Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA a II-a
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
De la Conciliul din Niceea, 325, la Conciliul de la Calcedon, 451
CAPITOLUL III
PRINCIPALII APĂRĂTORI AI CREDINȚEI NICEENE ÎN ORIENT ȘI OCCIDENT
B. ÎN OCCIDENT
Majoritatea luptătorilor contra arianismului au rămas în ortodoxie, cu excepția lui Lucifer
de Cagliari.
1. OSIUS, EPISCOP DE CORDOVA
OSIUS, EPISCOP DE CORDOVA (Spania, între anii 256-357), încă din 297 a fost
supranumit Atanasie al Occidentului, el prezidând, ajutat de preoții romani Vitus și Vincențiu,
Conciliul ecumenic de la Niceea (325) și cel din Sardica (342), delegat al Papei Silvestru
I,
figurând întotdeauna primul în listele semnăturilor cu Părinții conciliari și devenind
toată viața sa unul dintre principalii apărători ai hotărârilor Conciliului Niceean în Apus, prin
cuvântul, acțiunile și scrierile sale. El a apărat formula homoousios, Fiul este
consubstanțial Tatălui, adică unitatea în ce privește natura și distincția în ceea ce privește
persoanele divine. La vârsta de aproape 100 de ani, i-a scris împăratului Constanțiu
(urmașul fratelui său Constantin, catolic), curajos, apărând credinta Niceeană, deși era
suferind.
2. SFÂNTUL EUSEBIU
Episcopul orașului Vercelli, în 340 a fost exilat, după Conciliul din Milan (355), în diverse
regiuni ale Orientului (Palestina, Capadochia, Egipt), revenind sub domnia lui Iulian (365) în
dieceza sa și luptând cu vorba și cu fapta împotriva arianismului. A murit în 370, fiind cinstit
ca un martir. El a tradus și a răspândit Comentariul asupra Psalmilor scris de Eusebiu de
Cezareea. De la el se păstrează o copie a Sfintei Evanghelii, scrisă cu mâna proprie,
precum și trei scrisori cu privire la arianism.
3. MARIUS VICTORIN
Născut în Africa, spre 300, rector la Roma unde lecțiile și scrierile sale dobândiră o
mare reputație, se converti în anul 355 și compuse diverse opere asupra problemelor
religioase: Adversus Arium libri IV; De Generatione divini Verbi:
De homoousios recipiendo,
tustrele contra arianismului, însă foarte obscure, putând fi înțelese doar de erudiți, fiindcă el
respingea erezia ariană de pe poziții filosofice neoplatoniciene. Comentariile lui asupra
epistolelor (Galateni, Filipeni, Efeseni), spune Sf. Ieronim, îl arată ca autor lipsit de studii
teologice. Lui i se atribuie și doua tratate contra manicheilor și două imnuri asupra Sfintei
Treimi (F. Cayre A. A-, op. cit. l, 321).
4. SFÂNTUL ZENON
Episcopul Veronei (362-380) se remarcă atât prin caritatea sa, cât și prin lupta contra
păgânismului și arianismului, concretizată în predicile sale, 93 la număr, din care 16 au o
mare valoare literară și doctrinală, îndeosebi cu privire la Sf. Treime și la Sf. Vergură.
Limbajul îl trădează ca fiind autor african.
5. PHEBAD, EPISCOP DE AGEN
A scris în 357 o critică viguroasă contra arianismului, Liber contra arianos, inspirându-se din
Tertulian și Sf. Ilarie.
6. LUCIFER DE CAGLIARI
Un caracter violent și dur, spirit pur cultivat, folosind limbajul popular, după eșecul
Conciliului din Arles (353), Papa Liberiu l-a trimis în 354 în misiune cu Eusebiu de Vercelli
pe lângă împăratul Constanțiu. Rezistând curajos în fața împăratului, a fost exilat șase ani în
Orient, după care a revenit la Antiochia unde l-a consacrat pe preotul Paulin, care se
opunea de fapt partidei catolice, eustațiene și episcopului Meletie. Prin intransigența sa față
de arieni, pe timpul împăratului Iulian și ulterior, a îngreunat opera împăciuitoare a Sf.
Atanasie și a făcut o noua schismă, o adevărată sectă cu școală proprie, rămânând în ea
până la moarte. Scrierile sale, compuse între 355-361 sunt invective contra împăratului
Constanțiu. În ele, Lucifer nu dovedește mare cultură, evitând orice discuții, pentru că
socotește că nu trebuie să se discute cu ereticii și dă mai multe norme practice ce trebuiesc
opuse ereziei. Astfel, în De non conveniendo cum haereticis îl ceartă pe Constanțiu,
împărat care a căutat să-i împace pe catolici și pe arieni. De regibus apostaticis e o lucrare
în care îi arată lui Constanțiu, cu exemple biblice, că este zadarnică încrederea sa în
bunăstarea domniei lui și că toleranța divină va sfârși printr-o aspră pedeapsă asupra lui. În
lucrarea sa Pro S. Athanasio arată cu exemple biblice nedreptatea condamnărilor sale,
fără sa fi fost ascultat. În De non parcendo în Deus deligentibus arată împăratului,
supărat de celelalte scrieri ale sale, că un preot nu trebuie sa aibă nici o considerație fată de
un rege eretic, iar în Moriendum esse pro Dei Filio declara împăratului că este gata să
sufere și moartea pentru credință. Aceste scrieri ale sale sunt de cea mai mare importantă
pentru cunoașterea vechii latine clasice, precum și a limbii latine vulgare de care s-a folosit
scriitorul. Din punct de vedere teologic, ele nu prezintă mare valoare, atât doar că și el
afirmă cu tărie independenta Bisericii de orice putere lumească. Dintre învățăceii lui Lucifer
sunt citați preoții romani Faustin și Marcelin, care au scris o apologie adresară împăraților
Valentinian I, Teodosie și Arcadie (384) cu titlul De confesione verae fidei et ostentatione
sacrae communionis în care cer protecția împăratului față de ostilitatea manifestată de
catolici către luciferiani. Faustin a mai scris și un tratat De Trinitate sive fide adversus
arianos, dedicat împărătesei Flacilla (380), căreia îi urmează o mărturisire de credință:
Fides Theodosio oblata. Ambele sunt catolice.
7. PAPA LIBERIU (352-366)
Apărător al Sf. Atanasie la începutul pontificatului său și al credinței nicenieene contra
politicii ariene (355-358). Împreună cu Sf. Ilarie și Sf. Atanasie sprijiniră partida
homoousiană contra arienilor radicali, iar spre sfârșitul vieții restaurarea niceeană. Punctul
obscur în viața acestui papă îl constituie conduita lui în exil (357), când, în scrisoarea
Studens paci adresată orientalilor, arată că s-a separat de Sf. Atanasie, care a refuzat să
apară la un conciliu convocat la Roma în 352 și că accepta ca și catolică formula I-a a
Conciliului de la Sirmium (Panonia), din 350, destul de neclară, dar antiariană, spre
deosebire de următoarele formule de credință de la Sirmiu (a doua în 357, a treia
semiariană din 358, a patra din 359), ariene și semiariene, ceea ce ar afecta infailibilitatea
pontificală. Sf. Sozomen și Sf. Ilarie arată că Papa Liberiu n-a semnat nici o formula
contrară credinței niceene homoousios, deși împăratul Constanțiu l-a batjocorit și, după
reîntoarcerea la Roma din exil, l-a obligat să conducă Biserica in solidum cu un oarecare
Papa ales, Felice, pe care poporul l-a alungat, primindu-l pe Liberiu cu mult entuziasm la
Roma.