Start :: Sfinti :: Patrologia
INTRODUCERE
PATROLOGIA
I. Noțiuni preliminare
Patrologia se definește nominal (după nume) știința despre Sf. Părinți, iar real ca o
tratare istorică, critică și exegetică a operelor Sf. Părinți din primele opt veacuri ale
creștinismului. Patrologia se deosebește de Patristică pentru că, prima, se ocupă de viata,
scrierile și doctrina Sf. Părinți, pe când a două expune sistematic dovezile din operele Sf.
Părinți pentru demonstrarea dogmelor catolice sau pentru apărarea lor.
Se deosebește Patrologia și de Istoria vechii literaturi creștine, pe care protestanții au
pus-o în locul Patrologiei, pentru că, în lucrările lor, aceștia iau în considerare mai mult
forma scrierilor patristice și nu fac nici o deosebire între scriitorii inspirați și neinspirați,
tratându-i în același mod pe toți, fie ei eretici, fie schismatici, doar că și aceștia reprezintă
învățătura creștină.
Obiectul material al Patrologiei îl constituie Sf. Părinți cărora li se adaugă, integral, și
scriitorii bisericești ai epocii patristice respective. Ca obiect secundar îi are pe scriitorii
creștini care au trăit În acel timp, iar ca obiect formal, Patrologia Îi are pe Sf. Părinți și
scriitorii epocii patristice, considerați ca mârturii ale Tradiției sub un triplu aspect: istoric,
critic și exegetic.
Cuvântul Părinte sau Sf. Părinte a avut de-a lungul veacurilor diferite înțelesuri:
învățător sau episcop, iar din sec. IV Părinții erau cei vechi, cu o poziție și o demnitate
bisericească înaltă, episcopi.
Sub Sfinți Părinți înțelegem acei scriitori bisericești din primele opt veacuri ale
creștinismului care, prin viata lor evlavioasă și sfântă, prin învățătura lor dreptcredincioasă
(în greacă, ortodoxă), au fost recunoscuți ca atare de Biserică. Notele caracteristice ale Sf.
Părinți sunt patru: vechimea, sfințenia vieții, învățătura dreptcredincioasă, aprobarea
Bisericii.
Vechimea este necesară fiindcă este vorba de scriitori care, trăind în epoca veche,
au
devenit mărturii ale credinței Bisericii. În stabilirea vechimii Sf. Părinți, autorii specialiști au
diferite păreri: unii considera această vechime până În secolul al XII-lea, așa încât Sf.
Bernard ar fi ultimul Sf. Părinte; alții până în sec. al XIII-lea, încât Sf. Toma de Aquino și Sf.
Bonaventura (+ 1274), ar trebui să fie socotiți între Sf. Părinți. În general, însă, patrologii pun
ca termen al vechimii necesare pentru un Sf. Părinte moartea Sf. Ioan Damaschinul (+ 750)
pentru Răsărit, iar pentru Apus a Sf. Grigore cei Mare (+ 604) sau a Sf. lzidor de Sevilla (+
636).
Sfințenia vieții Sfinților Părinți este o cerință, pentru că ei
trebuiau să învețe nu numai cu
vorba, ci și cu fapta.
Învățătura dreptcredincioasă se cere pentru că ei erau păzitorii și
mărturiile tezaurului
credinței, pe care l-au primit de la cei mai vechi și pe care trebuie să-l transmită neschimbat
generațiilor viitoare. De aceea, sunt excluși din rândurile Sf. Părinți nu numai scriitorii care în
mod limpede sunt eretici sau schismatici, dar și aceia care, în scrierile lor, au greșeli mari și
sistematice. Cu toate acestea, și ortodoxia Sf. Părinți conține anumite greșeli materiale
dummodo scriptor mentem catholicam habuerit. Avem, astfel, exemplul Sf. Ciprian din
Cartagina.
Aprobarea Bisericii este necesară pentru că numai ea poate determina și
indica
mărturiile autentice ale Tradiției dumnezeiești. Nu este necesară aprobarea explicită, ajunge
aprobarea implicită, uzuală, făcută sau conținută în citări din operele lor de către Conciliile
Ecumenice sau de Pontificii Romani în documente solemne privind credinta și morala,
precum și citarea făcută de un mare Părinte al Bisericii în controversele dogmatice sau în
expunerea învățăturilor revelate. Pentru ca aceste citări să aibă valoarea unei aprobări
implicite, trebuia ca respectivul autor să fie citat nu numai ca o simplă mărturie istorică, ci să
fie citat ca Părinte, mărturie a Sf. Tradiții.
Între scriitorii bisericești au existat și personalități care s-au distins în mod special prin
agerimea minții, prin erudiție bisericească și profana, printr-o sfințenie particulară a vieții lor,
așa încât au meritat să fie numiți învățători ai Bisericii. Aceștia sunt așa numiții Doctori, sau -
cum li se spune în Biserica noastră - mari învățători, dascăli ai lumii. Notele pretinse pentru
aceștia sunt: învățătură catolică distinsă, erudiție eminentă, sfințenia vietii lor particulare și
explicita declarare a Bisericii.
Pentru aceștia nu se condiționează vechimea, așa încât se găsesc doctori ai Bisericii și
în afara evului patristic, până aproape de zilele noastre (Sf. Alfonso de Liguori, (+ 1787).
Doctorii care sunt cuprinși în epoca patristică se împart în Mari și Mici; și în Apuseni și
Răsăriteni. Mari - Apuseni: Sf. Ambrosiu (+ 397); Sf. Ieronim (+ 421); Sf. Augustin (+ 430);
Sf. Grigorie cel Mare (+ 604).
Răsăriteni: Sf. Atanasie (+ 373); Sf. Vasile cel Mare (+ 370); Sf. Grigore
Nazianzenul-Teologul (+ 390); Sf. Ioan Crisostomul (+ 407).
Mici - Apuseni: Sf. Ilarie de Poitiers (+ 366); Sf. Petru
Crisologul (+ 450); Sf. Leo cel
Mare (+ 461); Sf. Izidor de Sevilla (+ 626).
Răsăriteni: Sf. Efrem Sirul (+ 373); Sf. Ciril Ierusalimiteanul (+ 386); Sf. Ciril
Alexandrinul
(+ 444); Sf. Ioan Damaschinul (+ 750).
Scriitorii bisericești sunt aceia care, în limitele epocii patristice, au fost în
sânul Bisericii
și au scris opere teologice folositoare, însă, din lipsa învățăturii catolice sau din lipsa
sfințeniei vietii, nu au meritat aprobarea bisericească. Așa sunt, spre exemplu: Clemente
Alexandrinul, Origen, Eusebiu din Cezareea, Tertulian, Rufin. Dacă sunt câteodată numiți
Sf. Părinți, acest nume trebuie înțeles în sens impropriu.
Scriitorii creștini sunt cei schismatici și eretici din epoca patristică; între
ei menționăm:
Marcion, Arie, Nestorie ș.a. Deși aceștia nu sunt Sf. Părinți, Patrologia se ocupă totuși de ei,
fie în mod direct, pentru scrierile pe care le-au elaborat și scris înainte de a părăsi Biserica,
și care sunt mărturii și contribuții la dezvoltarea învățăturii dogmatice, fie în mod indirect,
pentru a înțelege mai bine scrierile și învățăturile Sf. Părinți cărora le-au fost contemporani
și, de multe ori, le-au prilejuit motivul să scrie cele mai bune cărți ale lor.
Obiectul formal al Patrologiei constă în considerarea Sf. Părinți ca mărturii ale Tradiției dumnezeiești sub un triplu aspect: istoric, critic, exegetic.
I. A considera Sf. Părinți (și pe ceilalți) sub aspect istoric înseamnă:
- să aduni notițele biografice despre ei;
- să le supui unui examen critic pentru a vedea adevărul;
- să le coordonezi într-o biografie pozitivă și clară. Aceste însemnări istorice despre Sf. Părinți se pot găsi atât în scrierile lor (Confesiunile Sf. Augustin), cât și în scriitorii contemporani și următorii lor. Între acești ultimi sunt de notat, mai ales, Eusebiu din Cezareea și Sf. Ieronim.
II. Sub aspect critic înseamnă:
- să înșiri și să le descrii operele;
- să deosebești pe cele autentice de cele plagiate sau dubioase;
- să vezi dacă scrierile lor au ajuns în întregime la noi sau au suferit adăugiri, mutilări.
Criteriile pentru a afirma autenticitatea unei opere pot fi pozitive sau negative, după cum afirmă sau neagă autenticitatea unei scrieri.
III. Sub aspect exegetic înseamnă:
- să cauți învățătura Sf. Părinți;
- să-i determini valoarea;
- să o expui în linii generale în integritatea ei.
Și unele, și altele pot fi interne sau externe, după cum se bazează pe mărturii interne
sau externe.
Criterii pozitive:
- externe: a) mărturia autorului care recunoaște o scriere ca fiind a sa.
Sub acest
aspect sunt de cea mai mare importanță Retractationes ale Sf. Augustin pentru scrierile
lui; De viris illustribus pentru Sf. Ieronim; b) mărturia scriitorilor contemporani sau
posteriori. Astfel sunt de mare importanță, pentru scriitorii vechi, mărturiile lui Eusebiu din
Cezareea și ale Sf. Ieronim. c) mărturia codicilor care, în titlul sau la sfârșitul unei scrieri,
notează de mai multe ori și numele autorului.
- interne: a) corespunderea timpului, locului, circumstanțelor etc.- ale scrierii și se examinează cu celelalte scrieri ale aceluiași autor recunoscute drept autentice; b) corespunderea conținutului și formei (unitate de doctrină, de metodă, de stil, de limbă) între o scriere și alte scrieri autentice ale aceluiași autor.
Criterii negative:
- externe: a) mărturia contrară a autorului, a scriitorilor contemporani sau posteriori sau a altora; b) tăcerea autorului, etc.
- interne: a) discordanța de timp, loc, circumstanțe etc. între o scriere și altele autentice ale aceluiași autor; b) anacronisme; c) discordanță de conținut și formă între o scriere și altele autentice ale aceluiași autor.