Start :: Sfinti :: Patrologia
CARTEA l
EPOCA I SAU A PERSECUȚIILOR
De la începutul literaturii creștine până la anul 325,
Conciliul I ecumenic din Niceea
PERIOADA I
SECOLUL I
Capitolul I
B. PĂRINȚII APOSTOLICI
I. SIMBOLUL APOSTOLILOR
Primul loc între scrierile apostolice îl ocupă Simbolul Apostolilor, care,
deși Biserica nu l-a asimilat Sf. Scripturi cu rangul de scriere canonică, chiar dacă este opera Apostolilor,
este un document oficial al credinței, impus catehumenilor și neofiților în administrarea
solemnă a Botezului. Cu toate că nu-i un document sinodal și teologic - considerat inspirat -,
este totuși un monument liturgic și catehetic, expresie infailibilă a învățământului zilnic al
Bisericii, un organ al magisteriului său expres, căci toate punctele doctrinei ce se afirmă aici,
se impun credinței catolice sub pedeapsa ereziei.
Primii care l-au comentat au fost Rufin din Aquilea și Sf. Niceta de Remesiana, în Apus,
iar în Răsărit Sf. Ciril din Ierusalim.
Textul actual este departe de a urca la originile Bisericii și diferă sensibil și de cel dat ca
Simbolul Apostolilor de Rufin din Aquilea, comentat și primul cunoscut din Apus, scris la
404. Îl reproducem punând între ghilimele ... cuvintele ce lipsesc în textul lui Rufin, iar cele
introduse de alții între paranteze (...).
A. l) Credo in unum Deum. Patrem omnipotentem creatorem caeli et terrae.
B. 2) et in Jesum Christum, Filium ejus unicum, Dominum nostrum; 3) qui conceptus
(natus) est de Spiritu Sancto (natus) ex Maria Virgine; 4) passus (crucifixus) sub Pontio
Pilato "crucifixus", "mortuus" et sepultus, "descendit ad inferos"; tertia die resurrexit a
mortuis; 6) ascendit ad caelos, sedet ad dextram "Dei" Patri "omnipotentis"; 7) inde venturus
estjudecare vivos et mortuos.
C. 8) "Credo" (et) in Spiritum Sanctum; 9) Ecclesiam "catholicam", "sanctorum
communionem"; 10) remissionem peccatorum; 11) carnis resurrectionem, 12) et "vitam
aeternam".
Textul lui Rufin se numește roman, deosebindu-se de cel galican, ce se află în întregime
la Sf. Cezar de Arles (+ 543) și în mare parte și la Sf. Niceta de Remesiana (începutul
secolului V). Aceste variante apărute în diferite biserici au sfârșit prin a fi grupate într-o
formula unică, intrată multe secole mai târziu, într-o perioadă necunoscută, în liturghia
romană. De altfel, toate varietățile de simboluri apusene se reduc la un singur tip, cel al
Romei, care trebuie considerat ca izvor comun, recunoscut de toți criticii. Elementele
acestuia le găsim în autorii veacului al III-lea (scrierile Papilor, în De Trinitate a lui
Novitian), la Tertulian, și ai secolului al II-lea (Sf. Ireneu și Sf. lustin). Chiar denumirea lui
inițială, după unii autori, era Credo in unum Deum. Criticii plasează compunerea lui la
Roma, către mijlocul secolului al II-lea (Harnack), pe la 100-120, dar savanții catolici
demonstrează că Rufin l-a scris după o tradiție străveche, fiindcă Apostolii au primit poruncă
de la Cristos, înainte de a se înălța, să scrie regula de credință menită să mențină unitatea
de învățătură a Bisericii sub inspirație divină; ei îl denumiră simbol, adică semn. Tot
Apostolilor li se atribuie chiar împărțirea lui în 12 articole, redactat fiecare de către un
apostol. Toți savanții catolici, reținând esențialul din tradiția lui Rufin, atribuie Simbolul chiar
fondatorilor Bisericii romane: Sf. Petru și Sf. Pavel. Astfel M. Voisin, sprijinindu-se pe
independența literaturii canonice, inexplicabilă la un autor posterior, pe doctrina simplă, fără
aluzie la ereziile născânde, fără nici o speculație teologică, cristologie peste tot istorică,
gândire și limbaj evanghelic de un farmec pătrunzător, toate convin perfect mediului
apostolic. Pe de altă parte, necesitatea unui astfel de formular pentru catehumenii de la
originea Bisericii, duc originea lui la Roma. Că nu este cunoscut de Didaché, nici de Sf.
Clemente Romanul, nu-i nici o probă contrară, căci nu era nevoie. Didaché s-a alcătuit în
Palestina sau în Siria.
De altfel, conținutul învățăturii esențiale a Simbolului: Sf. Treime cuprinsă expres cu
persoanele divine - nucleul ei, folosit de Apostoli în practica Botezului - îl arată apostolic, iar
elementele secundare aduse ulterior pentru a-i completa diversele părți, l-au adus la formula
stereotipă cunoscută și folosită și astăzi.
Simbolul Apostolilor, în Răsărit, provine din unul din diversele Simboluri cunoscute în
veacul al IV-lea, cel mai cunoscut fiind cel din Cezareea Palestinei, adoptat de Părinții
Conciliului ecumenic de la Niceea, în 325, pe care l-au completat cu cel din Ierusalim,
adaptat credinței niceene și aprobat special de Conciliul II ecumenic din Constantinopol
(381) din cauza preciziei cu care era exprimată în el purcederea Sf. Spirit, devenit astfel
Simbolul niceo-constan-tinopolitan.
În afara acestora exista încă o mare varietate de simboluri, care se reduceau la diversele
versiuni palestiniene, siriene, micro-asiatice. Criticii au conclus că în Orient s-a introdus
Simbolul roman prin secolul al III-lea, deoarece până la această data Orientalii n-au
cunoscut un simbol de forma fixă, ci doar o formulă foarte scurtă, trinitară, folosită în aceste
biserici orientale. Conciliul din Niceea a introdus și în Orient Simbolul roman.
Simbolul Apostolic este un document de credință, nu o piesă literară; un instrument
esențial de misiune a Bisericii creștine.