Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA IV
MARII CONTINUATORI Al SFINȚILOR PĂRINȚI
Capitolul II
TEOLOGIA ȘI UNIVERSITĂȚILE ÎN VEACUL XIII
A. CARACTERIZARE
Universitățile apărute în veacul al XII-lea erau școli organizate în cutare sau cutare oraș,
în jurul unui maestru cu reputație, formând Universitatis magistrorum et scolarium. La
Paris, se aflau grupate patru facultâti: Teologie, de artă sau filosofie, de justiție, a
decretiștilor sau oamenii dreptului și de medicină. Recunoscută la începutul secolului ca o
corporație, ca un act al lui Filip August, Universitatea din Paris primi, în 1215, de la
Papa
organizarea definitivă, prin statute transmise de legatul sau Courșon. Acestea au servit
repede de model pentru ridicarea altora,în alte țări fără a egala în strălucire pe cea
parisiană. Papii supravegheau de aproape aceste mari centre intelectuale și forțându-se ca
studiul Teologiei să fie totdeauna întâiul, introducând în acest scop călugării dominicani și
franciscani, care o cultivau cu o strălucire deosebită din 1230. De fapt, Teologia ocupa
primul loc în Universitatea din Paris, din Evul Mediu, urmată de Filosofie. Philosophia,
ancilla Theologiae; Theologia, regina scientiarium era un principiu al învățâmântului
medieval, însă cei care foloseau mai mult Filosofia erau chiar teologii. Gradele în Teologie
erau: Bacalaureatul, care includea gradele mai mici, cu bacalaureat în disciplinele
fundamentale înrudite (Biblie, Sentinte); Licenta era emisă de cancelarul universității.
Învățământul era predat în două forme principale: lecție, explicarea Cărților de
Sentințe și a Sf. Scripturi, prin citirea, la început, a întregului text, disecarea și analizarea
obiecțiunilor, urma abordarea doctrinei pe probleme, articole, încheiată
cu concluziile
respective; Disputatio pare adaptată la Teologie între 1230-1240 și era disputa între unul și
mai mulți obiectanți sub conducerea magistrului, care, în final, prezenta soluția definitivă
(determinatio). Erau dispulationes ordinariae, disputationes generalis, extraordinaris et
solemne), la Paști, Crăciun etc., care se desfășurau între magiștrii diferitelor școli, și
tendințe doctrinale, adică disputationes magistrales.