Vineri, 29 martie 2011  
Ss Marcu, ep, m, Ciril d, m si insotitorii lor (+ ...  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 SFINTI
Start :: Sfinti :: Patrologia

CARTEA A III-A
EPOCA A TREIA
DE LA CONCILIUL DIN CALCEDON (451)
PÂNĂ LA AL II-LEA CONCILIU DIN NICEEA (787)

Capitolul I

D. ICONOCLASMUL Șl COMBATEREA LUI

Iconoclasmul a cunoscut două faze de luptă violentă, separate de o scurtă perioadă de cinstire și restaurare catolică:

I. Prima opresiune iconoclastă (725-780) se dezlănțuie sub împăratul Leon al III-lea Isaurul (717-740) care, în 725, întreprinse distrugerea icoanelor, urmat de Constantin al V-lea Copronimul (740-775), ce impuse iconoclasmul în conciliul de la Hieria (753), când Sf. German și Sf. Ioan Damaschinul au fost cei mai străluciți apărători ai credinței și ai cultului icoanelor.

II.Perioada restaurării catolice (780-813) a fost deschisă de împărăteasa Irina și patriarhul Tarasie. Conciliul al VII-lea Ecumenic, al II-lea de la Niceea, în 787, defini legitimitatea cultului icoanelor.

III. Reîntoarcerea ofensivei iconoclaste a fost inaugurată de împăratul Leon Armeanul (813-820).

Conflictul s-a prelungit încă 30 de ani. Sf. Nicefor și Sf. Teodor Studitul au apărat cultul icoanelor și întreaga ortodoxie tradițională, care a triumfat definitiv în 842 la Conciliul din Constantinopol, prezidat de patriarhul METODIE și împărăteasa Teodora și a fost aprobat de Papa Romei.

Dintre combatanții împotriva iconoclasmului, amintim pe:

1. SF. TARASIE (784-786), patriarhul Constantinopolului sub împărăteasa Irina (780-790); (792-802), împreună cu legații Papei Adrian I (722-795) a condus Conciliul al VII-lea Ecumenic din Niceea II, în 787. Papa a aprobat decretele doctrinale aduse aici, care au devenit reguli pentru Biserica universală. Sf. Tarasie i-a scris Papei, în acest scop, două scrisori despre desfășurarea conciliului și adeziunea tuturor la adevărata credință. Tot Sf. Tarasie ne-a lăsat alte patru scrisori și doua predici despre Imaculata Concepțiune.

2. SF. NICEFOR MĂRTURISITORUL (806-815), patriarh al Constantinopolului, la început a intrat în conflict cu călugării studiți, fiindcă aceștia s-au opus să fie patriarh provenind din laici, dar repede s-au împăcat și au trecut împreună la apărarea ortodoxiei, călugării având în fruntea lor pe marele abate TEODOR STUDITUL, luptător curajos împotriva lui Constantin Copronimul, împărat iconoclast care, împreună cu episcopii iconoclaști, l-au depus pe Sf. Nicefor Mărturisitorul în 815 și acesta s-a retras în mănăstire, până la moartea să în 829. Sf. Nicefor a scris: Antierethicus, în trei cărți; Contra lui Constantin Copronimul; Marea Apologie; Mica Apologie; Istoria de la 602-769, și o frumoasă scrisoare adresată Papei Leon al III-lea (P.G. 100), fiind mărturisitor al dreptei credințe.

3. SF. METODIE, călugăr, discipol al Sf. Nicefor, adversar al iconoclaștilor, a fost numit, prin grija împărătesei Teodora (842-847), patriarh. Împreună cu ea, restabili cultul icoanelor, instituind sărbătoarea Dumineca Ortodoxiei ca triumf al Bisericii universale asupra tuturor ereziilor. Papa aprobă acest triumf al ortodoxiei în 842.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact