Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA A II-A
DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI II PÂNĂ LA CONCILIUL DE LA NICEEA - 325
Capitolul V
C. SCRIITORI POST ORIGENIȘTI MAI
IMPORTANȚI
I. SEXTUS IULIUS AFRICANUL (175-240)
S-a născut în Ierusalim (nu în Africa sau, mai precis, în Libia, la Aolia, cum s-a crezut
mult timp). Din puținele informații pe care le avem despre el aflăm că era un laic nobil și cult.
În 195 îl însoți pe Septimius Severus în expediția să contra Parților, apoi strânse legături de
prietenie cu regele Edessei, Abgar al IX-lea. De aici, atras de faima școlii din Alexandria,
plecă acolo să asculte cursurile lui Heraclas, în absența lui Origen. Restul zilelor le petrecu
la Emmaus (Nicopolis), lângă Ierusalim, unde muri, după anul 240.
Cea mai însemnată scriere a sa, Cronografiile, cuprinde cronici universale în 5 cărți,
de la începutul lumii până la anul 221 d. Cr., anul al III-lea al domniei împăratului
Eliogabalus. În această opera, autorul încearcă să armonizeze istoria biblică cu datele
istoricilor și documentele păgâne. Din original n-au mai rămas decât unele fragmente, însă
conținutul lui a trecut în cronica lui Eusebiu. Opera a fost scrisă în 221. A doua operă a sa
este un volum mare de însemnări de tot felul (magie, medicină, fizică, strategie etc.) cu titlul
Urzituri sau lucruri însemnate, în 24 de cărți, dedicată lui Alexandru Sever. În ea nu se
găsește nimic creștin. Din ea n-au mai rămas decât unele citări posterioare. A fost scrisă
după Cronografii. Ni s-a păstrat, în schimb, o scrisoare adresată lui Origen în care
contesta autenticitatea istoriei Susanei din Daniil, la care Origen. răspunde că este
autentică. În altă scrisoare, adresată lui Aristide, pentru a concilia problema celor două
genealogii ale Sf. Iosif din Matei și Luca, spune că este fiul lui Iacob, după natură, și al lui
Eli, după Lege.