Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul I
B. PĂRINȚII APOSTOLICI
4. EPISTOLA LUI PSEUDO-BARNABA
Textul se găsește în Codicele Sinaitic din veacul al IV-lea. Analiza (91 de capitule).
După
ce salută pe destinatari, se bucură de progresul lor spiritual și spune că Epistola să are ca
scop să adauge credinței o cunoaștere mai bună. Urmează partea didactică (II-VII) în care
autorul îndeamnă să se evite viciul și să se practice virtutea, pentru că se apropie sfârșitul
lumii și Judecata Domnului. Pentru a face acest lucru, trebuie să te ții departe de greșelile
iudaizanților, pentru că prescripțiile vechi și Legea Veche au fost abrogate și să nu te lauzi
cu Testamentul Domnului, ci să ai încredere în Cristos. Adevărata GNOSIS (= înțelegere,
cunoaștere) constă în a înțelege în mod alegoric Vechiul Testament și în a recunoaște
tipurile conținute acolo. Cristos a întemeiat o alianță noua, introducându-ne în țara
făgăduită, moartea Sa pe cruce a fost prototipul jertfelor (sacrificiilor) Legii, profețite de Isaia.
Tăierea împrejur și legile despre mâncări nu aveau decât un înțeles mistic, înțelesul literal al
acestora a fost sugerat evreilor de diavolul; se refera la Cristos jertfa celor doi țapi în ziua
ispășirii; la diferitele simboluri ale crucii: arborele din Psalmul l, 3 care crește de-a lungul
apei, brațele lui Moise ridicate în timpul luptei, șarpele de aramă. La Biserică se referă
tăierea împrejur, legile privind mâncările, sâmbăta și altele. De aceea, creștinii, nu evreii,
sunt moștenitorii făgăduințelor divine. Nu sâmbăta, ci duminica a înviat Cristos, iar templul
din Ierusalim a fost distrus pentru că Domnul a avut templul pe care-l voia în inimile noastre.
În partea morală (cap. XVIII-XX) descrie cele două căi: a luminii și a întunericului, urmând
învățătura din Didaché, învățând să se urmeze calea luminii.
Autorul Epistolei. Majoritatea scriitorilor vechi, de asemenea și codicii,
atribuie
scrisoarea lui Barnaba, tovarășul Sf. Pavel. Criticii moderni nu admit acest lucru, fiindcă:
l) Dacă epistola ar fi fost scrisă de Sf. Barnaba, Biserica, foarte probabil, ar fi introdus-o
în canonul Sf. Scripturi.
2) Mentalitatea autorului este în contrazicere cu aceea a Sf. Pavel, deci și a Sf. Barnaba,
căci autorul neagă valoarea literală a Vechiului Testament și considera ceremoniile, cultul și
jertfele religiei evreiești ca o înșelăciune a diavolului, ceea ce nu cadrează cu concepția Sf.
Pavel și a Sf. Barnaba.
3) Autorul are o părere foarte proastă despre Apostoli, înainte de chemare: homines
omni peccato iniquiores, ceea ce nu putea spune Sf. Barnaba care-i cunoștea foarte bine.
4) Epistola a fost scrisă după moartea Sf. Barnaba, între anii 95-98, d. Cr., căci Sf.
Barnaba a murit, probabil, înainte de 70 d. Cr. Autorul este un iudeo-creștin alexandrin,
pentru că interpretează Sf. Scriptură în mod alegoric. Scopul lui de a scrie epistola a fost să
apere creștinismul de prozelitismul evreiesc și să convertească pe păgânii care aveau
antipatie față de tăierea împrejur și de Legea lui Moise și extindeau aceasta și la creștini.
Data scrierii Epistolei este după anul 70 d. Cr. fiindcă, în capitolul XVI,
se vorbește
despre dărâmarea Templului din Ierusalim, și înainte de 178, când Celsus s-a folosit de
scrisoare cu privire la Apostoli. Criticii de astăzi pun ca dată a scrierii domnia lui Nerva (15
sept. 96-25 ian. 98), pentru că autorul vorbește despre un mic rege, care va veni după alți
zece, strivind trei ca unul, acesta fiind Nerva. Fiindcă în Egipt nu a fost recunoscut ca și cap
legitim Viteliu ca al zecelea împărat, Nerva, cu o singură lovitură, a strivit trei împărați,
deoarece scăpându-se de Domițian, a distrus familia Flavilor, care a fost reprezentată de
trei împărați (Vespasian, Titus și Domițian).
Conținutul Epistolei. Privind Sf. Scriptură, autorul ei citează ca inspirate nu numai
Vechiul și Noul Testament, ci și unele scrieri apocrife ca: Enocle și a IV Esdras. Vechiul
Testament este citat după LXX (Septuaginta). Vechiul Testament este interpretat în sens
alegoric, negând sensul literal. După autor, poruncile Legii Vechi trebuie interpretate în sens
spiritual. Autorul găsește în Vechiul Testament o mulțime de tipuri. Se folosește prea mult,
până la abuz, de alegorie: jertfele și arderile de tot din Vechiul Testament nu voiau să
însemneze decât o inimă înfrântă. Posturile Legii însemnau abținerea de la lucrurile rele.
Cristologia. Dumnezeirea lui Cristos este afirmată clar. Isus este O NIOS TOU
TEOU,
judecătorul lumii, care a existat înainte de crearea lumii. El este Creatorul. Profeții au fost
inspirați de Cristos. El este Fiul lui Dumnezeu arătat în carne (XII, 10). Scopul întrupării a
fost mântuirea neamului omenesc și să pună capăt păcatelor evreilor. Răscumpărarea a fost
făcută de Cristos prin jertfa crucii. Efectele răscumpărării sunt iertarea păcatelor, sfărâmarea
morții și învierea, renașterea spirituală.
Sacramentele. Botezul este deosebit de spălările evreiești, pentru că el dă iertarea
păcatelor. Noi ne coborâm în apă plini de păcate și urâciune și ieșim rodind în suflet frică și
în spirit speranța în Cristos. Botezul operează în noi o a două creație, din nou în întregime
creați Penitența este amintită în treacăt: îți vei mărturisi păcatele tale.
Eshatologia. Se vorbește în epistolă despre învierea morților, despre judecată,
despre
răsplata drepților și pedeapsa păcătoșilor. Dumnezeu va judeca lumea sine acceptione
personarum și fiecare va primi după cele făcute. Lumea va dura 6.000 de ani. Autorul
crede că acest lucru este foarte aproape: aproape este ziua în care toate vor pieri cu cel
rău; aproape este Domnul și plata Lui (XXI, 3).