Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul II
APOLOGIȘTII
D. APOLOGII PĂSTRATE
3. TAȚIAN
Tațian - Tertulianul Bisericii Orientale - s-a născut în țara Asirilor din Părinți sirieni spre
anul 125; a primit o educație grecească temeinică, învățând Istoria, Retorica și Filosofia.
După ce și-a terminat studiile, a călătorit mult în lumea greco-romană, încercând toate
filosofiile și toate religiile. Era deja destul de cunoscut în lumea păgână, căci scrisese
Despre animale și Despre natura demonilor.
Ajuns la Roma și dezgustat de păgânism, găsi mântuire în scrierile creștine și se
converti la creștinism între 150-155, urmând școala filosofică a Sf. Iustin. După moartea
acestuia, el însuși deschide o școală în Roma, avându-l ca învățăcel pe asiaticul Rodon.
După 165, sigur înainte de 172, părăsi Roma și se reîntoarse în Orient.
În anii 172-173 întemeie secta encratiților, separându-se de Biserică, reprobând
căsătoria, oprind întrebuințarea cărnii și a vinului, celebrând Liturghia cu apă. Anul morții
sale nu se cunoaște, însă pare mort înainte de terminarea cărții a treia din Adversus
haereses (189) a Sf. Ieronim.
Eusebiu (Historia Ecclesiae, IV, 29) spune că Tațian a scris un mare număr de opere.
Astăzi ni se păstrează numai două: Cuvântare către Greci și Diatessaron.
Cuvântarea către Greci (42 capitole) este mai mult o apologie decât un discurs
polemic către învățații lumii grecești. În cap. 1-3 pune în relief inferioritatea civilizației
grecești față de cea barbară (= creștină), apoi arată superioritatea învățăturii barbare
(creștine) față cu cea grecească. Vorbește astfel despre Dumnezeu, despre Logos, despre
păcatul omului, despre răscumpărare, apoi critică învățătura, morala și așezămintele
grecilor. Arată, apoi, că civilizația barbară (= creștină) este superioară celei grecești și
pentru motivul că este mult mai veche decât grecească, luând ca termen de comparație pe
Moise și Homer. (Moise a trăit cu douăzeci de generații înainte de Războiul Troian, iar
Homer mult după acesta, pe care l-a cântat). Termină cu o mică biografie a sa, invitându-i
pe greci să-l imite. Această cuvântare a fost scrisă în afară de Roma, în Grecia, pentru că
din ea rezultă că nu este în Roma, când scrie.
Diatessaron este o Evanghelie compusă din textele luate din toate cele patru
Evanghelii.
Povestirile luate din cele patru Evanghelii sunt astfel expuse încât dau o desfășurare
cronologică, armonioasă a vieții și învățăturii lui Cristos. Le începe cu prologul Sf. Ioan: La
început era Cuvântul, renunțând la genealogia Domnului (Matei l, 1-17) și la tot ce putea
dovedi coborârea lui Isus din rădăcina lui David. Sf. Efrem a scris un comentar asupra
Diatessaronului lui Tatian. Textul original nu ni se păstrează, însă el poate fi refăcut din
comentariul Sf. Efrem, dintr-o traducere arabă publicată în 1888, datând acea traducere din
sec. al XI-lea. Această opera este foarte importantă pentru Tradiția Biblică: fundamentul
este Evanghelia Sf. Ioan, a IV-a, în care sunt intercalate în ordine cronologică fragmentele
din celelalte trei Evanghelii.
Opera a fost scrisă după reîntoarcerea lui Tațian de la Roma în Orient, între anii 172-173,
când Tațian trecuse deja în rândurile ereticilor, cum ne spun Eusebiu și Teodoret din
Cyr, ceea ce explică lipsa de cronologie a lui Cristos și în limba siriacă, fiind răspândită în
țările siriace (în Edessa, Cyr) și întrebuințată atât de ele, cât și de catolici, până în veacul al
V-lea când a fost introdusă în Liturghia siriacă.
Dintre scrierile pierdute au fost amintite două: Despre animale
și Despre natura
demonilor, contra celor care au scris despre lucrurile divine; apoi cartea Probleme,
probabil o colecție de texte ale Sf. Scripturi și alta Despre desăvârșire, în care susține că
însuși Mântuitorul ar condamna căsătoria.
Doctrina lui Tațian (înainte de 172-73): Dumnezeu exista din veșnicie.
Deși este spirit,
el a creat lumea din materie și poate fi cunoscut din ceea ce a creat. El a creat materia cu
ajutorul Cuvântului care, în momentul creării lumii, ieși în afară de Tatăl și deveni prima Sa
expresie. Cristos este Dumnezeu născut sub forma de om. El afirmă clar locuirea Sf. Spirit
în sufletele drepților ( Cuvântare către Greci, 13).
După 172/173 s-a făcut capul encratiților, erezie pe care Sf. Ireneu o numește
Commixtio omnium haereticorum, promovând dualismul, docetismul; afirmă că materia
este rea, căsătoria este rea; că Adam s-a condamnat; oprea întrebuințarea vinului în
săvârșirea Sf. Liturghii și consumarea cărnii.