Luni, 20 noiembrie 2011  
S Grigore Decapolitul, c (+ 842). S Proclu, aep (+...  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 SFINTI
Start :: Sfinti :: Patrologia

CARTEA a II-a
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
De la Conciliul din Niceea, 325, la Conciliul de la Calcedon, 451

CAPITOLUL II

SCRIITORII GRECI ȘI CEILALȚI SCRIITORI ORIENTALI

ȘCOALA NEO-ALEXANDRINĂ

B. CONTINUATORII LUI EUSEBIU

Împreună cu Eusebiu se obișnuiește să se unească scrierile continuatorilor săi, care au trăit după un secol și de ale căror scrieri ne vom servi când vorbim de scriitorii din această perioadă.

1. FILORSTORGIU

Primul scriitor, în ordine cronologică, este cunoscut ca și milenarist, născut către 365 în Capadochia. Acesta a scris o Istorie bisericească în 12 cărți, care începe cu nașterea arianismului și se termină cu anul 425, din care nu ne-au mai rămas decât unele fragmente în Biblioteca, cod. 40, a lui Foție.

2. FILIP DE SIDA PAMFILIEI

A scris tot în Constantinopol, în afară de o scriere a sa, pierdută. Contra lui Iulian, o Istorie bisericească în 36 de cărți, până la anul 426, din care, de asemenea, s-a păstrat foarte puțin. Același lucru s-a întâmplat și cu Istoria Bisericii a lui HESICIU din Ierusalim (t 450) cu Cronica prescurtată a lui Eliconiu, cu Istoria bisericească a arianului GELASIU, episcop de Cezareea, între 367-395 ș. a. Ni se păstrează numai scrierile istorice ale lui Socrate, Sozomen și Teodoret de Cyr.

3. SOCRATE

Născut la Constantinopol către 406, avocat, a scris o Istorie bisericească în șapte cărți, în care continua pe Eusebiu de la 305-439. El nu are însă nici o erudiție, e mult inferior lui Eusebiu și mai incoerent în lucrurile teologice, fiind rigorist cu privire la morală și pocăință. Cu toate acestea, este sincer, bine informat, ordonat în expunere, simplu și clar și știe să întrebuințeze bine izvoarele sale.

4. SOZOMEN

De origine din Bethelia de lângă Gaza, fu educat la călugării din Palestina, îmbrățișând și el avocatura la Constantinopol. A scris o Istorie bisericească în 9 cărți, terminată în 444, care merge de la 323-439, fiind, în mare parte, o ameliorare a istoriei lui Socrate, controlând izvoarele întrebuințate și folosind, în afară de experiența sa, și altele noi.

5. TEODORET DE CYR

Același lucru trebuie sa se spună și despre TEODORET DE CYR din Siria și despre a sa Istorie bisericească, în cinci cărți, scrisă către 450. Această începe tot de la 323, însă se termina cu moartea lui Teodor Mopsuestuenul (428), evitând astfel să vorbească despre nestorianism, în care autorul a avut o însemnată parte. Scrierea această este superioară celorlalte nu numai pentru forma literară, dar și pentru multele și rarele documente pe care le aduce. Fiind însă prea părtinitor, trebuie folosită cu multă grijă. Toate aceste trei istorii au fost traduse în latinește de Cassiodorus, în 12 cărți, cu titlul Historia tripartita.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact