Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul II
APOLOGIȘTII
D. APOLOGII PĂSTRATE
5. SFÂNTUL TEOFIL ANTIOCHENUL
S-a născut în Siria, în partea către Mesopotamia (pe Eufrat), în păgânism, studiind nu
numai limba greacă, dar și pe cea ebraică. S-a convertit la creștinism citind Sf. Scriptură, iar
în 169 a fost ales episcop de Antiochia, unde a păstorit până în 185, după cum afirmă mulți
critici. Deci a trăit între 120-185. Dintre scrierile lui ni s-au păstrat o lucrare în trei cărți
intitulată Discursuri către Autolycus în cartea I-a (14 cap.) răspunde la
trei propoziții ale lui
Autolycus, care considera păgânismul cu zeii lui fiind superior creștinismului, apărându-l și
negând existența unicului Dumnezeu al creștinilor și învierea morților; râdea batjocoritor de
numele creștinilor. Sf. Teofil demonstrează existența lui Dumnezeu din rațiune și lumea
creată, determinându-i atributele principale: El nu poate fi văzut cu ochii trupului, însă poate
fi văzut în lucrurile create. Critică zeii păgâni apărați de Autolycus, apără numele de creștin
și învierea morților. În cartea a II-a (38 cap.), rugat de Autolycus, demonstrează pe larg
falsitatea zeilor păgâni și adevărul despre învățătura creștină, spunând că învățăturile
creștine cu privire la crearea lumii, la cult și la morală sunt superioare păgânismului.
În cartea a III-a (30 cap.), după ce apără pe creștini de acuzele de imoralitate, incest și
antropofagie, arătând viața lor curată, probează vechimea Sf. Scripturi, spunând că Moise a
trăit cu 1000 de ani înaintea Războiului Troian, apoi dă o cronologie a lumii, de la facerea ei
până la Marc Aureliu, servindu-se de Biblie și de alți scriitori și conchide că creștinii nu pot fi
numiți noi, fiindcă sunt foarte vechi. Aceste trei cărți au fost scrise după moartea lui Marc
Aureliu (180), sub Commodus, și înainte de 190 când a murit urmașul său (Maximin) pe
scaunul din Antiochia, cum spune Eusebiu, deci între 180-185.
Scrieri pierdute: Despre diavol, Despre miturile zeilor, Despre Istorii, Contra lui
Hermogen, Contra lui Marcion, cărți în care se cuprind elementele credinței noastre, adică
un catehism, un comentar la proverbele lui Solomon și un comentar asupra celor patru
Evanghelii. Doctrina Sf. Teofil are ca izvor Profeții, în dovedirea și
cunoașterea
creștinismului, fiindcă ei Însuși s-a convertit citindu-i. Profeții au fost neînvătați, însă inspirați
de Sf. Spirit și deci adevărați. Alături de ei îi pune pe Evangheliști și pe ceilalți scriitori din
Noul Testament. În mod particular îl citează pe Sf. Ioan (I Tim.). A fost împotriva lui
Hermogen cu privire la Apocalips. El dovedește existența lui Dumnezeu din lucrurile create,
din mișcare și din legile universului. Fixează atributele lui Dumnezeu care a creat toate din
nimic. El numește pentru prima data cele trei persoane divine cu numele Trias (II, 5) pe
care le numește Dumnezeu, Cuvântul și Înțelepciunea. Cu privire la Cuvânt, admite
existența lui din veșnicie, însă deosebește în El două faze: înainte de crearea lumii (Logos
endiatetos) și după crearea lumii (Logos proforicos). Cuvântul se găsea în Dumnezeu
înainte de crearea lumii, când L-a exprimat, creând prin El lumea. Această expresie va da
naștere mai târziu arianismului. Demonstrează, apoi, învierea morților, care pentru noi este
un adevăr de credință. Compara, în fine, Bisericile cu insule de scăpare în mijiocul mării. Sf.
Teofil, deși este inferior Sf. lustin și Athenagoras în ceea ce privește filosofia, le este
superior în cultura literară, în stilul său elegant, deosebit de împodobit. Este un foarte bun
cunoscător al Sf. Scripturi, pe care o citează mult.