Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA a II-a
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
De la Conciliul din Niceea, 325, la Conciliul de la Calcedon, 451
Capitolul V
AUTORI INTERMEDIARI ÎNTRE ȘCOALA ALEXANDRINĂ ȘI ANTIOCHENĂ
SCRIITORI DE TENDINȚĂ ALEXANDRINĂ:
GRUPUL CAPADOCHIENILOR
4. DOCTRINA CAPADOCHIENILOR
Capadochienii, excepție Sf. Grigore Nissenul, s-au folosit puțin de Filosofie, deși au
introdus termenii: ousia (substanță), ipostasis (persoană), fisis (natură), curent în vorbirea
cultă în acel timp. Important de reținut este că tustrei afirmă necesitatea și posibilitatea
cunoașterii lui Dumnezeu de către oameni, însă această cunoaștere este totuși limitată. Sf.
Grigore Nissenul este mai adânc și realist afirmând că cunoașterea lui Dumnezeu este
scopul vieții noastre. Ea este rațională și naturală pe măsura ridicării treptate, de la
elementele firii celei mari și de la elementele firii umane până la hotarul dintre sensibil și
suprasensibil. Dar cunoașterea rațională sau naturală este continuată de cunoașterea
mistică, adică prin credință, pe baza revelației Sf. Scripturi, tălmăcită de Tradiția patristică.
Cei înaintați pe calea desăvârșirii se unesc cu Dumnezeu prin teosis = contemplarea,
adică prin privirea nemijlocită a lui Dumnezeu.
Interpretarea Sf. Scripturi era la ei intermediară: între cea alegorică a Alexandriei și cea
literală a școlii din Antiochia, cărora le adăugau metoda istorică prin considerarea pasajelor
controversate, a canoanelor Sf. Scripturi în contextul întregului lor istoric și al Sf. Tradiții,
ținând seama și de ritualul istoric și de învățământul moștenit oral de la Apostoli, deosebit
de Sf. Scriptură. Ei au recunoscut dreptul Bisericii de a rezolva controversele, a condamna
erorile și a defini credința, fiind infailibilă în exercițiul Ei în cadrul conciliilor provinciale și
ecumenice, ținând seama însă și de scrierile Sfinților Părinți anteriori și de cuprinsul
Simbolului Credinței. Gândirea Capadochienilor asupra lui omoousios este ortodoxă
(adevărată) niceeană. Sf. Spirit este Dumnezeu și purcede de la Tatăl prin Fiul (formula
orientală), însă Fiul nu este un instrument inedit, ci El participă cauzal la purcederea Sf.
Spirit și, deci, acel Filioque este inclus în formula orientală. Sf. Epifanie, singur dintre
orientali, folosește formula Latinilor: Sf. Spirit vine de la Tatăl și de la Fiul. Cristos este o
persoană cu doua naturi întregi.
În Soteriologie argumentează că Isus s-a întrupat pentru mântuirea noastră și, deci,
suntem datori să-l urmăm învățătura și să ne folosim de Sf. Taine lăsate nouă ca mijloace
de sfințire.
În Ecclesiologie, capadochienii nu au încă o expunere sistematică a drepturilor și
Constituției Bisericii, însă afirmă independența Bisericii față de stat, în special Sf. Vasile, în
ciuda servilismului unei mari părți din episcopat. Unitatea Bisericii este absolut necesară și
unitatea cu Scaunul Apostolic al Romei este demonstrată fără nici un echivoc. Sf. Vasile
recunoaște că Sf. Petru a fost căpetenia celorlalți Apostoli (procriteis, de Judicio Dei; P. G.,
31, 672), iar Didin, în De Trinitate l, 27, îl numește pe Petru cap al Apostolilor (Petroso ta
proteia, ei apostolis ehon). În secolul I, nimeni nu se îndoia că urmașul lui Petru este
Episcopul Romei. Sf. Grigore de Nazians numea Roma Președinta tuturor Bisericilor,
recunoscând că se exercită în Occident o influență specială salutară, atât în trecut, cât și în
prezent (e vorba de timpul său), mergând pe calea dreaptă a credinței mântuitoare.