Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA A II-A
DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI II PÂNĂ LA CONCILIUL DE LA NICEEA - 325
CAPITOLUL VI
B. GREȘELI PRIVIND SFÂNTA TREIME
Modalismul - secolul al III-lea - este prima greșeală în care se afirmă că Dumnezeu
nu
exista decât ca una și aceeași Persoană, care este numită Tatăl, Fiul și Spiritul Sfânt, după
manifestările sale și diversele sale atribute. Deci persoanele divine ar fi numai puncte de
vedere diverse (moduri), prin care îi cunoaștem pe Dumnezeu după lucrările ce le
îndeplinește rând pe rând. Acest unitarism modalist a primit diverse denumiri, după autorii
care l-au propagat: a) monarhianism, căci inventatorii lui strigau pretutindeni:
Monarhie
Monarhie b) patripasianism, după care Tatăl este egal Fiului, suferind în Cristos. Cei
mai
vechi propagatori ai acestei erezii au fost Praxeas și Noet. Ultimul a venit la Roma din Asia
Mica, în secolul al II-lea, pentru a denunța montanismul. Tot acolo s-a dus și Praxeas, care
a profitat de bunăvoința Papei Zefirin pentru a-și răspândi doctrina, însă a avut imprudența
să treacă în Africa pentru a dogmatiza Cartagina. Acolo l-a întâlnit pe Tertulian, care l-a
convins că greșește, scriind Adverses Praxeam. Sf. Hippolyt ce-l ignora pe Praxeas,
scriind Contra Noetum îl combătu pe Noet, care răspândise o doctrina asemănătoare în
Smirna. Alți apărători ai doctrinei modaliste au fost Epigone la Roma, care forma o
sectă în
secolul al III-lea, Cleomene, ce-i succeda ca șef și în fine Sabellius în aceeași
epocă, sub
Papa Zefirin sau Calist. Secta a avut mare influența și cu notabile modificări: Dumnezeu
este unitatea simplă indivizibilă. El este Tatăl, Tatăl-Fiul. El se numește Cuvântul, ca și
Creator, Tatăl ca legislator al Vechiului Testament, Fiul ca și Răscumpărător, Sf. Spirit ca
sfințitor, fiind în același timp și unica persoană ce reprezintă sub aceste diverse aspecte
tranzitorii. Deci Dumnezeu încetează de a fi Tatăl pentru a deveni Fiul prin întrupare și
numai Fiul suferă. Aceste aspecte sunt egale. Se vede că modalismul diferă de
subordinaționism, care este arianismul însuși. Adopțianismul neagă pluralitatea
persoanelor divine (contrar modalismului care o admite) și divinitatea lui Isus, căci pentru
acești eretici, Cristos nu este Dumnezeu, ci numai adoptat de Dumnezeu, la botezul său,
spunea Teodot cel vechi. Acesta, devenind șeful sectei, a fost excomunicat în 190 de Papa
Victor. Un adopțianism spaniol a apărut în secolul al VIII-lea, care însă admitea Trinitatea.
Paul de Samosata. Parvenit, intrigant și ambițios, protejat de regina
Zenobia, a cumulat
în Antiochia sarcina de episcop și recepționer al finanțelor, spre anul 260. El a voit, de
asemenea, să aibă gloria de doctor. Pentru a combate doctrinele alexandrine asupra
Logosului, el negă divinitatea lui Isus Cristos și nu văzu în Isus decât un om obișnuit, căruia
Dumnezeu i-a comunicat, în modul cel mai perfect, superior celorlalți profeți. Se poate numi
Dumnezeu, dar aceasta este o simplă figura retorică. Atacat într-un conciliu reunit la
Antiochia în anul 264, prezidat de Firmilian de Cezareea, el disimulă gândirea sa sub
termenul - atunci echivoc -, omoousios, înțelegând ousia și natură, și persoană. Pus să se
explice clar înaintea noului conciliu din 268, el fost convins de greșeală, depus, iar termenul
omoousios a fost proscris. Paul, susținut de Zenobie, a reușit să se mențină în Antiochia și
a refuzat să elibereze un imobil aparținând Bisericii, până în anul 272, când Împăratul
Aurelian, viitorul persecutor, a decis ca acel imobil în litigiu trebuie să aparțină celor care
sunt în comuniune cu episcopii Italiei și episcopul Romei. Doctrina lui Paul de Samosata
este o forma modalistă de adopțianism. Paul păstra numele de trei persoane în
administrarea botezului și în învățământul teologic, dar el suprima de fapt personalitatea
Fiului și a Sfântului Spirit, aplicând în acest sens Logosului calificativul de omoousios
(consubstanțial), formula pe care o compromitea prin interpretare modalistă. Pe de altă
parte afirmă că, Cristos nu este Dumnezeu, ci un om unit cu înțelepciunea într-o unire pur
accidentală, produsă prin înlocuirea în el a puterii lui Dumnezeu. Pentru aceasta doctrina,
adopțianistă, pregăti căile nestorianismului.
Au fost încercări de a-l reabilita pe Paul de Samosata. Un critic celebru, F. Loofs, a
încercat recent să o facă. După el, Paul era un mare reprezentant al vechii Tradiții creștine,
sprijinindu-se pe filosofia stoică cu tendință unitară în Teologie și favorabilă dualismului în
Cristologie. El a fost victima partizanilor unei școli recent apărută, de la Origen,
neoplatoniciană, cu tendințe trinitare foarte acuzate, iar în Cristologie înclinând la unitate
sau monofizism. Aceasta reconstituire doctrinală ține mai mult de legendă decât de istorie.
Aceea a savantului G. Bardy este, de altfel, solidă (Cayré, op. cit. l, pg. 168-169).