Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI
Capitolul II
TEOLOGIA ȘI UNIVERSITĂȚILE ÎN VEACUL XIII
E. PRIMII TEOLOGI FRANCISCANI
1. Alexandru de Haïes (1180-1245) a fost inițiatorul primilor franciscani în
studii
teologice universitare. Englez de origine, a venit să-și completeze studiile la Paris, devenind,
din 1210, profesor al artelor, apoi doctor al legilor. Intrând în Universitate în 1231 și în ordul
franciscanilor, a fost primul titular al catedrei franciscane la Universitate, având ca discipol
pe Jesu de la Rochelle și probabil pe Sf. Bonaventura, care i-a succedat. A murit în 1245.
Operele lui: Summa theologiae, opera monumentală și Comentariu asupra regulilor Sf.
Francise. Este augustinian prin doctrina iluminării, care concorda cu aceea a Sf.
Bonaventura și a discipolilor săi. Este fondatorul Școlii franciscane și precursorul Sf.
Bonaventura. La Oxford Studiul franciscan a fost organizat de Robert
Grosse-Tête (+
1253), cancelarul Universității și apoi episcop de Lincoln, autorul multor lucrări teologice,
filosofice ș. a.
2. Fericitul Raymond Lulle (1225-1315) a fost filosof
mistic, poligraf și strălucit scriitor
al Evului Mediu, apărător al credinței contra averoeismului. El afirmă necesitatea credinței
înaintea oricărei cunoașteri intelectuale, exagerând puterea rațiunii luminată de credința pe
care o declara aptă de a deduce apriori toate adevărurile de credință naturale și
supranaturale. În rest, operele lui cuprind doctrinele tradiționale ale scolasticii.
3. Roger Bacon (1210-1292) a fost interesat mai mult de
filosofie și de științe decât de
Teologie, de care totuși vorbește aproape în toate operele sale, în deosebi în Opus majus
(1267) și Compendium studii theologiae (1292), interesându-l peste tot metoda, dorind o
folosire judicioasă a Sf. Scripturi (de unde a ajuns să corecteze el însuși Vulgata) și o
folosire mai amplă a științelor de către teologi, pe care-i acuză de ignoranță, chiar și pe
Alexandru Haïes și pe Fericitul Albert cel Mare. El afirmă că studiile teologice din timpul
său
sunt viciate de șapte păcate capitale și se crede chemat să le remedieze, de unde
cunoaștem poziția lui față de ordul franciscanilor. Printre doctrinele ce-i aparțin este
tradiționalismul și iluminismul natural, sau atribuirea rolului lui Dumnezeu de intelect agent
în sufletul uman. Violențele limbajului și gândirii acestui spirit mare au vătămat mult
influențelor sale.
4. SFÂNTUL BONAVENTURA (1221-1274)
În timp ce Sf. Toma a deschis Teologiei căi noi, Sf. Bonaventura - Doctorul serafic - s-a
preocupat peste tot să sistematizeze Teologia curentă, numită augustiniană, de unde un
mare interes pentru opera sa. El l-a continuat pe Alexandru de Haïes și l-a pregătit pe Duns
Scot, care va termina fixarea augustinianismului franciscan în concepția Ordului. Sinteza Sf.
Bonaventura este foarte fidelă spiritului augustinian, de unde orientarea mistică în multe din
tezele sale, chiar filosofice, și sublinierea binelui în Teologie. Deosebit de el, Sf. Toma
sistematizează, de asemenea, Teologia tradițională, însă pe un plan nou, printr-o metoda
intelectualistă, adaptând filosofia aristotelică, păstrând însă tezele Teologiei augustiniene.
Prin claritatea, coeziunea, profunzimea și simplicitatea ei s-a impus în Biserică. Jean de
Fidanza, zis Bonaventura, s-a născut într-un mic orășel din împrejurimile Viterbei în 1221.
Fiindcă în copilărie a fost vindecat de o boală prin interpunerea Sf. Francisc, se pare că așa
s-a ivit chemarea lui în Ordul serafic. Intră în Ord în 1238 și plecă la studii la Paris, unde-l
cunoscu și-l ascultă pe Alexandru de Haïes, numindu-l Pater et magister noster. Din 1248
el însuși predă Teologia, comentând Sf. Scriptură și Cărțile de Sentințe. Din acest timp
datează cele mai multe scrieri ale sale. Rămase pe post până în 1257. În același timp, Sf.
Toma, revenit la Colonia pe la 1252, inaugura la Sf. Iacob învățământul sau propriu, prin
Comentariile lui Petru Lombardul (1253-1256). Împreună, ei apărară dreptul de a învăța al
religioșilor, contestat mai întâi de dominicani (1252), apoi de franciscani (1254) și, în fine, de
toți cerșetorii, prin Guillaume de Saint-Amour. Contra acestei opreliști, Bonaventura a scris
excelente tratate: De paupertate Christi (trei cărți). Cauza religioșilor sfârși prin a triumfa și
simbolul acestei victorii a fost instalarea solemnă, ca doctori, a Sf. Toma și a Sf.
Bonaventura, care din 1255 nu mai putea preda din cauza opoziției laicilor și părăsi catedra
în timp ce-a fost făcut doctor. În 1257 a fost ales Ministrul General al Ordului și, de aici
înainte, din cauza înaltelor sale sarcini, nu se putu ocupa de studii teologice decât rar. El
împăcă cele două tendințe din Ord: unii frați, sprijinindu-se pe Regula prima și
Testamentul Sf. Francisc, voiau reînvierea idealului inițial al fondatorului; alții voiau să
respecte Regula bullata acceptată de Sf. Francisc și aprobată de Roma. Sf. Bonaventura
impusese tuturor Regula bullata pentru a favoriza unitatea, scrise viața sfântului fondator
în Legenda major sancti Francisci, în 15 cap., completată cu Legenda minor consacrată
prezentării minunilor obținute prin interpunerea Sf. Francisc, dupa moartea sa. El
reorganizează defmitiv conducerea Ordului, dezvoltă cultul Preacuratei și instituirea, din
1266, sărbătorii Concepțiunii, câștigându-și încrederea Papilor, dar refuzând de mai multe
ori Scaunul Episcopal. El favoriză dezvoltarea învățământului în Ordul său, sintetizându-și
gândirea în opuscule, dar nu luă parte la controversele produse de tomism, deși tacit a
aprobat poziția franciscană.
În 1274, la dorința Papei Grigore al X-lea, el trimise călugări la Bizant, contribuind astfel
la pregătirea unirii Grecilor schismatici cu Roma în Conciliul ecumenic din Lyon, 1274, unire
pentru scurtă vreme. Sf. Bonaventura a fost un mare orator, lăsându-ne numeroase
discursuri devenite clasice. Grigore al X-lea l-a făcut cardinal în iunie 1273 și Episcop de
Albano, ordonându-i să accepte. El se supuse și se dedică cu totul Conciliului de la Lyon în
1274, încheiat cu unirea Grecilor cu Roma în 14 iulie 1274. Peste opt zile, Sf. Bonaventura
muri. A fost canonizat în 1482 și declarat Doctor în 1587 de Papa Sixt al V-lea.
Opere: a) Teologice: Comentarii asupra Cărții a IV-a din Cartea de Sentințe a lui P.
Lombard; Itinerarium mentis ad Deum scrisă de sfânt pe muntele Alvema în 1259 cu
scopul de a conduce sufletele la contemplație, având valoare atât teologică (mistică), cât și
filosofică. Micul opuscul De reductione artium ad Theologiae ne arată că sunt șase lumini
diferile prin care omul este luminat în această lume în așteptarea luminii preamăririi sale:
cea a Sfintei Scripturi, cea a cunoașterii sensibile, a celei mecanice, a filosofiei raționale, a
filosofiei naturale și a filosofiei morale, Dumnezeu fiind centrul universal, subordonându-i-se
întreaga știință; aceasta îl întâlnește pe Dumnezeu în toate lucrurile care sunt rodul gândirii
omului sub acțiunea sa iluminatorie.
Colletiones in Hexameron sunt 23 de conferințe publice universitare în care expune
înaltele adevăruri teologice, dogmatice și mistice.
b) Opere oratorice are foarte multe, concretizate în conferințe și
predici pe teme
teologice, Preacurata, sfinți, duminicile, sărbătorile. Are, de asemenea, un număr de
opuscule (broșuri) asupra spiritualității și Ordului franciscan, arătând că, pe calea meditației,
rugăciunii și contemplării, sufletul nostru poate ajunge la adevărata înțelegere, înțelepciune
sau la unirea cu Dumnezeu prin iubire.
Doctrina sa arată că pietatea creștină este întotdeauna asociată cu numele sfinților
Bonaventura și Toma de Aquino. Și această apropiere se explică prin înalta măestrie
doctrinală a unuia și a celuilalt.
Amândoi sunt teologi eminenți, deși Sf. Bonaventura n-a compus o Summa
Theologica asemănătoare celei a Sf. Toma, însă el a comentat Cărțile de Sentințe; prin
profunzimea și pătrunderea sa, această muncă monumentală este o capodoperă a geniului
său. Doctorul serafic este un mistic, adevărat discipol al Sf. Augustin, făcând apel la luminile
superioare ale darurilor Sf. Spirit, cu care se pregătește singură o viață creștină virtuoasă și
perfectă, deosebindu-se astfel de Sf. Toma care se sprijină, în expunerile sale doctrinare, de
obicei pe Sf. Scriptură, Sf. Tradiție și rațiune. Sf. Bonaventura este un filosof, expunând
adevărurile religioase ale credinței printr-o inventivă speculație, neegalată prin fermitatea și
supunerea sa Cuvântului lui Dumnezeu și ascultării luminilor grației. El n-a tratat
independent de Teologie problemele pe care le ridică rațiunea, ca domenii ale ei: lumea,
materia, sufletul, bazele cunoașterii și moralitatea, însă le-a tratat ca un adevărat filosof,
grijuliu de a le explică prin principii din ordinea lor, fără a pierde din vedere ordinea
superioară a grației. Principala problemă ridicată de timpul său era a cunoașterii,
inseparabilă și de aceeași importanță pentru un creștin, aceea a raportului dintre rațiune și
credință. Aristotelismul aducea precis o doctrină a cunoașterii ce nu include nici o acțiune a
principiilor supranaturale. Sf. Toma făcuse parte din această filosofie naturalistă, distingând
cu grijă cele două orduri: ale naturii și grației, rațiunea și credință. Sf. Bonaventura
considera periculoasă concesia care face distincție între cele două orduri, în principiu
admițând ca titlu posibilitatea distincției, dar consemnând faptul ca fiind o derogare a voinței
lui Dumnezeu ce impune omului ordinea supranaturală.
Pentru Sf. Bonaventura rațiunea umană are roluri distincte. Ea poate fi folosită: l) fie să
explice natura în sine prin principiile ordinei ei, făcând un apel la rațiunile ce o depășesc,
stabilind adevărul în sine, dând astfel naștere filosofiei pure și simple; 2) fie explicând natura
prin rațiunile ordinei sale, dar întotdeauna orientate spre ordinea superioară a unirii mistice a
sufletului cu Dumnezeu, născând astfel filosofia cu tendință mistică; 3) fie explicând
adevărurile de credință stabilite prin argumentul autorității; 4) fie expunând viziunile
superioare ale rațiunii luminate de darurile mistice și meditând asupra lui Dumnezeu și
asupra lumii ca opera a lui Dumnezeu și conducând la Dumnezeu, ceea ce naște Teologia
contemplativă sau o filosofie mistică. Sf. Bonaventura admite și practică ultimele trei trepte
ale cunoașterii, respingând-o pe prima și intrând asupra acestui punct în contradicție cu Sf.
Toma. Prin această forma a teoriei cunoașterii, Sf. Bonaventura este un filosof mistic, a
cărui filosofie este orientată spre o cunoaștere superioară bazată pe cea inferioară, spre
deosebire de Sf. Toma care a creat o Filosofie curat rațională naturală, care ar fi garanția
cunoașterii superioare a lui Dumnezeu. Pentru Sf. Bonaventura Cristos este dascălul
tuturor, recunoscându-i lui Aristotel doar știința cunoașterii și darul interpretării lucrurilor
naturale, dar reproșându-i ce privește numai de jos, de unde provin marile lui greșeli:
ignorarea exemplarismului, a Providenței divine, a scopurilor ultime ale lumii; Platon a
primit înțelepciunea în parte, ci a cunoscut ideile și rațiunile superioare, însă n-a evitat
greșeala de a cunoaște credința adevărată. Adevăratul Dascăl, Isus Cristos, a găsit cel mai
bun interpret al Său în Sf. Augustin, căruia i-a dat prin Spiritul Sfânt limbajul înțelepciunii și
al științei. Astfel, Sf. Bonaventura a codificat și fixat definitiv augustinianismul franciscan
într-un corp doctrinal. Teza principală a filosofiei sale este Exemplarismul, potrivit căruia toate
ființele create sunt imaginea perfecțiunii lui Dumnezeu pe care-l reprezintă și a ideii divine
pe care o realizează, fiind create toate ex nihilo (din nimic), stabilind trei
elemente: materie,
forma și unirea între ele, după modelul Trinității.
Sufletul omenesc este imaginea lui Dumnezeu, și-i înzestrat cu intelect înnăscut,
îmbogățit de un număr de principiu - adevăruri primare - câștigate, grație cărora toate
operațiunile raționale ale cultului sunt dirijate, iluminate, cu ajutor divin, putând astfel
cunoaște adevărul și, prin el, indirect pe Dumnezeu. Sf. Bonaventura exclude o vedere a
esenței lui Dumnezeu din partea omului aici pe pământ.
Existența lui Dumnezeu nu are nevoie de o demonstrare propriu-zisă. El poate fi
cunoscut pe trei căi: prima este aspirația noastră spre înțelepciune, fericire, pace, ce are
cauză intimă asemănarea sufletului cu Dumnezeu și este cuprinsă în cele mai profunde și
nobile aspirații ale sufletului; a doua cale este cea a cauzalității bazată pe datele
sensibile,
având ca esențial principiul ordinei inteligibile în care se află implicit cunoașterea lui
Dumnezeu; a treia cale este cunoașterea însăși a ideii de Dumnezeu prin reflexie,
raționament sau credința, produs al forțelor spirituale ce conduc viața noastră intelectuală la
ideea Fiintei Perfecte existente. Credința completează datele raționabile și le confirma cu
noi adevăruri din care principalul este existența Sf. Treimi - trei persoane în Dumnezeu.
Cristos s-a întrupat pentru mântuirea noastră din Sf. Fecioară.
Sf. Bonaventura, urmându-l pe Sf. Pavel care zicea că toți din Adam au păcătuit, nu
credea în Imaculata Concepție, încât ordul franciscan trebui să rectifice învățătura sa și să
facă astfel să triumfe adevărul. Sfintele Sacramente sunt simple condiții ale grației și cauze
adevărate ale ei. Virtuțile morale sunt toate în germene în sufletul omului și ele trebuiesc
numai dezvoltate prin exercițiu și viață contemplativă. Lucrarea sa Itinerariul sufletului la
Dumnezeu învață diversele exerciții proprii înălțării sufletelor la Dumnezeu.
Cristos este centrul universului, al vieții divine, întreaga istorie gravitând în jurul Lui, ca
izvor al înțelepciunii și științei, exemplarul model al vieții creștine.