Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI
Capitolul VI
B. TEOLOGIA BISERICII
La sfârșitul Evului Mediu domina teoria tradiționalistă prin care se recunoștea distincția
dintre cele două puteri: spirituală și temporală, în care raporturile Bisericii cu Statul erau cele
elaborate de Sf. Augustin, Sf. Ambrozie, Papa Gelasiu, Sf. Papa Nicolae I, însă Sf. Grigore
al VII-lea insista asupra subordonării temporalului, spiritualului, după cum trupul este supus
sufletului. Această doctrină a fost expusă de Papa Bonifaciu al VI-lea în celebra bulă Unum
Sanctum (1302) ca punct al promulgării doctrinei oficiale și raporturile dintre Biserică și
Stat. Acesteia i s-au opus juriștii și teologii aflați în slujba suveranilor, unii mai dur, altul mai
moderat, ca dominicanul Quidort, recomandând colaborarea celor două societăți sub
direcția morală a Bisericii, de unde a apărut germenele galicanismului, depunerea Papei ca
nedemn, superioritatea Conciliului asupra Papei. Atitudinea lui Jean Quidort în Franța
s-a
apropiat mult de aceea privitoare la imperiu a marelui poet creștin Dante Alighieri, care, în
opera sa De monarchia (1311), susținea cu o rigoare scolastică, folosind argumente din
rațiune și Sf. Scriptură, domnia independentă a unei monarhii asupra unui imperiu ce
cuprinde întregul pământ, pentru a asigura unitatea politică a lumii, după cum Biserica
realizează unitatea sa religioasă. Deși exalta imperiul, Dante n-a ezitat să recunoască
preeminența religioasă a Bisericii, căreia împăratul independent să-i fie supus până și În
misiunea să de guvernare. Statul este independent de puterea pontificală, dar este supus
Înaltei direcțiuni, îndrumări. Tendințele imperialiste ale lui Dante au vătămat bunul său
renume și au prejudiciat opera să cu această teorie a puterii directoare a Bisericii. Alți
teoreticieni contemporani, legiști și teologi, căutau sustragerea puterii împăratului de sub
tutela Bisericii, făcând-o să depindă numai de Dumnezeu, pregătind astfel apariția legiștilor
de mai târziu, apărători ai cezaro-papismului. Aceștia, încă din timpul Papei Ioan al XXII-lea,
s-au pus în slujba regelui Ludovic de Bavaria, care și-a supus sieși Biserica. Cel mai
celebru teoretician, Marsiliu de Padova, În Defenser pacis (1324), s-a pretins rămas
catolic, fidel Scripturii și Tradiției, însă a susținut că statul trebuie să fie condus de un șef
ales printr-o lege populară, Biserica să nu aibă jurisdicție decât în plan spiritual, iar clerul
nici un drept de proprietate. Ierarhia bisericească, în cea mai mare parte, este o instituție
umană. Toate drepturile spirituale și temporale ale Papalității derivă de la Donația lui
Constantin. Guvernarea centrală a Bisericii aparține Conciliului, ai cărei membri laici fac
parte din ea, alături de preoți și episcopi. Opera lui a fost considerată o mașină infernală
pusă în slujba imperialismului pentru înjosirea autorității papale.
Alte doctrine au luat apărarea autorității pontificale.
Gilles de Roma admitea numai factorul divin în conducerea
societății umane, apărând
drepturile Papei nu numai în domeniul spiritual, ci și În cel temporal, recunoscând
paralelismul celor doua puteri și dreptul Papalității de a avea o putere de conducere directă
și asupra temporalului, ceea ce nu au făcut nici Conciliul de la Trento și nici mai târziu Papii,
între care Leon al XIII-lea (1878-1903).
O problemă mare a fost concepția despre guvernul central al Bisericii a Marei Schisme
Occidentale (1378-1417). Conform Sfintei Scripturi și Sf. Tradiții, guvernul bisericesc nu este
nici democrație, nici aristocrație, ci o monarhie absolută, în care Papa, urmașul lui Petru,
este unicul șef și unicul doctor suprem. Marea Schismă Occidentală a pus la îndoială
preeminența pontificală nu numai asupra temporalului, ci și în ordinea spirituală. Conciliul
de la Constanța, întrunit pentru restabilirea unității (1414-1418), ceea ce a și reușit, a avut
și sesiuni ale căror acte nu au fost aprobate niciodată, cum a fost decretul cu supremația
Conciliului asupra Papei (sesiunea a V-a), pe care, mai târziu, se vor sprijini doctrinarii
galicanismului. încă de la Ocam, un discipol al acestuia, Pierre d'Ailly (1350-1420), doctor la
Sorbona, concepea Biserica nu ca monarhie, ci ca aristocrație, în care Conciliul suprem
putea să-l judece și să-l depună pe Papa, considerat de către el failibil (supus greșelii) și
numai Biserica universală infailibilă. Era partizan al Papilor de la Avignon, iar lucrările lui
sunt astăzi mult apreciate de protestanți. Gerson (1363-1429), un adept al lui P. d'Ailly
admitea primația monarhică instituită de Isus Cristos ca supranaturală și imediată, dar
aparținând Bisericii romane, nu Papei, care nu avea putere imediată asupra credincioșilor,
nici infailibilitate, fiind inferior Conciliului format din episcopi, preoți și laici cu vot deliberativ.
Acesta a fost și inspiratorul unor canoane la Conciliul de la Constanta, care nu au fost
aprobate.