Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA A II-A
EPOCA A II-A, DE AUR, A LITERATURII PATRISTICE
DE LA CONCILIUL DIN NICEEA, 325, LA CONCILIUL DE LA CALCEDON, 451
Capitolul X
SCRIITORII LATINI
3. SFÂNTUL AMBROZIE (333-397)
Apariția Sf. Ambrozie în viața Bisericii a fost precedată de un număr de scriitori
antecesori lui, în afară de unii poeți și de unii episcopi din Italia de Nord, a căror operă a fost
mai mult pastorală decât științifică și astfel ei se aseamănă mult cu opera Sf. Ambrozie.
Între aceștia amintim:
Fornunatian de Aquilea (350), african de origine, după spusele Sf. Ieronim În
Evanghelia utulis ordinatis bravi, sermone et rustico scripsit commentarios (De
viris
illustribus, 97). Această opera, care părea pierdută, a fost identificată, după toate
probabilitățile, cu Expositio quator Evangheliorum din Patrologia Latina, 30, 53-500 între
scrierile Sf. Ieronim.
De la episcopul Eusebiu de Vercelli (370) se păstrează doar o copie a Sf.
Evanghelii
scrisă cu mână proprie, precum și trei scrisori cu privire la arianism. De asemenea, e amintit
Zanon, episcop de Verona (362-69), originar din Africa, și care ne-a lăsat 93 de predici
cu
conținut variat, în unele tratând Sfânta Treime.
Sf. Ambrozie s-a născut într-o familie creștină nobilă, probabil la Treveres, unde
tatăl
său era prefectul Galiei. Pierzând curând pe tatăl său, mama sa a revenit la Roma, pentru
educația celor trei fii ai săi: Marcelina, Satirus (mort 378) și Ambrozie. În timp ce ei primeau
o aleasă educație literară, mama lor se străduia să le dea și o creștere creștinească aleasă.
Așa încât Marcelina primi, nu după mult timp, vălul verguriei de la Papa Liberius (350).
Ambrozie a studiat dreptul și a pledat câtva tirnp cu mult succes, apoi la 370, deși tânăr,
este numit de împăratul Valentinian I guvernator consular al Emiliei și Liguriei, cu reședința
la Milano. Desigur, a trebuit sa dovedească îndeplinirea acestui serviciu cu o prudență cu
adevărat pastorală, pentru că, luând parte la alegerea de episcop al Milanului, în locul lui
Auxențiu mort, episcop arian, un copil strigă: Ambrozie să ne fie episcop și, astfel, a fost
ales episcop, deși era numai catehumen; în 30 noiembrie 374 a fost botezat, iar în 7
decembrie a fost consacrat episcop. Prima lui grijă a fost să-și împartă averea săracilor;
apoi s-a dedicat și în întregime noii sale funcțiuni, făcându-se tuturor toate. Neobosit în
cateheze și predicare, își consacra timpul liber studiului Sf. Scripturi și al Sfinților Părinti, mai
ales al celor greci contemporani. Sf. Ieronim spune că numirea lui Ambrozie ca episcop al
Milanului a însemnat nu numai sfârșitul arianismului la Milano, dar chiar și în toată Italia. De
fapt, urcă pe tronul episcopal în cele mai grele împrejurări, Biserica din Milano fiind condusă
până atunci de un episcop arian. Era deci necesar sa restabilească unirea în sânul ei, ceea
ce a reușit, având asupra tuturor cea mai salutară influentă.
Episcopatul lui cade pe timpul lui Valentinian I (mort 392) și pe timpul lui Teodosie cel
Mare (mort 395) și a fiilor lui Valentinian I: Grațian (mort 383) și Valentinian II (mort 392).
Ambrozie i-a fost sfetnic neprețuit totdeauna împăratului Teodosie cel Mare. Împăratul
Grațian îl aprecia ca pe un tată și, după uciderea lui Grațian și a fratelui său Valentinian II,
deveniți pe rând guvernatori ai Galiei, ale căror discursuri funebre le-a ținut Sf. Ambrozie,
acesta a contribuit cu sfatul și cu prezența să potolească pe ucigașii Maxim și Eugeniu, care
se manifestau în mod ipocrit ca apărători ai catolicismului, primul dând poruncă să fie ucis
ereticul Priscilian. În anul 384 s-a împotrivit Senatului care, în frunte cu prefectul Romei,
Aurelian Simacus, voia sa depună în curte statuia zeiței Victoria. În 385, pentru a împiedica
ocuparea unei bazilici de către arieni, a intrat cu întreg poporul în ea zile și nopți întregi și au
stat până ce dușmanii s-au convins că este zadarnică încercarea lui, cu toate că aveau de
partea lor pe împărăteasa Iustina. Cel mai vestit eveniment dintre toate este acela că a
impus împăratului Teodosie să facă penitență publică pentru masacrul de la Tesalonic
(390). După cum povestește Teodoret în H. E. V. 17, într-o revolta la Tesalonic, mai mulți
funcționari imperiali au fost uciși. Pentru a răzbuna moartea lor, Teodosie a omorât câteva
mii de cetățeni. Reîntors la Milano, când a voit sa intre în biserică, Sf. Ambrozie l-a oprit în
pragul ușii Bisericii și i-a spus: L-ai imitat pe David în păcat, imită-l și în pocăință. Dacă
acest lucru nu este adevărat în întregime, desigur este adevărat că Sf. Ambrozie i-a reproșat
Împăratului acest masacru și l-a obligat, sub pedeapsa excomunicării, să se pocăiască,
ceea ce a și făcut, după cum însuși Sf. Ambrozie spune: Stravit omne quo utebatur in signe
regium de flevit in eclesia publica peccatum duum... gemita et lacrymis orabi veniam (De
obitu Teodosii, 34). Sf. Ambrozie a murit după doi ani de la moartea lui Teodosie, în 4 aprilie
397.
Sf. Ambrozie a fost un adevărat om de guvernământ, în toată puterea cuvântului. Om de
Stat și om al Bisericii. Pentru a face față acestor exigente, Dumnezeu l-a înzestrat cu cele
mai alese calități: o inteligență vie, care cu o privire își dă seama de greutățile unei situații; o
Judecată dreaptă și sigură, o voință energică ce nu se lasă înfrântă de insuccesele
momentane; un sens practic prin care a știut să aleagă calea de mijloc. Ca om de stat a știut
întotdeauna să sfătuiască cu dulceață, însă întotdeauna cu tărie. Ca om al Bisericii, a fost
un episcop model, plin de zel, de grijă, care nu tine seama nici de timp, nici de puterile sale
pentru a face bine altora, apărător al drepturilor Bisericii, pe care le apără uneori cu riscul
vieții sale.
Ca scriitor nu este inferior altora. Sf. Ambrozie a fost un orator de seama. Avocat de
prestigiu, a trecut de la bară la scaunul episcopal, exercitând asupra poporului său cea
mai salutară influență.
Posedând foarte bine scriitorii greci clasici și pe cei latini, el a fost silit să improvizeze
oarecum formația sa teologică, pe care o caută la orientali. Filon și Origen i-au fost dascăli
în exegeză: Atanasie, Vasile, Ciril din Ierusalim, Didin și Grigore Nazianzenul în dogmă și
morală. Dintre apuseni nu s-a folosit decât de Sf. Hippolyt. Cu toate acestea, el a rămas un
scriitor roman deplin. Pozitiv și practic, nu iubea subtilitățile și discuțiile, ci căuta mai întâi de
toate să edifice și să convertească, așa încât scrierile sale sunt mai mult catehetice decât
speculative, fiind de cele mai multe ori cuvântări pe care le-a revăzut și le-a dat forma de
tratate. El nu are nici originalitatea Sf. Augustin și nici verva Sf. Ieronim, ci e mai presus de
toate păstor de suflete. Stilul său, deși uneori e lung și neglijent, are o dulceață, o armonie și
noblețe care îl încântau pe Sf. Augustin. Însuși Sf. Augustin i-a ascultat adesea cuvântările:
Eram foarte atent la vorbele sale și mă captiva suavitatea vorbei sale... (Confesioni, c. V.
13) Verbis eius suspendebar intentus... et delectabar suavitate sermonis. I-a plăcut Sf.
Augustin să-l citească pe Sf. Ambrozie.
Scrierile Sf. Ambrozie sunt: exegetice, morale, ascetice, dogmatice, cuvântări, epistole
și imnuri.
1. Scrierile exegetice sunt în cea mai mare parte cuvântări pe care le-a revăzut
pentru
a fi publicate, fiind mai mult tratate morale și ascetice decât scrieri exegetice. Metoda
urmată era: întâi o parafrază a povestirii biblice, apoi urmează aplicații practice și morale și,
în final, se termina cu considerații alegorico-mistice în legătură cu Cristos și Biserica.
Am spus că în exegeză îl urmează pe Filon și Origen, deci se folosește în general de
interpretarea alegorică.
Scrierile exegetice sunt următoarele:
l. 6 cărți asupra Hexameronului (după 389) în care imita scrierea omonimă a Sf. Vasile,
completându-l cu unele notițe luate din Filon, Hippolyt, Cicero, Virgiliu și Suetoniu.
2. De paradiso, scrisă către 375 asupra Facerii cap. 11-111, în care
combate greșelile
gnosticilor și manicheilor despre porunca dumnezeiască și despre păcatul strămoșesc și
descrie în mod alegoric frumusețea raiului, imitându-l pe Filon.
3. Despre Cain și Abel, scrisă puțin după Hexameron, în care explică de asemenea
în
mod alegoric semnificația și istoria jertfei celor doi frați.
4. Despre Noe (375-86) în care descrie obiceiurile lui Noe precum și corabia sa.
5. Urmează 7 cărți Despre Patriarhi (Cassiodor) scrisă între 387-89.
Despre
Avraam în două cărți, prima cuprinzând o serie de omilii adresate catehumenilor, iar a doua
celor botezați.
6. Despre Isac și suflet, în care Isac și Raveca sunt luați ca imagini ai unirii dintre
suflet și Cristos.
7. Despre viața lui Iacob și viața fericită, în două cărți, în care ne arată că
mortificarea
propriilor patimi ne conduce la adevărata fericire, lucrare ce o confirmă cu exemplul lui
Iacob, Eleazar și cei 7 Macavei.
8. Despre Patriarhul Iosif, pe care îl arată nu numai ca un exemplu splendid de
castitate, dar și în tip al lui Cristos în smerenie și în înălțarea sa.
9. Despre Patriarhi, în care interpretează tipico-mesianic binecuvântarea lui Iacob
(Facere, 49,3).
Istoria lui David a format de asemenea obiectul unor omilii. Astfel sunt: Despre
interpretarea lui Iov și David, adică discuțiile lor privind durerile vieții omenești, Despre
nestatornicia bunurilor pământene, Despre încrederea în Dumnezeu ș. a.
În Apologia profetului David către împăratul Teodosie, între 333-389, arată că egala cu
păcatul i-a fost și penitența sa și expune Psalmul 50. Enarrationes În XII Psalmos Davidios
conține omilii asupra Psalmilor l, 34-40, 43, 45, 48, 61. Expositio În Psalmos CXVIII e
împărțită în 22 de cuvântări, după numărul literelor evreiești. În afară de acestea, mai are și
alte scrieri: Despre Tobia contra cametei (380): Despre Ilie și post; Despre Nabuthe contra
zgârceniei. Un comentar asupra lui
Isaia s-a pierdut. Asupra Noului Testament nu are decât o scriere: Expositionis
Evangelii secundum libri Luca libri decem, cea mai vastă dintre toate scrierile sale. Scrierea
constă din omilii ținute între 385-97 și prezintă mare importantă pentru felul în care
Ambrozie rezolvă antinomiile acestei Evanghelii cu ceilalți sinoptici.
II. Morale. În acest domeniu are scrieri valoroase, cea mai importantă fiind De
officiis
ministrorum libri tres scrisă către 386-87, prima sinteză de morală creștină în Apus, care
este un fel de adaptare a scrierii lui Cicero De officiis, dându-i conținut creștin. Precum
Cicero împărțise scrierea sa în trei părți, tot așa și Sf. Ambrozie o împărți în trei părți: în
prima tratează despre onestitate, în a doua despre util, iar în a treia despre conflictul ce se
poate ivi între ele. Bineînțeles, Sf. Augustin, discipolul Sf. Ambrozie, a încreștinat în
întregime modelul lui Cicero: exemple din istoria păgână sunt înlocuite cu exemplele din
Vechiul Testament; argumentele filosofilor pâgâni, cu argumente din Cărțile Sfinte; în felul
acesta scrierea probează foarte concret superioritatea creștinismului și a moralei sale, față
de etica păgână. Cu toate defectele pe care le are, este una dintre cele mai vechi scrieri
morale ale antichității creștine.
III. Fiind un director de suflete, el însuși ascet și unul dintre pionierii
monahismului în
Apus, Sf. Ambrozie nu s-a simțit nicăieri atât de acasă ca pe acest teren și a sens, în ordine
cronologică aceste scrisori ascetice:
1. De virginibus ad Marcellianum sororem libri tres, compuse în anul 377, în care
face elogiul verguriei, arătând modele pentru ea și dând sfaturi pentru păstrarea ei.
2. De viduis (Despre văduvie), 20 de capitole, scrisă puțin timp după prima, în care,
cu toate că nu oprește recăsătorirea, arată avantajele văduviei. Pentru că foarte multe
fecioare veneau la el să primească vălul monahal, a fost acuzat de prea mare zel în privința
aceasta. Atunci a scris:
3. De virginitate (387), 20 de capitole, în care nu retrage nimic din ceea ce a spus
mai înainte în alte cărți.
4. De institutionis virginis et de s. Marie virginitatis perpetua este o predică ținută
în 391 cu ocazia înveșmântării unei vergure, Ambrozia, însă în ea se ocupă aproape în
întregime numai de verguria Fecioarei, contra unor eretici care o negau, între care Bonosus
de Sardica.
5. Exhortatio virginitatis este o predică ținută în Florența În 393 cu ocazia sfințirii
unei biserici ridicată de o văduvă, Tuliana; tot aici pot fi amintite De bonum mortis și De
fuga saeculi (388-390).
IV. Scrieri dogmatice. Deși era puțin înclinat spre dogmă și speculație, Sf.
Ambrozie
ne-a lăsat câteva fragmente în care îi combate pe arieni și îi instruiește pe credincioși
asupra sacramentelor, Contra arienilor a scris:
1. De fide, ad Gratianus Augustum, libri quinque (378-380). în primele două cărți
se ocupă de consubstanțialitatea Fiului, iar în celelalte trei serie, după doi ani, la cererea
împăratului, și dezvoltă pe larg același argument, combătând acțiunile arienilor și ale
episcopului semiarian, Palladiu al Illyricului. Tot la cererea împăratului, scrie în 381 lucrarea:
2. De Spiritus Sancto, în care îi imita pe Didin și se folosește de ceilalți scriitori
greci,
ca Sf. Atanasie, Ciril din Ierusalim, Sf. Vasile și Sf. Grigore Nazianzenul, susținând
consubstanțialitatea Spiritului Sfânt. 3. De Incarnationis Dominiae Sacramento (Despre
Taina Întrupării Domnului) - predică despre eternitatea și divinitatea lui Cristos și despre
integritatea naturii omenești a Mântuitorului. Tot aici trebuie amintită Expositio fidei
(Teodoret Eranistes, Dialogi).
Cu privire la Sf. Taine a scris: 1. De poenitentia libri duo (384) în care combate pe
novațieni, arătând că Biserica are dreptul de a ierta păcatele și indică condițiile ce se cer
pentru această iertare. De Mysteriis (387), foarte des citată, constă din catehezele făcute
catehumenilor despre Botez, Sf. Mir și Euharistie, când vorbește în mod explicit despre
transformarea pâinii și a vinului în Corpul și Sângele Domnului. Aceste Cateheze sunt
analoage acelora ale Sf. Ciril din Ierusalim. Cât privește De Sacramentis, în 6 cărți, cea
mai mare parte a criticilor îi neagă autenticitatea, deși autorul ei a urmat de aproape De
Mysteriis. Scrierea de cea mai mare importantă pentru studiul Liturghiei apusene este
această
V. Discursuri și epistole. Multe din predicile și cuvântările improvizate de Sf.
Ambrozie
au fost revăzute și publicate ca tratate și opuscule. În forma originală ne-au rămas patru
compilațiuni: De excessus fratris suis Satyri, libri duo. Prima este cuvântarea funebră în
fața cadavrului, iar a doua, un discurs ținut la opt zile după înmormântarea fratelui său care,
venind din Africa în Italia, deși a scăpat; miraculos dintr-un naufragiu, a murit subit acasă.
Sermo contra Auxentium, de basilicis tradentis este discursul ținut în Biserica
Portiană; înconjurată de ostași, pe care Sf. Ambrozie refuză să o predea lui Auxențiu
Mercuriu, arian, cu tot ordinul împărătesei Iustina (386).
De obitum Valentiniani consolatio este o cuvântare ținută în 392, când fu adus la
Milano corpul acestui Valentinian II, omorât la 20 de ani, dornic sa se boteze creștin, în care
amintește virtuțile, legăturile care le-a avut cu el și spune că botezul dorului l-a mântuit.
De obitum Theodosii consolatio ținut la 40 de zile după moartea lui Teodosie (25 fer.
395) în prezența lui Honorius. Aceste patru cuvântări funebre sunt primele în literatura
creștină apuseană.
Epistolele păstrate de la Sf. Ambrozie sunt de cea mai mare importanță istorică. Ele
sunt în număr de 91 și se ocupă de diferite chestiuni de administrație, de teologie morală și
exegeză.
VI. Imnuri. Cu toate că nu Sf. Ambrozie este primul imnolog în Apus, totuși el este
considerat un adevăratul creator al imnului liturgic în Apus, așa încât toate imnurile,
compuse după modelul său, poartă numele de ambroziene. Ni s-au păstrat 12 imnuri ce pot
fi atribuite Sf. Ambrozie, între care: I Deus creato omnium; Aeter rerum conditor; lam surgit
hora tertia; lutende qui regi Israel; Veni, I redemptor genitum etc. Toate sunt compuse, după
epodele lui Horațiu, în metru iambic. Fiecare imn are opt strofe din câte patru versuri. În
afară de aceste imnuri, mai are și unele inscripții metrice, din care foarte puține ni s-au
păstrat.
Doctrina Sf. Ambrozie. Sf. Ambrozie este doctorul independenței și unității
Bisericii.
Raporturile dintre Biserica și Stat le formulează în aceste principii:
a) Biserica, în domeniul ei, este independentă de Stat, ea reprezentând
religia față de
republică și bucurându-se de libertatea de credință, fiind scoasă total de sub autoritatea
imperială laică și având propria ei ierarhie - episcopatul, înzestrat cujus
ecclesiasticum
sacerdotale -, nefiind aceștia judecați decât de episcopi, prin episcopi (poziție
contrară
împăratului Constanțiu). În probleme de credință, înșiși împărații și autoritățile laice sunt
supuși Bisericii. Statul nu poate dispune de ele, cum au făcut împărații de la Constantin
până la el, în ciuda protestelor Sf. Atanasie, Sf. Vasile, Sf. Ilarie. Ei n-au fost ascultați; Sf.
Ambrozie a fost ascultat.
b) Biserica este paznica vieții morale căreia trebuie să i se supună și principii (cazul
Tesalonic), fără a împieta autoritatea lor politică, după principiul: Imperator enim intra
Ecclesiam, non supra Ecclesiam est.
c) Biserica are dreptul de protecție de la Stat, nu și alte culte eretice, căci eroarea nu
poate avea aceleași drepturi cu adevărul. El cerea garantarea libertății individuale,
condamna vărsarea de sânge a lui Priscilian, luptele religioase, iar readucerea arienilor la
adevărata Biserica catolică să se facă numai pe căi intelectuale și morale. Cu păgânii
rămași în administrația romană a fost tolerant și le-a acordat și ajutoare la nevoie.
Unitatea Bisericii a fost punctul central al doctrinei Sf. Ambrozie. Centrul Bisericii
este scaunul Apostolic Roman. Ereticii, schismaticii nu pot beneficia de mântuire în afară
Bisericii. S-a opus schismei lui Flavian al Antiochiei, apărător al drepturilor scaunului său,
contra lui Paulin catolic, cunoscut de Sf. Ambrozie. S-a opus și episcopului Nectarie al
Constantinopolului, uzurpator al drepturilor episcopului Maxim cel Cinic. Împăratul Teodosie
a aprobat aceste principii ale Sf. Ambrozie, însă ele au fost aplicate numai în Apus, căci
în
Răsărit, Curtea imperială bizantină, mai ales împărătesele și prințesele, îl susțineau pe
ascuns pe Nectarie, pe Teofil și l-au sacrificat pe Sf. Ioan Gură de Aur. Papii secolului al V-lea;
Sf. Ioan, Sf. Gelasin au adoptat doctrina Sf. Ambrozie; în Evul Mediu reînvie sub forma
Societății creștine, primii episcopi fiind consilierii Împăraților.
Din exegeza morală, Sf. Ambrozie - în ansamblu - dă obligațiile ce revin fiecărui creștin
și cere practicarea celor patru virtuți fundamentale: înțelepciunea sau prudența, care caută
adevărul; dreptatea, care reglementează datorințele noastre față de Dumnezeu, de noi
înșine, de părinți, de patrie și astfel se ajunge la libertate și bunăvoință; tăria, ce ne ajută să
disprețuim bunurile exterioare și să ne îndeplinim sarcinile mari; temperanța, și comporta
diverse elemente necesare mântuirii sufletului (tranquillitas animi, studium mansnetudinis
moderationes gratia, honesti cura, decoris consideratio). Ca precepte speciale, el cere
clerului castitate și pudoare (verecundia) sau modestia și o ținută îngrijită specială oratoriului
creștin. Dă pildă fecioria Preacuratei, care este temeiul virtuții umilinței. Persoanele divine
sunt egale între ele, Sfântul Spirit purcezând de la Tatăl și având izvor de purcedere și pe
Fiul.
Transubstanțierea pâinii și a vinului se face la cuvintele Mântuitorului rostite la Cina cea
de Taină; avem astfel prezența reală și invizibilă, nepalpabil, a lui Dumnezeu, în Sfânta
Euharistie. Nu toți drepții vor fi admiși la viziunea beatifică înainte de învierea de apoi, dar
mari sfinți ai Vechiului și Noului Testament: patriarhii, profeții, apostolii, martirii vor beneficia
de viziunea beatifică și înainte de Judecata din urmă. Iadul este veșnic pentru diavoli și
pentru condamnați.
În doctrina trinitară Sf. Ambrozie a urmat îndeaproape pe scriitorii greci, însă a insistat
mai mult asupra părții antropologice a lui Cristos. Așa, de exemplu, în chestiunea lui Ioan
24,20: Tatăl e mai mare decât Mine, el nu urmează pe Sf. Atanasie, ci atribuie această
inferioritate numai naturii omenești. Cu privire la Marcu 13, 32, despre ziua Judecății spune
expres ci nu urmează pe Sf. Atanasie, care explică această ignoranță atribuind-o naturii
omenești a lui Isus, ci o explică reducând-o la o știință necomunicabilă.
Doctrina sa este foarte frumoasă, în ce privește antropologia supranaturală. Așa, de
pildă, explică frumos chipul lui Dumnezeu (grația) pe care Adam l-a avut la început, dar, prin
păcatul strămoșesc și consecințele lui pentru toți oamenii, a trebuit să se întrupeze, să
sufere și moară Isus Cristos. Este cunoscută apoi mărturia sa despre primatul lui Petru
(Psalm 40,30) pe care îl recunoaște în episcopul Romei. De asemenea, scrierile sale sunt
de cea mai mare importanță pentru doctrina sacramentală și, mai ales, în scrierile sale De
mysteris și De penitentiae din care amintim numai atât că în De obita Valentiniani... 51,
amintește prima dată de eficacitatea botezului dorului (Baptisimus flaminis).