Vineri, 19 aprilie 2011  
S Pafnutiu, pr, m (+ sec IV). S Ioan Paleolavritul...  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 SFINTI
Start :: Sfinti :: Patrologia

CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI

Capitolul VI

A. ȘCOLI DE TEOLOGIE ÎN SECOLUL AL XIV-LEA

1. Școala franciscană creată de Sf. Francisc de Assisi (1181-1226) a fost, de fapt, creația Sf. Bonaventura (+ 1276) despre care am vorbit.

2. Școala dominicană a Sf. Dominic (1170-1221). Sf. Toma de Aquino i-a dat strălucire admirabilă prin viața și opera să, împreună cu Fericitul Albert cel Mare (+ 1280). Sf. Ecaterina de Siena (1347-1380), terțiară dominicană, atât prin Scrisorile și Dialogurile sale, cât, mai ales, prin mișcarea apostolică de reformare a vieții bisericești și sfințirii sufletelor, a adus servicii Bisericii.

Ea a inaugurat acel Dialog cu Tatăl Veșnic prin rugăciune, cerând condamnarea viciilor și ajutorul pentru practicarea virtuților cele mai sublime, prin contemplare și practicarea moravurilor creștine.

3. Marea școală dionisiană din sec. XIV-lea, în Germania și Țările de Jos, a fost sub influența doctrinei lui Dionisie Areopagitul, fiind dezvoltată de călugării ordului dominican, însă, spre sfârșitul secolului al XIV-lea, s-a aflat sub influența lui Eckhart (1260-1327), dominican, doctor de Paris, care sfârși în erezie panteistă, susținând transformarea omului în Dumnezeu, pentru care a fost condamnat de Sf. Scaun. Urmașii lui, păstrându-i originalitatea sănătoasă corectă și puternică, Tauler și Susa, au confesat o mistică după care, prin totala renunțare la sine însuși, după pilda lui Cristos cel răstignit, se ajunge la unirea cu Dumnezeu.

4. Școala de la Windesheim, celebra cu vestiții ei copiști (Olanda), I-a dat pe Thomas de Kempis (1379-1471) din Renania, subabate de Windesheim, preoțit în 1413, autorul lucrării Imitația lui Cristos, adevărat directoriu spiritual de sfaturi generale pentru viața interioară îndrumată spre sfințenie.

Trebuie să subliniem că franciscanii au avut în sec. XIV, ca doctrină, concepția lui Duns Scot, însă au fost și câțiva adepți ai lui Ocam. Una din gloriile teologice franciscane este aceea că a apărat și a făcut să triumfe credința privilegiului material al Imaculatei Concepțiuni, acceptat în unanimitate în acest ord, părăsind greșelile Sf. Bonaventura.

Dominicanii au adoptat, la începutul secolului XIV (1309), doctrină Sf. Toma ca oficială; foarte puțini dintre ei au rămas infideli tomismului, considerând universalul ca o pură creație a rațiunii, dar unii se lăsară seduși de occamism (Armand de Beauvoir, + 1340). Augustinienii, eremiții Sf. Augustin, au contribuit la apărarea drepturilor Bisericii, a moralei și a ascetismului (Augustin Triomphe, + 1328), însă Grigore de Rimini (t 1358), adopta occamismul, dar n-a fost urmat de alții.

Alți religioși: Carmeliții, Cisterciții, Secularii au fost dintre adepții lui Ocam, iar Thomas Bradwardine, arhiepiscop de Canterbery, a fost partizan al determinismului.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact