Vineri, 26 aprilie 2011  
S Vasile, ep, m (+ 322)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

1 ianuarie 1993
Dragi credincioși,

Fiind astăzi ziua de 1 ianuarie, Anul Nou, vă doresc la toți haruri de la Dumnezeu, sănătate și bucurii, iar pentru anul ce vine realizări sufletești. La Anul Nou avem sărbătoarea punerii numelui lui Isus Cristos, așa cum arhanghelul Gavril a binevestit Maicii Sfinte că va naște un fiu și-i va pune numele Isus, care înseamnă Mântuitor, pentru că Isus Cristos ne-a mântuit de păcate. Fiind începutul unui nou an, trebuie să ne facem un bilanț, despre ce am făcut în anul care a trecut, dacă ne-am apropiat de Dumnezeu sau ne-am îndepărtat de El.

Noi toți știm că scopul sau menirea pe care o are omul pe pământ nu este să mănânce, să bea, să se îmbrace frumos, să petreacă, ci Dumnezeu a dat omului un anumit timp în care el să-și câștige fericirea eternă. Dacă el va lucra pentru aceasta, atunci va fi bine, dacă nu, pentru el va fi foarte rău. Scopul, am putea spune, este de două feluri:

- Scopul lucrului. O bancă pentru ce s-a făcut? Ca să șezi pe ea; acesta este scopul lucrului.

- Dar cine a făcut banca aceasta, cu ce gând a făcut-o? A făcut-o ca să câștige bani; deci, scopul lui era altul.

Scopul nostru pe pământ este să-l cunoaștem pe Dumnezeu, să-l iubim, să-l slăvim și prin aceasta să ajungem la fericirea eternă. Dacă cineva nu face lucrul acesta, se îndepărtează de scopul pentru care a fost creat.

Se citește în istoria veche, că în Grecia era un filozof popular, Diogene. Acesta locuia într-un butoi și deasupra butoiului scria: "Aici se vinde înțelepciune". Cineva s-a dus să cumpere înțelepciune și i-a dat o sumă de bani. Filozoful a luat bucata de pergament și a scris: "Tot ce faci să faci cu atenție, gândindu-te: Unde mă duce lucrul acesta dacă-l fac?". La acest lucru suntem obligați să ne gândim și noi, unde ne duce lucrul ce l-am făcut. Dacă eu mă duc la o petrecere, beau și mă îmbăt, unde m-a dus acest lucru? Tot așa trebuie să ne gândim la sfârșitul vieții noastre. Dacă noi ne-am întreba: "De ce are albina ace?", am putea răspunde: "Are ace pentru a se apăra". Dar cine a învățat-o acest lucru ? Desigur, Dumnezeu. Dacă am întreba: "De ce au trandafirii spini?". Răspunsul ar fi: "Este același scop, pentru a se apăra". Vedem că este o rațiune, o minte care a pus scopul în fiecare lucru.

Noi trebuie să ne dăm silința, căci Isus ne spune: "Un singur lucru este necesar (...), iar Maria partea cea bună și-a ales". Toate celelalte lucruri nu sunt necesare. Dacă mănânc mai bine sau mai rău, dacă mă îmbrac elegant sau modest, acestea nu sunt importante, pentru că noi avem aici un singur scop: am fost creați pentru a-L iubi și a da mărire lui Dumnezeu. Toate celelalte n-au nici o valoare pentru eternitate.

Am întâlnit o doamnă îndoliată și am întrebat-o cine i-a murit. Ea a răspuns întristată că i-a murit fiul într-un accident de mașină. Am întrebat-o dacă mergea la biserică. "Nu, a răspuns doamna, nu s-a dus niciodată la biserică, ci numai la discotecă". Vedem cum un tânăr în floarea vieții moare în accident, fără să fi fost pregătit sufletește. Acesta este un lucru foarte grav.

Chiar și la sfârșitul vieții, la bătrânețe, omul trebuie să fie împăcat cu Dumnezeu, pentru ca timpul pe care-l mai are de trăit să fie un timp de pregătire pentru cer. Să nu pierdem timpul cu distracții și plimbări inutile, căci va veni vremea când vom regreta timpul pierdut. Timpul trece foarte repede. Dar cât durează prezentul? Poate a mia parte dintr-o secundă, căci a trecut.

Se spune despre un bătrân care era pe moarte că striga mereu: "Să vină înapoi, să vină înapoi!". Fiica l-a întrebat: "Cine să vină înapoi?". El s-a ridicat într-un cot și striga cu voce tot mai stinsă: "Să vină înapoi timpul pe care l-am pierdut!". Când vom ajunge în fața lui Dumnezeu, de un singur lucru o să ne pară rău: că nu am folosit timpul așa cum ar fi trebuit, pentru a câștiga fericirea eternă.

Sfântul Toma de Aquino, poate cel mai mare teolog al Bisericii, când era pe patul de moarte, un confrate din comunitate l-a întrebat: "Părinte Toma, dintre toate tainele credinței noastre care crezi că este de neînțeles: Sfânta Treime, Răscumpărarea...?". Sfântul Toma a răspuns: "Pentru mine, cel mai inexplicabil lucru este cum poate cineva să se ducă la culcare cu păcat de moarte pe suflet". Adică, acesta este rupt de Dumnezeu, osândit la iad și nu-și bate capul de aceasta. În această viață, așadar, primul lucru de care suntem datori să ținem seama este a iubi pe Dumnezeu și a-i împlini voința. În al doilea rând, să folosim bine timpul pe care îl avem, căci orice clipă care a trecut nu mai vine niciodată.

Fiind astăzi și ziua Sfântului Vasile cel Mare, vă voi spune câteva cuvinte din biografia lui. Sfântul Vasile este cel care a compus liturghia pe care am celebrat-o astăzi, Liturghia Sfântul Vasile cel Mare. Tot el a scris și regulile călugărești. Sfinții nu sunt mari datorită minunilor pe care le-au făcut, căci minunile sunt date de Dumnezeu, ci este sfânt dacă a practicat o virtute eroică, a fost gata să-și dea viața, din iubire față Dumnezeu, pentru credință sau pentru o virtute. Sfântul Vasile s-a născut în Capadochia, Asia Mică, centrul Turciei de astăzi. A fost episcop în Cezareea Capadochiei. În această calitate a început lupta împotriva arianismului.

Ajuns arhiereu, Sfântul Vasile armonizează perfect în viața sa știința virtuții cu virtutea științei, rugăciunea cu activitatea de păstor de suflete și organizator. Deși lumea, stăpânită de cel rău, îi va face mereu opoziție, credința lui era că nu trebuie să iasă din ea lăsând-o pradă celui rău, ci să lupte din răsputeri ca s-o schimbe, s-o re-creeze după planurile lui Dumnezeu, fiind necesar ca virtutea să strălucească mai întâi în propria lui viață. Iată de ce, Sfântul se ocupă mai întâi de sine, sfințindu-se printr-o viață de asceză aspră, de renunțare, de jertfire de sine, confirmându-și cuvântul prin pilda propriei vieți, convins că nu poate aprinde sufletele de iubirea lui Cristos fără ca aceasta să ardă mai întâi în el însuși. El nu și-a relativizat credința, nu și-a modelat-o după vederi omenești, ci a divinizat omenescul din el, cu cea mai mare severitate, nefăcând concesii nici pornirilor pătimașe din firea lor, nici momelilor lumii, precum nici amenințărilor capetelor încoronate, deoarece el era convins că nu se poate "sluji la doi domni".

Iată dialogul dintre Sfântul Vasile, ca episcop al Cezareei, și prefectul arian Modestus:

- "Dacă nu încetezi cu combaterea și afurisenia arianismului, conform legilor vei fi despuiat de orice avere", îl amenință prefectul.

- "De la cine nu are nimic, nu i se poate lua nimic", îi răspunde Sfântul.

- "Atunci, vei pleca în exil".

- "Eu nu cunosc exil, fiindcă pe pământul lui Dumnezeu sunt pretutindeni la mine acasă".

Văzând neclintirea calmă și senină a Sfântului, Modestus își pierde cumpătul și țipă:

- "Te voi chinui!"

- "Nu mă poți chinui, fiindcă n-am nici trup."

Văzând că și suprema intimidare rămâne fără rezultat, prefectul își schimbă tactica:

- "Încă până acum nici un episcop nu a vorbit cu mine cu atâta curaj."

- "Probabil nici nu ai vorbit vreodată cu un episcop", îi replică fostul elev al școlii de retorică din Atena.

Un alt aspect din viața Sfântului Vasile cel Mare este lupta sa împotriva puterilor întunericului, a diavolului. Pentru îndepărtarea diavolului, Sfântul Vasile a compus rugăciuni, numite Molitvele Sfântului Vasile. Aceste rugăciuni se fac numai cu aprobarea episcopului și după ce s-a stabilit clar că este vorba de prezența diavolului. Ca și astăzi, și atunci lumea era foarte superstițioasă. Ce este superstiția? Faptul că iese o pisică neagră în cale, sau a trecut prin fața căruței un iepure, ar fi... semn de nenorocire. Sunt apoi ghicitoarele, care ghicesc în palmă, în cafea, în cărți, în stele. Acestea toate sunt superstiții. Dar sunt și vrăjitoare care lucrează cu diavolul. Un alt gen de superstiție este spiritismul, se cheamă sufletele celor morți pentru a le spune viitorul. Toate aceste practici sunt păcate, este o credință greșită, pentru că Dumnezeu nu a voit să știm viitorul, altfel ni l-ar fi arătat El direct.

Împotriva acestor superstiții, precum și a prezenței diavolului, Sfântul Vasile a făcut aceste rugăciuni, exorcisme. Se poate cunoaște că cineva este posedat de diavol dacă refuză orice lucru sfânt. Haine binecuvântate de preot, medalii sau cruciulițe, chiar ascunse în haine, le găsește, pentru că nu vrea să îmbrace haina respectivă. Nu suportă nici să audă de biserică sau de preoți. În aceste situații, după o bună constatare, se pot face aceste rugăciuni de exorcizare a diavolului.

Vă urez încă odată să aveți un an plin de haruri și pacea lui Dumnezeu să fie cu voi toți. Cei care poartă numele de Vasile, să urmeze pe marele sfânt, printr-o viață trăită în virtute și dragoste de Dumnezeu și de aproapele. Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact