Duminica, 24 septembrie 2011  
S Tecla, m (+ sec I)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 SFINTI
Start :: Sfinti :: Patrologia

CARTEA A II-A
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
DE LA CONCILIUL DIN NICEEA, 325, LA CONCILIUL DE LA CALCEDON, 451

Capitolul XIV

2. PRIETENI ȘI DISCIPOLI AL SF. AUGUSTIN

Quodvultdeus, diacon și apoi mitropolit ai Cartaginei din 437. După căderea orașului în mâinile vandalilor, 439, s-a refugiat la Neapole, unde muri în 453. A scris unele cuvântări pseudo-augustiniene, între care De tempora barbarico în care se ocupă cu căderea Cartaginei în mâinile barbarilor, precum și un tratat, De promissionibus et praedictionibus Dei ce se află în scrierile Sf. Prosper (P. L. 51,733), în care arată împlinirea profețiilor biblice în Cristos și în Biserica Sa.

Paul Orosiu este de origine spaniolă, născut în Tarragona sau în Braga. Îl întâlnim în 414 la Hippona alături de Sf. Ieronim, lupta contra pelagienilor. Fiind în Hippona, scrisese un Commonitorum (Memoriu) Contra Priscillianistas et Origenistas ad Orosium, adresat Sf. Augustin, care îi răspunde cu Contra Priscillianistas et Origenistas. În Palestina, fiind acuzat că ar fi susținut că nici cu ajutorul lui Dumnezeu, omul nu poate să fie fără păcat, scrise o apologie contra lui Pelagiu despre liberul arbitru, în care arată cu argumente din Sf. Augustin, necesitatea grației pentru faptele meritorii. Reîntors în Africa, în 416, la îndemnul Sf. Augustin, scrise o istorie universală (Historianum adversus paganom, libri VII), în 7 cărți în care vrea să arate, ca și Sf. Augustin, că nenorocirile abătute asupra imperiului se abătuseră asupra păgânilor și înainte de creștinism.

Scrierea, deși făcută în grabă, a fost scrisă într-un stil elegant și este destul de importantă, așa încât a fost întrebuințată ca manual de școală.

Marius Mercator (+ 451) este de origine african, pe care-l întâlnim în 418 la Roma, de unde îi trimise Sf. Augustin 2 opuscule contra pelagienilor (pierdute), iar în 429 la Constantinopol scrise: Commonitorium super nomine Celesti, 429, în grecește, în care denunță erezia lui Iulian, Celestius și aderenților lor veniți la Constantinopol, combătând-o cu argumente din Sf. Scriptură, din concilii și de la Papi, în scrierea Libersubnotationum in verba Iuliani. Are și alte scrieri. Scrierea citată a tradus-o el însuși în latinește în 431. În afară de aceasta, a mai tradus unele scrieri ale lui Nestorie contra pelagienilor, precum și unele scrieri de ale lui Teodor Mopsuestenul, pe care l-a combătut, fiindcă de ele se serveau ereticii. Apoi, contra lui Nestoriu a cărui stimă și-o pierduse, a scris alte scrieri. Nu după mult timp a mai scris o Epistula de discrimine inter haeresium Nestorii et dogmata Pauli Samosateni, Ebionis, Photini, atque Marcelli, 429 și Nestorii blasphemiarum, cap. 12, în care combate anatematismele lui Nestorie. A tradus apoi multe documente cu privire la nestorianism: Cuvântări și epistole de ale lui Nestorie; Cuvântarea lui Proclu din Cizie; epistole și opuscule de ale Sf. Ciril (a IV-a sesiune a Conciliului din Efes) ș. a. Se pare că a murit după Conciliul din Calcedon, 451.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact