Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA A II-A
DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI II PÂNĂ LA CONCILIUL DE LA NICEEA - 325
Capitolul V
A. SCRIITORI ORIENTALI
2. CLEMENTE ALEXANDRINUL (150-216)
Titus Flavius Clemente este cel mai vechi scriitor alexandrin. S-a născut în anul 150
dintr-o familie bogată. Convertit la creștinism din cauza frumuseții vieții creștine, către 175,
călători în provinciile Imperiului Roman cu scopul de a-și câștigă o instrucție religioasă mai
completă. Călătoria a început-o în Grecia, apoi prin Siria și Palestina, oprindu-se în Egipt, la
Alexandria unde găsi ceea ce căuta, sufletul său, în Pantenus, acea albină siciliană. În
Alexandria sosi către 180, când Pantenus era în fruntea Școlii Alexandrine. Aici se hirotoni
preot către 193, fiind colaboratorul lui Pantenus în îndrumarea școlii, iar după puțin timp,
către 200, îi urmă director al școlii, având ca învățăcel pe Alexandru din Ierusalim și pe
Origen. Publicându-se edictul lui Septimius Severus (202-203), părăsi pentru totdeauna
Alexandria, retrăgându-se la învățăcelul său, Alexandru, episcop în Ierusalim. Într-o
scrisoare adresată lui Origen, acesta vorbește despre Clemente și Pantenus ca despre
persoane ce nu mai sunt în viată. Clemente se deosebește prin spiritul său apostolic prin
generozitatea caracterului său, fiind preocupat de un singur lucru: de a aduce servicii, de a
face bine contemporanilor săi, de a le ridica moralul și de a-și modela viața după aceea a lui
Cristos.. A fost un scriitor foarte învățat. Nici un scriitor, nici chiar Origen, nu a cunoscut și
nu a citit atât de mult vechile scrieri păgâne și creștine. Cu toate acestea, scrierile lui
Clemente nu sunt lipsite de defecte. Adesea se observa în scrierile sale o lipsă de plan, e
prea lung la vorbă și are o mulțime de digresiuni și citațiuni. Multe din scrierile lui Clemente
Alexandrinul s-au pierdut, puține s-au păstrat în întregime. Opera sa de căpetenie este
Trilogia, un fel de pregătire său introducere în creștinism, compusă din trei părți:
Protrepticus, Pedagogus și Stromata. Toate aceste trei scrieri sunt în strânsă legătură una
cu alta. În prima este vorba despre convertirea omului de la idolatrie la creștinism; în a doua
îl învață pe om să ducă o viață creștină onestă, iar în ultima, îi instruiește asupra dogmelor
credinței și îi expune adevărurile speculative.
l) Protrepticus - Cuvânt de îndemn către greci, 12 capitole, este o apologie în care
autorul își propune să-i convertească pe păgâni, arătându-le, pe de o parte, goliciunea și
falsitatea păgânismului, iar pe de alta parte, neputința Filosofiei de a ne da o învățătură
suficientă despre Dumnezeu și religie, ceea ce o pot face numai profeții, cărora Cuvântul le-a
descoperit în întregime adevărul. Combate, apoi, părerea că nu trebuie părăsită religia
strămoșilor, spunând că multe sunt obiceiurile care adesea se schimbă și termină
îndemnându-i pe oameni să se convertească, arătându-le câte binefaceri le va aduce
întruparea Cuvântului. Copilul devenit om, părăsește jucăriile sale: păgânismul nu este
decât jucăria copilăriei omenirii (F. Cayré, op. cit. p. 173).
Pedagogul, scrisă în trei cărți, este un fel de etică creștină în care îi aduce pe
convertit
la adevărurile creștine predicate de Cristos, adevăratul pedagog, care trebuie să-i învețe
practicarea virtuților. În partea ultimă, îi caracterizează pe adevăratul Pedagog, adică
Cuvântul întrupat, care, fiind Dumnezeu, iartă păcatele și, ca om, ne-a învățat să nu
păcătuim. Copiii care trebuie educați sunt toți cei care vor să cunoască adevărul. În metoda
Lui de educație, prevalează iubirea, pe când în metoda pedagogică a Vechiului Testament
prevala frica. Și pedagogul Noului Testament are în mână bățul, care însă nu este simbol de
pedeapsă, ci de grație, de har. Pedagogul nostru este bun și drept în același timp, unind în
Sine dreptatea legii cu bunătatea și dreptatea Evangheliei, pentru că El este autorul
amândurora. Faptele noastre, care formează obiectul Pedagogiei divine, vor fi bune dacă
vor fi în conformitate cu mintea sănătoasă sau cu preceptele Pedagogului, altfel sunt rele.
Celelalte cărți din Pedagogul expun normele care trebuie să călăuzească faptele noastre
pentru a trăi bine și a ajunge la viața veșnică. În ele. Clemente parcurge diferitele împrejurări
ale vieții de toate zilele ale creștinului, biciuind viciile din timpul său (alimentația excesivă,
râsul, convorbirile, parfumurile, coroanele, cochetăria, igiena etc.), dând sfaturi cu privire la
virtuți, la îndreptarea în virtuți a acestor vicii și cerând ca viața creștinului să fie străină de
orice vanitate, lingușire și spirit de lume. După aceste două opere, ne-am fi așteptat ca a
treia să fie Învățătorul, în care să găsim o expunere a dogmei creștine. În locul acesteia.
Clemente a scris Stromata (Țesături de comentarii știintifice cu privire la adevărata
Filosofie, în opt cărți). Ultimă carte nu s-a păstrat întreagă. Nu este ușor să facem o analiză
a acestor comentarii, pentru că ele nu au nici o legătură solidă între ele, cum spune însuși
Clemente. Nu găsim în cărțile Stromata nici ordine, nici discursuri. În prima carte,
demonstrează că este permis și util creștinilor să citească scrierile clasice, mai ales
filosofice, pentru că acești scriitori s-au inspirat din Vechiul Testament. În cartea a două
expune raportul dintre credință și gnoza creștină. În cea de a treia și a patra tratează despre
criteriile adevăratei gnoze, adică pudoarea și martiriul apărării adevărului; în a cincea
vorbește despre simboluri și alegorii, pe care autorul le vede pretutindeni; a șasea și a
șaptea ne prezintă un rezumat al argumentelor expuse în Protrepticus și Pedagogus. Cartea
a opta este o îngrămădire de date privind Criteriologia și Logica și diferitele școli gnostice.
Defectele amintite mai sus apar, în special, în această ultimă scriere.
Data redactării Trilogiei poate fi socotită ținând cont de faptul că această opera a
fost
scrisă în ordinea în care a tratat-o. În Stromata I, 21 este amintită de mai multe ori moartea
lui Commodus (31 dec. 192), iar în Stromata II, 10 se face aluzie la martirii care trec zilnic pe
dinaintea ochilor autorului.
Aceștia nu pot fi decât martirii persecuției lui Septimius Severus (202-203). Deci cartea
a II-a a Stromatei a fost scrisă prin 203, Pedagogus cu câțiva ani mai înainte, iar
Protrepticus și mai înainte, în Alexandria, pe când cărțile III-VIII ale Stromatei le-a scris între
203-215 în afara Alexandriei, probabil În Cezareea.
În afara Trilogiei, Clemente ne-a mai lăsat scrisoarea Quis dives salvetur (Care bogat
se va mântui?), omilie în care expune într-un mod clasic învățătura creștină cu privire. la
buna folosire a bogățiilor (Me, X, 17-31), arătând că bogățiile nu sunt o piedică mântuirii
decât prin reaua lor folosire; corecta lor folosire este un mijloc de practicare a virtuții, milei,
asigurându-ne mântuirea. Ca încheiere, îndeamnă credincioșii la pocăință și milă, povestind
episodul convertirii celebrului hoț convertit de Sf. Ioan. Omilia a fost foarte apreciată în
vechime.
Scrieri păstrate fragmentar sau pierdute: Hypotyposes (adumbrationes = Eseuri, în 8
cărți) sunt comentariu asupra Sf. Scripturi, locuri alese atât în Vechiul cât și din Noul
Testament, inclusiv epistola Sf. Iuda Tadeul, Epistolele Catolice ale lui Pseudo-Bamaba și
Apocalipsul Sf. Petru. În aceste comentarii, autorul exagerează cu interpretarea alegorici.
Această operă a fost sever criticată de Foție (Biblioteca, cod 109), care scuză pe Clemente
de o serie de greșeli ca: veșnicia materiei, duplicitatea Cuvântului, întruparea numai a
Cuvântului interior și numai în mod aparent Cuvântul este socotit între lucrurile create; tot
așa metempsihoza etc.
Această judecată a lui Foție pare prea severă, fiindcă, din fragmentul ce ne-a rămas, nu
rezultă așa ceva, precum nici din celelalte scrieri ale lui Clemente.
Eusebiu (H. Ec. VI, 133) mai amintește încă patru scrieri aie lui Clemente între care
Despre Paști, în care apăra oficierea și prăznuirea Paștilor de către Biserica Alexandriei în
duminica prima după 14 Nisan; Canonul bisericesc sau contra iudaizanților; Predici
despre post și clevetire; Îndemn către nebotezați la perseverență sunt alte scrieri păstrate
fragmentar de la Clemente, i se atribuie și scrieri neautentice.
Învățătura lui Clemente Alexandrinul. Una dintre
preocupările principale ale lui
Clemente a fost de a determina relațiile dintre credință și rațiune, de a arăta ce a fost și ce a
făcut Filosofia pentru a pregăti lumea creștină pentru Revelația divină. El se găsea între
două curente: gnosticismul, care disprețuia credința adevărată, și Tradiția. Ideile gnosticilor
sunt la îndemâna și celor mai simpli creștini; condamnau în Biserică orice dezvoltare
științifică a lucrurilor, a credinței, mulțumindu-se cu o credință goală și, în acest fel, se
credeau perfecți și fără gnoză. Credința este desăvârșirea învățăturii, spunea Clemente în
Pedagogus (l, 6,29), însă proclama și utilitatea Științei, mai ales a Filosofiei, ea fiind o
pregătire pentru credință. În ceea ce privește adevărurile religioase pe care le afimă de la
filosofi, fiindcă multe adevăruri le-au împrumutat de la profeți, pot ajuta credincioșii la o
adâncă interpretare a credinței, a desăvârșirii moravurilor, care este adevărată înțelepciune.
Credința este baza gnozei, a cunoașterii (Stromata VII, 10,55) și criteriul gnozei
(Stromata 11,4,15).
Pentru a ajunge la adevărată înțelepciune, care este o demonstrare logică și stabilă a
lucrurilor descoperite prin credință, se servește de Tradiție, de Sf. Scriptură, de Filosofie.
Credința este singura cale adevărată a cunoașterii lui Dumnezeu și baza necesară a oricărei
științe. Ea este baza edificiului spiritual al fiecărui creștin, iar speculația teologică rămâne
subordonată Sf. Scripturi și Sf. Tradiție. Pe baza credinței se naște teama de păcat ca un
principiu teologic, care îndeamnă penitență, Botez și Pocăință.
Cu privire la Sf. Scriptură, admite că este inspirată (Stromata 6,5), însă nu pare a
constata un canon bine determinat al cărților sfinte, fiindcă socotește între ele și Epistola lui
Pseudo-Barnaba, a lui Sf. Clemente Romanul și Apocalipsul Sf. Petru. Toate celelalte cărți
ale Noului Testament, afară de Epistola către Filimon, a II-a a Sf. Petru, a III-a a Sf. loan, le
citează ca inspirate. Cu privire la Evanghelii, ne redă ordinea în care au fost scrise. Despre
Epistola către Evrei spune că a fost scrisă de Sf. Pavel în evreiește, pentru evrei, și că a fost
tradusă în grecește de Sf. Luca, pentru greci. (Eusebiu, H. E. VI, 14) În interpretarea Sf.
Scripturi se servește de alegorism.
Clemente subliniază foarte mult și Sf. Tradiție, care este baza adevăratei credințe
(Stromata, VII, 16) și reprobă învățăturile eretice, pentru că sunt contrari Sf. Tradiții. Sf.
Tradiție este criteriu și pentru Sf. Scriptură (Stromata, III, 13).
Cu privire la Dumnezeu, deosebește două feluri de
cunoașteri: una, pe care o avem în
viața aceasta sau reflexă din oglindă, iar alta, pe care o vom avea în viața de dincolo față
la față (Stromata l, 19).
Cu privire la creație, este corect: el nu admite nici veșnicia materiei, nici preexistent
sufletelor. Nemurirea sufletului este net afirmată.
Dintre atributele lui Dumnezeu citează în particular: atotputernicia, atotștiința, prin care
cunoaște și lucrurile viitoare contingente și libere (Stromata VI, 17), bunătatea și dreptatea
(Pedagogus l, 8). Admite clar existența Sf. Treimi: Unul este Tatăl tuturor, unul este și
Cuvântul tuturor și unul este și Sf. Spirit și El este pretutindeni (Pedagogus, l, 42). Cu privire
la Cuvânt, Foție îl acuză de greșeală, că adică a afirmat că Logos este o creatură și că sunt
două Cuvinte, dintre care s-ar fi întrupat numai unul. Din textele care se păstrează, acest
lucru nu rezultă de loc, ci contrariul: Cuvântul Dumnezeiesc este fără îndoială Dumnezeu
Adevărat (Protrepticus, 10). Că întotdeauna a fost Cuvântul, este amintit când spune: La
început era Cuvântul... (Protrepticus, și Hypotyposes, l, l). Admite dualitatea naturii și
unitatea persoanei în Mântuitorul Isus. Cu privire la întrupare, Foție spune că Clemente ar fi
învățat docetismul, ceea ce pare exagerat, căci Clemente spune: Cuvântul care a făcut
toate a luat trup și a fost conceput în sânul Vergurei (Stromata, VI, 15). Admite și realitatea
Trupului Cuvântului (Stromata, VI, 9). Recunoaște că Cristos este Dumnezeu și om în
același timp: Cristos este Dumnezeu și Om (Protrepticus, I). Afirmă că unirea celor două
naturi în persoana Cuvântului a perseverat și în timpul îngropării. Este drept că insista
asupra conceptului că Isus s-a întrupat pentru a fi învățătorul nostru și pentru ca să ne
învețe cum să trăim bine, însă nu exclude conceptul răscumpărării din păcatul strămoșesc.
Cu privire la Biserică. O numește Cetatea Cuvântului,
Fecioară și Mama, care
hrănește copiii săi cu laptele Cuvântului (Pedag. l, 6). În ea deosebește pe păstor de popor:
Păstorii suntem cei care stăm în fruntea Bisericilor după chipul Păstorului celui Bun, iar voi
sunteți oi (Pedag. I, 6). Cunoaște, de asemenea, gradele ierarhiei: episcop, prezbiter,
diacon (Stromata, VI, 15) și nu ignorează nicidecum episcopatul monarhic, căci în omilia
Care bogat se va mântui? spune că Sf. Ioan, reîntors de la Patmos la Efes, umbla să
pună episcopi, iar în Hypotyposes, VI, spune că apostolii aleseră pe Iacob ca episcop al
Ierusalimului. Are și o mărturie despre primatul Sf. Petru, în aceeași omilie, 24: Fericitul
Petru, alesul acela și vestitul primul între învățăcei... Trăsătura dominantă a doctrinei lui
Clemente este aspectul ei moral, fiind concepută ca o asceză în ascensiune pe trepte care
apropie omul de statul perfecțiunii lui. El împarte creștinii în două clase: simpli, care n-au
decât o credință comună; și gnostici sau perfecții, care au o credință deplin dezvoltată.
Aceștia se deosebesc esențial de falșii gnostici. Prin doctrina să, Clemente a făcut
Alexandria centrul intelectual creștin al Orientului și a combătut eficient gnoza eretică.
Totuși, asceză sa a fost cam idealistă. Adevăratul gnostic, după Clemente, este omul
profund religios, căci cunoașterea religioasă, creștină, bazată pe Sf. Scriptură, este
superioară celei păgâne, iar filosofia, ca un dar al lui Dumnezeu în mod providențial, a
pregătit Neamurile păgâne la creștinism și este utilă în cunoașterea lui Dumnezeu.
Despre Sacramente are idei exacte: Botezul se dă, după o instrucție
catehetică,
acelora care au credință și produce efectele sale prin puterea Sf. Spirit (Pedag. l, 6). Pare că
afirmă invaliditatea botezului ereticilor, pe care îi numește apă străină... Rău străin, care
duce în mare... (Strom. l). Sf. Mir este destul de bine indicat în expresia pecetea Domnului,
în omilia citată, 42, când vorbește despre un tânăr care, fiind nebotezat, prezbiterul care l-a
luat în casa să a uitat să-i dea după Botez pecetea Domnului. Prezența reală a lui Isus
Cristos în Sf. Euharistie este de multe ori afirmată în Pedagogul l, 6, unde Cristos este
prezentat ca hrana noastră. Euharistia este în același timp o Jertfă (Stromata, IX, 14; IV, 25).
Cu privire la Penitență, Clemente tinde spre rigorism.
El îl citează pe Hermias și afirmă
că, înainte de Botez, este numai o simplă pocăință, însă cea de după Botez este însoțită nu
numai de iertarea păcatelor prin dezlegarea preoților, unii prea indulgenți cu penitenții, ci și
de vindecarea sufletească. Subliniem că în Biserica Alexandrină omorul, ca păcat greu, se
ierta. Căsătoria este legitimă, contrar gnosticilor. Ea este indisolubilă. Divorțul nu este
permis nici într-un caz (Stromata II, 23). Cu privire la cele din urmă ale omului (Eshatologia),
admite învierea morților (Pedag. l, 6), răsplata celor buni după meritul fiecăruia (Stromata,
VI, 14) și pedeapsa focului pentru cei răi (Stromata V, 14). Nu pare adevărat ce spun unii că
ar fi negat veșnicia pedepsei, afirmând că Dumnezeu nu pedepsește, ci îndreaptă, pentru că
în Stromata VII, 2, Clemente nu vorbește despre pedepsele care urmează după Judecata
din urmă.