Duminica, 24 septembrie 2011  
S Tecla, m (+ sec I)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 SFINTI
Start :: Sfinti :: Patrologia

CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea

PERIOADA A II-A

DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI II PÂNĂ LA CONCILIUL DE LA NICEEA - 325

CAPITOLUL VI

C. PRIMII MAEȘTRI AL ȘCOLII ANTIOCHENE

Alături de Sf. Metodiu, trebuie să vorbim și de Școala Antiochenă, pentru că el, opunându-se lui Origen și metodelor acestuia exegetice, reprezintă punctul de trecere la această școală. Caracteristica și tendință principală a acestei școli consista în metodul său istoric în exegeza biblică, ținându-se strict de litera Cărții Sfinte, pe care nu o părăsea aproape niciodată, limitând alegoria la minimum posibil, adică la acele locuri unde o indica în mod clar. Se insista, deci, mult, asupra realității evenimentelor povestite, de aceea spune el în Cristologie că se insista mai mult asupra părții omenești în opera Mântuitorului, decât asupra divinității lui. Speculația, în această școală, era foarte lentă și foarte precaută, așa încât în curând a deviat de la credința adevărată. Începuturile Școlii Antiochene ne sunt cunoscute prea puțin. Apare, pentru prima data în istorie, cu presbiterul Doroteiu sau, și mai clar, cu Lucian, adevăratul ei întemeietor. Despre primul amintește Eusebiu (H. E. VII, 32,2,4) care, între 280-306, ascultă interpretările lui exegetice. Lucian, de origine din Samosata, cum am amintit, a fost educat la Edessa și apoi, poate, la biblioteca din Cezareea, fiind învățător și martir în Antiochia, în 312. Despre amândoi se spune că au cunoscut bine limba ebraică.

Despre scrierile lui Doroteiu nu știm nimic. Despre ale lui Lucian știm că a făcut o revizuire a Vechiului Testament pe baza textului evreiesc și una a Noului Testament, care s-au răspândit foarte repede. Despre celelalte scrieri s-a amintit în paginile anterioare. Lucian a fost într-o vreme susținătorul subordinațianismului lui Paul de Samosata, încât unii îl considera precursorul lui Arie, fiindcă, într-o scrisoare păstrată într-o parte din lucrările Sf. Epifaniu, se numește pe sine lucianist și pe aderenții săi lucianiști. Este foarte probabil că tot din Lucian a împrumutat Arie ereticul aparatul biblic cu care își apără greșeala: Tatăl e mai mare decât mine, Dumnezeu m-a făcut. Aceste greșeli au fost condamnate la Conciliul II ecumenic din Niceea, 325, în mod solemn.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact