Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA A II-A
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
DE LA CONCILIUL DIN NICEEA, 325, LA CONCILIUL DE LA CALCEDON, 451
Capitolul XIV
1. SFÂNTUL AUGUSTIN (354-430)
Viața. Sf. Augustin s-a născut la Tagaste, azi Soul Ahras (un mic oraș din Numidia).
Dintre toți Sfinții Părinți mai vechi, este cel mai cunoscut. Primii 33 de ani din viața lui și
cunoaștem din Confesiunile sale, iar pentru rest biografia i-a fost scrisă de Sf. Posidiu,
episcop de Calama din Numidia, elev al sau. Născut la 13 noiembrie 354 dintr-o familie
bogată, tatăl sau, Patriciu de Curion, era păgân, iar mama sa, Monica, o creștină foarte
evlavioasă. Ea și-a crescut pe cei trei copii: Augustin, Navidiu și Perpetua după principiile
creștine. La Tagaste, Augustin a învățat primele elemente de latină și greacă. Promițând
mult datorită însușirilor multe cu care era înzestrat, a fost trimis să-și continue studiile la
Madaura și la Cartagina. Învățătura păgână primită la Madaura între 16-20 de ani, trândăvia
și prieteniile nu prea bune, șterseră aproape cu desăvârșire urmele educației creștine
primite de la mama sa, iar șederea la Cartagina a fost și mai nefastă. Patima pentru teatru și
legăturile cu femei păcătoase (cu una, în 372, avu un copil, Adeodat), rupseră ultimele
legături cu influența mamei sale. Aproape în același timp rămase orfan de tată. Părea că va
îmbrățișa o carieră profană, când, în 373, lecturând pe Hortensius, pe Cicero, se convinse
despre deșertăciunea lumii acesteia, inspirându-i dorul de o viață morală și de a-și câștiga
înțelepciunea, singura care este în stare să dea omului o adevărată fericire. Începu astfel să
caute lumina. Amintindu-și de Sf. Scriptură, pe care o știa din copilărie, că aceasta cuprinde
înțelepciunea, se apucă să studieze. Însă, citită după Cicero, Sf. Scriptură, cu stilul ei simplu
și cu umilința pe care o impune minții, l-a ofensat. În urma acestui fapt, către 374, se
întoarse la manichei, sperând să găsească adevărul pe singura cale a rațiunii filosofice. Se
înscrise deci între auditores și rămase în sânul sectei aproape zece ani (374-384), prilej de
mari păcate și greșite convingeri. Reîntors la Tagaste, între timp a aprofundat gramatica,
însă plictisindu-se de orășelul natal, reveni la Cartagina, unde propuse retorica obținând
rezultate splendide, mai ales în poezie și ocupându-se tot mai mult cu studierea
manicheismului, care însă îl nemulțumea tot mai mult, și datorită faptului că maestrul sectei,
Faustin, nu putea să-i rezolve dubiile.
Negăsind, în Cartagina, succesul visat, dezgustat de purtarea studenților, plecă spre
Roma, in 383, lăsând în Africa pe mama să, în urma unui șiretlic. La Roma propuse retorica
și avu mult succes, însă se izbi de o altă greutate: studenții nu achitau taxele. Situația
aceasta nu dură mult. Concurând la catedra de retorică din Milano, ieși învingător la
concurs. Cu ajutorul prefectului Romei, Simmacus, și al coreligionarilor săi, după nouă luni,
în 384, obținu catedra. La Milano era reședința împăratului Valentinian II, încât cel mai
frumos viitor îi sta înainte surâzător. După ce părăsi manicheismul, și după ce s-a oprit puțin
în semi-scepticism, a îmbrățișat neoplatonismul, citind scrierile lui Marius Victorin. La Milano
îl ajunse mama sa iubită, care știa că este imposibil ca fiul atâtor lacrimi să se piardă.
Augustin începu să reia drumul Bisericii, ascultând, la început din curiozitate și apoi, pentru
a lua lecții de elocință, pe Sf. Ambrozie, care atrăgea mulțimile cu cuvântările sale. Încetul
cu încetul fu captivat nu numai de forma cuvântărilor lui, dar și mai mult de dorul pentru o
viață retrasă, închinată studiului, însă nu se putu despărți de concubina sa. Numai după
multe sforțări reuși să renunțe la această legătură, încât concubina, mama lui Adeodat,
plecă spre Cartagina. Însă Augustin recăzu în alte brațe, luându-și o altă concubina. Acest
lucru nu dură prea mult, pentru că grația îl învinse. Intrând în relații cu preotul Simplician,
acesta îi povesti convertirea retorului Victorin, iar un ofițer de-al palatului imperial, Pontițan,
îi povesti viața Sf. Antonie, precum și convertirea unor tineri ofițeri din Trevere, care, citind
viața sfântului Antonie, părăsiră lumea. Într-o zi, când se afla în prada unei mari agitații,
plimbându-se prin grădină, auzi o voce a unui copilaș ce cânta: Tolle, lege, tolle, lege (Ia și
citește). Deschizând Biblia, pe care o avea în mână, citi în Epistola către Romani, cap. 13,
vers 13-14: Nu în ospețe și în beții, nu în desfrânări și destrăbălare, nu în ceartă și zulie, ci
inveșmântați-vă în Domnul Isus Cristos.... În urma acestei lecturi, lupta intimă din el avu
capăt. Augustin se hotărî să părăsească lumea și să se consacre în întregime lui
Dumnezeu. Renunțând la învățâmânt, se retrase cu câțiva prieteni la Cassiciacum, lângă
Milano, în vila prietenului său Virecundus, unde fu ajuns de mamă-sa, de fiul Adeodat și de
prietenul său, Alipiu. Aici se pregăti de botez. începând un nou fel de viață dedicându-și
vremea rugăciunii, meditației și discuțiilor filosofice creștine. În luna martie se întoarce la
Milano pentru a urma instrucția catehetică, iar în 24 aprilie, în sâmbăta mare, fu botezat
împreună cu Alipiu și Adeodat de către Sf. Ambrozie.
După botez, Sf. Augustin s-a hotărât sa se reîntoarcă în Africa pentru a duce o viață
ascetică. Însă, la Ostia, înainte de a se îmbarca, Sf. Monica muri (387). În urma acestui fapt,
și din cauza evenimentelor politice din Italia, amână plecarea până în 388, rămânând
aproape un an la Roma. În vara anului 388 se îmbarcă pentru Cartagina, de unde se
îndreaptă spre Tagaste. Acolo vându toate bunurile sale și le împărți săracilor, transformând
moșia sa într-o mănăstire. Evlavia sa și învățătura sa atraseră, nu după mult timp, atenția
lumii asupra lui. Paștile anului 391, găsindu-se la Hippona (azi Bona), cu toată împotrivirea
lui, fu hirotonit preot de episcopul Valeriu și încredințat cu predicarea. Episcopul său îl
încredință să întemeieze în Hippona o adevărată mănăstire, prima în Africa, destinată
pentru școala clerului. În 395 sau 396 a fost ales auxiliar al episcopului Valeriu, iar după
moartea lui, puțin timp după aceea, îi urmă în scaun.
Timp de 35 de ani a dezvoltat o activitate admirabilă, luptând contra manicheilor,
donatiștilor, pelagienilor, luând parte la numeroase concilii (Cartagina,
397,401,403,404,418,419; Milevi 416), fiind sufletul multora, întotdeauna de acord cu
Aureliu, primatul Africii, organizând conferințe publice cu dușmanii săi, scriind cărți și
întreținând o vastă corespondentă. În același timp se ocupă și de instruire a poporului său,
pe care o face prin numeroase omilii și, mai ales, prin exemplul său. Deși episcop, el
trăiește ca un călugăr, transformând casa sa într-o mănăstire, unde locuia împreună cu
clerul său. Spre sfârșitul vietii, are durerea sa vadă Africa invadată de vandalii arieni ai lui
Genseric, care, după ce făcuseră din provincii bogate un deșert, asediaseră Hippona. În a
treia lună a asediului, istovit de durere și lacrimi, de rugăciuni și de pocăință, fu cuprins de
friguri și în zece zile muri, în 28 august 430.
Sf. Augustin a fost unul dintre cei mai mari oameni pe care i-a avut omenirea, mare
pentru spiritul său, pentru caracterul său și pentru inima sa. Sub aspect intelectual, este unul
dintre cele mai profunde genii pe care le-a avut Biserica. El putea să abordeze cele mai
grele probleme, să treacă de la una la alta și să ajungă la cele mai înalte considerații fără
efort și oboseală. Spiritul său pătrunzător vedea dintr-o privire toate aspectele chestiunii,
având în același timp o judecată sigură, o dialectică puternică și o elocință tot atât de
strălucită. Sf. Augustin a fost metafizic, psiholog, teolog, orator, moralist și istoric,
Caracterul îi era la înălțimea spiritului. Drept și loial, generos și simpatic, știind
întotdeauna să recunoască adversarului parole bune și fiind înclinat spre iertare și
indulgentă. Iar la inima lui se ajungea pe amândouă aceste căi, fiind înzestrat cu o mare
sensibilitate și o bunătate nespusă. Se bucura de simpatia tuturor, neavând pentru nimeni
decât sentimente de prietenie. Inima de o profundă pietate, mai poseda un mare dar al
lacrimilor și de a citi în sufletul său, redând cele mai intime emoții.
Ca scriitor s-a ocupat cu tot felul de probleme, avea ca forma un stil nobil, înalt, original,
plin de varietate, de mișcare și de viată. Insă stilul său nu este cel clasic, ci poartă urmele
decadentei, conținând prea multe subtilități, antiteze căutate și folosindu-se adesea chiar și
de limba barbară.
Scrierile Sf. Augustin. A fost și a rămas cel mai fecund dintre Părinții apuseni.
Dintre
multele scrieri ale sale, sunt de amintit Întâi doua care au un caracter cu totul special: prima
scriere o formează Confessiones (Mărturisirile) în 23 de cărți, compusă către anul 400;
primele nouă cărți sunt o privire smerită asupra vieții sale păcătoase, terminându-se cu
moartea mamei sale. Scopul lor este de a dovedi, cu propria lui experiență, marea lipsă pe
care o are omul de la Dumnezeu (neliniștit este sufletul nostru, până când nu se va odihni
în Tine). Ultimele 3 cărți interpretează în mod spiritual opera lui Dumnezeu în Geneză și în
Lege. Deci scopul său nu este de a vorbi despre sine, ci de a cânta un imn de preamărire lui
Dumnezeu, care l-a scos, ca de mână, din întuneric la lumină. Retractationes
(Retractări)
sunt un fel de bibliografie și de revizuire a 94 din scrierile sale, compuse către 427, în care
arată data și ocazia când le-a scris, subiectul ce-l tratează și înlătură toate greșelile ce le-ar
conține. În afară de aceste două scrieri, Sf. Augustin ne-a lăsat tratate de filosofie, apologie,
exegeză, dogmă, polemică, morală și pastorală, cuvântări, epistole și poezii.
1. Scrierile fîlosofice. Aproape toate sunt din epoca dinainte de botez. Studiul
Filosofiei
a fost pentru Sf. Augustin un marș către Dumnezeu. Înainte de a se converti, filosofia îi
părea ca un mijloc unic de a cunoaște adevărul. După ce s-a convertit, tratatele sale
filosofice aveau ca scop să justifice credința sa și să-i dea un fundament rațional.
Prima sa scriere este De pulchro et apto (380), pierdută. La Cassiciacum a scris între
386-387 Contra Academicos (Contra academicienilor) în care combate semiscepticismul
Noii Academii și arată că spiritul poate cunoaște adevărul. De Vita beata (Despre viata
fericită), pe care o pune în cunoașterea lui Dumnezeu și De ordine (Despre ordinea divină)
în lume, au forma de dialog. Tot aici scrie propriile sale meditații cu privire la adevăr și la
nemurirea sufletului Soliloquia. La Milano, în timp ce se pregătea de botez, scrie, în 387,
De immortalitate animae (Despre nemurirea sufletului) și începe alte scrieri din care
ne-au rămas numai: De gramatica, prima carte, și fragmente din Principia dialecticae și
Principia raetoricae. În Africa a compus De musica în 6 cărți, iar la Roma în 388 dialoguri
De quantitate animae, iar la Tagaste în 399 De magistro, în care arată că Cuvântul este
singurul nostru învățător. În general, Filosofia pe care o dezvoltă în aceste scrieri este cea
neoplatonică, ferindu-se, bineînțeles, de principiile și greșelile acestuia.
2. Ca apologist, principala sa scriere și capodopera sa literară este De civitate Dei
(Despre cetatea lui Dumnezeu) în XXII de cărți. Cauza ei a fost ocuparea Romei de Alaric
(410), eu care ocazie păgânii au început din nou să-i acuze pe creștini că erau cauza ruinării
imperiului. Sf. Augustin le răspunde scriind această opera, între 413-426, care se împarte în
două părți: prima, primele 10 cărți, stabilește că prosperitatea imperiului nu este legată de
politeism, pe care-l critică atât din punct de vedere religios, cât și moral. În a doua parte,
care cuprinde ultimele 12 cărți, autorul pune față în față cele două cetăți: a binelui și a răului.
Prima este reprezentată de adevărata religie (monoteism, iudaism și creștinism), iar a doua
de greșeală și de păgânism. Arată originea lor, progresul și scopul lor, spunând că, prin
creștinism, Providența divină a condus o parte din omenire, acea parte care, prin iubire față
de Dumnezeu, se înscrie în rândul cetățenilor buni ai cetății, spre scopul său ultim. Ce
importa atunci prăbușirea imperiilor și relele ce se abat asupra regatelor și indivizilor, rele ce
se întâlnesc în toate timpurile, dacă omul câștigă cetatea lui Dumnezeu? Scrierea, care este
o adevărata filosofie a istoriei, fiind scrisă în decurs de 13 ani, nu prezintă prea multă
legătură între diferitele cărți, căci în fiecare carte găsim multe digresiuni. Cu toate acestea,
ea a avut o mare influență și mare importanță în Evul Mediu cu privire la raportul dintre
Biserică și Stat.
Tot pe teren apologetic a mai scris Contra evreilor și De divino, De Divinatione
daernonum, Despre ghicirea viitorului din partea diavolilor (406-411).
3. În Exegeză, Sf. Augustin a comentat Sf. Scriptură, atât în omilii cât și în
comentarii
scrise, în primele, metoda sa exegetică este mistico-alegorică, iar în comentarii caută cu
preferință înțelesul literal. În general, se folosește de textul traducerii Vetus Itala, ce se
folosea în Africa, pentru că nu cunoștea ebraica și foarte puțin grecește. Dintre aceste
scrieri amintim:
De doctrina christiana, în patru cărți, un mic tratat sintetic al doctrinei creștine și, în
același timp, de hermeneutică, arătând normele după care se poate afla adevăratul înțeles
al Sf. Scripturi și cum trebuiesc expuse credincioșilor. A fost scrisă între 387-426. Celelalte
scrieri de exegeză specială în ordine cronologică sunt: Primele încercări de a comenta
Epistola către Romani și către Galateni, apoi Chestiuni asupra Evangheliilor (399), în care
se ocupă de lecturile mai greu de înțeles din Matei și Luca; Adnotări la cartea lui Iov care
sunt simple glose. Urmară: De consensu evangelistarum (410), unde explică discordanțele
evangheliștilor, arătând că ei nu pot greși; apoi trei comentarii asupra Facerii: De Genesi
contra Manicheos; De Genesi ad litteram care însă nu trec de cap. XVII; și Quaestionum
in Heptateucum libri VF (pe la 419), în care clarifică cuvintele sau lucrările obscure din
primele șapte cărți ale Scripturii; 104 omilii (tractatus) asupra Evangheliei Sf. Ioan și 10
asupra Epistolei l a Sf. Ioan, care sunt o tratare completă despre teologia Evangheliei a IV-a
scrisă în 416. Cu puțin timp înainte scrisese niște omilii asupra Psalmilor (Enarrationes in
Psalmos).
4. Dogmatice. În această direcție, Sf. Augustin nu are pereche între scriitorii
creștini. și
aici, ca și în exegeză, are o opera de ordin general: Enchiridion ad Laurentium (421), un
adevărat manual sintetic, cuprinzând sistematic toate adevărurile ce trebuie crezute și făcute
de un creștin. Scrierea capitală în această direcție este De Trinitate, în 15 cărți, începută
către anul 398 și terminată în 415. În primele 7 cărți se ocupă cu expunerea dogmei Sf.
Treimi, după Sf. Scriptură, și cu combaterea obiecțiunilor împotriva ei, iar în celelalte 8
justifică și explică, pe cât posibil cu ajutorul rațiunii, această taină, afirmând însă cu tărie că
misterul în sine nu poate fi înțeles.
Alte scrieri dogmatice mai mici sunt: De Fide et simbole (393) în care explică simbolul
(Credo); De fide rerum quae non videntur (Credința despre lucrurile care nu se văd) în
care justifică credința în adevărurile supranaturale; De Fide et operibus (Despre credință și
fapte, 413), în care arată necesitatea faptelor bune pentru mântuire; De conjugiis
adulterinis (Despre căsătoriile adultere), unde susține indisolubilitatea căsătoriei și De cura
geronda pro mortuis (Despre grija față de cei morți). În fine, mai sunt de amintit trei colecții
de răspunsuri tratând chestiuni de dogmă și exegeză: De diversis quaestionibus LXXXIII;
De diversis quaestionibus ad Simplicianu libri duo și De octo Dulciti quaestionibus.
5. Scrierile polemice le continuă pe cele dogmatice. Sf. Augustin a trebuit să lupte
toată viata contra diferiților dușmani ai Bisericii și ai credinței. Din acea luptă a rezultat
învățătura splendidă augustină care a format obiectul speculațiilor întregului Ev Mediu.
Lăsând la o parte tratatul despre erezii, care este mai mult istoric și urmând ordinea
cronologică, Sf. Augustin are următoarele scrieri polemice:
a) Primii pe care i-a combătut au fost manicheii, pe care i-a cunoscut foarte bine în
perioada de aproape zece ani cât a stat în rândurile lor. Timp de 12 ani duce o violenta
campanie împotriva lor (388-399), combătând m aproape o duzină de scrieri doctrina lor și
demascând imoralitatea vieții lor. La Roma, în 388, după moartea Sf. Monica, a scris De
moribus Ecclesiae catholicae et de moribus Manicheorum (Despre moravurile Bisericii
Catolice și despre moravurile manicheilor); De liberi arbitrio, 3 cărți; De vera religione
(Despre adevărata religie); De utilitate credendi (391); De duabus animabus (Despre cele
două suflete); Discutatio contra fortunatum (392); Contra adimantum (394); Contra
epistolam (Manetis) quam vocant fundamenti (Contra epistolelor lui Manes care se
numește fundamentul (397); Contra Faustum (400); De actis cum Felice Manichee
(Despre actele discuțiilor cu Felix Manicheul (404); De natura boni (Despre natura binelui)
și Contra Secundium (420), în care Sf. Augustin combate greșeala marcioniștilor ce
atribuiau Vechiul Testament diavolului. Chestiunea fundamentală pe care o tratează în
aceste scrieri este: de unde provine răul? Combătând pe manichei, care susțin că răul
derivă de la un Dumnezeu rău, care s-a descoperit în Vechiul Testament, arată că răul este
o lipsă a binelui (defectus boni) fizic sau moral, nu cel metafizic, derivând lipsa fizică din
imperfecțiunea naturii, iar cea morală din abuzul voinței libere.
b) contra priscilianismului a scris Contra Priscillianistas et Origenistas (415).
c) Contra donatiștilor a dus o luptă îndârjită timp de 30 de ani (393-421), tratând
chestiuni pozitive despre sfințenia Bisericii și despre valoarea Tainelor administrate de
păcătoșii notorii. Polemica antidonatistă începe, de pe timpul cât era presbiter, eu Epistola
23 și eu Psalmul (Abecedar) contra partidei lui Donat, care era căutat de popor și conținea
istoria controversei donatiste (393). În timpul episcopatului a scris tratatul Contra partem
Donati, pierdut. Către anul 400 scrie: Contra epistulam Parmeniani, 3 cărți; apoi: De
baptismo contra Donatistas, în care, în 7 cărți, dovedește validitatea botezului ereticilor.
Urmează Contra Litteras Petiliani, 3 cărți (401-402), Contra Cresconium Grammaticum 4
cărți (406); De unice baptismo contra Petilianum (410). În anul 411 scrise, cu ocazia
discuției de la Cartagina, Breviculus Collationis și Liber ad donatistas post collationern
(Conferință). Apoi Ad Emeritum post collationern ad Caesareen și De Gestiis cum
Emerito, scriere care se referea la misiunea episcopului donatist Emeritus din Cezareea
Mauritaniei, În 418. În fine Contra Gaudentium Donatistarum episcopum 2 cărți. Alte scrieri
nu le cunoaștem decât cu numele. Aceste scrieri sunt de cea mai mare importanța pentru
eclesiologia și sacramentala generală, conținând precizări despre învățătura corpului mistic
al Bisericii, despre unitatea, sfințenia, necesitatea și universalitatea ei. Eficacitatea
sacramentelor este atribuită nu meritului acelora prin care se dau, ci însuși Aceluia despre
care s-a spus: Cristos este Acela care botează.
d) Contra pelagienilor a luptat timp de 20 de ani (410-430). Această erezie prezenta
cele mai mari primejdii pentru credință, fiindcă, negând păcatul strămoșesc, deveneau
inutile întruparea și răscumpărarea. Se nega astfel necesitatea gratiei. Biserica și Tainele nu
erau decât niște numiri fără valoare. Sf. Augustin experimentase pe sine slăbiciunile
omenești și lipsa harului divin, dându-și seama cât de fals este naturalismul pelagian. Lupta
era eu atât mai grea cu cât ereticii se foloseau de o dialectică riguroasă, disprețuind Tradiția
și sensul comun al credincioșilor, și eu cât discuția atingea probleme atât de gingașe ca
raportul dintre gratie și liberul arbitru, dintre preștiința divină și contingența lucrărilor
omenești ș.a. Cu toate acestea, atât de bine a știut apăra și dezvolta învățătura Bisericii în
privința aceasta, încât a meritat titlul de Doctor gratiae. Contra pelagienilor a mai scris De
peccatonim meritis et remessione, scriere clasică (anul 412), în 3 cărți, în care vorbește
despre starea în care se aflau protopărinții noștri, de unde decăzură prin păcatul strămoșesc
ce se transmite, prin naștere, tuturor oamenilor. Pentru spălarea lui este necesar botezul,
care însă nu scutește pe om de ignoranță și de poftele trupului. În De spiritu et littera ad
Marcellinum, se ocupă cu natura grației pe care o afirmă că este interna, nu externă,
spunând că nu litera dă omului puterea de a observa poruncile, ci ajutorul divin. De natura
et gratiae (415) combate scrierea lui Pelagiu De natura în care se nega păcatul
strămoșesc și necesitatea grației. Sf. Augustin arată că nici un om, afară de Isus Cristos și
Mama Sa, nu a fost scutit de acest păcat. De perfectione justitiae hominis (415) este scrisă
contra cărții lui Celestius, Definitiones, în care ereticul susținea că omul poate trăi sfânt
fără har. În De gestiis Pelagii (417) povestește cum a reușit ereticul să-i înșele pe episcopii
Sinodului din Diospolis (Palestina) în 415. De gratia Christi et de peccato originali (418), în
doua cărți, vorbește, ca în altele, despre păcat și căsătorie. În tratatul clasic De nuptiis et
concupiscentia, în doua cârti (419-20), insista asupra deformării căsătoriei, în urma
păcatului strămoșesc. În De anima et eius originae (419) în patru cărți, vrea sa combată
argumentul pelagienilor că sufletul, fiind creat nemijlocit de Dumnezeu, nu poate sa se
nască în păcat. Aici Sf. Augustin ezită între creaționism și traducianism. In Contra duas
epistolas Pelagianorum ad Bonifacium papam în patru cărți (420) se apăra de unele acuze
ridicate împotriva lui de Iulian, episcop de Eclana (Puglia), contra căruia scrie în 421
Contra Iulianum, în șase cărți, în care arată că Sf. Părinți greci și latini admit păcatul
original.
Cu ocazia apariției semipelagianismului după care exista o coexistență a grației cu
liberul arbitru a scris De gratia et libero arbitrio și De coirectione et gratia (426-7), apoi
De predestinatione sanctorum adresată Sf. Prosper în 428 și De dono perseverantiae
(429). La sfârșitul vietii sale a luat din nou condeiul, contra lui Iulian de Eclana, și a scris o
operă neterminată cu titlul Contra Iulianum opus imperfectum (429-430).
e) Contra arienilor a scris opera De Trinitate deja amintită; apoi Contra sermonern
Arianorum (418) și Contra Maximum haereticum, arianerum episcopum (427-428).
6. Scrieri morale și pastorale. De bono viduitatis (Despre binele văduviei, 404); De
mendacio (Despre minciună, 394); De continentia-De agone christiano (Despre lupta
creștină, 396) în care îi încurajează pe creștini la lupta contra răului. ,De patientia (418);
De cantico novo, De catechisanzis rudibus, în care arată cum trebuiesc instruiți cei simpli
(400). De opere monachorum, în care se ocupă de lucrul manual cu care trebuie sa se
ocupe călugării. In De bono conjugalli (Despre binele căsătoriei) se ocupă de demnitatea
și indisolubilitatea căsătoriei, de drepturile și datorințele soților, iar în De sancta virginitate
arată prețul mare al verguriei (401). Mai târziu (419) a scris De adulterinis convingiis, în
care arată indisolubilitatea căsătoriei, chiar și în caz de adulter, dar excepție face privilegiul
Paulin (dacă soțul păgân atentează la credința creștină a celuilalt). În 420 a scris Contra
mendacium (Contra minciunii) împotriva priscilianului Diotinius care, cu ereticii săi,
permiteau minciună pentru a nu se descoperi sectele lor religioase. În fine, Speculum de
Scriptura Sacra (Oglinda Sfintei Scripturi) scrisă către 427, o colecție de precepte morale
extrase din Sf. Scriptură.
7. Din cuvântările multe pe care le-a ținut credincioșilor săi din Hippona, cele mai
multe au formă de dialog și o tendință de moralizare. Ele au fost destul de lăudate în
vechime. Ediția benedictină a operelor Sf. Augustin numără 363 de cuvântări, însă numărul
lor pare mai ridicat (500) și cuprind cuvântări asupra Sf. Scripturi (1-183), asupra diferitelor
sărbători (184-273), asupra diferiților sfinți (273-360) și asupra altor subiecte. Multe din ele
sigur ni s-au pierdut, având în vedere că, de multe ori, autorul nu le-a scris, numai le-a
predicat.
8. Nici Epistolele nu s-au păstrat toate. Colegia lor numără cam 220 de
epistole scrise
între 386-429. Cele mai multe sunt scrieri în care răspunde la diferite chestiuni filosofice,
teologice, sau alte chestiuni ce i se puneau, unele dintre ele fiind adevărate tratate mici. Din
ele reiese mai clar sufletul Sf. Augustin și se clarifică uneori argumentele tratate în diferite
alte opere.
În afară de Psalmus (Abecedarius) Sf. Augustin ne-a mai lăsat și câteva poezii, care
însă nu au prea mare interes și nu sunt prea multe.
DOCTRINA SF. AUGUSTIN
Toți criticii sunt de acord în a proclama că Sf. Augustin este cel mai mare Sfânt Părinte,
ceea ce afirmă chiar protestanții. Hamack spune: Nu există om, cu excepția Sf. Pavel, care
să se poată compara cu el, din al cărui gând și spirit trăim. El a cumulat în sine toate
comorile intelectuale ale antichității, transmițându-1e urmașilor. Același lucru îl face și cu
toată opera filosofică și teologică creștină până la el, căreia îi imprima și spiritul geniului sau,
știind să unească tezaurul științei bisericești cu bogăția incomparabilă a gândirii sale. Nu
exista teren dogmatic în care spiritul sau fecund sa nu fi adus o contribuție.
Iată punctele mai importante ale doctrinei sale. Ca izvoare ale credinței, în primul loc
stau Sf. Scriptură și Sf. Tradiție, fiind crescut în neoplatonism și înclinat, de altă parte, și de
geniul sau, spre alegorism și misticism. De multe ori în exegeză părăsește înțelesul literal a)
Scripturii căutând alte înțelesuri morale sau spirituale. Ca supremă normă a credinței pune
autoritatea Bisericii. Celebra în această privință este fraza: Ego vera evangelie non
crederem, nisi me catholicae Ecclesiae comeoveret auctoritas (Contra lui Faustus, XVIII, 2).
Rolul filosofiei în geneza credinței și dezvoltarea Tradiției este rezumat în cuvintele:
Intellige ut credeas, crede ut inteligas. Înainte de a crede, el reclama un examen al
mărturiei ce trebuie crezută; ce trebuie sa vadă: Cui sit credendum. După ce s-au admis
odată adevărurile descoperite, rațiunea nu poate avea putință sa le pătrundă, ci de a le
vedea conveniența, armonia și sa le arate fundamentele.
Sf. Augustin a dovedit existența lui Dumnezeu cu diferite argumente: cu cele teologice,
cu cel metafizic, însă dintre toate cel mai preferat este acela al gradațiunii perfecțiunilor în
lume, spunând: Nulla esset mutabili a bona, nisi esse incommutabile bonorum (De
Trinitate, VIII, 5). Cu toate că se găsesc unele texte în scrierile sale favorabile
ontologismului, nu pare a fi adevărat că Sf. Augustin a fost ontologist. El determina foarte
profund atributele lui Dumnezeu.
Cu privire la Sf. Treime el nu începe de la Tatăl, ci de la însăși natura divină, una și
simplă, cum este Sf. Treime. Natura, esența sau substanța divină este una și aceeași;
considerată însă sub diverse aspecte formează cele trei persoane divine. Pentru a explica
mai bine cele trei persoane, recurge la teoria relațiilor. El este cel dintâi care învață, clar și
precis, cu argumente raționale, că Sf. Spirit purcede și de la Fiul. Sf. Spirit purcede însă de
la Tatăl și Fiul ca de la un singur principiu. El găsește în lumea creată și multe analogii ale
Sf. Treimi. Astfel este sufletul omenesc: Mens, notifia, amor (Mintea, cunoașterea, iubirea):
memoria, inteligența și voința ș. a.
Dumnezeu a făcut la început materia prima și spiritele; și din această materie a făcut
lumea, care a fost făcută în timp (Contra origeniștilor); tot ceea ce a fost făcut de Dumnezeu,
a fost făcut după ideile pe care Dumnezeu le avea în Sine din veșnicie. Dumnezeu care a
dat existență lucrurilor, le și păstrează. Sf. Augustin explică existența răului în lume
susținând, contra manicheilor, că răul nu poate proveni de la un principiu al răului, ci pornind
de la ideea că răul este Conuptio vel modi, vel specie, vel ordinis naturalis că adică nu
este o lipsă a binelui metafizic, ci fizic și moral. Spune că răul provine din imperfecțiunea
creaturii sau din voința liberă a omului. Răul adevărat este cel moral care este pedepsit
printr-un rău fizic. Cu privire la îngeri, Sf. Augustin adopta părerea generală. În Biserica
latină îngerii au un scop mai mult sau mai puțin bun. Îngerii au fost creați de Dumnezeu și
au fost înzestrați cu grație divină, însă unii dintre ei n-au perseverat în grație, păcătuind prin
mândrie, refuzând sa se supună lui Dumnezeu și să-i fie credincioși, fiind pedepsiți pentru
păcatul lor.
În Cristologie afirmă că Isus a avut un trup real, pământean, luat dintr-o femeie, că
precum printr-o femeie (Eva) ne-a venit moartea, tot așa printr-o femeie ne-a venit viața (Sf.
Maria), Isus a avut un suflet rațional, care a fost legătura între Cuvânt și carne, însă nu se
pronunță asupra originii acestui suflet. Isus a avut o știință completă și absolută și a avut în
continuu viziunea beatifică a lui Dumnezeu.
Natura Sa omenească și cea dumnezeiască au fost unite laolaltă în mod ipostatic.
Cristos a venit pe pământ ca să răscumpere lumea: Si homo non perixet Filius Hominis non
veniat. El s-a substituit nouă și a satisfăcut pentru noi. Prin moartea Sa, ne-a eliberat de
păcate și ne-a împăcat cu Dumnezeu. Răscumpărarea, în principiu, este pentru toți oamenii,
însă numai aceia se folosesc de ea care o vreau.
Isus însă n-a murit și pentru îngeri.
În Eclesiologie și-a dezvoltat doctrina contra donatiștilor. Ideea sa fundamentală este că
Biserica formează un singur lucru cu Cristos. Ea este corpul al cărui cap este Cristos: Unus
ergo homo Christus, caput et corpus Quod est Corpus eius, Ecclesia eius (în Psalmi,
CXXVII, 3). Din acest corp al Bisericii fac parte nu numai cei în viață, dar și cei morți și cei
viitori. Caracterul principal al Bisericii este unitatea. Nu există decât o singură Biserica și,
cine este în afară de unitatea ei, este în afară de ea. Contra donatiștilor susține că din
Biserica fac parte nu numai cei buni, dar și cei rai. Deși Biserica este un corp social, ea este
sfântă, cu toate că cuprinde în sânul ei și păcătoși; însă, prin doctrina ei, tainele sale,
misiunea sa, (ministerul ei) și prin însăși existentă sa, are ca scop sfințirea sufletelor, pe
care trebuie s-o realizeze efectiv prin răspândirea adevărului și transformarea moravurilor.
În afară de unitate și sfințenie, cel de al treilea privilegiu al Bisericii este catolicitatea,
opusă provincialismelor înguste și schismelor. Apoi, un alt caracter al Bisericii este
apostolicitatea, legătura cu învățătura și Tainele practicate de Sf. Apostoli. Pentru a te
mântui este absolut necesar să faci parte din această Biserică. Sf. Augustin repeta cuvintele
Sf. Ciprian: Salus extra Ecclesiam non est. Biserica este apoi indefectibilă (indestructibilă)
și va rămâne până la capătul lumii (Nici porțile iadului nu o vor birui). Sf. Augustin
recunoaște magisteriul Bisericii ca infailibil. Acesta are, ca organe esențiale, conciliile
ecumenice (universale) și episcopii Romei, a căror infailibilitate este recunoscută de Sf.
Augustin de la Petru încoace. Biserica Romei, Scaunul lui Petru, căruia Domnul i-a
încredințat să-i pască oile, este cea care a avut întotdeauna întâietate între toate Bisericile
din lume. Acest primat al Scaunului Apostolic (cathedra Petri) este nu numai doctrinal, ci
înzestrat cu putere de jurisdicție asupra întregii Biserici și se manifesta în mod deosebit prin
ascultarea tuturor apelurilor Papei de către toți episcopii și credincioșii Bisericii lui. Biserica
Romei este centrul unității Bisericii universale sau catolice. Iar când Roma a aprobat
deciziile conciliilor din Cartagina și Milavi contra pelagienilor, Sf. Augustin a exclamat:
Causa finita est; utinam aliquando finietur error. În ceea ce privește raportul Bisericii cu
Statul, Sf. Augustin arată în De civitate Dei existența cetății pământești și a cetății cerești,
care se opun una alteia prin scopurile și sarcinile pe care le au: Statul conduce
administrarea bunurilor temporale, Biserica se ocupă de interesele spirituale. În acest caz
ele nu se opun, pentru că sunt amândouă voite de Providență; creștinul datorează ascultare
puterii temporale, dar, în același timp, trebuie să asculte Biserica în problemele mântuirii
sufletului său. Atât statul, cât și Biserica sunt supuse Justiției. Pe de altă parte, ele își
datorează reciproc ajutor, iar statul trebuie să acorde protecție Bisericii. Raporturile dintre
Biserică și Stat se bazează pe următoarele principii: Biserica are dreptul de protecție de la
Stat, în timp ce ereziile și toate cultele false nu pot reclama aceste favoruri. Ele pot chiar să
fie obiectul unor măsuri de rigoare.
Toleranța practică a unui cult necatolic este legitimă și bună, însă trebuie limitată atunci
când atentează împotriva adevărului, a păcii sociale și religioase și înlocuită cu măsuri
restrictive. Această intervenție a Statului în materie religioasă nu trebuie să meargă
niciodată până la pedeapsa cu moartea. Ea trebuie mai întâi să vegheze la păstrarea
terenului de înțelegere și să încerce depășirea obstacolelor prin propagarea adevărului. La
nevoie însă se poate ajunge și recurge la adevărate mijloace de constrângere, care sunt
atunci nu numai legitime, ci și folositoare.
Contra donatiștilor a trebuit, de asemenea, să apere validitatea Sacramentelor, dându-i
astfel ocazia să aducă un progres decisiv în această direcție. După ce determină destul de
precis noțiunea sacramentului (rit sensibil instituit de Isus Cristos, care produce gratie),
pentru a combate greșelile donatiștilor, face deosebire între validitatea și eficacitatea
Sacramentelor. Pentru ca un Sacrament sa fie valid, nu se cere nici credință, nici sfințenia
ministrului Biserica nu repeta Botezul și Sf. Preoție pentru cei care, avându-le, au trecut la
schismă sau la erezie, pentru că ele imprima în suflet caracterul indelebil (de neșters).
Ministrul păcătos poate să împartă darurile spirituale, fiindcă nu el este ministrul principal al
Sacramentului, ci Isus Cristos, care se servește de ministru ca de un instrument.
Sacramentul însă nu-și face efectul său decât într-un subiect dispus.
Vorbind despre Botez, spune că prin el se iartă toate păcatele, dar mai ales păcatul
strămoșesc. Sf. Augustin înclina să afirme că Botezul dat de un necredincios este valid și
considera ca un lucru al Tradiției obiceiul Bisericii de a boteza copiii curând născuți, trăgând
de aici concluzia că și aceștia au păcatul strămoșesc. Amintește apoi de mai multe ori Taina
Sf. Mir. Cu privire la Euharistie, deși sunt unele texte în care s-ar părea că Sf. Augustin
afirmă în această taină numai o prezență morală și simbolică, numind-o semnul Trupului lui
Cristos, cu toate acestea sunt mult»alte locuri în care prezentă reală este afirmată cu tărie.
Așa de exemplu: Pâinea aceea pe care ați văzut-o sfințindu-se pe altar prin cuvântul
Domnului, este Trupul lui Cristos. Potirul acela și ceea ce este în el, sfințit prin cuvântul
Domnului, este Sângele lui Cristos (Cuv. 227). Acest Trup pe care-l mâncăm, spune el,
este același pe care Cristos l-a luat în sânul Mariei și l-a avut în viața sa pământeană.
Contra donatiștilor a susținut că Preoția, pentru că imprima în suflet caracterul indelebil,
nu poate fi repetată, chiar dacă a fost conferită de un eretic sau schismatic. Despre
Căsătorie vorbește contra Manicheilor, arătând că scopul ei este chiar procreerea copiilor,
însă condamna pe aceia care fac din ea un instrument al plăcerilor. Căsătoria are două
proprietăți: unitatea, excluzând poliandria, care este contra bonum prolis, dar excluzând
și
poligamia și indisolubilitatea.
În Eshatologie Sf. Augustin și-a dat seama de multele dificultăți pe care le are de
întâmpinat. El admite că, imediat după moarte, sufletele primesc o parte din răsplată sau din
pedeapsa, însă nu afirmă decât pentru martiri că sufletele lor văd fața lui Dumnezeu; pentru
celelalte suflete ezită sa afirme același lucru. De asemenea, respinge milenarismul, pe care-l
susținuse câtva timp. Nu știm când va fi sfârșitul lumii, însă atunci toți vor învia și vor avea
un timp real, nu unul spiritual și vom fi răsplătiți după faptele noastre bune. Cei răi vor suferi
și o pedeapsă a simțurilor, după gravitatea păcatelor. Chiar și copiii morți fără Botez, vor
suferi o pedeapsă, însă foarte ușoară, totuși veșnică. Admite apoi existența Purgatoriului.
De aceea, cei morți au nevoie de ajutorul nostru, pentru că ei nu pot să mai facă nimic
meritoriu. Cea mai mare glorie a Sf. Augustin o formează lupta contra pelagianismului,
aducând lumină deplină asupra păcatului strămoșesc și asupra grației, meritând cu drept
cuvânt numele de Doctor gratiae. După ce s-a ocupat cu statul primitiv al omului, arătând
că Adam a avut un trup nemuritor, scutit de toate relele, de boale, de bătrânețe și un suflu
înzestrat cu o știință infuză, trupul fiind supus minții, iar mintea legii lui Dumnezeu, înzestrat
eu o voință liberă și mai ales cu harul divin, abordează problema păcatului strămoșesc și a
consecințelor sale.
Existența păcatului strămoșesc o dovedește din Sf. Scriptură, din Cartea Facerii și din
Epistola către Romani V, 12, 16 și Ioan III, 5, apoi din autoritatea Sfinților Părinti, din
practica Bisericii de a boteza copiii mici; În fine, din condiția fizică și morală mizerabilă în
care se găsește omenirea: boale, dureri, sărăcie, ignorantă, păcate, calamități de tot felul și,
mai ales, din lupta dintre spiritul nostru și poftele trupului.
Pentru a determina în ce consistă esența acestui păcat, Sf. Augustin și-a dat foarte bine
seama, spunând despre păcatul strămoșesc: Nihil ad predicandum notius, nihil ad
inteligendum secretius (De moribus Ecl. cath. l, 40). După el, păcatul strămoșesc nu este
altceva decât pofta simțurilor, mai precis, pofta sexuală (concupiscentia carnis), care îl
întoarce pe om de la bunurile superioare și îl înclină spre plăcerile inferioare. Aceasta deci
este o pedeapsă a păcatului, pentru că provine din păcatul lui Adam și, în același timp, este
păcat, fiindcă e o dezordine care dă naștere păcatului. În ea trebuie să deosebim actul, sau
fapta în sine, și vina sau culpabilitatea. Botezul șterge ultima, însă rămâne și după Botez
actul, care este un rău, așa cum rămâne rana după ce ai scos cuțitul. Atunci, obiectau
pelagienii, căsătoria este rea, fiindcă este inseparabilă de aceasta concupiscentă. Sf.
Augustin răspunde că nu este rea căsătoria, ci aceasta poftă, care este un defect, o boală.
Pentru ca să explice cum poate fi păcatul strămoșesc și în copilul meu, care nu poate
păcătui, Sf. Augustin spune că Adam a fost capul moral al omenirii și, păcătuind el, toți
urmașii lui au păcătuit prin el. Acest păcat strămoșesc se transmite prin naștere, sau mai
bine zis, prin acțiunea concupiscenței din actul nașterii, pentru că pofta naște, precum
sângele stricat naște sânge-stricat. Acest lucru poate fi înțeles pentru trupuri, însă cum
moștenește sufletul păcatul strămoșesc? Pentru a rezolva această problemă, trebuie
rezolvată altă problemă, aceea a originii sufletului, neadmițând teoria preexistenței
sufletelor, apărată de Origen. Sf. Augustin trebuie sa aleagă între moștenirea sufletului de la
părinți prin naștere (traducianism) și creaționism (sufletul este creația lui Dumnezeu).
În prima ipoteză, admițând că părinții dau nu numai trupul, ci și sufletul, sufletul copilului
este pătat de păcatul original odată eu acela al părinților. În ipoteza a doua, trebuia să se
admită că sufletul, creat curat de Dumnezeu, se întină numai în contact cu trupul întinat. Ori
acest ultim lucru părea că nu poate fi împăcat cu bunătatea lui Dumnezeu. Așa încât, cu
toate că înclina prin ideile sale filosofice spre creaționism, susținut de dușmanii săi, Sf.
Augustin n-a știut să se rupă de traducianism. în Retractationes spune că acest lucru este
lăsat la libera apreciere a teologilor, însă cu condiția să fie respectate învățăturile credinței
cu privire la păcatul strămoșesc.
Consecințele păcatului strămoșesc au fost de-a dreptul dezastruoase pentru om. I-a luat
toate darurile supranaturale și preternaturale; pentru trup suferință și moarte, pentru suflet
ignoranță, pierderea libertății perfecte de care se bucură în rai, acesta fiind înlocuit cu liberul
arbitru, care este înclinat foarte mult spre păcat. Așa încât, fără har, omul nu poate evita
păcatul. Nu numai atât, dar în starea actuală, chiar având grația, omul nu poate evita toate
păcatele fără un privilegiu special, cum a fost dat Preacuratei. În felul acesta, neamul
omenesc formează o massa perditionis, o masă a pierzării care nu se poate mântui decât
prin harul lui Dumnezeu. Chiar și copiii care mor nebotezați, înainte de a ajunge la uzul
rațiunii, merg în iad, unde suferă o pedeapsă foarte ușoară. Contra pelagienilor, care nu
admit decât grației exterioare, Sf. Augustin afirmă existența grației interne, care
iluminează
inteligența noastră, fortifică voința, o previne sau o excita, o susține, cu un cuvânt
cooperează cu voința noastră.
Grația este necesară pentru că, fără ea, omul nu poate face nici un act supranatural. Ea
începe și termină opera mântuirii noastre. Ea este deci necesară pentru credință, pentru
faptele bune și pentru perseverenta finală. Fără ea, omul, nici în ordinea naturală, nu poate
îndeplini legea toată. Cu toate acestea, de aici nu rezultă că toate faptele necredincioșilor
sunt păcate, deși le condamna pentru lipsa unei bune intențiuni. Sf. Augustin insista mult,
contra pelagienilor, asupra gratuității grației. Este gratuită atât prima grație, cât și ultima, a
perseverenței finale.
Care este părerea Sf. Augustin despre natura harului și raportul dintre el și libertatea
omului? Janseniștii și protestanții spun că Sf. Augustin a prezentat grația ca o forță care
atrage în mod irezistibil voința, în așa fel încât voința devine o facultate pasivă, care nu
cooperează liber cu harul divin la facerea binelui. Este oare drept că n-a admis decât grația
eficientă, sau ceea ce numesc teologii moderni auxilium quo și că nu a cunoscut grația
suficientă, sau auxilius sine quo non, care ne lasă liberi să o urmăm sau nu? Este oare
adevărat că, după el, orice grație este eficientă în mod intrinsec și în afară de voința
noastră, sau insuficientă? În multe locuri Sf. Augustin repeta că nu numai Dumnezeu este
Acela care lucrează în noi pentru a vrea și a face și că grația divină ne face să cunoaștem
și să observăm legea, așa încât s-ar părea că grația ar distruge liberul arbitru în noi. Însă
acestea trebuie comparate cu locurile în care el afirmă clar existența liberului arbitru în noi,
atât în fapte bune, cât și în cele rele și unde, de exemplu, spune că, în mod voluntar și liber,
unii oameni răspund lui Dumnezeu sau nu. Adevărul este că Sf. Augustin e un polemist care
pune în relief când rolul voinței, când pe cel al grației, după dușmanii pe care îi combate:
manicheii de o parte, pelagienii de altă parte. Sunt foarte sugestive cuvintele cu care începe
tratatul De gratia et libero arbitrio. Exista gânditori care cred amenințat liberul arbitru
imediat ce se rostește cuvântul grație; exista, de asemenea, alții care apără într-atâta grația,
încât pun în primejdie liberul arbitru al omului. Eu n-am încetat a scrie contra primilor, cum
astăzi va adresez această carte, contra celorlalți. Însă cum se poate împăca acțiunea divină
asupra voinței, cu exercițiul liberului arbitru?
Sf. Augustin își dă seama că există ceva misterios în privința această. Pe el îi
interesează mai mult faptul în sine, pe care-l afirmă. După el ceea ce face omul sub
acțiunea grației, o face prin voința sa... Voința nu e cu adevărat liberă decât atunci când a
fost răscumpărată prin grație de sclavia păcatului (De spiritu et litera c. 30). Asupra
chestiunii de unde-și are origine grația și eficientă sa, din însăși natura sa intrinsecă sau din
voința omului, Sf. Augustin nu s-a pronunțat clar. Cu toate că, adesea, pare că admite
ipoteza a doua, făcând din grația eficientă aceea pe care Dumnezeu o acordă prevăzând
că, fiind date condițiile subiectului, ea își va produce efectul dorit.
Despre grația sfințitoare Sf. Augustin tratează mai puțin. Ea este prezentă ca o realitate
inerentă sufletului, pe care-l reînnoiește total. Prin ea, omul devine Fiul lui Dumnezeu, chipul
sau trăiește din viața divină și din dreptatea Lui.
Sf. Augustin s-a ocupat, de asemenea foarte mult, cu predestinația. Predestinația
este acel act prin care Dumnezeu hotărăște din veșnicie că va da unor oameni grație în
lumea aceasta și glorie în cealaltă. Deci exista doua predestinații: una la glorie, care
cuprinde și pe aceea la grație; aceasta din urmă nu presupune pe cea la glorie. Pelagienii
susțineau că Dumnezeu, prevăzând din veșnicie tot ce se va întâmpla în timp, hotărăște
soarta oamenilor după felul cum se vor folosi ei de libertatea lor.
Doctrina Sf. Augustin despre predestinație rezultă din aceea a grației. Este clar că, dacă
Dumnezeu din veșnicie a decis să acorde numai unui număr de oameni grații eficiente (care
obțin concursul omului), iar altora numai grații ineficiente, primii se vor mântui, iar alții se vor
pierde. Totuși, când vorbește despre ultimii, Sf. Augustin nu folosește termenul de
predestinație, pentru că aceștia nu sunt predestinați la păcat, la pierzare, ci sunt pur și
simplu abandonați, lăsați în masa pierzării, pe când cei aleși sunt predestinați la grație și la
glorie. Oricine este predestinat la glorie va obține toate mijloacele pentru a ajunge la scop:
va fi mai întâi chemat la credință, apoi justificat prin grațiile eficiente, apoi va obține
perseverenta finală, după cuvintele apostolului Pavel în Romani 8, 30. Dacă însă ne
întrebăm ce părere a avut Sf. Augustin despre aceasta predestinație: e oare ea absolută și
gratuită, sau condiționată? Decretul prin care Dumnezeu duce pe unii la cer este antecedent
sau urmează prevederea meritelor ante seu post praevisa merita? Sf. Augustin pare că a
înclinat pentru prima. Aceasta părere este de altfel conforma cu ideile sale filosofice despre
domeniul suveran al lui Dumnezeu asupra tuturor lucrurilor și despre independența absolută
a hotărârilor Sale. După el, Dumnezeu este autorul întregului bine ce exista, deci și
mântuirea nu poate fi decât opera Lui singur. Astfel, îi combate cu mare energie pe
semipelagieni care vreau ca gloria lui Dumnezeu să ni se dea ținându-se seama de
meritele noastre și care spun că e prin credința noastră, al cărei început vine de la noi
înșine, și că noi obținem darurile de la Dumnezeu așa. Alt argument pe care-l folosește Sf.
Augustin pentru a aproba predestinația absolută îl are în copiii care mor botezați înainte de
uzul rațiunii. Aceștia desigur se mântuiesc, în afară de orice merite. Argumentul
semipelagienilor că aceștia sunt salvați sau condamnați după binele sau răul pe care l-ar fi
făcut, dacă ar fi trăit, nu are nici o valoare, pentru că oamenii sunt judecați după purtarea lor
reală, nu după cea ipotetică. Dacă acest lucru este adevărat pentru copii, de ce n-ar fi
adevărat și pentru oamenii maturi? Și e mai logic să se admită că atât într-un caz, cât și în
celălalt, mântuirea provine numai din mila lui Dumnezeu. El nu este dator nimănui cu nimic.
Dacă dă unora, ceea ce refuză altora, e din bunătate, pe de o parte și din dreptate, pe de
altă parte. Așadar, predestinația nu are nimic de-a face cu meritele celui ales. Nu meritele
fac ca cineva să fie ales, ci mai ales alegerea îi este începutul meritelor. Pentru a explica
însă voința lui Dumnezeu care vrea ca toți oamenii să se mântuiască, Sf. Augustin nu
cunoaște încă distincția orientală a Părinților orientali, care deosebesc o voință antecedentă
sau prima, cum o numesc ei, de una secundă sau consecventă, prin care Dumnezeu alege
numai pe aceia care colaborează cu prima. Cu toate acestea, dat fiind că el recunoaște cu
Sf. Pavel că Dumnezeu vrea mântuirea tuturor, că Isus a murit pentru toți, pare că admite și
ei o voință antecedentă în Dumnezeu.
Cât privește reprobarea (osândirea), Sf. Augustin își închipuie întreaga omenire o
massa perditionis, în urmă păcatului strămoșesc al lui Adam. Din aceasta masă,
Dumnezeu vrea să aleagă un mic număr de oameni din toate categoriile: aceștia sunt
predestinații și acest lucru îi face să-și arate bunătatea Sa. Pe ceilalți îi lasă acolo unde au
fost. Dumnezeu nu poate fi acuzat cu nimic pentru acest lucru, fiindcă împarte darurile Sale
așa cum vrea și nu face nimănui nedreptate refuzând un lucru pe care nu trebuie să-l dea.
Osândiții rămân totdeauna liberi în actele lor; nefericirea este că voința lor slabă nu este
ajutată de grația eficientă, care să le dea forța de a face binele, care Dumnezeu hotărăște
din veșnicie că va da unor oameni grații în lumea aceasta și glorie în cealaltă. Deci exista
doua predestinații: una la glorie, care cuprinde și pe aceea la grație; aceasta din urmă nu
presupune pe cea la glorie. Pelagienii susțineau că Dumnezeu, prevăzând din veșnicie tot
ce se va întâmpla în timp, hotărăște soarta oamenilor după felul cum se vor folosi ei de
libertatea lor.
Doctrina Sf. Augustin despre predestinație rezultă din aceea a grației. Este clar că, dacă
Dumnezeu din veșnicie a decis sa acorde numai unui număr de oameni grații eficiente (care
obțin concursul omului), iar altora numai grații ineficiente, primii se vor mântui, iar alții se vor
pierde. Totuși, când vorbește despre ultimii, Sf. Augustin nu folosește termenul de
predestinație, pentru că aceștia nu sunt predestinați la păcat, la pierzare, ci sunt pur și
simplu abandonați, lăsați în masa pierzării, pe când cei aleși sunt predestinați la grație și la
glorie. Oricine este predestinat la glorie va obține toate mijloacele pentru a ajunge la scop:
va fi mai întâi chemat la credință, apoi justificat prin grațiile eficiente, apoi va obține
perseverența finală, după cuvintele apostolului Pavel în Romani 8, 30. Dacă însă ne
întrebăm ce părere a avut Sf. Augustin despre aceasta predestinație: e oare ea absolută și
gratuită, sau condiționată? Decretul prin care Dumnezeu duce pe unii la cer este antecedent
sau urmează prevederea meritelor ante seu post praevisa merita? Sf. Augustin pare că a
înclinat pentru prima. Aceasta părere este de altfel conforma cu ideile sale filosofice despre
domeniul suveran al lui Dumnezeu asupra tuturor lucrurilor și despre independența absolută
a hotărârilor Sale. După el, Dumnezeu este autorul întregului bine ce exista, deci și
mântuirea nu poate fi decât opera Lui singur. Astfel, îi combate cu mare energie pe
semipelagieni care vreau ca gloria lui Dumnezeu să ni se dea ținându-se seama de
meritele noastre și care spun că e prin credința noastră, al cărei început vine de la noi
înșine, și că noi obținem darurile de la Dumnezeu așa. Alt argument pe care-l folosește Sf.
Augustin pentru a aproba predestinația absolută îi are în copiii care mor botezați înainte de
uzul rațiunii. Aceștia desigur se mântuiesc, în afară de orice merite. Argumentul
semipelagienilor că aceștia sunt salvați sau condamnați după binele sau răul pe care l-ar fi
făcut, dacă ar fi trăit, nu are nici o valoare, pentru că oamenii sunt judecați după purtarea lor
reală, nu după cea ipotetică. Dacă acest lucru este adevărat pentru copii, de ce n-ar fi
adevărat și pentru oamenii maturi? Și e mai logic să se admită că atât într-un caz, cât și în
celălalt, mântuirea provine numai din mila lui Dumnezeu. El nu este dator nimănui cu nimic.
Dacă dă unora, ceea ce refuză altora, e din bunătate, pe de o parte și din dreptate, pe de
altă parte. Așadar, predestinația nu are nimic de-a face cu meritele celui ales. Nu meritele
fac ca cineva să fie ales, ci mai ales alegerea îi este începutul meritelor. Pentru a explica
însă voința lui Dumnezeu care vrea ca toți oamenii să se mântuiască, Sf. Augustin nu
cunoaște încă distincția orientală a Părinților orientali, care deosebesc o voință antecedentă
sau prima, cum o numesc ei, de una secundă sau consecventă, prin care Dumnezeu alege
numai pe aceia care colaborează cu prima. Cu toate acestea, dat fiind că el recunoaște cu
Sf. Pavel că Dumnezeu vrea mântuirea tuturor, că Isus a murit pentru toți, pare că admite și
ei o voință antecedentă în Dumnezeu. Cât privește reprobarea (osândirea), Sf. Augustin își
închipuie întreaga omenire o massa perditionis, în urmă păcatului strămoșesc al lui Adam.
Din aceasta masa, Dumnezeu vrea să aleagă un mic număr de oameni din toate categoriile:
aceștia sunt predestinații și acest lucru îi face să-și arate bunătatea Sa. Pe ceilalți îi lasă
acolo unde au fost. Dumnezeu nu poate fi acuzat cu nimic pentru acest lucru, fiindcă
împarte darurile Sale așa cum vrea și nu face nimănui nedreptate refuzând un lucru pe care
nu trebuie să-l dea. Osândiții rămân totdeauna liberi în actele lor; nefericirea este că voința
lor
slabă nu este ajutată de grația eficientă, care să le dea forța de a face binele.
Celor care obiectau că această doctrină sumbră duce la disperare, la inerție și
indiferentă, pentru că, orice ai face, ești ales sau condamnat după grațiile eficiente pe care
le vei primi, Sf. Augustin le răspunde că ea mai degrabă îndeamnă la umilință, - fiindcă
singur Dumnezeu este nădejdea noastră - și la efort, fiindcă eforturile personale sunt o
prezumție că suntem aleși și un indiciu al perseverenței finale. Sf. Augustin vede în
Dumnezeu Adevărul, Înțelepciunea, Bunătatea: deci, o astfel de ființă nu poate produce răul,
sub nici o forma. El nu poate decât să permită unei creaturi să-l facă. El are de altfel motive
juste să-l permită, mijloace să-l prevadă, puterea de a-l pedepsi și înțelepciunea de a trage
din el, într-un mod oarecare, binele, făcând să se manifeste justiția Sa, după cum binele va
încorona la aleși strălucirea milostivirii și a bunătății divine. Sf. Augustin ține totdeauna
socoteală de justiție și de mizericordia care reglementează conduita lui Dumnezeu față de
creaturile Sale.
Doctrină predestinației, așa cum a elaborat-o Sf. Augustin, nu e atât de
înspăimântătoare cum se zice. Ea prezintă, în ciuda câtorva lipsuri și impreciziuni, mari
avantaje de ordin apologetic, teologic și mistic: a) menține în credință, contra origenismului,
faptul că vor exista aleși și condamnați contra pelagianismului - gratuitatea grației și a
mântuirii; atrage atenția asupra privirii în mod deosebit binevoitoare a lui Dumnezeu, al cărei
obiect sunt aleșii; c) pune în lumină perfecțiunile divine; înclina rațiunea în fața unei
înțelepciuni nepătrunse... O, adâncul bogăției și al științei lui Dumnezeu Cât sunt de
necercetate judecățile lui și cât sunt de nepătrunse căile lui Lui (Romani XI, 33). Ea obligă
voința să se supună cu încredere voinței infinite; ea sesizează sufletul în fața veșnicelor
îndatoriri ale lui Dumnezeu fața de creaturile Sale credincioase. Pericolele înțelegerii greșite
a acestei predestinații augustiene vin de acolo că Dumnezeu activează în sufletele care
lucrează la mântuire, nu exclude activitatea omenească, în mod normal, ci o cere. Să avem
încredere în bunătatea Lui.
Luther și Calvin poartă vina că au desfigurat predestinația, agravând-o și făcând o gravă
eroare, însă conformă cu credință lor, cum că credință, chiar fără fapte, ne mântuiește.
Ceea ce Sf. Augustin nu a afirmat niciodată, ci dimpotrivă, credință fără fapte este moartă.
Protestantismul nu este decât un pseudo-augustinianism.
Care este doctrină Bisericii cu privire la predestinație? Dumnezeu vrea ca toți oamenii
să se mântuiască. Voința fiecărui om este liberă. Omul însă, nu poate face nimic, cu forțele
sale naturale, pentru mântuirea sa, fără concursul grației lui Dumnezeu, care o dă cui îi
place. Dumnezeu vede amănunțit, anticipat, viețile omenești și determina dinainte pe cel
care va fi fidel la grație ca, astfel, să fie ales. Dar această previziune și acest decret sunt,
după opinia admisă de Biserică, subordonate exercițiului liberului arbitru, în felul că nimeni
nu va fi ales sau condamnat fără meritul sau contribuția personală. Cu excepția unei
revelații speciale, nimeni nu poate fi sigur de propria sa predestinație.
Fiecăruia i se acordă fidel grațiile care îi sunt necesare pentru mântuire. În Pildele
spuse de Mântuitor se vede că omul este însuși înfăptuitorul, artizanul fericirii sau osândirii
sale veșnice.
Și în descrierea Judecății din urmă la Sf. Matei XX, 22-25; Romani I, 32; II, 2 luăm
cunoștință că răsplata cu fericirea veșnică o primim dacă facem bine unora mai mici, iar
pedeapsa, dacă refuzăm să ne ajutăm aproapele. Sf. Augustin a formulat clar și fără
echivoc doctrină Purgatoriului, existența lui, bazându-se pe textul Sf. Scripturi (l Cor.II,11-15).
Anunță înainte, și admite pentru viața viitoare, pedepse temporare cu foc pentru
purificarea sufletelor; în același timp, prescrie și arată necesitatea rugăciunilor, a pomenilor
pentru morți. Nonnulez fideles per ignem quendam purgatorium, quanto magia minusque
bona pereuntia dilexerunt, tanto tardius citiusque salvari, spuse în Enchiridion c. LXIX. De
asemenea, adaugă că, după moarte, cei vinovați vor fi pedepsiți, pentru vini ușoare, cu
pedepse în Purgator: Vel ignem purgationis, vel poenam aeternam (pentru cei cu păcate
grele) (F. A. A. Cayré, Precis de Patrologie, Tome premier,
Paris-Toumai-Rome, 1927, p.
69). Sf. Augustin a fost cei mai competent om al Bisericii în cunoașterea istoriei creștine
până la el, unind sfințenia cu știința, speculația filosofică cu credința, acțiunea cu
contemplarea, la un grad fără pereche. A fost, de asemenea, doctorul universal și spiritual
cei mai puternic pe care l-a avut Biserica.