Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI
Capitolul VIII
SECOLELE XV-XVII
PERSONALITĂȚI DE DUPĂ REFORMA BISERICII
1. SFÂNTUL IGNAȚIU DE LOYOLA (1491-1556) a înființat Ordinul
Iezuiților
(Societatea lui Isus) pentru reînnoirea Bisericii, afectată de Reforma lui Luther, Calvin,
anglicani etc. și a elaborat nernuritoarele exerciții spirituale menite să convingă și să
deterrnine un om liber să-și consacre întreaga viată apostolatului creștin. Ele sunt
programate pe o perioadă de patru săptămâni, timp în care, în mod gradat, omul meditează
asupra adevărurilor creștine fundamentale, asupra vietii Mântuitorului și a patimilor Sale, a
Învierii Sale și dragostei divine ce ne duce și pe noi la unirea cu El, prin apostolat și jertfe.
Influența Societății lui Isus a avut un roi covârșitor atât la reînnoirea vieții religioase a
creștinilor catolici, cât și la extinderea creștinismului pe toate continentele.
2. FRANCISC SUAREZ (1548-1617) a fost unul dintre cei mai iluștri teologi ai
Societății lui Isus, petrecându-și aproape întreaga viată (40 de ani) în învățământul
teologic, din care, ultimii 20 de ani, la Universitatea din Coimbra (Portugalia). Născut în
Granada (1548), intră în 1564 în Societatea lui Isus, făcu studii la Salamanca, devenind
profesor de Teologie la Segovia, apoi la Valladolid, la Colegiul Roman din Roma (1580-1585),
unde îl avu elev pe Lessius; la Alcala și din nou la Salamanca și, în final, la Coimbra
până la moartea să în 1617, în ultimii ani fiind profesor jubiliar.
Opera lui este foarte vastă, aproape exclusiv teologică, grupată în ediții complete, după
ordinea materiilor Summei Theologica a Sf. Toma, magistrul său. Are și poziții diferite de
ale Sf. Toma în anumite probleme, mai ales în Filosofie, în lucrările Disputationes
metaphysicae (1597) și în Teologie Sacramentis (1595) privind grația, validitatea
confesiunii la distanța (condamnată, nu și dezlegarea la distanța), raporturile Sf. Scaun cu
statele laice (el a admis legitimitatea tiraniei în cazuri excepționale, fapt pentru care iezuiții
au suferit mult în Anglia și în Franța).
În Filosofie a susținut modalismul (unirea diferitelor clemente în corpurile compuse, a
materiei și a formei, a substanței și accidentelor, a sufletului cu trupul ș. a.), deosebindu-se
de Sf. Toma referitor la esență, la act și la potență, materie și formă, substanță și accident.
Suarez este considerat primul teolog al timpurilor moderne în toate domeniile Teologiei:
dogmă, morală, spiritualitate. În dovedirea existenței lui Dumnezeu, el n-a acceptat unitatea
fundamentală a celor cinci căi tomiste, reținând numai dovedirea existentei unei ființe
necreate prin argumentul cauzelor eficiente și a stabilit unicitatea acestei ființe prin două
argumente: unul experimental, dedus din frumusețea lumii și din ordinea care domnește în
ea; celălalt metafizic, conform căruia nu exista, în fond, decât o analiză a ideii de necesitate.
Atributele divine le grupează în trei categorii: unele ce se identifică într-un fel cu ființa divină
și constituie esență (necesitatea, ascitatea = perfecțiunea, grație căreia Dumnezeu exista
prin Sine însuși, nu atârnă de nici o altă cauză în existența sa, ci prin însăși substanță Să
divină este prima cauză, prima ființă, ființa perfectă și necesară), perfecțiunea Suverană,
infinitatea, simplicitatea (= act pur), adevărătatea, bunătatea; altele se obțin grație
contemplării creaturilor, dar, peste tot, pe calea negării și eliminării: imensitatea,
imutabilitatea, indivizibilitatea, incomprehensibilitatea; ultimele îi atribuie lui Dumnezeu
perfecțiuni ce-i aparțin creaturii (viața, știința, voința, atotputernicia).
Ele stabilesc între Dumnezeu și creatură o asemănare, o potrivire, de altfel pur
analogică. Prezența lui Isus Cristos în Sf. Euharistie este locală, adică corporală. Cristos
umple spațiul ostiei în fiecare parte a ei, fiind esențial supranaturală. A susținut și a apărat
Imaculata Concepție a Preacuratei. A apărat drepturile Bisericii și imunitatea bisericească.
În Mistica creștină a arătat că contemplația este o considerare atentă și imobilă a adevărului
creștin de către un suflet care-l gustă și savurează, precedat de acest act de raționament.
Contemplarea activa și perfectă este proprie căii unitive, iar privilegiul perfecților este că îi
absorba până la abstracție de la folosirea simțurilor externe (extazul). A fost unul dintre
practicanții contemplării.