățile istorice!

În zona imediat următoare sunt șapte panouri cu scene din viața Mântuitorului. La mijloc dominând Învierea din morți a lui Isus, iar de-a dreapta și de-a stânga ei în succesiune cronologică Nașterea Mântuitorului cu închinarea păstorilor, Botezul Mântuitorului în Iordan de la Ioan, Intrarea în Ierusalim, Schimbarea la față pe muntele Taborului, Înălțarea la Ceruri a aceluiași Mântuitor și Pogorârea Spiritului Sfânt. Cum vedeți, reprezintă ciclul sărbătorilor principale de peste an ale Domnului nostru Isus Hristos: sărbătorile împărătești.

Fiindcă nu putem descrie toate tablourile, ca să nu obosim pe cititori, voi remarca numai câteva dintre ele. Înainte de toate fixez învierea Domnului. Mântuitorul nostru Isus Hristos este zugrăvit cu o forță extraordinară, ca învingător al morții: Ubi est, mors, victoria tua? Ține viguros într-o mână steagul ce fâlfâie, ondulează biruitor în vânt, cu o încordare a întregului trup, a mușchilor mâinilor și picioarelor și a pieptului - vezi parcă puterea-I internă, care animă acest trup, în urma energiei native ce i s-a dat din izvoarele vieții veșnice ce rezidă în dânsul. Se ridică în mijlocul aureolei de lumină, și flăcările iadului de unde a ieșit biruitor, flăcări care se preling la picioarele Sale, sunt și ele parcă un reflex al trecerii măririi Domnului în împărăția umbrelor morții. Uitându-te la acest triumfător de esență divină nu te miri de figura speriată până și a îngerului, ce stă alături într-un colț, și a celor trei soldați romani striviți de teroare, culcați la pământ. E tot ce cunosc mai frumos din istoria picturii bizantine, pe care am studiat-o îndelung în manualele lui Charles Diehl, Springer-Ricci etc.

Artistul a avut o viziune de sus atunci când ne-a vrăjit pe pânză acest tablou.

Nu mai puțin frumoase sunt și cele trei tablouri ale Schimbării la Față a Domnului, a înălțării Sale la ceruri și a Coborârii Spiritului Sfânt peste Sfinții Apostoli și Maica Domnului. Nu cunosc sentimente sufletești mai bine exteriorizate ca în aceste tablouri, scoțând în relief partea dramatică a sentimentelor sufletești agitate de un vânt puternic al pasiunilor nobile, fiind adevărate Stimmungsbilder, în înțelesul antic al cuvântului.

Cel ce vrea să se convingă nu are decât să privească, să vină să vadă și să-mi dea dreptate deplină. Nu mă pot opri asupra detaliilor. Țin să relev numai că sentimentele sufletești ale chipurilor de pe tablourile noastre nu sunt cu nimic inferioare, cred, acelora zugrăvite în celebra Înălțare la ceruri a Maicii Domnului, cu grupul Apostolilor la bază, a marelui Tiziano.

Zona ultimă o formează cele patru tablouri principale, cu figura blândă de moșneag potolit și cuminte a Sfântului Nicolae, Arhiepiscopul de la Mira Lichiei; a Maicii Domnului cu Pruncul Isus în brațe, figură atât de delicată și suavă, care-și sărută cu gingășie pe cap Pruncușorul divin, așezat pe genunchii săi: rară gingășie de mamă; a lui Isus Hristos, șezând pe tron, ca Mântuitor, și Sfântul Ioan Botezătorul, cu privire fulgerătoare și cu brațele încordate și mușchii violent contractați stigmatizând drept pui de viperă pe fariseii plini de venin și ură. Tronurile pe care stau Domnul Hristos, Maica Domnului și Sfântul Nicolae, sunt de aur, încrustate cu perle și pietre scumpe și fondul scânteiază de aur pur, în care se zăresc cruci multiplicate la nesfârșit. Se și cuvenea ca tablourile acestea principale să întunece prin podoabă și strălucire restul picturilor. Numai cupola, închipuind raiul, le întrece în măreție și bogăție.

* * *

Dar să trecem în zbor rapid la Sfânta Sfintelor, la absida înaintea căreia se află To hagion Bima, tribunalul Domnului, conform concepției Sfinților Părinți răsăriteni. Zic: tribunal, pentru că rezidă pe altar aievea Judecătorul viilor și al morților, în Sfânta Euharistie, sub vălul pâinii și al vinului. Nu spunea de altfel Sfântul Apostol Pavel: Cel ce mănâncă din pâinea aceasta și bea din vinul acesta în mod nevrednic, judecată lui își mănâncă și bea? Și nu se dă astăzi lupta pentru și în contra lui Hristos tocmai în jurul Euharistiei? Nu această dogmă diferențiază spiritele?

Dar să ne ocupăm de pictura din altar! Sus pe bolta absidei, într-o aureolă de curcubeu încântător, purtată de patru îngeri canefori ce plutesc în aer, este Spiritul Sfânt în chip de porumbel, din ființa căruia emană raze și limbi de foc, care inundă întreaga boltitură. O dublă coroană concentrică de Heruvimi și Serafimi înconjură a treia persoană din Sfânta Treime. S-a zugrăvit aici simbolul Spiritului Sfânt, pentru că hramul bisericii catedrale este tocmai Pogorârea Sfântului Spirit la Rusalii.

Dar mai fermecătoare sunt picturile din cele două zone inferioare. În prima zonă remarcăm în absidiola altarului nobila figură a împărătesei cerurilor, pe Hagian Theotokon, în veșminte imperiale, cu Pruncul Divin în brațe, flancată în atitudine reverențioasă de doi îngeri. Vin spre ea, de două părți, în procesiune de adorare, neasemuit de frumoasele figuri, expresivele figuri ale Evei, Iuditei, Esterei - de o frumusețe răpitoare aceasta, în haine luxoase regale - Mariei, Anei și Sarei - trădând toate smerenie și reverență în fața Aceleia care, tronând sub un baldachin, ne-o arată inscripția sugestivă că este gloria Ierusalimului, mărirea mare a poporului nostru. Unii din vizitatorii bisericii noastre susțin că artistul pictor s-a întrecut pe sine însuși tocmai în zugrăvirea acestei scene de închinare a femeilor reprezentative din Vechiul Testament înaintea Maicii Domnului, care le-a eliberat și pe ele și le-a înălțat. Eu nu vreau să mă pronunț. Se va pronunța, poate, critica obiectivă de mai târziu. Destul că scena aceasta e de o putere evocatoare unică.

În zona inferioară a pereților altarului este zugrăvită Cina cea de Taină din foișorul cel de sus din Ierusalim. Vedem pe Mântuitorul nostru Isus Hristos cu fața transfigurată, ridicat în picioare, ținând într-o mână pâinea și în cealaltă potirul, plin de o duioșie rară, melancolică, așa cum ni-L zugrăvește Sfântul Ioan în evanghelia sa la Cina cea de Taină. De o parte și de alta Mântuitorul este umbrit de protecția a doi îngeri cu ripide în mână, care adie lin în jurul Lui; Apostolii vin unul câte unul, șase de-o parte și șase de alta, despărțiți prin coloanele foișorului, cum și-l închipuie fantezia pictorului artist. Toți au o aureolă pe cap, afară de Iuda întunecat la haină și la față. Aș cuteza să fac o afirmație, că chipul și figura și întreagă atitudinea Apostolilor în momentul de a se apropia de dumnezeieștile și sfintele și preacuratele și de viață făcătoarele lui Dumnezeu taine, nu este cu nimic inferioară, ca expresivitate, ca dramatism, ca simțire sufletească ce se trădează în toată persoana lor, statuilor apostolilor așezate în naia bisericii San Giovanni in Laterano din Roma. Firește că omnis comparatio claudicat. Altul este momentul prins de pictorul nostru și altele momentele prinse de sculptorul roman. Dar, fiecare în felul său, a creat o operă superioară de artă, o operă nemuritoare. Fondul tabloului cu colinele și casele și chiparoșii orașului sfânt măresc efectul sufletesc.

Deasupra porților de la vestiar și sacristie sunt zugrăvite în bust figurile marilor Doctori ai Bisericii, apuseni și răsăriteni: Sfântul Augustin și Sfântul Ambrozie, Sfântul Vasile și Sfântul Ioan Gură de Aur, care toți au scris despre Liturghie și despre Sfânta Euharistie.

Și, în sfârșit, ca o completare a ansamblului, urmează pe peretele de miazănoapte și miazăzi, chipul în mărime naturală al lui Melchisedec: "Tu ești preot în veac după rânduiala lui Melchisedec", și jertfa lui Avraam când l-a jertfit pe fiul său Isac: prototipul Celui jertfit pe Cruce.

* * *

Aceasta ar fi zugrăvirea picturii bisericii redată în culorile și nuanțele de culori ale graiului așternut pe hârtie cu slova tiparului. Dacă am reușit să dau o palidă idee despre frumusețea bisericii catedrale împodobite cu această pictură aleasă, voi fi mulțumit de satisfacția cititorilor.

Sub conducerea savantă a lui Charles Diehl, a lui Springer-Ricci, Ferretti, Tafrali de la Universitatea din Iași și a altor autori, am ținut să studiez amănunțit arta bizantină, mai ales pictura ei, și recunosc și constat cu mândrie pentru țara și neamul meu, că nici în epocile de aur ale picturii bizantine de pe vremea lui Iustinian și a dinastiei macedonene, nici la Mistra, Dafne sau Sfânta Sofia și Sfântul Dumitru din Salonic, Kahrie-Djiamy: Constantinopol, nici la bisericile-grote din Siria, Capadocia, nici la Kiev și Novgorod, nici la Studenița în Jugoslavia, nici la Boiana în Bulgaria, la Sfântul Nicolae Domnesc de la Curtea de Argeș din România, nici la bisericile cu pictură bizantină din Italia, sau - ca s-o amintesc și pe aceasta - nici în chipurile din miniaturile grecești, păstrate în diferite muzee, în chipurile stavrotecilor ce ne-au rămas cu urme glorioase ale artei bizantine, și în sfârșit, chipurile reproduse în mătăsurile Orientului, sau în ivoriu și marmură, eu figuri și chipuri mai frumoase și mai alese ca în pictura catedralei din Lugoj, zic, eu unul n-am văzut. Am călătorit și eu destul în viață, am străbătut multe țări și mări, și pot afirma cu liniște sufletească faptul că pictura catedralei noastre poate sta alături de cele mai frumoase picturi din lumea creștină. Cred că critica obiectivă îmi va da dreptate. Et ego in Arcadia. E chestie de timp și de răbdare.

Într-o descriere sumară ca aceasta, firește, am omis să notez multe. N-am putut releva frumusețea decorațiilor geometrice, de care e plină biserica. N-am putut să pomenesc de varietatea uimitoare a crucilor, cel puțin douăsprezece variații, pe care le-a revărsat artistul nostru pe întreg câmpul întinderii tablourilor. N-am putut să pomenesc de arabescurile, feuillages-urile, postes-urile, chapelets-urile, ghirlandele, rinceaux-urile, ruban-urile, tresele, entrelacs-urile și alte zeci și zeci de amănunte din decorația pereților și boltelor bisericii, flori, palmieri, chiparoși, acantuși, cactuși, care îi dau atâta strălucire acestui templu, care-ți aduce aminte de dictonul "Omnis gloria ejus ab intus".

De încheiere îi mulțumesc îndeosebi pictorului nostru artist, pentru că nu mi-a zugrăvit nicăieri picioare lungi și subțiri ca fusul, sucite și strâmbe, fețe fioroase, cu păr vâlvoi și barbă încâlcită, figuri rigide și bățoase, cum vedem în arta bizantină, firește decadentă. Aici totul e armonie, proporție, măsură și figurile au suflet, au viață superioară ierarhică. Omul a ieșit frumos din mâinile Creatorului. Sfinții în felul lor sunt o desăvârșire a acestei frumuseți prin altoirea supranaturalului. Toată arta e să știi a reda această frumusețe și pictorul nostru cred că a reușit. Laudă lui.

Episcop Alexandru Nicolescu




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact