Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA A II-A
DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI II PÂNĂ LA CONCILIUL DE LA NICEEA - 325
Capitolul V
A. SCRIITORI ORIENTALI
4. ORIGENISMUL
Origenismul - termen peiorativ - designează sistemul doctrinal ce cuprinde punctele
slabe ale doctrinei lui Origen: preexistenta sufletelor, spiritualitatea trupurilor glorificate și
apocatastazia și care a sfârșit prin condamnarea lui de către Biserica. În veacul al III-lea,
Origen n-a avut decât prieteni, primii lui discipoli: Grigore Taumaturgul, Firmilian din
Cezareea; în Egipt, pe urmașii săi Dionisie al Alexandriei, Teognost, Pierius și, mai târziu,
Sf. Atanasie și Didim. În secolul IV, opera lui Origen a făcut o adevărată cariera publică.
Fiecare lua liber datele ce-i conveneau, citându-l. Sf. Ieronim s-a indignat de aceste furturi
ale fanaticilor admiratori, care uneori transformau în dogme ipotezele originale, creând astfel
origenismul.
Așa au apărut controversele origeniste în secolele IV și la mijlocul sec. V. La începutul
secolului al IV-lea, Origen a fost atacat de Sf. Metodiu din Olimp și de Sf. Eustațiu al
Antiochiei, însă se găsi un abil apărător în Sf. Pamfil, șeful noii școli din Cezareea, care
compusese, în colaborare cu Eusebiu, Apologia lui Origen, în favoarea marelui alexandrin.
La finele veacului al IV-lea, trei oameni întruchipară rezistentă origenismului, dar din trei
motive diferite: Sf. Epifaniu, Sf. Ieronim și Teofil al Alexandriei. Primul, timp de 30 de ani,
combătu erorile trinitare, abuzul de alegorism și probele succesive crezute de călugării
Palestinei, origeniștii și spiritualiștii din Nitra, pe care îi expulză de pe muntele lor. Sf. Ioan
Crisostomul, care primi câțiva dintre acești exilați, deveni victima acestei lamentabile
aventuri. Sf. Ieronim, la început admirator, după anul 400 deveni adversar, obținând
condamnarea origenismului de către Papa Anastasiu, în anul 400, dar nu știm conținutul
actului pontifical cu erorile cenzurate. Lupta antiorigenistă se redeschise În secolul al VI-lea,
sub împăratul Iustinian, prezentându-se sub două forme:
a) prima, condamnată la Constantinopol, în 543, prin zece anatematisme aduse de un
sinod local și aprobate de episcopatul unit cu Roma și de Papa Vigilius însuși care
cuprindeau învățătura călugărilor origeniști palestinieni și, în particular, aceea a lui Theodor
Askidas (devenit episcop al Cezareei Capadochiei) și Domitian (episcopul Ancirei), fără nici
o aluzie la subordinaționismul persoanelor divine, nici la alegorie, ci la transformarea în
dogme a unor ipoteze create de imaginația lui Origen. Aceste ipoteze fură amplificate prin
opiniile ciudate, niciodată emise de Origen: forma sferică a trupurilor aleșilor, noua răstignire
a lui Isus în veacul viitor, pentru mântuirea diavolilor.
b) mai ciudat a fost origenismul de care s-a ocupat Conciliul V ecumenic din
Constantinopol din 553, opera călugărilor Noua Lavră din Palestina, în care își implanta
doctrina călugărul sirian Ștefan Bar-Sudailli, care adaugă un panteism doctrinei lui Origen,
adepții lui numindu-se isochristes, după care, în cele din urmă, toți oamenii, ca și însuși
Cristos, se vor pierde în Dumnezeu, fiind destinați a deveni egali lui Cristos, ceea ce Origen
n-a gândit niciodată.