Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA a II-a
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
De la Conciliul din Niceea, 325, la Conciliul de la Calcedon, 451
CAPITOLUL II
SCRIITORII GRECI ȘI CEILALȚI SCRIITORI ORIENTALI
ȘCOALA NEO-ALEXANDRINĂ
B. CONTINUATORII LUI EUSEBIU
Împreună cu Eusebiu se obișnuiește să se unească scrierile continuatorilor săi, care au
trăit după un secol și de ale căror scrieri ne vom servi când vorbim de scriitorii din această
perioadă.
1. FILORSTORGIU
Primul scriitor, în ordine cronologică, este cunoscut ca și milenarist, născut către 365 în
Capadochia. Acesta a scris o Istorie bisericească în 12 cărți, care începe cu nașterea
arianismului și se termină cu anul 425, din care nu ne-au mai rămas decât unele fragmente
în Biblioteca, cod. 40, a lui Foție.
2. FILIP DE SIDA PAMFILIEI
A scris tot în Constantinopol, în afară de o scriere a sa, pierdută. Contra lui Iulian, o
Istorie bisericească în 36 de cărți, până la anul 426, din care, de asemenea, s-a păstrat
foarte puțin. Același lucru s-a întâmplat și cu Istoria Bisericii a lui HESICIU din
Ierusalim (t
450) cu Cronica prescurtată a lui Eliconiu, cu Istoria bisericească a
arianului GELASIU,
episcop de Cezareea, între 367-395 ș. a. Ni se păstrează numai scrierile istorice ale lui
Socrate, Sozomen și Teodoret de Cyr.
3. SOCRATE
Născut la Constantinopol către 406, avocat, a scris o Istorie bisericească în
șapte
cărți, în care continua pe Eusebiu de la 305-439. El nu are însă nici o erudiție, e mult inferior
lui Eusebiu și mai incoerent în lucrurile teologice, fiind rigorist cu privire la morală și
pocăință. Cu toate acestea, este sincer, bine informat, ordonat în expunere, simplu și clar și
știe să întrebuințeze bine izvoarele sale.
4. SOZOMEN
De origine din Bethelia de lângă Gaza, fu educat la călugării din Palestina, îmbrățișând
și el avocatura la Constantinopol. A scris o Istorie bisericească în 9 cărți,
terminată în 444,
care merge de la 323-439, fiind, în mare parte, o ameliorare a istoriei lui Socrate, controlând
izvoarele întrebuințate și folosind, în afară de experiența sa, și altele noi.
5. TEODORET DE CYR
Același lucru trebuie sa se spună și despre TEODORET DE CYR din Siria și despre a
sa Istorie bisericească, în cinci cărți, scrisă către 450. Această începe tot de la 323, însă
se termina cu moartea lui Teodor Mopsuestuenul (428), evitând astfel să vorbească despre
nestorianism, în care autorul a avut o însemnată parte. Scrierea această este superioară
celorlalte nu numai pentru forma literară, dar și pentru multele și rarele documente pe care
le aduce. Fiind însă prea părtinitor, trebuie folosită cu multă grijă. Toate aceste trei istorii au
fost traduse în latinește de Cassiodorus, în 12 cărți, cu titlul Historia tripartita.