Miercuri, 24 aprilie 2011  
S Elisabeta Taumaturga, c. S Sava Gotul, m (+ sec ...  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

Duminică, 14 martie 1993
Dragi credincioși,

În duminica aceasta se citește Evanghelia Paraliticului din Capernaum, iar peste câteva zile este sărbătoarea Sfântului Iosif, patronul Bisericii Universale și patronul unei morți bune.

Capernaumul este un orășel în Israel, lângă lacul Ghenezaretului. Acolo era un om paralizat. Se vede că era vestit în paralizia lui, avea o formă specială, pentru că i se spune doar atât: paraliticul din Capernaum, cum s-ar spune, un paralizat dintr-un anumit oraș. Nu-și putea mișca nici picioarele, nici mâinile, pentru că, dacă cineva își poate mișca mâinile, se poate folosi de cârje; poate nu putea să vorbească, nici să înțeleagă.

De multe ori ni se întâmplă și nouă în familie. Avem pe cineva drag, dar, dintr-o dată se îmbolnăvește și este spre mare greutate; trebuie spălat, hrănit, întors, multe alte greutăți. Poate anume le-a lăsat Dumnezeu acestea, ca noi să ne despărțim mai ușor de cei dragi, iar când moare să fim mai împăcați, zicând: "A scăpat și el de necaz și am scăpat și noi".

Acest paralizat din Capernaum era vestit, dar el nu și-a putut exprima niciodată dorința de a merge la Isus Cristos. Patru oameni, poate prieteni sau cunoscuți de-ai lui, care cunoșteau minunile pe care le-a făcut Isus Cristos, cum a înviat pe tânărul din Nain, cum a vindecat o mulțime de leproși, orbi și alți bolnavi, s-au hotărât să-l ducă la Isus. L-au pus pe o targă și l-au dus la casa unde era Isus și predica celor adunați în casă. Când aceștia au ajuns, era atâta lume încât nici nu s-au putut apropia de ușă. Au urcat pe treptele care duceau la terasa casei, au scos o parte din tavan, făcând o gaură, și au coborât targa cu bolnavul în fața lui Isus. În casă erau câțiva cărturari. Isus, văzând pe paralizat, deși evangheliștii nu ne spun cât moloz și nisip a căzut peste cei care erau în casă, i-a spus: "Ți se iartă păcatele tale", cu alte cuvinte "Eu îți iert păcatele tale".

Cărturarii îndată au ripostat: "Cum poate cineva să ierte păcatele, nu le poate ierta decât Dumnezeu". Isus, știind ce gândesc cărturarii, i-a întrebat: "Ce este mai ușor, a zice cuiva: ți se iartă păcatele, sau a zice: scoală-te și umblă?". Amândouă erau lucruri la fel de grele, numai că una este vizibilă, iar alta este invizibilă. Dacă se iartă păcatele, nu se vede, dar dacă cineva este bolnav și se face sănătos, aceasta se vede. Atunci, Isus a zis: "Dar ca să știți că putere are Fiul Omului pe pământ a ierta păcatele, a zis paraliticului: ia-ți patul tău și du-te la casa ta." El și-a luat patul și s-a dus în casa lui. Tot poporul care era adunat, văzând minunea, a spus: "Să fie binecuvântat Dumnezeu care a dat o așa mare putere oamenilor".

Pentru acest cuvânt, iertarea păcatelor, este pusă această evanghelie în duminica aceasta, pentru că noi suntem în Postul Mare și toți trebuie să ne curățim de păcate, după porunca Bisericii, care cere ca măcar odată pe an, de Paști, să ne spovedim. Deci, nimeni dintre dumneavoastră să nu rămână nespovedit.

Se citește în viața Sfintei Tereza de Avila, care a trăit în sec. al XVI-lea, că a avut o viziune în care a văzut sufletele care cad în iad ca fulgii de nea, iar ea s-a adresat lui Isus: "Doamne, cine sunt aceștia care cad în iad, oare sunt păgâni sau musulmani?". "Nu, a spus Isus, sunt creștini ca și tine". "Dar cum se poate, nu s-au spovedit?". "Da, s-au spovedit, dar au făcut spovedanii rele, au ascuns un păcat din rușine; au ascuns și au continuat să se împărtășească, să-l primească pe Dumnezeu, să-l pună sub picioarele diavolului, și dar diavolul s-a făcut stăpân peste ei și de aceea cad în iad".

Sfântul Antonin din Florența, care a trăit în secolul al XV-lea, a avut o viziune că în biserică, lângă confesional, l-a găsit pe diavol. "Tu ce faci aici?". "Eu dau înapoi ceea ce am luat. Când au făcut păcatul le-am luat rușinea, acum le-o dau înapoi, ca să nu spovedească toate păcatele, să rămână în stăpânirea mea".

În viața Sfântului Ioan Bosco se citește că era un tânăr care se spovedea des la el. Odată s-a îmbolnăvit și a fost chemat să-l spovedească, dar Don Bosco nu era acasă. Când s-a întors a doua zi, a plecat la casa tânărului, dar deja afară erau steaguri negre, semn că era mort. Intrând în casă l-a chemat pe nume: "Carlo, ai adormit sau ai murit?". El a răspuns: "Ce bine mare mi-ai făcut, părinte, am fost într-un vis îngrozitor. Eram deasupra unei mări imense de foc în care vedeam oameni zbătându-se, strigând și arzând, iar eu cădeam tot mai mult, era tocmai să ating flăcările când m-ați strigat dvs". "Dar de ce ți s-a întâmplat lucrul acesta?". "Părinte, eu am avut un păcat pe care l-am ascuns de la început, apoi m-am obișnuit și nu l-am mai spovedit și am făcut permanent spovedanii rele, sacrilegii". Părintele i-a dat dezlegarea și, după două zile, a murit. Deci, ceea ce vă leg de suflet și vă îndemn să faceți este să vă spovediți, căci Isus a spus apostolilor: "Cărora veți ierta păcatele vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute" (Mt. 18,18). După înviere, Isus le spune apostolilor aceleași cuvinte: "Luați Spirit Sfânt, cărora veți ierta păcatele vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute".

Peste câteva zile este sărbătoarea Sfântului Iosif, patronul Bisericii Universale și al unei morți bune, pentru că nimeni nu a murit ca el, să aibă la căpătâi pe Isus și Sfânta Fecioară Maria. Iosif era din Betleem, acolo unde s-a născut Isus.

Sfânta Ecaterina Emerich, care a avut mai multe viziuni despre viața ascunsă a Sfântului Iosif, spune că el avea mai mulți frați, dintre care el era cel mai mic. A rămas în grija fratelui mai mare, pentru că părinții au murit. Fratele mai mare avea cea mai mare parte de avere, cum era obiceiul la evrei. Așa, ceilalți frați trebuiau să-și caute meserii. Sfântul Iosif a avut meseria de tâmplar, a învățat aceasta de mic copil, pentru a-și câștiga pâinea. Frații mai mari îl persecutau foarte mult. Nu zicea niciodată nimic, cu toate că ei ziceau că este fricos; dar el era umil, nu fricos.

Pe la vârsta de 12 ani a plecat de acasă, luându-și instrumentele de tâmplărie. A călătorit mult, căuta de lucru, iar banii câștigați îi împărțea cu săracii. A ajuns până la Ierusalim. A cumpărat un miel pentru a duce jertfă lui Dumnezeu, cum era obiceiul. A adus jertfa mielului cu promisiunea că-și va păstra castitatea sufletească pentru toată viața. El a făcut un vot de castitate că nu se va căsători. Aici a venit Ioachim, care aducea multe jertfe de mulțumire că Dumnezeu le-a dat la bătrânețe o fetiță. L-a întrebat pe Iosif din ce neam este, au aflat că sunt rude și l-a luat cu el la Nazaret.

Maria era dusă la Templul din Ierusalim. Ioachim și Ana l-au rugat să poarte de grijă Mariei după moartea lor. Iosif a rămas ca tată crescător al Mariei și uneori o vizita la Templul din Ierusalim. La 12 ani, Maria a ieșit din templu. Marele preot i-a spus să se căsătorească, dar și ea avea votul castității că nu se va căsători. După un timp, Iosif și Maria s-au logodit, dar amândoi aveau vot de castitate. Și astăzi, dacă două persoane se căsătoresc, dar au vot de castitate, această căsătorie se numește căsătorie iozefină, după căsătoria Sfântul Iosif și a Sfintei Fecioare Maria. Fiind Maria logodită cu Iosif, a avut loc Buna Vestire că va naște pe Isus prin adumbrirea Spiritului Sfânt. Îngerul i-a spus: " Și vara ta Elisabeta, căreia i se zicea stearpă, deși este înaintată în vârstă va avea un copil". Când Maria a auzit că și vara sa Elisabeta, care a suferit toată viața pentru că nu putea avea copii, va avea un copil, s-a dus imediat s-o viziteze și a rămas cu ea până s-a născut copilul, Sfântul Ioan Botezătorul.

Când s-a întors acasă, Iosif a văzut că Maria este însărcinată. Pentru Iosif era de neînțeles. Când îndrăznea câteodată să facă aluzie la acest lucru, iar Maria își ridica ochii, el era în stare să cadă în genunchi și să-și ceară iertare, nu-și putea explica. Ar fi vrut ca Maria să-i fi spus doar un singur cuvânt. Dar, cine ar fi crezut-o dacă ea ar fi spus că a conceput de la Spiritul Sfânt. De aceea, el s-a hotărât să plece și s-o lase singură, iar cei care vor vedea copilul să creadă că este al lui. Atunci, un înger îi apare în vis și-i spune: "Iosife, fiul lui David, nu te teme s-o iei de soție pe Maria, căci ceea ce este în pântecele ei este de la Spiritul Sfânt". Iosif a plecat atunci cu Maria la recensământul de la Betleem, tot el l-a scăpat pe Isus de la moarte fugind în Egipt, unde au rămas trei-cinci ani, apoi s-au întors la Nazaret.

La Sfânta Liturghie ne rugăm: "Și ne învrednicește Stăpâne să cutezăm să te numim pe tine Dumnezeule, Tată, și să zicem: Tatăl nostru...". Noi toți îl numim pe Dumnezeu Tată, dar cui îi zice Dumnezeu tată, dintre oameni? Acesta este numai Sfântul Iosif, căruia Isus Cristos Dumnezeu i-a zis tată. Oare cine ar fi avut curajul să-i spună lui Dumnezeu: "Adu puțină apă, du-te fă acel lucru", pentru că Evanghelia spune că era sub ascultarea lor, a părinților lui. De aceea, este mare lucru să ne rugăm Sfântului Iosif, care, după Maica Sfântă, este cel mai mare sfânt al Bisericii.

Vă îndemn ca întreaga lună să vă rugați Sfântului Iosif, în special pentru o moarte bună, ca atunci când vom muri să fim în statul harului, așa cum la capul Sfântului Iosif a fost Isus Cristos și Preacurata Fecioară Maria. Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact