Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI
Capitolul VII
ȘCOLI DE SPIRITUALITATE ÎN EVUL MEDIU. MAREA SCHISMĂ OCCIDENTALĂ (1378-1417)
3. RENAȘTEREA Șl REFORMA
Apărute și puternic implantate în mediul cultural și religios al veacului al XVI-lea,
Renașterea în cultură și Reforma ca necesitate în plan religios, reprezentau aspecte diferite
ale mișcărilor de idei din această perioadă istorică.
a. Renașterea era o reîntoarcere la prețuirea frumosului operelor antice,
pentru a
corecta concepția medievală prea severă, austeră, și a găsi în natură izvoare de inspirație
artistică, opunându-se astfel Sfinților Părinți care s-au preocupat îndeosebi de natură umană
sub multiple aspecte, morale, metafizice și supranaturale.
b. Umanismul, aspect filosofico-social al Renașterii, a părăsit treapta
frumosului literar
strâns legat de religie și s-a îndreptat spre literatura și arta antică, deosebită de idealul
creștin, bazată pe un optimism exagerat, profesat de umaniștii pâgânizați ce proclamau
bunătatea naturii și zeificau omul. Biserica predica, însă, decăderea omului în păcatul
originar, slăbiciunea lui naturală și nevoia unui ajutor divin pentru a-și atinge scopul
supranatural, în timp ce umanismul, devenit păgân și limitat la această lume, considera omul
ca ideal al vieții; ca principiu moral, umanismul urma dictonul filosofilor păgâni:
sequere naturam, să urmăm natură, inclusiv instinctele cele mai josnice. Astfel,
umanismul a devenit ostil credinței și considera morala și revelația divină piedică absurdă,
iar dogmele contrare progresului uman. Treptat, Filosofia scolastică a fost părăsită și
înlocuită cu operele lui Quintilianus, Cicero, cei mai mari retori antici, luați ca model de
filosofi. Atât Biserica catolică, cât și protestantismul au reacționat, fiecare în felul lor, contra
acestui păgânism filosofic și literar în viața societății.
c. Reforma lutherană a fost o reacție contra optimismului cu
care Renașterea exalta
natura și forțele naturale ale omului, cerând reîntoarcerea la trecutul creștin și la Biblie, însă
programând justificarea prin credință. Omul era considerat de Luther total corupt prin
păcatul originar și lipsit de libertate. El a lansat preceptul fals: Crede, și fă ce vrei tu. În
acest fel, Luther a proclamat distrugerea Bisericii văzute, exterioare, ierarhia ei, supunând-o
puterii principilor lumești. După el: Zwingli (1484-1531) preot în 1525 în
Zurich-Elveția,
impune un puternic caracter național Bisericii, despuind-o de caracterul ei sacru, iar
Calvin
(1509-1564) sistematizează cu o nemiloasă rigoare principiile emise de Luther și a fondat,
pe baza ruinării libertății umane corupte de păcatul originar, predestinația absolută,
prezentându-L pe Dumnezeu ca pe un tiran nemilos. Și-a impus ideile prin Universitatea din
Geneva, folosind teroarea, doctrina să eretică, răspândită apoi prin presbiteri în Scoția,
puritani în Anglia, calviniști în Țările de Jos, hughenoți în Franța,
reformați în Ungaria.