Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA A III-A
EPOCA A TREIA
DE LA CONCILIUL DIN CALCEDON (451)
PÂNĂ LA AL II-LEA CONCILIU DIN NICEEA (787)
Capitolul VI
PRIMII SCOLASTICI LATINI
3. BOEȚIUS (480-524)
Anicius Manlius Torquatlis Severinus Boetius s-a născut la Roma pe la 480, în vechea
și nobila familie creștină a Amiciilor. Originea să nobila, personalitatea sa însemnată,
instrucția superioară primită la Atena, unde s-a ocupat mai mult cu filosofia, i-a câștigat
simpatia regelui Teodoric, arian, regele ostrogoților, pe atunci stăpânii Romei, care, în 510, îl
numi consul Împreună cu cei doi fii ai regelui, apoi consilier și ministru al său, câștigându-și
foarte mare popularitate pentru dreptatea și pentru bunătatea să. A fost însă acuzat de
magie de către dușmanii lui și că ar avea legături cu împăratul Bizanțului, lucru care părea
adevărat. Când a apărat un senator, învinuit că ar fi partizanul împăratului Iustin al Bizanțului
care era dușmanul barbarului Teodoric, a fost imediat aruncat în închisoarea din Pavia,
condamnat de Senatul servil poruncilor regale, chinuit multă vreme și apoi decapitat în 524.
Spirit distins și erudit, orator și poet, Boetius s-a ocupat mai ales cu filosofia. Scrierile
sale se pot împărți în două categorii: filosofice și teologice.
Scrierile filosofice l-au consacrat ca fiind ultimul reprezentant al Filosofiei în
Occident
înainte de sfârșitul epocii patristice. Cele mai multe opere ale sale sunt traduceri și
comentarii asupra lui Aristotel și Porfiriu. Esențialul era atunci de a traduce în paralel
scrierile lui Aristotel și Platon, pentru a arăta că în substanță sunt în concordanță. Astăzi nu
avem de la ei decât o traducere a Categoriilor, cu un comentar în patru cărți; Despre
interpretare, cu un comentariu în doua cărți; Comentariu al Isagogiei lui Porfiriu, a cărui
opera a și tradus-o, cu comentarii. A scris apoi tratate de logică: Ad syllogisimos
categoricos, De syllogisimo categorico, De syllogisimo hypotetico. De divisione. De
differentiis topicis. Apoi, un comentar la Topica lui Cicero; Institutio aritmetica, în două
cărți; De musica, în cinci cărți. Aceste comentarii și traduceri ale lui Boetius sunt de cea
mai mare însemnătate a scolasticii, pentru că ele nu numai că au condensat în ele
cunoștințele pe care le avea asupra comentariilor precedente, dar ei însuși a contribuit mult
la înțelegerea lui Aristotel, fixând terminologia latină corespunzătoare celei grecești, tratând
exemplar chestiuni și dificultăți logice și introducând metoda expozitivă per capita (pe
capitole).
Dintre scrierile filosofice, cea mai importantă este De
consolatio phylosophiae
(Despre consolarea Filosofiei), în cinci cărți, compusă în închisoare și având forma de
dialog, în care se amestecă poezia cu proza. Scrierea începe cu o elegie, în care autorul
invocă muzele pentru a-l ajuta și consola.
Îi apare Filosofia ca o matroană venerabilă, căreia el îi povestește nenorocirea sa și îi
explică câteva dubii cu privire la Providența Divină (Cartea I). În cartea a II-a tratează despre
instabilitatea norocului și despre disprețuirea bunurilor pământești, spunând că adevărata
fericire a omului este interioară și independentă de cele exterioare. A treia carte se ocupă cu
bunul suprem, care nu poate fi nici bogăția, nici onoarea, nici puterea, nici plăcerea, care
toate sunt bunuri imperfecte; ci bunul suprem este Dumnezeu. În cartea a IV-a revine la
chestiunea Providenței și se întreabă de ce, în lumea aceasta, cei răi sunt fericiți, pe când
mulți dintre cei buni nu sunt răsplătiți. Filosofia neagă acest lucru atât de general afirmat și
arată că, în viața cealaltă, ordinea va fi restabilită. Suferințele celor drepți sunt o încercare
necesară sau folositoare. Cartea a V-a tratează despre întâmplare și preștiința divină,
previziunea, stabilind acordul dintre libertatea omului și știința lui Dumnezeu, fără a-i vătăma
voința libera.
Întreaga opera, de inspirație platonică, uneori istorică, s-a bucurat de cel mai mare
succes în Evul Mediu. Autorul însă neglijează cu totul elementul pozitiv creștin, așa încât s-a
pus problema dacă Boetius, care în fața morții caută mângâierea numai în Filosofie, fără a
recurge la religie și fără să-l numească pe Isus, poate fi considerat creștin. Trebuie însă să
spunem că nu lipsesc cu totul elementele creștine în ea, fiindcă întreaga Teodicee creștină
se află implicit în ea, iar concepțiile și definițiile eternității, fericirii, Providenței ș. a. se
găsesc în opera lui și au trecut în scolasticism; apoi, faptul că a considerat lucrurile sub
aspect filosofie, nu este un semn că n-a fost creștin. Cu atât mai mult, opera sa dezminte în
mod logic aceasta presupunere. Ea nu conține nimic împotriva adevărurilor creștine, ci le
presupune.
Scrierile teologice sunt puține la număr: I) De sancta Trinitate; II) Utrum Pater et
Filius
et Spiritus Sanctu, de Divinitate Substantialiter predicentur; III) Quornodo substantiae, in se
quod sint, boneo sint, quum non sint substantialia bona; IV) Liber de personaet duabus
naturis contra Eutychen et Nestorium. Tratatul De Fide Catholica pare a fi a învățătorului
sau, Ioan Diaconul. Autenticitatea celorlalte opuscule rezultă din epistola lui Cassiodorus în
care spune despre Boetius că a scris despre Sfânta Treime și împotriva lui Nestorie. De
asemenea, și din faptul că scriitorii ulteriori îi atribuie fără ezitare aceste scrieri. În aceste
scrieri Boetius aplică și se folosește de Filosofie și de terminologia aristotelică asupra celor
mai adânci mistere creștine, fiind adevărate tratate, odele scolastice viitoare. Boetius este
inițiatorul care anunță scolastica. El accepta dogmele în mod rațional, filosofic, luminate de
revelație. A dat mai multe definiții despre fericire, eternitate, Providență, destin. Deci este
creștin, cum de altfel a și fost botezat. A fost venerat ca martir în Italia. Sf. Congregație a
Riturilor din 1883 a recunoscut legitimitatea acestui cult în dieceza Paviei.