Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA A II-A
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
DE LA CONCILIUL DIN NICEEA, 325, LA CONCILIUL DE LA CALCEDON, 451
Capitolul XV
ȘCOALA DIN LERINS
1. SF. PROSPER
Aproape în același timp când Sf. Augustin întemeia în Africa diferite mănăstiri, se
întemeiau altele în Provence (Francia) și în Aquitania, între care deveniră faimoase Sf.
Victor din Marsilia și Sf. Onorat din insula Lerins. Întemeierea lor pare că se datorește
călugărilor antiocheni, pentru că în Teologia vieții mănăstirești se observa o tendință
antiochenă destul de pronunțată. Scriitorii din această școală s-au opus doctrinei Sf.
Augustin despre grație, cum de altfel s-au opus și călugării din Adrumetus.
Această tendință a fost combătută de Sf. Prosper.
Întemeietorul mănăstirii Sf. Victor din Marsilia a fost Sf. Ioan Casianul.
2. SFÂNTUL IOAN CASIANUL (360-435)
Sf. Ioan Casianul s-a născut pe la anul 360 în Scithia Minor, localitatea Casimeea de
azi, din Dobrogea, dintr-o familie cu stare bună și a făcut studii de literatură clasică (Virgiliu,
Horațiu, Salustiu, Cicero etc) în vreo școală de pe litoralul Mării Negre. Și-a început
noviciatul probabil într-o mănăstire din regiune, de unde a plecat, împreună cu fratele său de
suflet Gherman, la locurile sfinte și s-au așezat într-o mănăstire din apropierea
Bethleemului. Aici s-a deprins cu trăirea vieții călugărești. Peste câțiva ani, a plecat, tot
însoțit de Gherman, în Egipt, la așezămintele monahale de la Panephysis, Thennesissis,
Khelia, Scete, cercetând acolo un mare număr de călugări deplin formați. Foarte probabil că
l-a cunoscut și pe Evgarie Ponticul, adept al lui Origen, scriitor bisericesc clasic
celebru.
Din Egipt, Ioan Casian a revenit în Palestina, iar de aici a plecat la Constantinopol, unde a
fost hirotonit ierodiacon de Sf. Ioan Gură de Aur, pe lângă care a rămas până la al doilea
exil (404). Când Sf. Ioan, căzut în dizgrație, a fost exilat, Ioan Casianul, în 405, a plecat la
Roma, ducând cu el un mesaj din partea clerului și a poporului drept credincios din
Constantinopol adresat Papei Inocențiu I, cu rugămintea să intervină în favoarea Sf. Ioan
Gură de Aur, ceea ce a și făcut. De la Roma a plecat la Marsilia, a fost hirotonit ieromonah
și s-a consacrat unei vieți pline de zel și acțiuni creștine de organizare a vieții monahale,
întemeind două mănăstiri, una de bărbați - Sf. Victor - și alta de călugărițe, în jurul anului
415. În însemnările autobiografice, Sf. Ioan Casianul mărturisește că în copilărie a trăit între
călugări, ale căror îndemnuri le auzea și ale căror exemple le vedea, în Dobrogea noastră.
Experiența sa monahală s-a îmbogățit cu călătoriile în Palestina, Egipt și Constantinopol, pe
care le-a descris spre sfârșitul vieți. De la Sf. Ioan Casianul, considerat adevăratul părinte al
monahismului în Franța, ne-au rămas câteva opere:
1. Despre așezămintele mănăstirești cu viată de obște și despre remediile contra
celor opt păcate principale, în 12 cărți (De institutionis cenobiorum et de octo
principalium vitierum remediis libri XII). În primele patru cărți, care sunt precedate de o
scrisoare a unui episcop, Castor, către Sf. Ioan Casianul și de o Prefață ca răspuns către
Castor, aflăm un mare număr de persoane și de fapte, mai ales monahale, văzute și trăite
de Ioan Casianul și fratele său Gherman la călugării vestiți pe care i-au vizitat în Palestina și
Egipt. El expune problemele vieții mănăstirești arătând îmbrăcămintea monahală,
rugăciunile de noapte, cântările de psalmi, condițiile primirii fraților în mănăstire și, mai ales,
ascultarea, smerenia de care dădeau dovadă călugării vizitați. În celelalte opt cărți tratează
cele opt păcate principale: lăcomia (pântecelui și toate viciile legate de ea); desfrânarea sau
patima cărnii; duhul) argirofiliei sau a iubirii de bani; mania, tristețea, trândăvia cu multele ei
înfățișări, gloria deșartă și mândria. Autorul arată și mijloacele prin care le putem combate,
și anume: virtuțile smereniei, răbdării, recunoștinței, afirmând că smerenia este începutul
chemării și a mântuirii noastre; puterea ei nu stă în noi sau în faptele noastre, ci noi suntem
mântuiți prin darul și harul lui Dumnezeu. Această scriere cunoscută la 420 a avut un rol
covârșitor în organizarea monahismului apusean din epoca patristică. Ea a constituit farul
orientativ după care Sf. Benedict de Nursia a scris regulile monahale pentru mănăstirile din
Apus, după cum Sf. Vasile cel Mare le-a scris pentru răsăriteni.
A doua scriere a Sf. Cassianus, Colațiuni sau convorbiri cu Părinții în 24 de cărți,
scrisă între 420-429, reproduce convorbirile avute de Ioan Casianul și Gherman, cu vestiții
monahi ai Egiptului în ultimii 15 ani ai veacului al IV-lea. El arată că scopul monahului este
dobândirea împărăției cerurilor, de aceea trebuie să evite toate excesele, să păstreze calea
de mijloc, să se lapede de bogății și păcate. El precizează că între liberul arbitru și har este
colaborare, nu contradicție. În Avva Daniil vorbește despre pofta trupului și a sufletului,
despre rolul voinței noastre în învingerea poftei, despre rugăciune și combaterea celor opt
păcate principale, tâlcuind la sfârșit rugăciunea 'Tatăl nostru. Harul lui Dumnezeu și
libertatea noastră merg împreună către bine, iar acest har, grația, se dă după capacitatea
fiecăruia. Această lucrare, scrisă în limba latină, tradusă apoi în grecește, ca și prima, au
format deliciul maeștrilor vieții spirituale și a constituit una dintre cele mai vechi și apreciate
lucrări-scrieri ale antichității creștine. Sf. Ioan Casianul spuse că tot ce a scris în aceste
opere nu este decât o comunicare prin el a celor grăite de acei avva (părinți) vestiți în școala
și ascultarea cărora el a trăit multă vreme (Pr. Alex. Constantinescu, Despre Sf. Ioan
Casian, în Bis. Ort. Rom. LXIV, 1964, nr. 4).
În lucrarea Despre întruparea Domnului, contra lui Nestorie (De incarnatione...), scriere
elaborată la cererea arhidiaconului Leon, ajuns mai târziu papa al Romei, Sf. Ioan Casianul
îl combate pe Nestorie, ereticul care refuză să admită că Cristos este Dumnezeu și neagă
că Sf. Maria ar fi Născătoare de Dumnezeu. Nestorie susținea că au fost doi Cristoși, unul
Dumnezeu și unul din Sf. Maria. Sf. Casianul, pe baza textelor din Sf. Scriptură și din
operele Sf. Părinți, Ilarie de Arles, Ambrozie al Milanului, Ieronim și Augustin, Grigore
Nazianzenul, Atanasie cel Mare și Ioan Gură de Aur, combate nestorianismul, prezentând,
pentru prima dată în Apus, această erezie și combătând-o sever cu argumente
incontestabile, ceea ce reprezintă o contribuție considerabilă la tezaurul teologiei catolice de
limba latină, în sec. al V-lea. Spre deosebire de Sf. Augustin, care afirmă că, la început,
actul mântuirii se datorează grației divine acordate de Dumnezeu, Sf. Ioan Casianul atribuie
începutul credinței meritului omului și neagă predestinarea ante praernisa merita pentru a
salva liberul arbitru.
Dacă Sf. Augustin considera omul total mort sufletește și incapabil pentru mântuirea lui
fără ajutorul grației, Sf. Ioan Casianul îl considera numai bolnav, cu integritatea liberului
arbitru neștirbită și, ca atare, capabil să aibă și el o oarecare contribuție la mântuirea lui.
Dacă nu o poate realiza pe deplin, trebuie să poată cel puțin să o dorească; astfel, începutul
credinței pe care Dumnezeu poate să o producă în suflete, poate fi de asemenea produsă și
prin sufletul singur, eliberat de forțele sale naturale.
În acest caz, grația nu va face decât sa urmeze elanul primei noastre dorințe sufletești;
ea va fi un ajutor, dar nu sine qua non. De aici, Sf. I. Casianul a ajuns să
nege atitudinea în
mod special binevoitoare a lui Dumnezeu, pentru aleși; predestinația se reduce astfel la o
previziune simplă a meritelor, una din pozițiile abatelui de la mănăstirea Sf. Victor care vor fi
condamnate prin Conciliul de la Orange, 529, unde, de altfel, lui Casian nu i s-a pronunțat
numele. El însuși a vorbit mai puțin ca teolog în doctrina lui și s-a preocupat ca ascet sa dea
călugărilor o direcție practică. Doctrina lui spirituală asupra tuturor celorlalte probleme
teologice rămâne nu numai ortodoxă, ci foarte recomandabilă. (F. Cayré A. A., op. cit.
588).
Din cunoașterea vieții și operei Sf. I. Casianul rezultă clar că el a învățat în patria lui,
Scythia Minor - Dobrogea -- în limba latină, maternă, întreaga învățătură creștină, pe care
și-a îmbogățit-o în mediul monastic palestinian, egiptean și constantinopolitan și a fructificat-o
prin operele amintite în limba latină misionară, aducând un suport substanțial în
patrimoniul teologiei catolice, universale, din partea strămoșilor noștri daco-romani. Aceleași
date referitoare la viața și opera sa ne arată, fără putință de tăgadă, caracterul latin, catolic
al religiei noastre străbune și relațiile intense, bogate, ale teologilor daco-romani cu centrul
creștinătății din totdeauna - Biserica Romei.