Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI
Capitolul II
TEOLOGIA ȘI UNIVERSITĂȚILE ÎN VEACUL XIII
B. TEOLOGIA Șl MIȘCAREA FILOSOFICĂ ÎN VEACUL XIII
A. Filosofia augustinienilor a înlăturat opoziția împotriva
adoptării metodei speculative
în Teologie, adoptând tezele fundamentale ale Teologiei Sf. Augustin, prin care se căuta să-l
cunoască pe Dumnezeu prin simboluri treaptă cu treaptă, folosind doctrina lui Platon, fapt
pentru care aceste doctrine teologice s-au numit și platonism creștin. Augustinianismul s-a
extins asupra tuturor doctrinelor teologice, dar și asupra Filosofiei, însă neoplatonismul
teologilor augustinieni medievali s-a amestecat treptat cu influente arabe de la doctrinele
neoplatoniciene, între care avem emanația, reîntoarcerea la Dumnezeu prin extaz. Aceste
influențe arabe neoplatoniciene au pătruns în Europa Occidentală și în Orient în sec. al XII-lea
prin intermediul lui Avicena și Averoes. Totuși, acest aport neoplatonic arab în gândirea
latină a fost mic față de cel pe care l-au adus arabii în sec. XII-lea prin pătrunderea în
Europa a unei mari părți din opera lui Aristotel.
B. Aristotelismul arab. Filosofia arabă s-a dezvoltat, la început, în Orient, prin
traducerea operelor grecești, la sfârșitul sec. al VIII-lea, sub patronajul Abasizilor de la
Bagdad. Principalul filosof al acestei școli a fost AVICENA (980-1037). Acesta a avut câțiva
precursori. Doctrina lui este cuprinsă într-o sumă filosofică de 18 volume AI-Sohofa =
Vindecarea, în care se afirmă că în Dumnezeu emana prima inteligență, aceea a lui Saturn;
din ea emana cea a lui Jupiter etc. până la Intelectul agent, care mișcă lumea noastră și
omenirea. Împotriva acestor speculații îndrăznețe s-a produs o puternică reacție sub
influența teologilor musulmani ca Motecallmin-AI-Gazali (1058-1111), care a fost cel mai
ilustru reprezentant ai acestora. Ruinându-se filosofia în Arabia, a reînflorit în Spania prin
AVERROES (lbn-Raschid, 1126-1198), în Cordova, medic, om de știintă, admirator al lui
Aristotel, partizan al emanației directe. Materia fiind etemă, nu ca pură neființă, ci ca un
receptacol al forțelor active pe care primul motor îl desface prin desfășurări succesive, este
flacăra care luminează sufletele individuale și asigură participarea neștirbită a omenirii la
adevărurile eterne. Conștiinta umană dispare în această doctrina, sufletul individual este
coruptibil, însă omenirea este nemuritoare în veșnicia rațiunii obiective. Acest efort filosofic
arab a decăzut după Averroes.
Paralel cu speculația arabă, era filosofia evreiască în Occident și Orient prin Isaac
Israeli (955), Saadea (942) și Avencebrol (Ibn Gabriel) și prin Maimonide în Spania (l135-1204)
prin care a pătruns Aristotel în Apus.
Aceștia sunt intermediarii prin care Aristotel a fost descoperit Occidentului latin la
începutul secolului al XII-lea, operele lor fiind traduse la Toledo de creștini sub impulsul
arhiepiscopului, însă acest aristotelism era eclectic, cu adausuri neoplatonice. Din acest
motiv, fiind periculos credinței, reacția veni printr-un conciliu, ținut la Paris în 1210, care
interzise, sub pedeapsa excomunicării, învățământul public sau privat al filosofiei naturale a
lui Aristotel Fizica și probabil Metafizica și, de asemenea, și comentariile lui Averroes
și
Avicena asupra acestor opere aristotelice. Din motive diverse, papii nu cerură aplicarea
decretelor, iar în 1231 Papa Grigore al IX-lea, de orientare nouă, se preocupă de
curățirea operei lui Aristotel. Comisia numită n-a putut realiza acest deziderat, dar
principiul a fost impus. Fericitul Albert cel Mare va lucra să realizeze această operație
științifică, iar Sf. Toma va îndeplini-o magistral pe terenul Filosofiei, adaptând
peripatetismul
la credința creștină. Însă pentru această trebuia regăsit mai întâi adevăratul Aristotel grec,
izolat de comentatorii lui arabi.
Teologii secolului al XIII-lea au apărat credința și împotriva altor erori: panteismul
substanțialist al lui Amaury de Bona (+ 1207, la Paris), catharismul
manicheian sau
albigenz (dualismul metafizic și moral opus creștinismului), doctrine antisociale, combătute
de stat prin măsuri represive și condamnate de Conciliul ecumenic IV Lateran, 1215).