Start :: Sfinti :: Patrologia
INTRODUCERE
PATROLOGIA
III. Împărțirea Patrologiei
Unii autori împart studiul Patrologiei în următoarele trei epoci:
- Epoca I până la 313, la publicarea Edictului din Milano;
- Epoca II până la moartea Sf. Augustin (430) și a Sf. Ciril Alexandrinul (444);
- Epoca III până la moartea Sf. lzidor de Sevilla (636) și a Sf. Ioan Damaschinul (750).
Considerăm că este mai bine să punem ca limita a celor trei epoci patristice datele celor
trei Concilii ecumenice: Primul Conciliu ecumenic Niceea, 325; al IV-lea Conc. ec.
Calcedon, 451; al VII-lea Conc. ec. din 787 la Niceea (al II-lea). Astfel, Patrologia se va
împărți în următoarele trei epoci:
Epoca I-a, a persecuțiilor - de la începutul literaturii creștine până la anul 325, Conc. I ec. Niceea.
În această epocă vom cunoaște pe Sf. Părinți din primele trei veacuri ale creștinismului,
care, pe cât de simpli, pe atâta sunt de însemnați, deoarece sunt aproape de timpurile
Apostolilor și ne arată mai bine felul cum au înțeles Apostolii pe Isus și învățătura Sa.
Pe acești Sf. Părinți îi putem împărți în trei grupe:
- Părinți apostolici care au primit învățătura direct de la Apostoli (sau de la vreun învățăcel);
- Apologeți, adică aceia care au apărat învățătura creștină împotriva păgânilor;
- Polemiștii, care au apărat-o împotriva ereticilor.
Epoca a II-a, sau epoca de aur a
Patrologiei, este aceea a ereziilor, a marilor Concilii
ecumenice, în care au trăit cei mai mari și mai însemnați Sf. Părinți ai Bisericii și în care au
fost cele mai mari erezii și s-au ținut cele mai importante Concilii ecumenice. Această epoca
se cuprinde între Conciliul I ec. de la Niceea, anul 325, și cei al IV-lea Conciliu ecumenic de
la Calcedon, în 451.
Epoca a III-a sau a decadenței durează de la Conc. IV ec. Calcedon, 451, până la cei al
VII-lea din 787, al II-lea ținut la Niceea. În această epoca, Patrologia decade și Sf. Părinți
care au trăit în ea, afară de câteva excepții, nu produc ceva mai de seamă, ci mai mult au
comentat și au popularizat scrierile antecesorilor. Această epoca se poate numi și a
oratorilor sacri (deoarece într-însa s-au scris mai multe predici), sau epoca încreștinării
barbarilor. În cadrul acestei epoci, Sf. Părinți se deosebesc după limba în care au scris:
greci, sirieni, armeni, etc., iar după argumentul pe care l-au dezvoltat sau forma în care au
scris: în apologeți, dogmatiști și poeți.