Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul I
B. PĂRINȚII APOSTOLICI
6. SFÂNTUL POLICARP DIN SMIRNA (60-155)
S-a născut din Părinți creștini în anul 60 acel fericit și apostolic prezbiter, cum îl
numește Eusebiu. În tinerețe, după cum ne spune Sf. Ireneu în Adversus Haereses, a
cunoscut pe unii dintre Apostoli, mai ales pe Sf. Ioan și pe mulți dintre învățăceii Domnului.
A fost pus episcop în Smirna de Apostoli, mai precis de Sf. Ioan, cum ne spune Tertulian și
Sf. Ieronim. În acest timp s-a distins prin zelul său în a păstra neștirbită învățătura
Apostolilor și în a râspândi creștinismul printre păgâni.
În 107 a venit la Smirna, împreună cu credincioșii lui, să-l întâmpine pe Sf. Ignațiu din
Antiohia, care se află în drum spre Roma. Din Troia, Sf. Ignațiu îi adresează o scrisoare în
care-l roagă să scrie bisericilor ce se găsesc la răsărit de Smirna, în locul sau. Mai târziu,
însă în același an, 107, serie o scrisoare Filipenilor, trimițându-le, la cererea lor, scrisorile
Sf. Ignațiu. Către sfârșitul anului 154, Sf. Policarp a venit la Roma pentru a trata cu Papa
Anicet (154-168) diferitele chestiuni și mai ales chestiunea Paștilor. Sf. Policarp susținea
să se sărbătorească Paștile împreună cu evreii, în 14 Nisan (uzul quatrodeciman) cum se
făcea în Asia Mica. Papa susținu uzul roman, care era al celor mai multe biserici, ca să fie în
prima Duminică după 14 Nisan. Asupra acestui punct nu s-au putut înțelege, însă s-au
despărțit în pace, după ce, mai înainte de a pleca, au liturgisit împreună.
Abia s-a întors acasă, și a fost martirizat în anul 155. Moartea să este descrisă în
Epistola pe care Biserica din Smirna a scris-o Bisericii lui Filomenin în Frigia în 155. În urma
faptului că Quintus din Frigia, împreună cu alți câțiva, s-au declarat că sunt creștini, au fost
prinși și legați 11 creștini din Filadelfia. Între timp, mulțimea sălbăticită de sânge, se răsculă
și ceru ca Policarp să fie prins și condamnat. Policarp, care la ruga alor săi se ascunsese,
este trădat de un servitor și este prins la o gospodărie a lui de la țară. Înainte de a fi dus de
urmăritori, Sf. Policarp, cu permisiunea lor, se ruga pentru toți, precum și pentru Biserica
Universală (Katolike ekklesia). Ajuns pe stadionul din Smirna, refuză cererea proconsulului
Stadius Quadratus de-a se lepăda de Cristos: De 86 de ani îl slujesc și nu mi-a făcut nici un
rău. Cum pot eu să blestem pe împăratul meu, pe Acela care m-a mântuit? Amenințat că va
fi pedepsit cu foc, îi răspunse proconsulului că focul acesta arde puțin și apoi se stinge, dar
focul judecății viitoare este fără de sfârșit. Proconsulul dădu ordinul să fie ars pe rug. S-a
improvizat rugul, i s-a dat foc, dar... minune Flacăra l-a înconjurat în forma de bolta, el
strălucind în rugăciune. Fiindcă focul nu l-a ars, un călău s-a apropiat cu sabia și l-a
străpuns, scurgându-i-se așa de mult sânge, încât a stins focul, lucru la care mulțimea a
rămas uimită. Apoi, trupul i-a fost ars, iar oasele lui au fost adunate de creștini ca moaște și
așezate într-un loc de ei știut, unde se adunau să-i sărbătorească martiriul. Arderea lui pe
rug s-a întâmplat pe timpul împăratului Marcu Aureliu, spun scriitorii creștini antici.
Scrisoarea către Filipeni. Desigur, Sf. Policarp a scris mai multe scrisori. De fapt,
Sf.
Ignațiu l-a rugat să scrie, în locul lui, bisericilor așezate către Răsărit de Smirna (Pergam,
Tiatira, Sardes, Bisericile din Galatia etc). Sf. Ireneu, în Epistola către Florin, amintește de
mai multe epistole scrise de Sf. Policarp. Din toate acestea nu ne-a rămas decât Epistola
către Filipeni, scrisă în anul în care Sf. Ignațiu a trecut prin Smirna, 107.
Într-adevăr, această epistolă, formată din 14 capitole, s-a constatat că a fost scrisă cu
ocazia trecerii Sf. Ignațiu prin Smirna. Acesta a rugat pe credincioșii din Filipi să scrie celor
din Antiochia, felicitându-i că a încetat persecuția în Biserica lor Antiochenă. Filipenii îi scriu
Sf. Policarp, rugându-l să trimită și scrisoarea lor cu trimisul său în Antiohia și să le trimită
scrisorile Sf. Ignațiu. Sf. Policarp le răspunde cu această scrisoare. Policarp începe
scrisoarea să lăudând pe Filipeni pentru buna primire pe care i-au făcut-o Sf. Ignațiu și
tovarășilor lui și pentru credinta lor veche. Apoi le dă diferite îndemnuri, atât generale
asupra credinței, speranței și dragostei, asupra modului de a servi lui Dumnezeu, de a fugi
de doceți, asupra postului și rugăciunii etc., cât și speciale, pentru diferite categorii de
persoane: pentru soț și tată de familie, pentru soții, pentru văduve, pentru diaconi, pentru
tineri, fecioare, presbiteri. În încheiere, le trimite scrisorile Sf. Ignațiu și îi laudă.
Autenticitatea scrisorii a fost combătută de aceia care neagă și autenticitatea scrisorilor
Sf. Ignațiu. Alții îi neagă integritatea, considerând interpolate locurile unde se vorbește de
Sf. Policarp și de scrierile sale. Autenticitatea este însă dovedită de Sf. Ireneu și de Eusebiu;
acesta, nu numai că o amintește, dar citează în întregime capitolele IX și XIII, așa încât
afirmă și probează și integritatea capitolului XIII.
Doctrina din această epistola a Sf. Policarp este foarte importantă. Ea are multe citate din
Noul Testament: 1-11 Timotei, I Petru, II Ioan. Ea conține date istorice despre trecerea Sf.
Ignațiu prin Smirna, despre moartea lui de martir, despre scrisorile lui pe care Sf. Policarp
le-a adunat, despre predicarea Sf. Pavel în Filipi și despre epistolele către Filipeni: care
fiind la voi... v-a învățat cuvântul adevărului, care și absent v-a scris epistole (III, 2).
Are mărturii dogmatice prețioase: Cristos este Dumnezeu, este Fiul lui Dumnezeu, însă
este și om. Cine nu mărturisește că Isus Cristos a venit în carne, este Anticrist (VII, l). El a
murit pentru noi și pentru păcatele noastre. Dumnezeu l-a înviat și i-a dat mărire, făcându-l
stăpânul lumii și judecătorul viilor și al morților.
Biserica este un corp cu membre sănătoase și bolnave, organizată ierarhic cu episcop,
presbiter, diaconi. Credincioșii trebuie să se supună ierarhiei ca lui Dumnezeu și lui
Cristos. Sunt amintite apoi învierea morților, judecata, răsplata vieții viitoare. Dă apoi o
multime de sfaturi practice tuturor categoriilor de oameni.