Joi, 25 aprilie 2011  
S Marcu, evanghelist (+ sec I)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

Duminică, 14 noiembrie 1993
Dragi ascultători,

Această duminică este a opta după Înălțarea Sfintei Cruci și prima înainte de Postul Crăciunului. Sfântul Luca ne pune înainte o pildă frumoasă, poate cea mai frumoasă după parabola fiului risipitor, pilda samarineanului milostiv.

La Isus vine un legiuitor și-l întreabă: "Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege?". Mântuitorul îi zise: "Ce citești în Scriptură?". El răspunde: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta și pe aproapele tău ca pe tine însuți". Isus îi spune: "Fă aceasta și vei fi viu".

Când se vorbește în Scriptură despre iubire, însuși Dumnezeu este iubire. Iubirea nu înseamnă afecțiune, ci înseamnă a face binele. Dacă văd un nenorocit, fără mâini, fără picioare, eu trebuie să-l ajut; atunci înseamnă că îl iubesc. Isus ne spune: "Nu tot cel ce zice: Doamne, Doamne, va intra în Împărăția Cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui", adică, iubirea nu înseamnă a spune aproapelui: "scumpul meu", "dragul meu", ci a face binele este iubire.

Legiuitorul îl întreabă pe Isus: "Învățătorule, cine este aproapele meu?". Este o zicală care zice astfel: "Caritatea sau dragostea de aproapele, bine coordonată, începe de la sine." Omul trebuie să se iubească mai întâi pe sine. Aceasta înseamnă să renunțe la plăceri, care sunt oprite de Dumnezeu, la desfrâu, beții, furt sau alte rele, să facă voia lui Dumnezeu, ca să ajungă în fericirea cerească, la bucuria de a vedea pe Dumnezeu.

Despre aproapele, Isus spune: "Soarele să nu apună peste mânia voastră", adică, dacă te-ai certat cu cineva, nu lăsa să treacă ziua, să apună soarele, fără a te fi împăcat cu persoana respectivă. Apoi continuă: "Dacă mergi la templu să aduci jertfă lui Dumnezeu și-ți amintești că fratele tău, aproapele tău, are ceva cu tine, lasă darul acolo, mergi mai întâi și împacă-te cu fratele tău, apoi vino și adu darul tău". Aceasta înseamnă că Dumnezeu nu primește daruri de la cei care au dușmănii între ei.

Pentru a răspunde cine este aproapele, Isus spune o pildă. Un om cobora din Ierusalim la Ierihon. Ierusalimul era pe un podiș, iar orașul Ierihon era jos, lângă râul Iordan, care este cu 400 de metri sub nivelul Mării Mediterane. În timpul acela, ca și astăzi, erau tâlhari care-i furau pe drumeți. De obicei, aceștia erau sclavi fugiți de la stăpâni, care nu mai suportau regimul stăpânilor, fugeau și se făceau tâlhari de drumul mare. Drumul de la Ierusalim la Ierihon era în coborâre printre stânci. Acolo stăteau la pândă tâlharii. Pe omul acesta l-au prins, i-au furat tot ce avea, l-au bătut lăsându-l aproape mort. Pe lângă el a trecut un preot din Legea Veche, care ar fi trebuit să-l ajute, dar, nevoind să se complice cu ceea ce prevedea legea în asemenea situații, s-a dus mai departe. Apoi a trecut un levit, un fel de diacon la templu, s-a uitat și el și a trecut mai departe. Apoi a venit un samarinean; acesta era străin de neamul evreilor, vrășmași pentru teritoriul în care locuiau. Samarineanul s-a dat jos de pe asin, i-a spălat rănile, l-a pus pe asin și l-a dus la un han, zicând hangiului: "Poartă de grijă de acest om". I-a plătit doi dinari, spunându-i că dacă va cheltui mai mult, îi va plăti când se va întoarce.

Mântuitorul întreabă pe legiuitor: "Care ți se pare a fi aproapele celui căzut între tâlhari?". Tânărul răspunse: "Cred că cel care a avut milă de el". Isus i-a zis: "Mergi și fă și tu la fel".

Aproapele nostru sunt toți oamenii, chiar dușmanii, pe care trebuie să-i iubim cu toate neplăcerile pe care ni le fac. Astăzi, când sunt blocuri cu mulți locatari, se întâmplă de multe ori certuri și neînțelegeri, unii au mult de suferit. Dar, din ce cauză apar aceste neînțelegeri? Din mândrie. Cei mai mulți sunt încrezuți, nervoși cu bătrânii, ei nu se consideră niciodată vinovați și caută motive de ceartă. Mânia este un păcat capital. Să ne ferim de mândrie și ceartă, să practicăm blândețea și caritatea. Cel care face păcatul să recunoască și să ceară iertare. Dacă nu este vinovat, nu este obligat să ceară iertare.

Erau doi vecini care nu vorbeau. Unul dintre ei era pe moarte și m-am dus să-l spovedesc. Mi-a spus că nu vorbește cu vecinul; am zis că mă duc să-l chem să se împace, și s-au împăcat. Erau prieteni foarte buni înainte, dar dintr-o ceartă s-au supărat. Acum erau amândoi foarte bucuroși.

Am spus că sunt foarte multe persoane nervoase. Se ceartă pentru un lucru mic, apoi nu mai vorbesc mult timp. Motivul este infim față de greșeala de a nu vorbi cu cineva. Să ne ferim de a judeca și a ridica tonul când vorbim cu cineva.

Sfântul Francisc de Salles spunea așa: "Eu am făcut un contract cu limba mea, să nu vorbesc niciodată când sunt nervos". Odată s-a întâlnit cu un tânăr care l-a jignit în public. Sfântul Francisc nu a răspuns nimic. Cineva, care era de față, îl întrebă: "De ce nu ai zis nimic?". El a răspuns: "Am făcut contract cu limba mea să nu vorbesc când sunt nervos".

Să încercăm și noi să facem un contract cu limba noastră, ca atunci când suntem nervoși să nu răspundem. Dacă ne putem stăpâni, după câteva minute vom vedea cât suntem de liniștiți; dar, dacă am fi răspuns, poate s-ar fi provocat o ceartă nefolositoare pentru amândoi. Îmi amintesc de un caz pe care l-am citit. La o fabrică lucrau două femei, una era calmă, iar cealaltă nervoasă. De Crăciun au primit fiecare un mic cadou, o pereche de mănuși. Cea nervoasă le-a aruncat la coșul de gunoi, cea calmă le-a tras pe mâini și a simțit că era o hârtie într-o mănușă. Scoțând-o, a constatat că erau 500 de franci, sumă destul de mare. Femeia nervoasă a voit să recupereze mănușile, dar acestea au fost deja aruncate în foc. Deci, să nu ne grăbim și să nu tragem concluzii pripite.

Aș vrea să mă adresez dvs., celor care veniți la biserică, să vă feriți de enervări, mânie, agitație. Să fiți calmi totdeauna și să răspundeți fără supărare, chiar dacă este un caz neplăcut. Atunci, cei din casă și cunoscuții vor putea trage concluzii bune prin exemplul pe care, poate, și-l vor însuși. Să vă feriți de a fi pricină de scandal ori seducție. De exemplu, dacă mănânc într-o zi de vineri carne, cine mă vede se poate scandaliza. Seducția este atunci când o femeie vrea să atragă privirile prin îmbrăcăminte, prin rochii scurte sau decoltate. Dacă un bărbat o privește și i se nasc gânduri necurate, face un păcat de moarte, iar cine l-a cauzat este la fel de vinovat.

Trebuie să ne ferim de păcate și de exemple rele, căci noi, care mergem la biserică, trebuie să dăm exemplu bun. Dacă ajungem acasă să nu fim nervoși, să nu trântim lucrurile chiar dacă nu găsim ordinea și curățenia pe care am lăsat-o, ci cu răbdare și liniște să îndreptăm greșelile altora, gândindu-ne la cuvintele Mântuitorului. "Soarele să nu apună peste mânia voastră!". Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact